Nederland augustus 2020

10 augustus 2020 - Uitgeest, Nederland

Zaterdag 8 augustus. Tegen 10 uur vertrekken we bij John en Elly (J. en E.). We rijden naar Noord-Holland, waar we een camping in Uitgeest hebben besproken. J. en E. hebben een camper gehuurd en willen zo ervaring met het camperen opdoen. Hun bedoeling is over anderhalf jaar er één t kopen. Op deze manier willen ze ervaren hoe dit is om een goede keuze te maken. Vandaag acclamatiseren we op de camping "De Swaenebloem" vlakbij Uitgeest aan het gelijknamige Uitgeestermeer. Een leuke camping met vriendelijke beheerders.

Ned20-001Ned20-002

Zondag 9 augustus.We hebben een fietsroute samengesteld rond het Uitgeester- en Alkmaardermeer. Af en toe stoppen we even om van het mooie gebied te genieten. Dit merengebied ligt op een afstand van 15 km. van Amsterdam. We komen via oude, goed gerestaureerde, oude dorpjes en leuke  landelijke fietspaden. We rijden door een uitgebreid weidegebied met vele stroompjes en kanalen.

Ned20-003

Het weer is prachtig en we zijn niet de enige fietsers. Ook rijden er vele "racetoeristen"; het is er redelijk druk. Opvallend is dat op de terrasje de mensen erg vriendelijk zijn. We fietsen 30 km. en hebben op het terras van een restaurant vlakbij de camping een heerlijke lunch. 's Middags hebben we een siesta op de camping in de schaduw. Bij het restaurant hebben we tegen half 8 gereserveerd om te eten.  We genieten van heerlijk eten.

Maandag 10 augustus. We hebben een fietstocht naar de duinen van Castricum gepland, om vandaar door te rijden naar Egmond. Aan het strand is het verschrikkelijk druk; we kunnen de fietsen nergens kwijt. Ook rijden we niet meer naar Egmond. Eigenlijk is het ons te warm. We nemen de route terug langs Bakkum. In Castricum hebben we een heerlijke lunch op het terras bij een leuk restaurant met zeer vriendelijke serveersters. tegen half 3 zijn we terug bij de camper.

Ned20-011

UITGEEST. Een dorp in de regio Kennemerland. Deze gemeente telt ongeveer 14.000 inwoners. In de oude tijden bestond het gebied uit veengronden. In de 10e eeuw werd met het ontginnen hiervan begonnen. Hierdoor kon de zee weer in het pas ontgonnen gebied binnendringen. Er ontstonden grote meren. In deze tijd zijn waarschijnlijk o.a. het Uitgeestermeer en het Alkmaardermeer ontstaan. Door de vele verbindingsmogelijkheden met het buitenwater werd Uitgeest aan het einde van de Middeleeuwen één  van de grootste dorpen in deze omgeving. De 17e eeuw was voor Uitgeest een bloeitijd. Veel geld werd verdiend met de Oostzeehandel, haringvisserij en walvisvangst. In deze tijd werden de diverse industriemolens gebouwd.

In de periode vanaf toen tot nu ging de ontwikkeling van Uitgeest met vele ups en downs. Heden ten dage is er nog veel te zien uit vroeger tijd zoals oude, goed gerestaureerde molens en huizen. Al met al een leuk dorpje.

Ned20-016

Dinsdag 11 augustus. We fietsen deze dag naar de zeer bekende Zaanse Schans. Het aantal toeristen valt vanwege de coronacrisis erg tegen. Desondanks horen we hier en daar een Oosterse taal en zien Chinezen of Japanners.

ZAANSE SCHANS. Een in 1963 opgerichte historische Zaanse buurt in de gemeente Zaanstad met daarheen verplaatste rijksmonumentale houten gebouwen en industriemolens uit de Zaanstreek. In de loop van de tijd aangevuld met diverse cultuurhistorische musea, ambachtswinkels en horeca. Het geheel is een door de Unesco beschermd dorpsgezicht. Het ontwikkelde zich tot een internationale toeristische bestemming met jaarlijks enkele miljoenen bezoekers.

Ned20-023Ned20-026

Woensdag 12 augustus. Onze fietsroute vandaag gaat naar Zaanstad. We rijden door vlak land met hier en daar wat overblijfselen uit de 2e wereldoorlog. Het is erg warm om te fietsen en willen al vrij snel pauze maken. Deze gelegenheid doet zich pas voor als we in Zaanstad zijn. Op weg naar de binnenstad moeten we bij het centraal station een rare kronkelweg maken. Op weg er naar toe valt Ineke. Een medewerker van Subway helpt ons met enige servetten om de vele bloedende schaafwonden te verzorgen en belt de Subway vlakbij, waar een medewerkster goede hulp verleent bij het verbinden van de wonden. HULDE AAN DEZE FASTFOODKETEN. Na enige tijd, Ineke kan ondanks alles goed fietsen, rijden we terug. Al met al toch 50 km. gefietst. Later die middag gaan we toch even naar de arts. Ineke krijgt een tetanusinjectie. Dit echter na een stevig bevel van onze dochter in Veendam. We besluiten de volgende dag samen met John en Elly toch naar huis te gaan. We kunnen de website ook niet meer bijwerken; tijdens de val is de telefoon van Ede onherstelbaar beschadigd.  Gezien de verwonding is het ook maar beter om thuis te zijn.

's Avonds hebben we ons afscheidsdiner bij het restaurant vlakbij de camping.

Ned20-030

Donderdag 13 augustus. Tegen 10 uur vertrekken.  Na een pauze iets voorbij de Afsluitdijk zijn  we tegen 2 uur weer thuis.

Het verblijf op camping  "De Swaenebloem" is ons goed bevallen en de omgeving was heel leuk om te fietsen en de beheerders waren prettige mensen.

Veendam, augustus 2020.

Ned20-031

N.B.

Deze bovenstaande foto is een test om te zien hoe een foto van de smartphone in de weblog geplaatst kan worden. Dit verhaal wordt dan tzt tijd weer origineel.

Ned20-033  Ook dit is een test.

1. Berta Smilda:
    10 augustus 2020
    Noord Holland is een keer weer wat anders maar ook mooi. Wat leuk om je vrienden het camperen bij te brengen!
    Jullie hebben veel ervaring. Het is alleen wel erg warm, lekker in de schaduw zitten. Veel plezier samen.
  2. Geert/Hillie Koolhof:
    10 augustus 2020
    Veel plezier met elkaar. Groetjes van ons.
  3. Hein en Tineke:
    11 augustus 2020
    Heel veel plezier. Het is een mooie omgeving,Wij hebben er ook al heel veel km's gemaakt. Groetjes van ons.
  4. Pieter en Berta Smilda:
    15 augustus 2020
    Dat was maar een Kort

Dat was maar een korte reis maar met een heftig einde. Maar je bent er toch even uit geweest.