Nederland augustus 2021

10 augustus 2021 - Veendam, Nederland

Aangezien een reis naar het buitenland op dit moment in verband met Corona niet is aan te bevelen maken we een trip door ons eigen land.

We vertrekken woensdag 11 augustus en zoeken in de buurt van Appelscha een camperplek.

De komende dagen zullen we jullie op de hoogte houden.

Tegen half 11 op de camperplaats even buiten Appelscha. Naar het centrum is vanaf hier 2 km.

We zitten aan de rand van het Drents-Friese woud. Heel geschikt om te fietsen.

'sMiddags fietsen we in het Drents-Friese woud. Soms bos en dan weer heide. Een prachtig stuk natuur en goed onderhouden. Het is er vrij druk met fietsers; het is voor het eerst sinds dagen goed fietsweer. Terug in Appelscha trakteren we ons op een heerlijk ijsje. Moet kunnen. Terug bij de camper zitten we heerlijk in de zon en bereiden de rit voor morgen voor.

Donderdag 12 augustus.

Vandaag fietsen we een nieuwe route. Gisteren kregen we die bij de VVV.

Onderweg zien we verschillende natuurgebieden. Dit deel van de Drents-Friese wouden is geweldig "gemeanderd". Grote heidevelden afgewisseld met bos-en veengebieden.

Af en toe nemen we een pauze bij een van de bankjes.

Op deze manier smaakt een kop koffie heerlijk. Daar komt bij dat we prima fietsweer hebben.

Na de Hoge Veluwe is het Drents-Friese Wold het grootste aaneengesloten bosgebied van ons land. Maar dit nationale park is meer dan bos alleen.

In dit gebied dwaal je van zandverstuiving naar vennetje, van heide naar moeras.

In het moerasgebied Aekingerbroek ben je bij de oorsprong van de Vledder Aa, die daar vrijuit mag stromen.

In het stuivende Aekingerzand is het makkelijk voor te stellen hoe de onmetelijke zandvlakte van het Drenthe van vroeger er uit moet hebben gezien.

Op het eind van de tocht eten we iets bij Bospaviljoen Appelscha.

Tegen 3 uur zijn we terug bij de camper en genieten van de zon.

Van de buurman hier horen we dat vanmorgen Pieter en Berta zijn geweest.  (camperkennissen uit Groningen). Helaas waren wij reeds weg. Zij staan met de camper in de buurt van Hijken. We zien elkaar nog wel.

Vrijdag 13 augustus. Vandaag fietsen met Pieter en Berta. De route gaat voor een deel door het Fochteloerveen. Opvallend  hier is dat de heide steeds meer verdwijnt. De grasgroei krijgt hier sterk de overhand. Het is een prachtige route door sterk afwisselend landschap.

Het Fochteloerveen is een 2500 ha groot natuurgebied op de grens van Drente en Friesland. Het geldt als een van weinige en best bewaarde hoogveengebieden in Nederland bij het dorp Veenhuizen.

Pieter maakt op een moment deze opname met de drone. Op deze manier krijg je een ander idee van de omgeving. Tegen 4 uur zijn op de camperplek van Pieter en Berta.

Tegen half 5  gaan we richting onze camper. Onderweg doen we nog enkele boodschappen bij de Aldi in Appelscha.

Het was een leuke en gezellige dag.

Zaterdag 13 augustus.

Vanmorgen vertrekken we naar huis; we hebben een paar leuke dagen gehad en veel gefietst. Appelscha heeft vele mogelijkheden de omgeving beter te leren kennen.

Thuis zullen we bekijken waar we binnenkort naar toe gaan. Veel zal van het weer afhangen.

Veendam, 14 augustus 2021.

1. Hillie/ Geert:
    10 augustus 2021
    Veel plezier samen. Groetjes van ons.
  2. Hein en Tineke:
    11 augustus 2021
    Heel veel fiets plezier en genieten maar. Groetjes van Hein en Tineke
  3. Marjan Jonker:
    16 augustus 2021
    Leuk om jullie reisverslagen en foto's van de campervakanties te lezen en te zien! We krijgen hier ook heel veel zin in :)