Duitsland mei 2019

27 april 2019 - Veendam, Nederland

Zie voor meer verhalen eind van dit verhaal.

Du2019-001

Maandag 29 april vertrekken voor de volgende reis.  We gaan richting Bremen en willen de reis starten bij de Weser. We hebben onderweg nogal wat regen en tegen 1 uur komen we in Thedinghausen bij Slot Erbhof.

Du2019-002

Op een groot veld vlakbij is een camperplaats. Als wij er aankomen staat er niemand. We staan nauwelijks of de volgende  komen reeds. Later in de middag wordt het droog en we lopen naar het stadje; het is enkele minuten. De volgende dag , dinsdag 30 april, is ons goed weer  voorspeld. We plannen een fietstocht. Dinsdagmorgen gaan we eerst informatie halen bij de balie in het slot. Het lijkt goed weer te worden en tegen 11 uur gaan we de  "Liebestour" volgen. Hoe kun je het bedenken. De totale afstand is 32 km. Voor de eerste keer een mooie afstand. Het weer is prima en na enig zoeken vinden we het startpunt.  We rijden over vlakke wegen en door afwisselend landschap.

Halverwege komen we bij de Weser en volgen daarna het Schleussenkanal. We hebben een kleine pauze waar dit kanaal en de Weser elkaar "ontmoeten".

Du2019-005

We fietsen verder en na enkele kilometers gaan we via een vrij lange brug de Weser over en na 6 km. zijn we terug op de camperplaats.  We zitten de rest van de middag (tot 7 uur) in de zon. Dit is wat wij willen.

Woensdag 1 mei. "De dag van de Arbeid". Dat is ook te zien want er is bijna geen verkeer.  We vinden een plekje op de camperplaats in Hoya, Op het moment dat wij er komen gaat er net een camper weg. We vinden zodoende een leuke plek.

Du2019-013

In deze omgeving kun je goed fietsen. Niet altijd langs de Weser, maar op afstand volg je de rivier wel. We komen door prachtige kleine plaatsjes. Altijd is er wel een kerk te bewonderen.

Du2019-008

Ook hier komen we langs een Schleussenkanaal, men heeft deze kanalen gegraven om een gedeelte van de Weser "af te snijden" , zodoende is een en ander beter bevaarbaar  Opvallend is dat we onderweg heel veel koolzaadvelden zien.

Du2019-012

Deze middag fietsen we de route naar het zuiden. In totaal rijden we 30 km. 's Middags lopen we nog naar het stadje; in de hoop nog een terrasje te kunnen pakken.
Helaas valt het tegen. Men is net bezig de muziekkoepel weer op te ruimen; het versieren van de Meiboom is klaar. Dus wij maar weer terug naar de camper; er is verder in dit plaatsje niets te beleven.

Donderdag 2 mei gaan we verder en hebben de coördinaten van een camperplaats op een landtong in de Weser bij een jachthaven ingetoetst. Er staat 1 camper en die vertrekt na enige tijd.

We hebben een mooi uitzicht op de jachthaven.

Du2019-016

's Middags fietsen we naar Nienburg. Onderweg ook hier weer prachtige koolzaadvelden.

Du2019-015

We eten een heerlijke "Putensteak". Al vrij snel zien we dat de lucht betrekt. Op de terugreis hebben we in het begin enige regen; later valt het mee. We komen droog terug bij de camper. Na enige tijd komt de bui; voor de rest van de middag blijft het wat nattig. We douchen, niet in de camper. Deze voorziening is hier aanwezig.

Vrijdag 3 mei. Deze mooie camperplaats verlaten we en willen die in Nienburg eens bekijken. Daar gekomen zien we een zeer sombere en donkere plaats; helemaal onder de bomen. We rijden naar Minden; er is daar een hele grote c.p. aan de Weser. Helaas! De plaats wordt ingenomen door een zeer grote kermis. Dus ook hier geen succes. Nu naar Vlotho. De plek hadden we al eens gezien tijdens een fietstocht vanuit Rinteln enkele jaren geleden. Hier is plaats en we staan prachtig aan de Weser.

Du2019-018

Du2019-017

's Middags lopen we het stadje in en halen wat informatie bij de VVV. Hier horen we dat er zondag een Trödelmarkt ( Rommelmarkt ) is vlakbij waar wij staan. Opvallend is dat ook hier in het centrum vele winkelpanden leeg staan. Volgens een inwoner waar we mee praten is het een drama; wat leeg komt wordt niet weer "ingevuld". De panden zijn op zich mooie "Fachwerkhäuser". Ze verpauperen binnen de kortste tijd.

Zaterdag 4 mei. Eerst doen we boodschappen bij de Lidl. 's Middags fietsen we langs de Weser richting Rinteln; het is afwisselend zonnig en dreigende regenbuien. We komen weer droog terug en Ineke maakt een heerlijke chocolade met slagroom.

Zondag 5 mei . Vandaag nog in Vlotho. Tegen 12 uur gaan we naar de Rommelmarkt. Het is ook echt een rommel; er is niets voor ons bij. In de stad zijn er ook nog wat kraampjes. Het is een beetje armoe troef. Ook het aantal mensen valt erg tegen. Alles met elkaar stelt het niet veel voor. Ineke maakt nog wel wat foto's van de "vakwerkhuizen".

Du2019-026

Op et eind van de middag eten we een Donner Kebab bij de Turk. Deze valt er goed in. 's Avonds kijken we naar het Bevrijdingsconcert aan de Amstel. Ook dit valt ons een beetje tegen. Het grote pluspunt is dat Ajax de beker wint.

Maandag 6 mei. Vlotho hebben we nu wel gezien. We rijden eerst naar Rinteln. Een leuke plaats waar we al vaker zijn geweest. De grote camperplaats is naar men zegt erg druk. Als we er aankomen blijkt er plek genoeg te zijn. We kunnen zelfs een heel mooi plaatsje uitzoeken.

Du2019-031

Na het koffiedrinken lopen we over de Weserbrug naar het stadje. Tot onze verbazing zijn er vele kraampjes en een hele grote kermis. 's Middags als we weer gaan, is het zelfs gezellig druk en velen vermaken zich op de kermis.

Du2019-028

Als we terug zijn bij de camper begint het te regenen. We zitten heerlijk binnen.

De volgende ochtend dinsdag 7 mei is het vrij snel redelijk weer en gaan we op de fiets naar Hessisch Oldendorf. Halverwege komen we in Grosswieden bij de pont over de Weser. Vlakbij het veerhuis is er een kleine camperplaats; er satan 2 campers. De plaats is leuk, maar te veel onder de bomen. Geen t.v.-ontvangst waarschijnlijk. In Hessisch Oldendorf drinken we koffie op het marktplein; wel binnen uiteraard. Hier op het marktplein staat het beeld van Baxman. De sage van Baxman is hier heel bekend.

Du2019-029

Cord Baxman leefde van 1599 tot 1690. Hij was jarenlang de uitbater van de Ratskeller op dit plein. Het verhaal gaat dat hij na zijn dood weer in de stad is verschenen. Hij werd verbannen naar een grot en daar heeft hij met een zeef de bron leeg moeten scheppen. Dat lukte niet. Een strenge winter zorgde ervoor dat het water bevroor en Baxman met zijn zeef het ijs kon breken en uit de bron kon verwijderen. De ban was verbroken; doch Baxman werd opnieuw verbannen. Nu moest hij met een vingerhoed de bron legen. Dit is tot op de dag van vandaag niet gelukt.

Het weer blijft droog; maar wel wat aan de koude kant. We rijden terug en tegen half 3 zijn we weer bij de camper. De zon blijft de rest van de dag redelijk schijnen. Het weer lijkt over het algemeen toch wel wat beter te worden.

Rinteln. Een zelfstandige gemeente binnen Landkreis Schaumburg. De stad telt zo'n 25.000 inwoners en ligt aan de voet van het Wesergebergte. Een zeer bekend gebouw is de St. Nicolaaskerk ( een protestants-lutherse kerk) aan het marktplein

Du2019-033

Op de foto de kerk op de achtergrond.

Woensdag 8 mei brengen we een bezoek aan het klooster in Möllenbeck. Het is tegenwoordig een 3-sterren hotel. Dit voormalige klooster is gesticht in 896. Een grote renovatie vond plaats tussen 1478 en 1505.  Het geheel geldt als één van de best bewaarde gebouwen uit de vroegere tijd.  Tegenwoordig vinden er vaak conferenties en concerten plaats. Zoals één keer per jaar het Irish Folk Festival.

Tegen 12 uur zijn we terug.

De rest van de dag blijven we in de camper. De weersvoorspelling is dat er in de loop van de middag regen gaat vallen.

Du2019-039

Donderdag 9 mei. We verlaten Rinteln na een nacht met veel regen. Vandaag willen we in Höxter kijken op de camperplaats waar we reeds vaker zijn geweest. Volgens de informatie is de plek aanmerkelijk groter geworden. Als we hier komen, zien we dat het inderdaad zo is. Heel netjes. Er is een volledige verzorging; hetgeen inhoudt dat er een stortplaats is voor chemisch toilet; een vuilwaterafvoer; elektriciteit (tegen betaling van €1 voor 2 KWh); een broodservice en een douche en toilet (voor €0,50 elk ). De prijs voor de kale plek is €9. In vergelijking met een camping toch een schijntje.

Du2019-048

Dit is het gezicht vanuit de camper.

Vrijdag 10 mei. Aanvankelijk lijkt het weer niet al te best. Zo tegen 12 uur is het voldoende opgeknapt om te gaan fietsen. We rijden naar Beverungen, een eindje zuidelijker. Hier ontmoeten we bekenden uit Sappemeer.  Onderweg zien we de burcht Fürchtenberg, wat tegenwoordig een porceleinmuseum is.

Du2019-045

We zien het kenmerkende van deze omgeving; een breed Weserdal met veel koolzaadvelden.

Du2019-047

Zo tegen half 4 zijn we terug. Voor de rest van de dag blijft het droog.

Zaterdag 11 mei. Een "regendag". We kunnen niet fietsen of bezienswaardigheden bezoeken. 's Middags lopen we nog even naar het stadje. Het is erg druilerig.

Zondag 12 mei. De dag begint koud; toch fietsen we richting Holzminden. We hebben vanaf het fietspad een mooi gezicht op de camperplaats.

Du2019-050

Na 3 km. brengen we een bezoek aan het klooster Corvey.

Du2019-052Du2019-055

De barokke kerk ziet er erg netjes uit. Over het algemeen doet het erg "kitserig"aan.

Corvey. Het is een rijksabdij binnen het Heilige Roomse Huis. De basis is het Karolingische Huis. Zeer bekend is de uitgebreide bibliotheek. In totaal bevinden zich hier ruim 67.000 boeken. In het klooster  is het graf van de dichter Hoffmann von Fallersleben. Sinds 2014  staat het hele klooster, incl. de kerk op de Unesco-werelderfgoedlijst. Dit geheel wordt vanuit particuliere bronnen bekostigd.

Maandag 13 mei. Vandaag rijden we een eindje verder stroomopwaarts de Weser. We vinden een leuke plaats aan de jachthaven Dreiländereck in Lauenförde. Deze plaats ligt enkele kilometers voorbij Beveringen.

Du2019-064

We zijn er op tijd; later gaan we op de fiets naar Beverungen. Het weer is prachtig; geen wolkje aan de lucht. In de Altstadt zitten we op een terras. Het is echt weer voor een lekkere sorbet.

Du2019-063

IJssalons zie je hier in overvloed en nu eindelijk laat het weer het toe. 's Middags zitten we heerlijk bij de camper in de zon te lezen. 's Avonds hoeven we de kachel niet aan. Tegen half 12 is het nog bijna 20 graden.

Dinsdag 14 mei is het weer wat minder. Er is meer bewolking en een wat sterkere wind. We gaan op de fiets naar Bad Karlshafen en zien bekende plekken van andere jaren. In het centrum aan de haven zien we het oude "Rathaus".

Du2019-067

Als we terug zijn bij de camper is het wisselend zonnig en licht bewolkt. Nu eens zitten we binnen dan weer buiten. Zou het weer nu wat beter worden?

Woensdag 15 mei. We fietsen naar Bad Karlshafen via een andere route. Langs de Weser liggen er goede fietspaden, voor het grootste deel langs de rivier en heel af en toe langs Bundesstrassen. De zon schijnt regelmatig, maar de temperatuur is te laag voor de tijd van het jaar.

Vanaf de andere kant van de Weser zien we waar we staan met de camper.

Du2019-072

Donderdag 16 mei. Het is bewolkt en volgens de voorspelling zal het in de loop van de dag gaan regenen; de zon zal niet te zien zijn. We gaan naar Hannoversch Münden en melden ons bij de receptie. De camperplaats ligt dichtbij een sluis. Hier hebben we ook wel eens eerder gestaan. Nu is het "sluisverkeer" afwezig. Langs en op de Weser hebben we eigenlijk geen scheepsvaart gezien. De mevrouw bij de receptie staat ons wel te woord, maar eigenlijk heeft ze geen zin. Ze is erg bot en kortaf. We hebben dit in winkels de laatste tijd wel vaker meegemaakt.

We lopen het stadje in; vanaf deze camperplaats is het slechts 200 meter. Op het marktplein, bij het "Rathaus" zien we het Glockenspiel met Dokter Eisenbart.

Du2019-079Du2019-082

In de gevel van het Weser-renaissance raadhuis herinnert een klokkenspel aan deze dokter. Met de melodie van het bekende dokter Eisenbart lied laten figuren een scene uit het werk van deze dokter zien. De dokter trekt met een tang een kies bij een verdoofde patiënt, terwijl artiesten de aandacht van het publiek trekken.

Johann Andreas Eisenbart ( 1663-1727) . Voor onze begrippen een charlatan, die zowel ogen als nierstenen behandelde en voor alle medische problemen een oplossing had.

's Avonds besluiten we terug te gaan naar huis. Het weer is ons niet goed genoeg; het regent te  veel en daarbij is het ook te koud. De voorspelling voor de rest van de week en ook voor volgende week is niet best.

Ondanks het  weer hebben we toch een leuke reis gehad; daar waar mogelijk hebben we gefietst en toch de nodige bezienswaardigheden "meegenomen". Een reis langs de rivier de Weser heeft voor ons wel wat bijzonders. Er zijn leuke camperplaatsen; je kunt er heel goed fietsen en de stadjes hebben een gezellige binnenstad.

DSCN7484

Zoals gewoonlijk waren de foto's van Ineke en de tekst van Ede.

Veendam, 17 mei 2019.

1. Berta en Pieter Smilda:
    3 mei 2019
    Hallo luitjes, mooie omgeving, prachtig met de koolzaadvelden. Voor ons ook bekend gebied. Je kunt er mooi fietsen! Nog veel fietsplezier en wij volgen jullie. Lieve groeten van Pieter en Berta Smilda Groningen.
  2. Hein en Tineke:
    12 mei 2019
    Komt ons bekend voor het porsecleinmuseum zijn wij ook geweest. Mooie omgeving. Groetjes van ons.
  3. Hillie/ Geert:
    12 mei 2019
    Mooie omgeving en mooie foto's. Groetjes van ons. Vanuit Rijnsburg.