Achterhoek en Twente 4 juni 2021.

9 juni 2021 - Veendam, Nederland

20210602_133927 Vrijdag 4 juni vertrekken we richting Steenderen, een camperplaats ten zuiden van Zutphen. We moeten de IJssel over. Wat schetst onze verbazing dat het met een pontje gaat. Onze camper past er op, dus naar de overkant.

20210604_125931

We genieten weer van het rijden met de camper. We hebben gedurende de coronatijd dit toch wel gemist. De laatste trip was immers in augustus vorig jaar.

20210604_125901We zijn de enige campergasten.

We rijden nog door Bronkhorst, het kleinste stadje van Nederland. We zijn al vlakbij het eindpunt.

Het is een leuke camperplaats, Landlust in Steenderen. De voorzieningen zijn perfect. Hier kunnen we wel een aantal dagen verblijven en de omgeving per fiets verkennen. De eigenaresse geeft ons direct al de nodige informatie. Alles doet heel prettig en vriendelijk aan.

20210604_164819

Tot ruim 9 uur zitten we buiten. Het rommelt in de verte. Regen en onweer op afstand. Ook in de nacht valt het best mee.

De volgende ochtend; het is zaterdag 5 juni  Het is volledig bewolkt en de voorspelling is dat het weinig verandert. Toch gaan we fietsen.  Van de dames van de camperplaats hebben we een route langs de IJssel gekregen. We fietsen over de dijk richting Doesburg. Het is niet druk en we fietsen erg ontspannend. De route passen we onderweg enigszins aan. Opvallend zijn de veelkleurige bermen; we tellen verschillende soorten bloemen. Met name erg veel fluitekruid , margrieten en klaprozen.

20210605_124616_resized_resized

De volgende keer zullen we de foto iets meer inzoomen. Een foto naderhand nog uitvergroten lukt niet. Bij het maken van een foto direct ter plaatse inzoomen. Doen we de volgende keer. Deze foto zal dan tzt worden vervangen.

Het landschap is erg ruim en meestal vlakke wegen. Er is erg weinig verkeer; het fietst lekker weg.

Na ongeveer 30 km  zijn we terug in Steenderen  We doen nog een paar boodschappen bij de Coop.

's Middags zitten we wat te lezen bij de camper. Het ziet er erg dreigend uit; het nodigt niet uit om naar Bronkhorst te gaan. Dit kleine stadje willen we nog eens nader bekijken. Het weer moet ook iets beter zijn.

Zondag 6 juni. Het is aanvankelijk sterk bewolkt en geen zon dus. Na de koffie gaan we echter wel fietsen; het is immers droog.

Uit de app Fietsknooppunt maken we een route via de plaatsen Bronkhorst, Wichmond en Baak; alle drie erg kleine, doch wel toeristische plaatsjes.

Ook hier zien we weer fleurige bermen met af en toe prachtige bloemen.

20210606_12182220210606_121738

Bovenstaande foto's zijn dus ingezoomd genomen. Probleem dus opgelost.

In de buurt van Bronkhorst zien we deze molen, die wel erg verdwaald in de weilanden staat.

20210606_160944

De huidige molen is een sterk gerestaureerde versie van de oorspronkelijke van voor 1800, die in 1844 grotendeels door brand werd verwoest.

Tegen een uur of 1 waren we bij de camper terug. Ondanks dat er op zondag niemand van de  "bazen" aanwezig is kwamen er af en toe campers bij. Na enige tijd was de plaats weer vol. Er staan dan 35 campers.

's Middags rijden we nog naar Bronkhorst. We zetten de fiets bij de kerk en drinken een pilsje.

20210606_15473520210606_152706

Bronkhorst.

Als stadje ontstaan als boerennederzetting bij het voormalige kasteel Bronkhorst, die in de Middeleeuwen van vooraanstaande edellieden was.

Door een brand in 1635 zijn alle middeleeuwse huizen verwoest. Bronkhorst daarentegen heeft nu nog enkele goed gerestaureerde stadsboerderij.

Het plaatsje zelf heeft nooit meer dan een gering aantal huizen en inwoners gehad. Het kreeg in 1482 stadsrechten. Het profileert zich als de kleinste stad van Nederland.

Een deel van Bronkhorst is aangewezen als rijksbeschermd gezicht. De plaats telt 38 rijksmonumenten, waaronder een joodse begraafplaats.

Steenderen, waar wij vertoeven op de camperplaats heeft ruim 2009 inwoners en is vooral bekend omdat hier de fabrieken van Aviko en een kaasfabriek van Friesland Campina staan.

20210606_15153320210606_151421

Maandag 7 juni. Het weer is vanmorgen een stuk beter; de zon schijnt. We doen eerst allerlei karweitjes. Tegen de middag pakken we de fiets en gaan richting Zutphen. De route gaat via de pont over de IJssel naar deze stad.

In Zutphen zoeken we eerst een terras en drinken een koffie en eten een broodje erbij. Het is immers al middag. Daarna gaan we lopend de binnenstad in. Opvallend is het kleine gebied waar alle historische gebouwen staan.

20210607_145924

We lopen naar de Berkelpoort. Een gedeelte van de oude vestingmuur. Fluisterbootjes laten toeristen de stad vanaf het water zien.

20210607_141349

We bezoeken de Broederenkerk; tegenwoordig een bibliotheek. Deze kerk is een van de weinig goed bewaarde kloosterkerk in Nederland.

20210607_143910

Zutphen.

Gelegen aan de rivieren Berkel en IJssel is een van de oudste steden van Nederland. De rijke geschiedenis beleef je volop als je door de binnenstad loopt. Middeleeuwse kerken, deel van vestingwerken en koopmanshuizen zijn nog steeds in volle glorie te bewonderen.

Opvallend is dat vele historische panden bewaard zijn gebleven. Je vindt hierin vele winkels, cafés en restaurants.

De bloeitijd beleefde Zutphen in de Hanzetijd. De stad heeft nu ongeveer 40.000 inwoners.

Zutphen is nu het centrum van de antroposofische beweging in Oost Nederland.

Antroposofie is een spirituele filosofie gebaseerd op de leer van Rudolf Steiner, die het bestaan veronderstelt van een geestelijke wereld die toegankelijk zou zijn via inner4lijke ontwikkeling. Deze is gebaseerd op versterking van het bewustzijn. De mens is een geestelijk wezen, dat zich ontwikkelt door opeenvolgende incarnaties. Een mens op aarde is te zien als een samenstel van lichaam, geest en ziel. In de praktijk zien we deze visie in de Vrije Scholen zowel voor basis- als voortgezet onderwijs.

We fietsen via de rechter Ijsseloever terug naar Steenderen. Bij de camper genieten we van de zon  en drinken een pilsje.

Dinsdag 8 juni. Vandaag fietsen we naar Doesburg (ook een van de Hanzesteden). Ook in Doesburg bestaat een klein centrum uit historische gebouwen. We drinken koffie bij het oudste restaurant van Nederland.

Officieel heet het nu het Stadsbierhuys de Waag. Hier zien we een bierlijst van meer dan 20 verschillende soorten bier.

Doesburg sloot zich in 1447 aan bij de Hanze. Handelaren moesten over de goederen belasting betalen aan de stad Doesburg. Dit gebeurde op basis van gewicht. De plaats waar de goederen gewogen werden, de Waag. Dit was ook de plaats waar veel bier gedronken werd. Zo ontstond de naam Stadsbierhuys.

20210608_12124520210608_124255

We fietsen door de binnenstad en nemen een kijkje bij de Passantenhaven waar ook een camperplaats is.

Bij de VVV halen we nog wat informatie.

IMG-20210608-WA0000Binnen meer informatie.

We lunchen ( met o.a. de originele Doesburgse mosterdsoep) in het oude centrum en fietsen daarna terug langs de IJssel naar Steenderen.

Hanze.

Een samenwerkingsverband van steden en handelaren tijdens de Middeleeuwen. Door deze vorm van samenwerking probeerden ze hun handel te beschermen en uit te breiden. Het waren vooral steden uit de Lage landen,Denemarken, Duitsland,Noorwegen, Zweden en Nederland.

Woensdag 9 juni. We vertrekken van deze camperplaats;we hebben de omgeving voldoende verkend. Het waren hier een paar leuke dagen met vriendelijke beheerders.

We rijden naar Doesburg en gaan aan de Passantenhaven staan.

20210609_135423 Het is maar voor een paar dagen.

Bootjes geven toch een ander idee.

Het is maar voor een paar dagen.

'sMiddags gaan we naar de stad en brengen een bezoek aan het Mosterdmuseum. We zagen teveel wat met mosterdzaad, teelt en fabrikage te maken had. We zagen door de bomen enz. De beheerder, die er pas was, had ook andere ideeën hoe het museum opnieuw te organiseren.

20210609_141009De bekende potjes.

Halverwege de middag gaan we terug; het is in de stad wel wat benauwd.( wat zeuren we nu).

Voor de fietstocht van morgen plan ik een reis via allerlei knooppunten. We willen naar de Posbank (dat is ook de reden waarom we hier aan de haven staan(.

We zitten voor de camper in "zelfgemaakte" schaduw.

Het is behelpen.

Donderdag 10 juni. Zoals afgesproken gaan we vandaag naar de Posbank. Het is prachtig fietsweer en de route gaat door veel landelijk terrein. We hebben geen last van autoverkeer. In de aanloop naar de Posberg moeten we redelijk klimmen door het bos. Met een tandje hoger met de ondersteuning is het goed te doen. Wat ons tegenvalt is dat we geen restaurant zien waar we kunnen koffiedrinken. We zullen er waarschijnlijk ongemerkt zijn langsgekomen.

Onderweg pauzeren we dan in de schaduw.

We zien ergens langs de route opvallende boomzwammen. We vinden op internet dat het hier om een tonderzwam gaat. Het is een parasiet die we vinden op dode of verzwakte bomen.

Terug in Doesburg zoeken we een plekje op een terras en drinken koffie met gebak. Moet kunnen toch? Een plekje zoeken is echter niet zo eenvoudig, vooral als het ook in de schaduw moet zijn. Het lukt.

Terug bij de camper genieten we in de schaduw van het prachtige weer.

Vrijdag 11 juni. Vandaag hebben we een afspraak met Pieter en Berta Smilda, camperkennissen. Zij staan in het centrum van Borne en hebben een plaats voor ons gereserveerd. Het is er niet groot; er kunnen 2 campers staan.

Tegen 5 uur plaatsen we de camper daar waar net de vorige camperaar is vertrokken.

Onder het genot van een drankje praten we een en ander bij. We hebben heel wat te vertellen. We maken een afspraak morgen per fiets de omgeving van Borne te verkennen.

Zaterdag 12 juni. Zoals gisteren aangegeven hebben we gefietst met Pieter en Berta. Het weer was redelijk; wel veel bewolking en weinig zon.

Onderweg zagen we het kasteel van Twickel, vooral bekend vanwege de tuinen. We zijn echter niet "binnen" geweest; we wilden de geplande route vervolgen. ( of was de entree ons te veel? )

Een krentenbol gegeten en meegebrachte koffie gedronken.

De route langs de verschillende knooppunten was heel leuk en afwisselend. Voor ons is dit fietsen op deze manier iets nieuws. Toch wel mooi; op deze manier zie je nog eens iets.

In Delden, een hele gezellige plaats, hebben we koffie gedronken.

Terug bij de camper heeft Pieter ons een demonstratie gegeven van het maken van foto's met een drone.

Morgen zal  hij ons laten zien wat je nog meer met een drone kan doen.

Zondag 13 juni. Het is weer een prachtige dag. Het begint iets aan de koude kant. Vandaag fietsen we weer een route door Pieter uitgestippeld. Weer gaat het door een afwisselend landschap. Een blik op het landschap. Paarden in de vrije natuur.

Er is veel fietsverkeer op de route. Onderweg hebben we een koffiepauze, koffie die we  zelf hebben  meegenomen.

Onderweg hebben we een pauze bij een andere camperplaats. Opvallend is dat het hier erg vol is.

We zullen morgen proberen telefonisch een andere plaats te reserveren. We denken in eerste instantie instantie aan een plaats ergens in de buurt van Nunspeet. Fietsen op de Veluwe lijkt ons wel.

Maandag 14 juni. Pieter en Berta vetrekken vandaag ; richting Zeeland. Wij nemen nu de hele plaats in. Hebben op deze manier meer plek voor schaduw. Daar komt bij dat deze plaats eigenlijk maar voor 1 camper is.

Vanochtend doen we eerst boodschappen in het dorp; we zitten vlak bij een Lidl en ook bij het centrum. 'sMiddags gaan we naar een terras en drinken een pilsje met een tapas erbij. Bij de camper kunnen we daarna heerlijk in de schaduw.

In het dorp zien we vele oude gebouwen die een andere bestemming hebben gekregen. Op deze manier wordt de historie bewaard. Dat zie je in deze streek veel meer. Niet alle oude gebouwen worden direct afgebroken.

Dinsdag 15 juni.

We fietsen vandaag een rondje Hengelo via de knooppunten. In het begin gaf dat de nodige problemen; we konden het tweede punt niet vinden. Het probleem speelde bij meer fietsers. Iemand uit de directe omgeving zette ons op de route. Dit komt hier vaker voor aldus deze inwoner.

Het was weer een leuke route. Deze manier van fietsen vinden we toch wel leuk. Uit jezelf vindt je niet makkelijk dergelijke routes. Telefonisch hebben we een plaats besproken op een camperplaats in Borger. Kunnen we Geert en Hillie bezoeken.

Woensdag 16 juni. We vertrekken uit Borne richting Borger. Tegen half 12 komen we hier aan. Het is amper 70km. Deze camperplaats ligt aan de weg Borger-Rolde.  Op de racefiets ben ik hier vaker langsgekomen; het is een hele leuke plek met veel voorzieningen. Deze plaats hebben we besproken tot zaterdag.

Direct aan de drukke doorgaande weg. Borger- Rolde.

Donderdag 17 juni. Vandaag brengen we een bezoek aan Geert en Hillie; zij staan op camping Hunzedal in Borger. Het is vanaf waar wij staan ongeveer 2 km. We drinken koffie en we kunnen even heerlijk bijpraten. Tegen 3 uur gaan we terug; we hebben een broodje gegeten. Bij de camper kunnen we in de schaduw zitten; met een beetje wind kan het best in dit voor onze begrippen uitzonderlijk warm en benauwd weer. We wachten op de voorspelde regen en onweer.

Aanstaande zaterdag gaan we terug; we hebben dan andere verplichtingen.

Zo kun je je nog even lekker ontspannen.

Vrijdag 18 juni. Aanvankelijk lijkt het weer niet zo bijzonder. Het is bewolkt en de temperatuur net boven de 20. We fietsen een route van Borger richting Schoonloo. Voor het grote deel is het voor mij bekend terrein. We gaan redelijk veel door de bossen. Onderweg eten we een appeltje. In Borger een heerlijke Jagerschnitzel.

Hunebed bij Drouwen.

Terug bij de camper zitten we in de schaduw ; ook wel nodig, het is erg benauwd. Of we nog regen krijgen. We wachten af.

Zaterdag 19 juni. Vandaag gaan we weer naar huis. Tussen 9 en 11 uur betalen. Tussen 9 en half 10 gaan we richting huis. Zo vroeg zijn we nog nooit thuis gekomen. Zoals altijd begint gelijk het opruimen en zijn we direct weer gewend.

We hebben een leuke 2 weken gehad. Mooi weer en toch weer veel gezien.

Ook ons eigen land heeft prima mogelijkheden. Op deze manier heeft corona ons laten zien dat er in ons land vele mogelijkheden zijn.

Veendam, 19 juni 2021.

Ede en Ineke.

1. Berta Smilda:
    30 mei 2021
    Heb geantwoord op de mail maar is niet aangekomen.
  2. Berta Smilda:
    8 juni 2021
    Jullie genieten weer volop en prachtig weer!! Een mooie omgeving, wij waren er in april. Gelukkig zijn de terrassen weer open en genieten van de bekendste mosterdsoep in Doesburg. Groeten uit zonnig Groningen.
  3. Hein en Tineke:
    8 juni 2021
    Komt ons allemaal heel bekent voor. Wij waren daar in 2018. Mooie omgeving. Groetjes van ons.
  4. Franka Roeters:
    13 juni 2021
    Leuk om jullie weer te volgen , een fijne reis gewenst
  5. Hein en Tineke:
    16 juni 2021
    Nog veel plezier in Borger.