Duitsland voorjaar 2018

21 mei 2018 - Veendam, Nederland

Du2018-002

Donderdag 24 mei.  kilometerstand 0.

We gaan voor een kortere trip naar Duitsland.

In het zuiden willen we de Romantische  Strasse gaan rijden; niet alleen met de   camper; ook op de fiets. Als aanloop beginnen   we aan de Weser. Hier zijn we vaker geweest   en er zijn hele leuke camperplaatsen; mooie stadjes en ook hier kun je goed fietsen.

Du2018-003

We rijden via de Autobahn A 31 en slaan af naar richting Osnabrück. Even na deze grote stad rijden we richting Rinteln en zoeken hier de camperplaats.  We reden vandaag 274 km.

Du2018-004

Op de camperplaats staan   vele campers. We kunnen er   makkelijk bij en zoeken een mooi plekje. Later in de middag valt er  regen; dit was niet voorspeld.

De volgende morgen is het weer prima. We fietsen langs de Weser richting Hessisch-Oldendorf. Een oud plaatsje tussen Rinteln en Hameln. Bij een Outlet centrum eten we een schnitzel met patat.

Du2018-005Du2018-008

Het stadje kent vele goed onderhouden vakwerkhuizen. Soms zie een enorm verschil.

We zijn terug tegen 2 uur en zien dat er nog een mooier plaatsje vrij is; we verhuizen. Later kijken nog naar de Giro. We zitten lang buiten.

Morgen zaterdag staat er een nadere fietsroute op het programma; we hebben hiervoor een leuke kaart gekocht.

Zaterdag 26 mei. Tegen half 11 gaan we op de fiets richting Vlotho. We rijden aan de oostkant van de Weser.

Du2018-010

Er zijn niet veel plekken om een leuke foto van deze rivier te nemen.

Deze route is nogal door het bos.

Du2018-011

De route is ook niet optimaal aangegeven. op een bepaald moment zijn we de weg kwijt en iemand die hier bekend is verteld ons dat een deel van de Weserradweg is afgesloten en privé terrein is geworden. Hij vertelt ons hoe we verder moeten fietsen.

We komen in het stadje Vlotho en drinken hier een Tasse Kaffee mit Torte.

De terugweg fietsen we aan de oostkant van de Weser. Het is hier af en toe kort wat stijl. De weg is niet door bossen maar voor het overgrote deel langs de Bundsstrasse.

Du2018-012

We rijden vandaag 45 km. en bij de camper kunnen we weer lekker in de zon.

Met de afstand van gisteren erbij hebben we nu 80 m.

Zondag 27 mei. Het is al weer vroeg stralend weer. Vandaag fietsen we niet; we nemen een dag rust en gaan 's middags lopend naar het stadje. We maken nog wat foto's en drinken een pilsje op het terras.

Du2018-014

Vanaf de brug zien we dat het nieuw   aangelegde strandterras er heel mooi uitziet.

Du2018-016

Ook hier zien we een leuk kerkje. Eigenlijk langs de hele Weser houdt men deze architectuur goed in stand.

Maandag. Vandaag fietsen we aan de andere kant van de Weser richting Hessisch-Oldendorf. In Grossenwieden gaan we met een pontje de Weser over.

Du2018-018

Bij het informatiestalletje zien we dat de   Weser  hier elk jaar ruim buiten de oevers   treedt en wel   zo dat het pontje dan niet kan   varen.

's Middags genieten we bij de camper van het   mooie weer.

Dinsdag 29 mei. We hebben in Rinteln een paar leuke dagen gehad. We stonden op een mooie plek en het weer was erg goed.. We hebben hier 3 dagen gefietst en 100 km. afgelegd. We verlaten deze plek en de eerste camperplaats die we hebben ingetoetst staat ons niet aan. We rijden door naar Bodenwerder.

Du2018-024Du2018-028

Bodenwerder is de plaats van de Baron Münchhausen. Ook wel de "Leugenbaron" genoemd; Hij verkende immers de vijandelijke linies door op een kanonskogel boven de vijand te "vliegen". Op deze camperplaats hebben we vaker gestaan; de camperplaats is niet veranderd. De stad zelf echter wel. Het wordt zo langzamerhand een "spookstad". Er staan in het oude centrum al vele huizen en winkels leeg. De jeugd gaat ergens anders naar toe en de ouderen blijven hier wonen en sterven hier. De huizen zijn onverkoopbaar vertelt ons een inwoner.

DU2018-023

Bij elke ingang van het stadje wordt je direct   eraan herinnerd dat dit de plaas van de "Leugenbaron" is.

Men is er hier erg trots op.

De rest van de dag is de temperatuur boven de 30 graden. Hoe lang gaat dit nog zo door?

Woensdag 30 mei. Als we richting Polle fietsen komen we na 7 km. voor een wegversperring te staan. Sinds 18 mei is de weg hier volledig afgesloten vanwege stenen die daar naar benden zijn gekomen.Een inwoner vertelt ons dat er ook een bijzondere vlindersoort is waargenomen. Dus wanneer de weg weer open gaat is niet bekend. We fietsen terug en bij Bodenwerder gaan we naar Polle via de andere kant van de Weser. Het fietst vlot weg en heen en terug leggen we zo'n 50 km. af

Donderdag 31 mei. We rijden verder en bekijken de camperplaats in Bad Karlshafen. Die staat ons niet aan en we rijden naar Lippoltsberg waar een leuke camperplaats is. We reserveren voor 2 dagen.

Du2018-034

Verder doen we vandaag niets; het weer is erg   warm en het is ook wat aan de benauwde kant.

We genieten van het uitzicht op de Weser.

Morgen zien we wel weer.

Vrijdag 1 juni. Vandaag lijkt het weer niet al te best. Het is dreigend en heel benauwd warm. Toch gaan we fietsen; richting Bad Karlshafen;  een plaats iets ten noorden van het eind van de Weser: Hannoversch Münden. We nemen de "bosrandroute". Dat hebben we geweten;op een bepaald ogenblik kregen we een klim van 25%. Kort maar wel hevig. Toch even afstappen. In de stad drinken we een kop koffie en door een dreigende lucht gaan we snel terug.via de andere kant van de Weser. deze route is vrij vlak.

Du2018-036

We gaan met de pont over en na 5 km. zijn we bij de camper terug

We hebben geen regen gehad. We zetten de fietsen terug op het rek; kleed erover. We wachten af wanneer de regen en het onweer komt dat voorspeld is.

Zaterdag 2 juni. We staan op met bewolkt weer. We nemen op deze c.p. een heerlijke douche en vertrekken tegen half 10. We rijden naar Kassel en gaan via de autobaan naar het zuiden. Gezien het bewolkte weer besluiten we door te rijden naar Würzburg. Hier begint de romantische Strasse. Het weer knapt op en de zon schijnt weer volop. Bij Tauberbischofsheim verlaten we de autobaan en zoeken een camperplaats op. Deze staat ons niet aan en we rijden naar de volgende in Bad Mergentheim. Deze is beter; heel ruim en plaats genoeg. Op de fiets verkennen we het stadje (ongeveer 2 km rijden). Bij het VVV halen we enige informatie en fietsroutekaarten. Terug bij de camper zoeken we een fietsroute voor morgen. 's Avonds zitten we lang buiten; het weer is weer helemaal in orde.

Du2018-001

Op de plattegrond hiernaast de route van de Romantische Strasse; door erop te klikken wordt de afbeelding vergroot en kun je de plaatsen herkennen

Zondag 3 juni. We gaan al op tijd op de fiets. We hebben de route gepland tot  Creglingen. een afstand van tussen de 60 en 70 km heen en terug. Bij het VVV hebben ze ons verzekerd dat de route vrij vlak is. Af en toe komen er echter wel enige klimmetjes in voor. We zien dan ook veel elektrische fietsen.

Du2018-048

De eerste stop hebben we na zo'n 12 km in het   plaatsje Weikersheim. Bekend om het prachtig   aangelegde park in Versailles-stijl. De tuin valt   een beetje tegen en een aantal weggetjes in het  park is afgesloten.

Bij het park De bekende Burcht. Ook hier is een aantal zaken dicht.

Du2018-044

We drinken op het marktplein een capucino.

We vervolgen onze fietstocht.

De route gaat door prachtig natuurschoon met veel afwisseling; kleine dorpjes en dichte bossen. Soms loopt het fietspad langs de normale straat.

Du2018-051

We komen uiteindelijk in Creglingen; de plaats die we als   einddoel hadden gesteld. Er zitten 35 km op. We lopen door   het oude stadje en nemen een sorbet.

Tegen 2 uur beginnen we aan de terugreis. Het weer is   prachtig  en er zijn vele fietsers die hetzelfde doen als wij.

Onderweg nemen we nog een kleine pauze en tegen 4 uur zijn we weer bij de camper. We hebben vandaag 65 km. gefietst.

Maandag 4 juni. We vertrekken uit Bad Mergentheim en hebben de coördinaten van een camperplaats in Róttingen ingetoetst. Deze plek hebben we tijdens het fietsen gisteren gezien en het leek ons wel wat..

Zo gezegd zo gedaan. Eerst wat boodschappen bij de Lidl. Bij de camperplaats aangekomen zien we dat er één camper staat. we zoeken een leuk plekje aan de rivier de Tauber; met een beetje schaduw en de mogelijkheid van t.v.-ontvangst. Vanavond speelt immers Nederland tegen Italië.

Du2018-054Du2018-055

Een indruk van de camperplaats in Röttingen. Een plaatsje zo'n 100 km. ten zuiden van  Würzburg. De rest van de dag luieren we in de on.

Dinsdag 5 juni. We gaan op de fiets naar Creglingen. Een middeleeuws gildestadje. We bekijken de Herrgottskerk. Vooral het Maria-altaar.

Du2018-057Du2018-060

Dit altaar dateert uit de laat Gotische tijd. (rond 1500) en bestaat voor het grootste deel uit lindenhout. Op 15 augustus is er een "lichtshow" ter gelegenheid van Maria Hemelvaart.

Terug bij de camper genieten we weer volop van de zon. De temperatuur is weer tegen de 30 graden. Het kan niet op.

Vandaag hebben we 30 km. gefietst. Het totaal staat nu op 280 km.

Woensdag 6 juni. We rijden richting Rothenburg ob der Tauber. De Romantische Strasse is hier wel bijzonder mooi wat betreft natuurschoon en de liefelijke dorpjes. Tegen 11 uur komen we in Rothenburg en zoeken een mooi plekje op de voor campers ingerichte parkeerplaats.

Na het koffiedrinken gaan we lopend naar de stad. We staan vlakbij de stadsmuur.

Via één van de vele doorgangen komen we in de Altstadt.

Du2018-061

De vrij ruime binnenstad is omgeven door een stadsmuur die redelijk in tact is gebleven.

Op deze muur kun je wandelen en bij regen blijf   je zelfs droog; er is een looppad met   overkapping

Du2018-065

In het oude gedeelte is er zoals gebruikelijk een marktplein.

Hier bevindt zich het oude Rathaus. een zeer monumentaal gebouw.

Du2018-068

In de stadsmuur zie je vele torens. die vroeger als verdedigingswerken functioneerden.

Opvallend is dat de straatjes hier niet al te   smal  zijn. Opvallend is ook dat er af en toe   auto's rijden.

Deze stad is toch wel vrij toeristisch; we zien vele buitenlanders. Vrij veel Chinezen en/of Japanners.

Du2018-076

Wat erg opvallend is dat er enkele winkels zijn met   Kerstspullen. Deze winkels zijn het hele jaar geopend.

Het is een raar gezicht om nu mensen te zien lopen met   gekochte kerstdingetjes.

Du2018-080

Buiten het oude gedeelte is er een prachtig en goed onderhouden park. Je hebt hier een prachtig uitzicht op het Tauberdal.

Rothenburg is een plaats om zeker te bezoeken als je hier in de buurt bent. De bewogen geschiedenis wordt weerspiegeld in tal van bezienswaardigheden. Bij het VVV kantoor voorziet men je graag van allerlei informatie.

Donderdag 7 juni. Vandaag gaan we weer een fietstocht maken. De plaats Schillingfürst staat op het programma. De route er naar toe is wat betreft het laatste deel niet geheel en al vlak. De laatste 6 km. begint met vals plat en langzamerhand wordt het steeds meer klimmen tot 8 %. De laatste 200 meter moeten we verzaken; het zweet komt uit alle poriën. We drinken bij de plaatselijke bakker een kop koffie en ik haal wat informatie bij het toeristenbureau.

Du2018-084Du2018-087

In het   stadje   maakt   Ineke  nog   wat foto's.     De burcht bezoeken we niet. De weg ernaar toe is ons te stijl. We hebben geen zweet meer. We gaan terug en merken dat we de eerste 6 km. met grote vaart afdalen. Vlakbij Rothenburg raken we de weg kwijt; er ontbreekt een bordje. Via weer een stuk klimwerk komen we in de Altstadt. We gaan terug naar de camper. We hebben 35 km. gefietst. Tegen half 4 krijgen we een regen- en onweersbui, vergezeld van sterke lichtflitsen en harde knallen Misschien wordt het nu wat minder benauwd.

Vrijdag 8 juni. Vandaag rijden we naar  Dinkelsbühl. De afstand is nauwelijks 50 km. Van de oude stad is al meer dan 400 jaar het beeld onveranderd. Statige kerkgebouwen, fiere handelshuizen en rijke vakwerkarchitectuur maken Dinkelsbühl tot één van de meest compacte en best bewaard gebleven laat-middeleeuws stadsbeelden.

Du2018-100Du2018-092

Vooral de gotische Munster St. Georg is één van de mooiste hallenkerken van Zuid-Duitsland. 's Middags genoten we van een half uur durend orgelspel.

Zaterdag 9 juni. Vanaf de camperplaats in Dinkersbühl zitten we direct op de "Romantische" fietsroute. Ondanks de toch wel voorspelde regen gaan we. Na een 10-tal km's kunnen we niet verder. De weg en ook de doorgaande fietsroute is afgesloten. Heel onduidelijk wordt de alternatieve route aangegeven. We wagen het er niet op en fietsen dezelfde weg weer terug. We hebben slechts 22 km. afgelegd. De dreigende lucht en dondergerommel blijft er eigenlijk de hele middag. De plaats op deze "parkeerplaats"is toch wel heel mooi.

Du2018-104

We hebben een leuk plekje met veel privacy.

Tegen 5 uur gaan we douchen en 's avonds de   stad in. We vinden een leuk restaurant. Het is   er heel druk. we krijgen een plekje buiten op     het terras. Het eten is prima; echt Duits.

Zondag 10 juni. Al vrij snel krijgen we bericht van Johan en Aria waar we zitten en waar we naar toe gaan. Zij zijn ook dicht in de buurt. We spreken af op de Festplatz in Donauwörth. We zullen via een "Umleitung" moeten rijden. De B25 is immers in de route geblokkeerd. Tegen een uur of 11 komen we op de camperplaats aan en zoeken een plaatsje. Johan en Aria konen weinig later. we praten bij. Vandaag ondernemen we verder niets. Het weer is geweldig en we zitten buiten in de schaduw. Het blijft enigszins benauwd.

Du2018-106

. Maandag 11 juni. We gaan samen fietsen. Eerst via de Informatie in de stad voor een goede route. We   laten ons informeren en rijden een tocht van zo,n 30 km..

Onderweg is er natuurlijk tijd voor een kop koffie en het nader bekijken van de route.

We plannen geen extra lus. Het weer bevalt ons niet. Het ziet er dreigend uit. We nemen de geplande route en komen tegen 12 uur weer in Donauwörth. Eerst even langs de camper en dan door naar de L:idl voor enkele boodschappen. Later op de middag gaan we nog even naar de Action voor wat kleine dingen. Op een terras drinken we een pilsje.; we gaan terug. Nauwelijks bij de camper begint het te regenen. Net op tijd. Na de regen is het heerlijk afgekoeld. Morgen zien we wel weer.

Dinsdag 13 juni. We fietsen met Johan en Aria. De route gaat via de Romantische Strasse naar het zuiden. Aanvankelijk is de route vrij vlak maar enkele kilometers voor Marxheim begint het wat te "heuvelen".

Du2018-107

Men had ons verteld dat deze route niet geheel en al vlak was; nou dat hebben we geweten. We zien enkele fietsers verder wandelen.

In het plaatsje Graisbach zien we vrij plotseling een markant gebouw. Bij het verder bekijken zien we dat dit gebouw o.a. een hotel is.

We fietsen door naar Marxheim en van hier naar het plaatsje Rain. Hier is een "Umleitung". We raken even de weg kwijt en een zeer vriendelijke bewoner wijst ons verder de weg. We komen via een steenweg  terug in Donauwörth. De regen heeft ons geen parten gespeeld; hoewel het steeds dreigend was. We hebben 45 km. afgelegd.

Du2018-110

Terug bij de camper zitten we uit de zon en   hebben een mooi uitzicht op de Donau.

Het blijkt dat deze rivier hier helemaal niet zo   blauw is.

Woensdag 14 juni. Vandaag gaan we weer verder en we hebben coördinaten in Kónigsbrunn ingetoetst. We reizen ieder apart en zien elkaar wel weer. Op de camperplaats aangekomen zien we dat Johan en Aria er reeds zijn  Het is een leuke plek.

Du2018-112

Vandaag blijven we bij de camper; het weer is  niet zo geweldig.

Het is wel dreigend maar geen regen;het   is   wel een stuk kouder.

Donderdag 15 juni. We gaan met de camper van Johan en Aria naar een enorme camperzaak in Sulzmoos. De camper rijdt geweldig en vrij snel zijn we er. We kopen een aantal; kleine dingen en Johan doet wat ideeën op voor de camper. De rest van de middag zitten we in de zon. Het weer is opgeknapt.

Vrijdag 16 juni. We blijven op deze camperplaats en fietsen naar Augsburg.

Du2018-112Du2018-116

De camperplaats is vrijwel niet bezet; af en toe komt er een camper voor de verzorging. Op de weg naar Augsburg hebben we een koffiepauze bij een stuw in de rivier de Lech.

Du2018-121Du2018-126

Augsburg is een vrij normale stad met een oude binnenstad. Er zijn vrij veel pleinen. Op één van deze pleinen zien we een vrij markant opgeschilderd gebouw. We halen bij de VVV een plattegrond zodat we de weg beter kunnen vinden.

We gaan terug langs de Lech via de andere kant. We vragen de exacte weg en een Nederlands meisje, dat in Augsburg woont, wijst ons de weg.

Zaterdag  17 juni rijden we verder naar het zuiden; we naderen het eindpunt. In Schongau zoeken we een camperplaats op de Festplatz. geen probleem; er is ruimte genoeg. 's Middags gaan we lopende naar de Altstadt; deze ligt op een heuvel; we moeten wat klimmen

Du2018-143

De Altstadt is op zich niets bijzonders; het is   zaterdagmiddag; er is weinig te doen. Het is er   rustig.

Du2018-142Du2018-138

Bij het bezoeken van een kerk komen we terecht in een huwelijksvoltrekking. De Maria Hemelvaartkerk is van een uitzonderlijke schoonheid.

We drinken een "Eistee".  Gaan terug naar de camper en fietsen nog even naar de Lidl

Zondag 18 juni. We fietsen vanaf Schongau richting Steingaden via een weg die we eigenlijk niet willen, maar moeten omdat er een andere route is geblokkeerd. De weg is echt wel heuvelachtig. Enkele kilometers voor Steingaden gaan wij terug. Het wordt mij te veel klimmen. We moeten ook nog de tocht terug maken. Johan en Aria gaan door. zij maken de tocht af.  We fietsen 25 kilometer. In de middag krijgen we regen; meer dan verwacht. Ook 's avonds valt er de nodig neerslag.

Maandag 19 juni gaan we richting het eindpunt van de Romantische Strasse. Bij Füssen zoeken we de camperplaats en 's middags gaan we in het stadje bij het toeristenbureau informatie halen voor het bezoeken van de burchten. Morgen staat een en ander op het programma.

Dinsdag 19 juni. Vandaag gaan we op de fiets naar het bekende kasteel lNeuschwanstein. Het is ongeveer 7 km. over een vlakke weg. Dit kasteel ligt op een hoogte van ongeveer 1200 meter. Het is bekend als een sprookjeskasteel( In Wald Disney Parijs is het op schaal nagebouwd). Dit kasteel werd in de 19e eeuw gebouwd voor Koning Ludwig ll. Het was voor deze koning een droom om een kasteel naar middeleeuwse begrippen te bouwen. We krijgen via een audio-rondleiding een prima idee hoe de Beierse koninklijke familie in die tijd leefde.

Dit kasteel speelde, net als de Beierse familie, een grote rol in de film "Sissi".

Du2018-155Du2018-151

De stad Füssen is de romantische ziel van Beieren. Je hebt er een prachtig uitzicht op de Allgäuer Alpen. Niet ver van deze stad ligt ,iets westelijker, de Weissensee.

De stad Füssen is de romantische ziel van Beieren; de binnenstad dateert uit de late middeleeuwen. De stad bruist van romantiek en je kunt er heerlijk ontspannen in een gemoedelijke sfeer vertoeven.

Du2018-160Du2018-161

's Middags eten we een heerlijke pizza met Johan en Aria; morgen gaan we  immers "gescheiden"verder.

Hiermee zijn we aan het eind gekomen van onze reis door Duitsland met het accent op de omgeving van de romantische straat. Een omgeving die zeker de moeite van het bekijken waard is. Wij hebben er echt van genoten.

Morgen gaan we langzamerhand op weg naar het noorden en hopen tegen het weekend thuis te zijn.

Woensdag 20 juni. We vertrekken van Füssen; het eindpunt van de Romantische Strasse. We hebben ruim 500 km. gefietst langs de Weser en deze mooie romantische straat. We rijden richting Würzburg en lunchen onderweg.

Du2018-168

Op deze parkeerplaats is het niet druk; we   zitten rustig aan een tafel een broodje te eten.

We verlaten de autobaan dichtbij Würzburg. We gaan  naar de camperplaats in Kitzingen. Het ziet er mooi uit; vlak aan de Main.

Du2018-169

Aan de kant van het water zien we een paar Nijlgansen met jongen. Als we kijken zijn ze gauw verdwenen.

We genieten van het warme weer en eten buiten en gaan tegen 10 uur naar binnen.

Donderdag 21 juni. Vandaag rijden we naar Goch; een plaats met een leuke plek voor campers vlak bij Nijmegen.

Du2018-171

Vanaf hier gaan we morgen naar Zutphen. Hier   is een E-bike Test Centrum. We hebben een afspraak en gaat Ineke "proefrijden" op een door haar uitgezochte e-bike.

Zoals op de foto te zien  is het weer een stuk   minder; veel bewolking en weinig zon. Het zal   even wennen zijn.

Vrijdag 22 juni. Vanuit Goch gaan we naar Zutphen. We hebben hier een afspraak zoals gisteren gezegd. Bij Hermann Hartje wordt we vriendelijk ontvangen. Op een leuke manier krijgen we van Gerko( een sympathieke vertegenwoordiger) de nodige informatie.

Du2018-172

Beiden maken we een proefrit op de nieuwe e- bike van Victoria. Deze fiets bevalt Ineke prima.

We maken een aantal afspraken hoe we deze fiets kunnen bestellen.

Met een goed gevoel nemen we afscheid en gaan richting Veendam.

Tegen 2 uur komen we thuis; het opruimen kan beginnen.

Zoals reeds eerder gezegd hebben we een leuke reis gemaakt in Zuid-Duitsland. op de fiets hebben we in totaal 500 km. afgelegd en met de camper reden we 2100 km.

Ten overvloede vermelden we dat Ede de tekst schreef en Ineke weer de nodige foto's verzorgde.

Veendam. 22 juni 2018.

1. Pieter en Berta Smilda:
    22 mei 2018
    Hallo Ede en Inneke, leuk dat jullie de Weser fietsen. Wij hebben dat ook gedaan. Ik stuur je even een linkje van onze reis. Misschien heb je er iets aan. http://www.pietersmilda.nl/?page_id=3548
    Fijne vakantie.
    Pieter en Berta
  2. Hein en Tineke:
    17 juni 2018
    Hallo Ede en Ineke, wat weer een leuk verslag met mooie foto's. Wij lezen het met veel plezier. Groetjes van ons.
  3. Berta Smilda:
    18 juni 2018
    Hallo luitjes, jullie hebben het wel naar de zin dat kun je wel lezen. Prachtig fietsen, maar wel vaak “umleitung” nou een troost dat heb je ook in Groningen! Mooie foto’s Ineke en strakke blauwe luchten.
    Lieve groetjes, Pieter en Berta Groningen.