Mei/juni 2022.

11 juni 2022 - Veendam, Nederland

Opmerking. Door nog onbekende oorzaak zijn de foto's bij dit verhaal verdwenen.  Waarschijnlijk lukt het niet deze terug te halen.

18 mei. Vertrek naar Noord-Holland.

Tegen 1 uur zijn we op de cp. in Spanbroek; een dorp in de gemeente Opmeer; vlakbij Hoorn. We reden vandaag 170 km. Op deze plaats mogen formeel 3 campers staan. Wij zijn de derde. Volgens de mensen die er reeds staan zijn er wel eens 6 campers. Er wordt niets van gezegd.

Vanmiddag blijven we bij de camper. We zitten in de zon. Het is prachtig weer. Af en horen we de kerkklok.

Op deze plek kunnen we wel een paar dagen staan. Morgen gaan we de omgeving wat verkennen.

Donderdag 19 mei. We maken eerst de camper vrij van muggen. Gisteren op de Afsluitdijk hadden we er veel last van.   In de loop van de ochtend krijgrn we veel regen. 's Middags fietsen we een route van  Fietsknoop. We gaan door een matig bewoond gebied. Er is veel weiland. Het land ligt vrij laag; vandaar de vele molens en sloten. Als we terug zijn vertrekt al vrij snel de camper die op een mooie plek staat. We verhuizen. Het uitzicht is prachtig.

Spanbroek is een dorp in de gemeente Opmeer. Het heeft circa 1450 inwoners.

Opvallend is het gebouw dat dienst doet als raadhuis en trouwlocatie. Het dateert uit 1598.

Spanbroek is eigenlijk een stad; het kreeg in 1414 stadsrechten. Het dorp was tot begin van de 20e eeuw een typisch agrarische kern. Aan het eind van de eeuw is de plaats samengesmolten met Opmeer.

Een van de bezienswaardigheden is het Scheringa museum voor Realisme.  ( we zoeken nog naar een foto en meer informatie; het is de vraag of het museum nog bestaat.)

Bij het blauwe stipje is onze camperplaats.

We zien 's avonds nog een mooie zonsondergang en een leuk verlichte kerk.

De volgende dag ( vrijdag 20 mei ) wordt er in de middag slecht weer voorspeld. Dat is de reden dat we tegen 10 uur gaan fietsen. We volgen een route via de fietsknooppunten. Opvallend zijn de kleine dorpjes en de wijde vlakten. Als we bijna terug zijn zien we bij de kerk de campers staan. De onze staat vooraan.

Terug bij de camper wachten we op het slechte weer wat ons is voorspeld.

Het begint om 2 uur te regenen en duurt tot na 6 uur. We hopen voor morgen op iets beter fietsweer.

Zaterdag 21 mei. Het weer is inderdaad beter. Het is droog, maar er staat een strakke wind. We gaan naar Hoorn. Op het centrale plein drinken we een koffie. We kijken op het standbeeld van Jan Pieterszoon Coen. Dit standbeeld staat enorm ter discussie. Het verleden van onze "zeehelden" is niet zo positief geweest. Na de zomer wordt er een beslissing genomen of het standbeeld blijft staan. De verwachting is van niet. Afgelopen september is er een enorme manifestatie geweest tegen het laten staan ervan.

Aan het centrale plein staat ook het Westfries museum. De binnenstad van Hoorn ademt de vroegere tijd toen deze bloeiende stad aan de Zuiderzee een belangrijke plaats innam.

De terugreis geeft wat tegenwind. Rond 3 uur zijn we terug bij de camper.

Zondag 22 mei. Vandaag fietsen we een route rond Heerhugowaard. Het gaat door "poldervelden" en kleine leuke dorpjes. Opvallend zijn de kapitale woningen die je veel ziet. In Heerhugowaard lunchen we in een vrij nieuw winkelcentrum. Het weer is prachtig om te fietsen. Terug bij de camper laden we de fietsaccu's weer op en genieten van de zon.

Een bekende inwoner van Wognum(vlakbij Spanbroek) is Dirk Scheringa.Hij was een zakenman,een voormalig politieman,politicus en sportbestuurder. Hij was de oprichter van de DSB bank en voorzitter van de profvoetbalclub AZ. Tot een algeheel faillissement van de DSB Beheer B.V. was hij enig aandeelhouder. Tijdens zijn werkzame activiteiten nam hij het initiatief voor het Dirk Scheringa Museum voor Realisme in Spanbroek.

Door het faillissement in 2009 kwamen vele mensen in acute financiele problemen als gevolg van de zogenaamde "woekerpolissen".

Het gebouw waarin het museum was gevestigd, wordt nu verbouwd tot een woonappartement. Eindelijk na 10 jaar leegstand. De plannen zijn vergevorderd. Tot op de dag van vandaag is de bouw echter nog niet gestart.

Maandag 23 mei. We vertrekken en gaan naar de camperplaats in Middenmeer. We vinden een leuk plekje aan de haven. Vanuit Middenmeer zijn er weer verschillende fietsroutes.

Dinsdag 24 mei. Vandaag is het wachten op droog weer. Het lijkt tegen de middag droog te worden. We hebben een route naar Wieringerwerf in de planning. Tegen de middag gaan we. Het is droog, maar er staat een flinke wind. In Wieringerwerf doen boodschappen. Bij de Aldi de noodzakelijke. Verder is er in deze plaats weinig te beleven. We maken een foto ter ere van de eerste bewoners na de drooglegging.

Wellicht bekend: de foto is beter te bekijken door er even op te drukken en met 2 vingers op de foto te spreiden.

Woensdag 25 mei. We fietsen naar Medemblik. Het is droog en af en toe schijnt de zon. Wel is er veel wind.

Bij het treinstation zien we een oude lokomotief met wagons. Een groot aantal passagiers zien we reeds in de trein zitten.

Deze stad kent vele havens waarin vele boten liggen.

Zicht op zee.

Heel bekend is het kasteel Radboud. Het dateert van 1288 en is gebouwd in opdracht van Floris V met als functie een verdedigingswerk. Vandaar dat het ook wel een dwangburcht werd genoemd; om Floris V de mogelijkheid te geven de West-Friezen onder de duim te houden.

Floris V, ook wel "Der keerlen God" genoemd, was echter bij het gewone volk niet zo geliefd. In 1296 werd hij vermoord.

Volgens de legende zou het kasteel zijn gebouwd op de fundamenten van de burcht van koning Radboud. Een koning van de West- Friezen

We drinken koffie met een heerlijke slagroom wafel. Op de terugreis hebben we nog meer wind. Weeronline geeft een windkracht van 6.

We fietsen dezelfde weg terug. We hebben niet veel keus. Zoveel wegen leiden niet naar Medemblik.

Donderdag 26 mei. Vandaag fietsen we naar Schagen. De heenreis gaat met behoorlijk veel tegenwind. De route brengt ons in het centrum. Het is er behoorlijk druk op de terrassen.

We drinken een koffie met wat lekkers. Op  de terugreis zien we een zilverreiger.

We rijden door een prachtig polderlandschap.

De terugreis gaat voor de wind aanmerkelijk makkelijker. Volgens Weeronline is er sprake van windkracht 6. Binnen de kortste keren zijn we terug op de camperplaats in Middenmeer. We kunnen af en toe in de zon zitten. We laden de accu's op en maken de fietsen klaar voor vertrek morgen.

Vrijdag 27 mei. Vandaag gaan we een eindje

verderop. In de buurt van Noord-Scharwoude zoeken we een plekje op de cp.( deze plaats ligt direct bij Heerhugowaard.)

Er staan hier aantal Duitse campers en een 2-tal Fransen.

Het is een grote grasvlakte met weinig  voorzieningen; we hebben echter wel 220V. De andere verzorgingen kunnen we doen bij de haven; hier vlakbij. Morgen staat er weer een fietstocht op het programma. Hopenlijk is er dan wat minder wind.

Alhoewel het buiten een koude wind is; is de temperatuur binnen zeer geriefelijk.

De camperplaats ligt vlakbij een haven. Deze is in grote restauratie; er is alleen bedrijvigheid doordat er wordt gewerkt. Normaal kunnen hier ook een paar campers staan, maar nu even niet.

De eigenaar geeft aan dat het aantal plezierboten wat hier passeert veel minder is dan andere jaren.  Ons was ook al opgevallen dat het aantal boten op kanalen en vaarten maar minimaal is.

Zaterdag 28 mei. Na overleg gaan we naar Alkmaar. De wind leek aanvankelijk te sterk. De route is geweldig; we hebben weinig last van de wind. We rijden hoofdzakelijk in bewoonde gebieden. Het centrum van Alkmaar is erg druk en heel gezellig.

Er zijn vele terrassen en die zijn veelal bezet. Op het Waagplein lunchen we.

Daarna lopen we nog een deel door de binnenstad. Om Alkmaar te bezoeken is echt een aanrader.

Zondag 29 mei. We wilden vandaag fietsen. Waren al op weg; zijn teruggegaan. Het was onzeker of het droog bleef. Hadden geen belang bij een nat pak. Was eigenlijk ook te koud met redelijk wat wind. Kortom: zeer vervelend weer. Bij de camper hebben we ons ook vermaakt.

Vanuit de camper zien we plotseling een bonte aalscholver. Gisteren zagen we deze vogel al aan de overkant en nu hier. Het bonte zit in de bonte borst. ( hier niet te zien).

Thuis zien we wel de gewone aalscholver. Opvallend is de enorme vleugelspanwijdte.

Maandag 30 mei. We gaan vandaag naar een camperplaats in Abbenes ( vlakbij Lisse ). De cp heet "Het Groene Hart" en ziet er volledig en goed verzorgd uit.

'sMiddags fietsen we naar Lisse. We willen eigenlijk bij de VVV een betere kaart kopen met ook een plattegrond van Lisse. Helaas de VVV is op maandag gesloten. Terug bij de camper zitten we nog een poosje in de zon. We plannen een fietstocht voor morgen.

Dinsdag 31 mei. Vandaag bij de camper gebleven.

De weersvoorspelling was niet goed. 'sMiddags regende het af en toe; een nat pak op deze manier voorkomen. Tegen half 9 's avonds ineens een stevige tegenbui.

Woensdag 1 juni. We hebben vandaag een route langs het Braassemermeer gepland. Het weer is prima; de zon schijnt regelmatig, maar er staat een straffe wind.

Onderweg zien we vaak leuke "plaatjes".

In Roelofarendsveen lunchen we. We zitten er heerlijk in de zon. Het is wel wat dreigend, maar het blijft droog. Bij de camper zitten we buiten.

Ondanks dat de feestdagen eraan zitten te komen blijft het hier op de camperplaats nog vrij rustig.

Donderdag 2 juni. Vandaag gaan we een bezoek brengen aan Heleen in Lisse. Met haar en haar man Joop zijn we indertijd naar Amerika geweest. Helaas is Joop een paar jaar geleden overleden. We konden weer wat herinneringen ophalen. Terug bij de camper zijn we op een andere plek gaan staan. Waar wij stonden is met ingang van zaterdag besproken. Waar we nu staan is een hele leuke plek. We blijven tot na de pinksterdagen.

Vrijdag 3 juni. We fietsen naar de pont om over te steken naar Kaag eiland. De stuurman vertelt ons dat we vanaf Kaag eiland niet met de fietspont verder kunnen. We fietsen rond op dit eiland. We fietse door nauwe straatjes;er zijn ook hier weinig toeristen en daarna nemen we een route langs Sassenheim en Warmond. Grotendeels echter weer door de polders. De foto geeft een beeld van de Kaagerplassen. De foto is gemaakt iets ten zuiden van Warmond. Hier moesten we een deel van de plas met de pont over.

V

Opvallend is het wel dat er op het water maar weinig pleziervaart is. Ook zien we weinig toeristen op de terrassen. We lunchen in Rijpwetering en daana is het nog 6km. naar de camper. We zitten daarna heerlijk in de zon.

Zaterdag 4 juni. Gezien de weersvoorspelling fietsen we niet de geplande route naar Leimuiden en de Westeinderplassen. We doen boodschappen in Roelofarendsveen. Later op de middag zitten we nog weer heerlijk in de zon tot een uur of 8.

Zondag 5 juni. We krijgen Heleen op de koffie.

We hebben 's middags nog even buiten gezeten. Toen begon het te regenen en volgens weeronline duurt het zeker tot morgen. We zullen zien; erg hoopvol lijkt het niet.

Maandag 6 juni. Vandaag lijkt het weer niet erg hoopvol; we vertrekken en toetsen de cp in Weesp in. Van onze buren hoorden we vanochtend dat er daar goed gefietst kan worden. Het weer lijkt wat beter.

In de middag is het weer helemaal mis. Het regent. Er wordt dus niet gefietst. We moeten wachten tot morgen.

Dinsdag 7 juni. Het weer lijkt aanmerkelijk beter. Tegen 10 uur zitten we op de fiets en rijden een route langs de Vecht. Op een bepaald moment moeten we met een pontje over. Deze werkt op zonne energie en is gratis.

De tweede route van vandaag gaat rond het Naardermeer. Opvallend is hier de enorme stilte. We zien kleine buffels.

Het meer zien we niet; daarvoor moet je een andere route volgen, die grotendeels niet op de fiets mag. Dit doen we niet. We fietsen wel langs moerasgedeelten. Wat ons tegenvalt zijn de weinige toeristen; niet alleen hier maar ook tijdens de eerste route zien we weinig. Ook op de Vecht zelf is het heel rustig.

's Avonds zitten we tot half 9 buiten. Het weer kan snel omslaan. Afwachten hoe het morgen is.

Woensdag 8 juni. Op de camperplaats in Nunspeet : De Zwaan staan weinig campers. Er is plaats voor maximaal 60; er is nog ruimte genoeg. Tegen 3 uur begint het te regenen; volgens de voorspelling duurt dat ook nog wel even.

We zoeken in de dokumentatie naar fietsroutes. Die zijn er vele. Ook de plaats zelf ligt vrij dichtbij. Nu nog wachten op droog weer.

Na de regen van vandaag zien we nog een leuke zonsondergang.

Donderdag 9 juni. We fietsen een route rond Nunspeet en doen later boodschappen.

's Middags gaan we naar het centrum van Nunspeet.

We drinken een pilsje op het terras. Het is er gezellig. Later eten we op een ander terras. Bij de camper zitten we nog een tijdje in de zon. Het was een zonnige dag. Hopenlijk morgen weer.

Vrijdag 10 juni. Vandaag fietsen we naar Elburg. Het is een mooie route; voor een deel langs het Veluwemeer. Elburg is een erg oud stadje, dat zelfs stadsrechten heeft en tot de Hanzesteden behoorde.

In het centrum lunchen we.

Opvallend zijn de leuke grachten en de oude karakteristieke trapgevel woningen. Alles ziet er schoon en zeer verzorgd uit. Dit valt ons echter in de hele regio op. Zeer mooie, goed onderhouden woningen in een schone omgeving.

Zaterdag 11 juni. Onze fietsroute van vandaag gaat via via naar Harderwijk. Het grootste deel gaat door het bos en langs een zandverstuiving. Het Beekhuizerzand, vlakbij Harderwijk. Het weer is prachtig. Opvallend zijn de kapitale woningen in het bos. Deze woningen krijgen over het algemeen zeer weinig zon. Dus voor de echte liefhebber. Onze voorkeur gaat uit naar iets meer zon. Ook de zonnepanelen hebben hier weinig rendement.

Vandaag was het prachtig weer. Terug bij de camper hebben we nog uren buiten gezeten.

Morgen vertrekken we richting huis. Ruim 3 weken hebben we in het westelijk deel van Nederland doorgebracht. We hebben veel van Nederland gezien waar we nog nooit waren geweest. Een dergelijke trip is zeker voor herhaling vatbaar.

Wordt vervolgd.

1. Geert/Hillie Koolhof:
    17 mei 2022
    Veel plezier.
  2. Hein en Tineke:
    17 mei 2022
    Heel veel plezier en hopen dat jullie mooi weer houden. Groetjes van ons.
  3. Berta Smilda:
    18 mei 2022
    Wat een mooie plek, daar kun je wel een paar dagen staan en de omgeving verkennen. Jullie treffen het met het weer. Veel plezier.
    Groetjes Pieter en Berta Smilda
  4. Hein en Tineke:
    19 mei 2022
    Mooie omgeving. Wij hebben daar ook veel gefietst. Komt ons allemaal bekend voor. Nog veel plezier. Groetjes van ons.
  5. Geert/Hillie Koolhof:
    20 mei 2022
    Veel fiets plezier, groetjes van ons.
  6. Ko en Bea:
    22 mei 2022
    Hallo,dat ziet er goed uit. Als het weer goed is is Ned.ook mooi.Nog mooie dagen gewenst.Gr.Ko en Bea.
  7. Geert/Hillie Koolhof:
    24 mei 2022
    Prachtig reisverhaal, leuk om jullie volgen. Wij de hele dag in Veendam geweest. Groetjes Geert en Hillie.
  8. Geert/Hillie Koolhof:
    30 mei 2022
    Weer mooie routes met prachtige foto's.
    Groetjes Geert en Hillie.
  9. Hein en Tineke:
    30 mei 2022
    Mooie plek en nog plaats genoeg zo te zien. Veel plezier.
  10. Berta Smilda:
    31 mei 2022
    Het weer zit niet mee! Maar de fotograaf heeft 2 mooie foto’s geschoten. De weersvoorspellingen worden beter. Groeten vanuit Groningen P&B
  11. Hein en Tineke:
    6 juni 2022
    Morgen dan maar weer fietsen als het weer het toelaat. Hier ook veel regen na 17.00 uur. Groetjes.
  12. Hein en Tineke:
    8 juni 2022
    Weekend ĺijkt het droog te zijn. Dan kunnen jullie vast nog lekker fietsen.
  13. Geert/Hillie Koolhof:
    9 juni 2022
    Mooi verslag weer, komende dagen vast nog veel fiets plezier. Groetjes van ons.
  14. Berta Smilda:
    11 juni 2022
    Weer veel gezien en gedaan ondanks het weer af en toe! Jullie sluiten het af met veel zon. Goede terug morgen.
    Wij een paar dagen in de haven van Gorredijk. Hier is het ook prachtig en je kunt er prachtig fietsen. Groeten van ons Pieter en Berta uit Groningen.
  15. Hein en Tineke:
    11 juni 2022