Overwinteren Spanje 2022.

14 maart 2022 - Veendam, Nederland

Opmerking. Door nog onbekende oorzaak zijn de foto's bij dit verhaal verdwenen. Waarschijnlijk lukt het niet deze terug te halen.

Dit jaar zijn we van plan weer in Spanje te overwinteren. In maart 2020 zijn we eerder uit Spanje vertrokken als gevolg van de problemen met de corona virus. Net op tijd konden we normaal de grenzen in Spanje en Frankrijk passeren. Nauwelijks thuis kregen we direct met de gevolgen van deze "viruscrisis" te maken. Deze gevolgen zijn tot op de dag van vandaag niet verdwenen. Toch proberen we dit jaar weer normaal met de camper naar het zuiden te gaan.

De bedoeling is om begin januari  te vertrekken. We zullen vanaf dat moment weer regelmatig dit verslag bijwerken.

Zoals gezegd.

Vrijdag 7 januari. We vertrekken richting het zuiden. De reparaties aan de camper zijn uitgevoerd en alles functioneert. Tegen 11 uur beginnen we aan de reis vanaf de Eschhoek.

We rijden vrij snel richting Limburg waar we naar de camperplaats in Rekem (Belgie) gaan. Hier zijn we vaker geweest. Er staat niemand. Het weer is regenachtig en vrij koud. Dus zo snel mogelijk naar het zuiden.

Zaterdagmorgen vertrekken we tegen half 9. We maken eerst de ramen schoon. Het heeft vannacht licht gevroren. In de Ardennen is de afgelopen nacht sneeuw gevallen.¹

In Luxemburg tanken we nog diesel. De prijs is €1,40. Op de autoweg in België was het €1,80. Een groot verschil. We rijden zeer ontspannen in Frankrijk langs Toul en zoeken de bekende camperplaats in Bulgneville. Tot Lyon is het nog ruim 300km.  Dat zien we morgen wel weer.

Zondag 9 januari.

We vertrekken vrij laat zo tegen half 10. De bedoeling is dat we naar de camperplaats in Serignan willen.  Aanvankelijk verloopt de reis vrij spoedig, maar na enige tijd begint het te sneeuwen.

We rijden in de buurt van Langres. Dit gebied ligt vrij hoog. Pas bij Dijon wordt het makkelijker. We vervolgen de autobaan A7 naar het zuiden. Het is erg rustig op de weg. Het is zondag en dus geen vrachtverkeer.

Zo tegen 6 uur arriveren we in Serignan. Op de parkeerplaats is ruimte genoeg. We gaan staan op bijna dezelfde plek als voorheen.

We hebben vanaf huis tot nu toe 1478 km. gereden.

Maandag 10 januari. We rijden richting Spanje; ook nu is het weer ronduit slecht. Het regent constant. Opvallend is dat de autopista net over de grens tolvrij is. Door heel Spanje zijn er maar weinig tolwegen meer.

Tegen half 1 komen we op de camperplaats in Empuria Brava. Deze omgeving kennen we nog van vroeger. We kwamen vele jaren op de camping Laguna. Als de komende dagen het weer beter wordt, en dat is wel de verwachting, gaan we een en ander bekijken.

Dinsdag 11 januari. We worden wakker terwijl de zon schijnt. Het regent niet en het is stralend weer. 's Middags gaan we wandelen en drinken op een terras een lekkere koffie. Wat een verschil met gisteren wat het weer betreft. Je gaat zo van de winter naar de lente. De voorspellingen liegen er niet om.

Terug van het stadje zitten we heerlijk in de zon.

Morgen gaan we verder. We willen ongeveer 380km. rijden  We zijn dan hopenlijk in de regio met constant goed weer.

Woensdag 12 januari.  Het weer is prachtig. De nacht was vrij koud. We gaan vandaag richting Valencia. We toetsen een camperplaats in vlak bij Sagunt; ongeveer 30 km ten noorden van Valencia. Op de camperplaats staan al redelijk veel campers. We vinden een plaatsje met zicht op zee. Morgen meer. Dus...

Donderdag 13 januari. Bovenstaande foto laat zien hoe we uitkijken op de zee. Afgelopen nacht viel er veel regen. Vanochtend schijnt al vrij vroeg de zon. Het lijkt heerlijk weer te worden.

Lekker langs het strand gewandeld.

Terug in de camper hebben we zo het gezicht op het strand en de zee.

Vrijdag 14 januari. Vandaag is het weer een stuk slechter. We kunnen niet gaan fietsen. We wandelen wat en "handen" wat in en bij de camper. Af en toe regent het.

Opmerking. Bij het binnenrijden in Spanje viel het ons direct op dat de tolpoortjes gesloten zijn. Het blijkt dat Spanje de tolwegen op last van de EU vrij moet maken. Op dit moment is nog maar 2000km autoweg tol; de rest is al vrij. Wij zullen deze periode waarschijnlijk geen tol hoeven te betalen. Het ligt echter op dit moment voor de hand om vrijwel niet via de autopista te rijden.

Zaterdag 15 januari. We staan op met een strak blauwe hemel en veel zon. We doen eerst nog wat klusjes bij de camper en gaan daarna op de fiets naar Sagunt; een stad 15 km. verderop. Hier doen we boodschappen bij de Lidl. Terug bij de camper zitten we nog een poos heerlijk in de zon. De voorspelling voor de komende dagen is prima.

Zondag 16 januari. Zoals is voorspeld weer een prachtige dag. We fietsen langs de boulevard.

Over een hele lengte is men bezig met het opnieuw aanleggen van het strand.

In het plaatsje Casablanca lopen we eerst over de markt en daarna zitten we heerlijk in de zon op een terras.

De  nota van 2 koffie en 2 tapbier voor de prijs van €6,-

Het is er lekker druk.

Later bij de camper zitten we nog een poos in de zon.

Maandag 17 januari. Vandaag gaan we naar een andere plek. Eerst gaan we naar een camperzaak om te kijken of we de problemen met de kraan in de douche kunnen oplossen. We hebben namelijk geen  warm water uit de douchekraan. Aangekomen bij de camperzaak vertellen ze ons dat ze dit type niet hebben. Onverrichterzake vertrekken we.

We zien wel. We gaan naar de camperplaats in Cullera. Vanaf deze plaats vertrokken we 2 jaar geleden toen de Corona ineens problemen gaf.

Cullera ligt ongeveer 20 km. ten zuiden van Valencia.

We zoeken een plaatsje aan het kanaal.

Het ziet er goed uit. Na enige tijd komen Johan en Aria; zij stonden hier al een poosje.

Goed even weer wat ervaringen en  dergelijke uit wisselen.

Alles met elkaar was een en ander 2 jaar geleden.

Hier blijven we voorlopig wel even. Het probleem met het douchen is tijdelijk opgelost. Johan had een mobiele douche die we in de camper via 12 volt als een normale douche kunnen gebruiken. Probleem eerst opgelost. We hebben heerlijk gedouched.

Op deze plaats blijven we voorlopig.

Dinsdag 18 januari. Vandaag doen we boodschappen, we vullen de watertank en genieten bij de camper van het mooie weer. We zien vele schepen. Niet alleen voor de recreatie maar ook vele vissersboten.

De camperplaats ligt leuk langs het kanaal. Het is er rustig. Af en toe wel even het scherm om uit de wind te zitten.

Woensdag 19 januari. Vandaag is het aanvankelijk redelijk bewolkt. We gaan fietsen langs de boulevard in Cullera. Daarna bij de camper kunnen we al snel buiten zitten. De zon komt er goed door.

Later gaan we met Johan en Aria borrelen. We halen weer vele herinneringen en ervaringen op. Het is weer echt gezellig.

Als het weer het toelaat gaan we morgen fietsen.

Het is nu donderdag 20 januari.

Het weer was te koud om te gaan fietsen.

Laat in de middag kwam de zon goed door.

We hebben in de buurt van de camperplaats de directe omgeving wat verkend. Op de reguliere camperplaats is het vrij druk.

Wij staan ergens aan de rand vlak bij het kanaal.

Vrijdag 21 januari. Vanochtend doen we wat werkzaamheden bij de camper: het bed buiten, water halen, toilet legen. Ook hebben we het onderling over de Turkije reis  van een aantal jaren geleden.

Deze dag gaat voorbij met veel zon.

Zaterdag 22 januari. Aanvankelijk is de zon niet te zien. Volgens de voorspelling zal het grotendeels bewolkt blijven. Tegen de middag kwam de zon er echter door. We hadden met de "Turkije groep"afgesproken in het stadje te gaan eten.  Bij de "India". Het was gezellig.

Het weer was dermate goed dat we buiten konden zitten.

Na afloop hebben we nog boodschappen gedaan bij de Lidl. Morgen is de winkel gesloten. Het is zondag.

Zondag 23 januari. We staan op met zeer bewolkt weer. Na enige tijd begint het zachtjes te regenen. Het lijkt alsof het de hele dag niet droog wordt. Dit valt even tegen.

Maandag 24 januari. Het weer is dermate slecht dat we besluiten verder te reizen. Ongeveer 100km. zuidelijker lijkt het beter. We toetsen een camperplaats in iets ten zuiden van Alicante. We zijn er wel eens vaker geweest.

We zoeken een plaatsje met zicht op zee. Het weer is redelijk. De zon schijnt af en toe. Hier blijven we en zien morgen wel weer.

Dinsdag 25 januari. We blijven hier niet staan. Enkele kilometers verder op is Carabassi,een plek waar we eerder hebben gestaan. Het is maar 10 km. verderop. Ongeveer ook 10 km ten zuiden van Santa Pola. Als we er komen is er plaats genoeg en zoeken ook hier weer een plek met zicht op zee. Geen probleem. Later op de dag komen ook Johan en Aria. Zij hadden boodschappen gedaan in Elche; een grote stad vlak bij Alicante.

Woensdag 26 januari. We fietsen met Johan en Aria naar Alicante. We winkelen wat en kopen per stel een paar schoenen. We zitten immers in de "schoenenregio".

We zitten op een terras heerlijk in de zon en drinken een pilsje met een hapje.

In vele Spaanse steden zien we vaak vrij grote herdenkingsmonumenten. Niet allen zijn even mooi.

Terug bij de camper is de zon te zwak om nog buiten te zitten. We drinken een koffie in de camper.

Gisteren was een rustige dag; we hebben niet veel bijzonders gedaan. Alleen hebben we water gehaald uit het dorpje. De tank is weer helemaal vol.

Zaterdag 29 januari. Het weer is goed; de zon schijnt en de hemel is strak blauw. Er waait een koele wind. De kou van de nacht is nog goed merkbaar..

Tegen half 11 gaan we met Johan en Aria naar de markt in Santa Pola een 10-tal km's verder. Het is allemaal erg bekend. Zo bekend; je houdt het niet voor mogelijk. Bij de horlogekraam wordt Ineke door de verkoper herkend. Hij vertelt over de koop van een horloge van 2 jaar terug. Het kan niet missen; hij vertelt dat hij het horloge tot 2 keer toe moest inkorten. Zo zie je maar dat Ineke niet alleen in Veendam bekend is.

We verlaten de markt met gegrilde kip.

In de rij voor de kip.

Opvallend is dat overal een mondkapje wordt gedragen. Ook buiten op de markt.

We eten deze in de camper lekker op.

De zon is stralend. We zitten buiten en de fietsaccu'sworden opgeladen.

We merken dat het mobiele zonnepaneel erg krachtig is met de laagstaande zon.

Zondag en maandag. Het is moeilijk de site bij te werken. We hebben een heel zwak signaal. Voor de foto's geeft dat veel problemen.

Beide dagen hebben we weinig actie ondernomen. We zitten veel in de zon en lezen.

Af en toe zien we een paraglider landen op de camperplaats of met een coach oefenen.

Morgen gaan we naar Santa Pola, misschien hebben daar een sterker signaal. Dan werken we foto's bij.

Dinsdag 1 februari. We gaan op de fiets naar Santa Pola. We willen bij de Chinees kijken voor wat kleinspul. De Chinees is een winkel die te vergelijken is met de Action bij ons. Heel goedkoop spul maar niet altijd van goede kwaliteit. Elektronische artikelen moet je hier niet kopen. We doen boodschappen bij de Aldi. Zoals gewoonlijk praten wij onderling normaal Gronings. Wat schetst onze verbazing dat een mevrouw tegen ons zegt. "Hollanders?" Zal zij Ineke herkennen? Wie verstaat anders ons dialect?

Zij blijkt Groningse voorouders te hebben. Wel weer curieus om zo herkend te worden.

We lunchen op de boulevard.

We gaan terug naar de camper en horen dat de politie de kentekens heeft opgeschreven. Wat dat betekent zullen we de komende dagen merken. We hebben dit wel vaker meegemaakt. Soms hoor je niets meer en soms moet je na een paar dagen vertrekken. Niemand op de camperplaats maakt enige aanstalten.

We willen op deze plaats nog wel enige dagen van het mooie weer genieten.

We zien wel.

Woensdag 2 februari. De politie is hier wel 2 keer langs geweest. Verder geen reactie. Ze laten ons waarschijnlijk met rust. Johan en Aria zijn vanochtend vertrokken. Ze gaan een eindje verderop nog op bezoek bij kennissen. Waarschijnlijk zien we elkaar nog wel.

Vandaag was wel een stralende dag; de wind was echter een grote spelbreker. Er was rond de camper geen plekje om uit de wind te zitten.

We hebben veel campers zien komen en gaan. Op deze manier was er wel vertier.

Donderdag 3 februari. De politie maakt er een sport van de campers te fotograferen. We weten nog steeds niet waarom. We gaan echter wel verhuizen naar een andere plek. We staan nu iets vrijer en het uitzicht op zee is mooi.

Vandaag is het weer prachtig. De wind is minder. We gaan op de fiets naar de Lidl in Gran Alacant. Daarna halen we nog water.

De verzorging is weer helemaal bij. Het toilet is leeg; afvalwater is geloosd. De zon zorgt voor een optimale volle accu. Tegen 5 uur gaan we naar binnen. De lichte wind maakt het nu iets kouder. Zoals vandaag kunnen we het wel volhouden.

Vrijdag 4 februari. We besluiten toch te vertrekken. Het steeds fotograferen zint ons niet positief. Eerst gaan we verzorgen zoals water lozen en schoon water inslaan. Daarna gaan we naar El Pinet; een camperplaats in La Marina; een plaats 10 km. ten zuiden van Santa Pola. Deze plaats ligt een 30 km. ten zuiden van Alicante. Hier staan Johan en Aria ook. Zij zijn op bezoek geweest naar kennissen. Aria regelt dat we samen zaterdag in een plaatselijk Bodega gaan eten. De dag hier zitten we in de zon en lopen in de omgeving langs voor ons bekende plekken.

Zaterdag 5 februari. We staan op met bewolkt weer. Allereerst kijken we om half 10 naar de Olympische Spelen. Op het programma staat de 3000 km.  vrouwen. Zoals verwacht wordt deze afstand gewonnen door Irene Schouten. Met overmacht. Tegen half1 gaan we naar de Bodega in La Marina. Met z'n zessen hebben we heerlijk gegeten. Het was gezellig.

Bij de camper zitten we nog wel buiten maar de zon laat ons toch in de steek.

Zondag 6 februari. Vandaag is een rustige dag. Aanvankelijk vrij bewolkt en pas later op de dag komt de zon erdoor.

Maandag 7 februari.  Een dag om te wassen. Hiervoor gaan we naar een wasserette. Het is er vrij druk. We kunnen echter de machines voor wassen en drogen gebruiken. Eerder op de dag hadden we Irene Wust de 1500 meter zien winnen. Een geweldige prestatie.

Terug bij de camper halen we schoon water. Na de borrel met Johan en Aria gaan we douchen. Verder eigelijk niets bijzonders te melden. We blijven hier voorlopig staan.

Morgen gaan we de camper wat schoonmaken. Vooral de ramen zijn smerig.

Dinsdag 8 februari. De camper hebben we nog niet schoongemaakt. We moeten eerst voldoende water halen.

We zijn weer uit eten geweest bij de bodega Los Carmelos.

Van buiten is het zeer eenvoudig; van binnen is het als een Bodega. Een plaats waar iets wordt opgeslagen, onder andere wijn. Het woord heeft in de loop van de tijd een bredere betekenis gekregen. Vaak is een Bodega ook een proeflokaal en in dit geval ook waar je kunt eten.

Woensdag 9 februari. Een saaie wat troosteloze dag; veel bewolking en weinig zon. We kijken morgen wat we gaan doen.

Donderdag 10 februari. De dag begint weer bewolkt en zonder zon. We kijken waar het weer beter is en zien dat in Murcia de zon schijnt ( volgens weeronline). Deze stad ligt iets in het binnenland. Het kan best zijn dat de negatieve invloed van de zee hier niet merkbaar is.

We vertrekken. We rijden ongeveer 70 km. Doen boodschappen en ruilen de gastank; deze is bijna leeg. We toetsen de camperplaats bij o a. Ikea in.

Daar aangekomen is het zonnig. We vinden een plaats en zien dat we vlakbij Johan en Aria staan. Toeval bestaat niet? Zij waren eerder vertrokken ook naar deze omgeving.

Het weer voor de komende tijd lijkt goed. Voorlopig blijven we hier.

Vrijdag 11 februari. Samen met J. en A. gaan we naar Murcia. Het is ongeveer 7 km. We bezoeken hier de Cathedraal.

In de middag gaan we samen eten in het enorme winkelcentrum vlakbij de camperplaats.

Zaterdag 12 februari. Vandaag brengen we een bezoek aan een enorm groot winkelcentrum met ruim 100 zaken. Een volledige etage is ingericht door restaurants en andere eetgelegenheden. Kijk op internet voor meer informatie: murcia nueva condomina

Dit soort winkelcentra zie je meer in grote steden. Murcia is de 7e grootste stad van Spanje.

Deze foto geeft een zeer beperkt idee van hoe het er werkelijk uitziet.

Opvallend was dat er een groot aantal bezoekers was. Waarschijnlijk heeft het weekend er mee te maken.

Zondag 13 februari. Vandaag vertoeven we bij de camper. In het winkelcentrum is alles gesloten op zondag. We nemen afscheid van Johan en Aria. Zij gaan morgen richting Portugal en wij naar Puerto Mazarron. We eten bij hen in de camper.

Maandag  14 februari. Vertrekdag. Wij gaan naar Puerto Mazarron en vinde vrij snel een plekje. Er is ruimte zat. Op deze plek zijn we vaker geweest. We reden ongeveer 70 km. vanaf Murcia. We doen boodschappen bij de Lidl; een klein eindje lopen.

We zitten de rest van de middag heerlijk in de zon.

Morgen gaan we de omgeving op de fiets bezoeken.

Dinsdag 15 februari. We fietsen eerst naar Bolnuevo om de zandsculpturen te bekijken. Er was niets meer van over. We zijn via Mazzarron doorgefietst naar de Geitenweide. Hier hebben we vroeger vaak gestaan. Deze plek is een periode niet toegankelijk geweest. Nu mag je er wel weer staan.  De weg ernaar toe is nog steeds met veel steenslag.

Al met al is dit ondanks wat veranderingen een leuke plek gebleven.

Hier in de buurt ligt de Slangenbocht. Volgens velen mag je er nu weer staan. Deze plek is jaren verboden geweest. Men had dit gebied weer tot een natuurgebied teruggebracht. Nu staan er weer vele campers; het natuurgebied van vroeger is helemaal vernield. Jammer, jammer. Op deze manier leveren campers geen bijdrage tot behoud van natuurgebied. Daarbij ziet het er niet netjes uit.

Op foto lijkt het nog niet eens zo slecht.

Terug bij de camper hebben we bijna 50 km. gefietst met vele "upps en downs". Daarna weer in de zon. Na verloop van tijd gaan we naar binnen. De wind is niet prettig en komt uit vele richtingen.

Woensdag 16 februari. Vandaag fietsen we naar Puerto Mazzarron. We gaan naar de boulevard. We fietsen een klein rondje. Hier is het altijd gezellig met veel wandelaars en fietsers.

Op deze manier hebben we een leuk uitzicht op de Golf van Mazarron.

De lunch hebben we buiten op het terras. Je kunt Ineke eigenlijk niet zien. Ze zit links op de foto. Zoem maar even.

Terug bij de camper zitten we in de zon.

We hebben tot nu toe prima weer. Elke dag zon en zeker geen regen. Op de fiets is het wel vaak een wat koude wind. Wat wil je; het is hier ook winter. Morgen zoeken we weer een ander plaatsje. Ben benieuwd.

Vanavond zagen we nog een leuke zonsondergang. We blijven echter zoeken naar nog mooiere.

Donderdag 17 februari. Gezien het mooie weer; de lucht is strakblauw en daarbij kunnen we lekker uit de wind in de zon, besluiten we vandaag hier nog te blijven.

Vanmiddag willen we nog enkele boodschappen doen.

Vrijdag 18 februari.  Eigenlijk hebben we het hier wel bekeken. De vraag is echter of we nog verder gaan. We besluiten terug te gaan naar Carabassi. Vlak bij Santa Pola. Enige tijd terug zijn we hier weggegaan omdat de politie vaak nummers noteerde. We vinden de plek eigenlijk heel leuk. We hebben hier vaker langer gestaan. Via de autobaan rijden we naar deze plek. Het blijkt er vrij druk te zijn. We vinden echter een leuke plek. In deze buurt stonden we vaker. Voorlopig hebben we voldoende water. In Mazarron tankten we nog bij. Zo ook met diesel. In het plaatsje vlakbij kunnen we water halen. We hebben nog geen politie gezien. Wel bekenden die we in Cullera hadden ontmoet. Kennissen van Siem en Franka( zij waren erbij naar Turkije).

Zaterdag 19 februari. Aanvankelijk hangt er veel mist. Dit is snel opgelost en kunnen we in de zon.

Opmerking.  Volgens bekenden is er de afgelopen week weer gefotografeerd door de politie. Waarom dit gebeurt en wat de eventuele consequenties zijn is eigenlijk niemand bekend. Deze plek heeft geen borden dat we hier niet mogen staan. De politie zegt ook niets en je wordt ook niet weggestuurd. Dit wegsturen gebeurt anders vaker. Hoe het beleid is weet ook niemand. Het lijkt op volkomen willekeur. Wel is het sterk afhankelijk van de plaats of het district. Daarbij speelt zowel de lokale politie als de Guardia Civil een rol. Wat de een doet en wat de ander is ook niet duidelijk. Als er een proces verbaal komt zullen we dat van het thuisfront horen. Vooralsnog wachten we rustig af. We vinden deze plek immers heel mooi.

Maandag 21 februari. Gisteren een rustige dag. Enkele boodschappen in Santa Pola gedaan en water gehaald bij de kraan in het dorp. Het is nog steeds mogelijk water te halen bij kranen die in het dorp staan. Dit is al jaren mogelijk. Het blijkt dat nog niet alle woningen voorzien zijn van waterleiding. Deze kranen worden dan ook door dorpsbewoners gebruikt, hoewel dit steeds minder wordt. Voor ons dus een uitkomst om water te "tanken". Op het eind van de middag zijn we iets verhuisd. De Nederlanders die er staan vertrekken morgen, zodat wij hun plaats kunnen overnemen. Een plaats waar we enkele jaren terug ook hebben gestaan. Een hele leuke plek om wat langer te blijven.

Dinsdag 22 februari. Tegen 9 uur verhuizen we enkele meters.

De ene camper gaat en wij rijden op de plek.

We staan nu volledig in de zon. Hebben een goed uitzicht op de zee.

Op het eind van de middag drinken we een borrel met de kennissen van Siem en Franka die we in Cullera hebben leren kennen. ( Jan en Leny). Het is erg gezellig vooral als blijkt dat we gemeenschappelijke bekenden hebben.

Jan heeft bij het politiebureau navraag gedaan waarom er zo vaak foto's van de kentekens gemaakt worden. Het blijkt dat de politie zoekt naar mensen die iets op hun kerfstok hebben. Als je dat niet hebt hoef je je geen zorgen te maken. Vooralsnog blijven we hier dus rustig staan.

Woensdag 23 februari. Vandaag maken we de camper schoon. Aanvankelijk doen we eerst het gedeelte dat in de schaduw staat. Later blijft de zon gedeeltelijk achter de wolken en kunnen we ook de rest doen.

'Middags worden we weer gefotografeerd en we besluiten te verhuizen. Er blijkt nog een plaats aan het strand te zijn. Hier worden de campers niet op de foto gezet; dit gedeelte behoort tot een andere plaats waar ze dit soort acties niet doen.

Vanuit de camper hebben we een prachtige kijk op de zee.

Opmerking. Het is niet zo dat Ineke geen foto's meer maakt. Dat is wel zo, alleen niet met haar fototoestel maar met de smartphone. Bovenstaande foto's zijn dus door haar gemaakt.

Vrijdag 25 februari. Gisteren vooral bij de camper doorgebracht. Veel gelezen en van het mooie weer genoten. Vandaag is het bewolkt en zitten we binnen. Tijd om te lezen.

Ineke gisteren op het strand. We wachten af hoe de dag verder verloopt. We hadden Santa Pola in gedachten. Met dit weer zien we dat niet. Eigenlijk de eerste "slechte" dag.

Zaterdag 26 februari. Het weer is redelijk. Wel veel wind en niet al te veel zon. 'sMiddags gaan we naar Santa Pola en doen bij de Aldi boodschappen. Vandaag zijn we naar een andere plek gegaan. Er was veel wind aan zee.

Uitzicht vanuit de camper. Zicht op Gran Alacant. Nog wel steeds op camperplaats Carabassi en we zien eigenlijk geen politie; als ze hier langsrijden zeggen ze niets. Lekker rustig.

Zondag 27 februari. Vandaag verwachten we veel bezoek. Corona laat het immers weer toe. Mijn verjaardag zal feestelijk gevierd worden.

In de middag komt de zon er weer door. De accu is zo weer vol en de fietsaccu's worden opgeladen.

Maandag 28 februari. We kunnen de website niet bijwerken. Het signaal is veel te zwak.

Dinsdag 1 maart. We gaan per fiets naar Santa Pola en drinken koffie aan de boulevard. Het internetsignaal is hier perfect.

De lucht is strakblauw; alleen de wind is soms aan de kille kant. In korte broek op de fiets is te optimistisch.

'sMiddags zitten we in de zon. We lezen wat. Later in de middag drinken we een wijntje. Tegen half 6 gaan we naar binnen.

Opmerking.  Een dergelijke reis in de winter naar Spanje kenmerkt zich door heel veel nietsdoen; veel in de zon zitten en wat sanitaire verzorging en af en toe boodschappen doen en dan een terrasje nemen.

Opvallend was de opmerking van een Nederlander enkele dagen terug.

Hij gaat voor het eerst gedurende langere tijd naar Spanje. Het is een vrij jong iemand en waarschijnlijk werkt hij nog.

" Ik moet heel sterk wennen aan niets doen is zijn reactie".

Hij komt uit de camperonderhoudbranche en doet af en toe wat werkzaamheden bij andere camperaars. Op deze manier vindt hij dat hij zinvol bezig is.

Kortom: "Camperaars zijn mensen die weinig doen en veel in de zon zitten".

Woensdag en donderdag weinig te melden. Op dit moment is het signaal nog steeds erg zwak. Je moet even geluk hebben.

Vrijdag 4 maart. Afgelopen nacht erg slecht weer gehad. Veel regen en veel wind. Op dit moment; het is nu vrijdagmorgen half 11 ; lijkt dat de wind iets gaat afnemen en het is al een poosje droog. Ook lijkt het dat de wolken iets dunner worden. De voorspelling is echter niet best. We wachten af.

Vanuit de camper; het weer was te slecht om buiten een foto te maken.

Maandag 7 maart. We hebben een paar slechte dagen gehad. Het is nu veel beter en de voorspellingen lijken goed. Op dit moment is het signaal voor internet ook beter. Kan echter zo weer wegvallen.

De camper naast die van ons is van de eerder genoemde mensen van Texel. We hebben hier een leuk contact mee en we leren daardoor het eiland Texel beter kennen. Niet alleen van de 60km  loop. Deze bekende run liep ik in 1991. Het was voor Texel de eerste 60km. loop.

Dinsdag 8 maart. We staan op met de zon reeds volop schijnend. We doen eerst wat huishoudelijke activiteiten en gaan dan op de fiets naar Santa Pola. Er is weinig wind en op de boulevard zijn reeds vele wandelaars.

We drinken een koffie bij La Barca. We zijn hier reeds eerder geweest. Ook op de boulevard zien we wandelaars.

Op de terugreis zien we dat de mimosa al in bloei komt.

Woensdag 9 maart. We brengen de dag door bij de camper. Het weer is prachtig. De hele dag zon. Wel opvallend is dat de wind steeds koud aanvoelt. Dit was andere jaren wel eens anders. Vooral bij het fietsen moet je wel een jas aan. In korte broek en T-shirt is er tot nu toe niet bij. Dat valt wel wat tegen.

's Avonds voetbal gekeken. Real Madrid won met wat geluk van Paris Germains.

Donderdag 10 maart. Weer een stralende dag. De voorspelling voor de rest van de week is goed. Vanaf maandag lijkt het slechter te worden. Dan zien we wel weer. Vooral nu is het genieten van de zon.

Zondag 13 maart.

De laatste dagen hebben we redelijk weer. Veel zon en wel een te koude wind. Het weer is verder naar het noorden niet al te best. We blijven hier nog wel even staan. De voorspelling is dat het hier in de loop van de volgende week ook minder wordt; dan zullen we van hier vertrekken. Om nog ergens dan te blijven staan voor een enkele dag lijkt dan niet waarschijnlijk. We zullen zien en wachten af.

Maandag 14 maart. Het weer is niet geweldig. We besluiten langzamerhand te vertrekken. We doen de voorbereidingen rustig en toetsen de coördinaten in van Casablanca waar we op de heenreis ook hebben gestaan. In El Campello ruilen we de gasfles en tanken lpg. Tegen 2 uur komen we op de camperplaats en zoeken een plekje. Casablanca, niet te verwarren met de plaats in Marokko. Deze Casablanca ( platja) ligt in het plaatsje Almenara,vlak bij een grotere plaats Sagunt, even ten noorden van Valencia.

Dinsdag 15 maart. We vertrekken van Casablanca en rijden richting de Spaans-Franse grens. We tanken nog even vlak voor de grens. De diesel is in Spanje altijd al goedkoper. Het scheelt veel. We proberen de camperplaats  over de grens Village Catalan. Wat schetst onze verbazing. Gesloten. Men is bezig met een renovatie; we kunnen er niet terecht. We zijn nog vroeg en toetsen de coördinaten bij de Carrefour in Serignan in  Er is plaats voldoende. We zetten de camper op vrijwel dezelfde plaats als op de heenreis. Op deze manier schiet je op.

Woensdag 16 maart. We doen eerst enkele boodschappen bij de Carrefour en dan hervatten we de reis. We lunchen op een ruime parkeerplaats aan de autobaan.

We twijfelen nog even om door Lyon of de rondweg te nemen. We kiezen direct de route door Lyon. Dit gaat een stuk sneller en makkelijker dan via de rondweg. We gaan naar een camperplaats iets ten zuiden van Macon. De naam van het plaatsje is La Chapelle-de-Guinchay.

Donderdag 17 maart. Tegen half 9 vertrekken we en volgen de autobaan richting Nancy. Het is erg gemakkelijk met de sensor voor de autobaan. We kunnen bij de tolpoortjes zo doorrijden. We houden het droog. We tanken in Luxemburg nog even diesel voor €1,60 de liter. Wat een prijs in zo'n korte tijd.

We toetsen de camperplaats in Trier in. Hier staan veel hele dure campers. Toch gaan we er bij staan. We gaan immers morgen weer verder.

Vrijdag 18 maart. We gaan op tijd rijden en volgen aan de andere kant van de Moezel de autobaan 1. Aan de zuidkant van de Eifel geeft de camper wat problemen met het heuvelachtig gebied. Er is sprake van een storing wat betreft de trekkracht.  Het probleem is bekend en in Veendam zal de storing worden verholpen. Onder mooie weersomstandigheden rijden we richting huis. Tegen half 4 zijn we er.

Onze "winterreis "naar Spanje zit erop. We kunnen terugzien op een leuke reis, waarin we weer contact hebben gehad met andere, vaak bekende, camperaars. Het weer was niet altijd zoals we andere jaren hadden. Vaak konden we niet in korte broek en t-shirt fietsen.

Daarnaast viel ons de drukte met vele camperaars op. Het wordt steeds moeilijker leuke vrije camperplaatsen te vinden; vandaar onze lange tijd op Carabassi.

Deze reis reden we 4600 km.

De voorbereiding voor een volgende reis komt er weer aan.

Maart 2022.

Ede en Ineke.

1. Geert/Hillie Koolhof:
    Goed ontvangen, groetjes.
  2. Hein en Tineke:
    Ontvangen hoor.
  3. Berta Smilda:
    Duidelijk!
    Hebben jullie 2 logeetjes ….
    Prachtige poesen.
  4. Hein en Tineke:
    7 januari 2022
    Heel veel plezier en goede reis.
  5. Hein en Tineke:
    9 januari 2022
    Lekker winter weer!!
  6. Hein en Tineke:
    11 januari 2022
    Wat gezellig even een terrasje pakken. Wat hier niet kan. Heel veel plezier.
  7. Ede en Ineke Staal.:
    11 januari 2022
    Dat vinden wij ook; vooral na een "crisisperiode". Het is of we op herhaling gaan. In deze omgeving waren we in het verleden reeds vaker.
  8. Franka Roeters:
    12 januari 2022
    We hopen dat jullie een hele fijne tijd hebben, met een beetje mooi weer, gaat dat wel lukken ,
  9. Ede en Ineke Staal.:
    12 januari 2022
    Bedankt voor je reactie. We hebben het goed naar onze zin.
  10. Geert/Hillie Koolhof:
    14 januari 2022
    Heerlijk zo op een terrasje, geniet er maar lekker van. Groetjes van ons
  11. Berta Smilda:
    19 januari 2022
    Vandaag voor het eerst de blog gelezen!
    Wij wisten niet wanneer jullie zouden vertrekken……. vandaar. Jullie hebben een goede reis gehad met verschillende weer typen’s. Nu maar genieten van al het goede wat Spanje biedt. Zon,water,lekker eten,wijn en lekkere koffie met een taartje. Veel plezier met elkaar. Lieve groet vanuit een druilerige GRONINGEN. Pieter en Berta.
  12. Hein en Tineke:
    26 januari 2022
    Ziet er erg leuk en gezellig uit. Vooral het weer. Nog veel plezier en geniet van het zonnige weer. Hier is het elke dag grijs. Groetjes van ons.
  13. Marja:
    26 januari 2022
    Leuk om jullie te volgen, komen mooie herinneringen naar boven.
    Ik wens jullie nog een hele fijne reis.
    Hartelijke groeten.
    Marja
  14. Marijn:
    26 januari 2022
    Hallo luitjes. Leuk de blog even weer gelezen te hebben. We wachten op de volgende update!

Welterusten!
  15. Geert/Hillie Koolhof:
    27 januari 2022
    Heel fijn om alles weer te lezen en dat jullie zo genieten. Hier nu ook eindelijk weer een beetje zon, hopelijk de komende dagen wat meer. Groetjes van Geert en mij.
  16. Berta Smilda:
    1 februari 2022
    Wat leuk: helemaal in Spanje en nog herinnerd worden. Ze zeggen ook wel,
    zo bekend als ………………. Vul maar in!
    Jullie hebben een mooi plekje aan zee maar hopen dat ze vanavond/nacht niet op de deur kloppen. Heel vervelend!
    Jullie genieten van de zon en heerlijk in het zonnetje lezen. Nou dat hebben wij hier niet hoor. Vandaag was het de hele dag miezerige regen. Fijne avond en lieve groeten uit het hoge noorden P&B👩‍❤️‍👨
  17. Berta Smilda:
    9 februari 2022
    Wat staan de fietsen voor de “bodega” daar parmantig geparkeerd!
    Groetjes van Pieter en Berta.
  18. Geert/Hillie Koolhof:
    11 februari 2022
    Eindelijk weer alles gelezen, ziet er allemaal heel gezellig uit. Tot de volgende keer. Gr van ons.
  19. Hein en Tineke:
    13 februari 2022
    Even het winkelcentrum op gezocht, prachtig hoor. En jullie hebben daar vast lekker gegeten samen. Groetjes van ons.
  20. Berta Smilda:
    16 februari 2022
    De foto: ik zie een koppie met grijs haar te eten?? Heerlijk dat zonnetje dat missen wij hier wel in Nederland.
  21. Franka Roeters:
    18 februari 2022
    Leuk dat jullie Jan en Leny weer treffen in carabassi, een klein wereldje
  22. Pieter en Berta Smilda:
    27 februari 2022
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Ede. Geniet van deze dag en nog een fijne vakantie verder. Groeten Pieter en Berta
  23. Franka Roeters:
    1 maart 2022
    Lees net je verslag Ede, en alsnog van harte gefeliciteerd , en wensen je weer een goed en gezond jaar toe
  24. Franka Roeters:
    10 maart 2022
    Hoi , jullie houden wel stand in carabassi, en leuk dat contact met Jan en Leny, ik wilde even zeggen dat de data boven je tekst niet kloppen , Wij zijn inmiddels wat hoger in Portugal staan in Tomar, het weer is wat wisselvalliger nu , maar nog steeds goed , groetjes en nog een fijne tijd
  25. Ede en Ineke Staal.:
    10 maart 2022
    Data zijn veranderd. Bedankt voor de opmerking.
  26. Hein en Tineke:
    16 maart 2022
    Jullie komen alweer een stukje dichterbij. Goede reis verder. Groetjes van ons.
  27. Berta Smilda:
    17 maart 2022
    Jullie komen weer thuis! Komende dagen zon en een heerlijk voorjaarsweer. Nog een goede reis. Groet Pieter en Berta
  28. Franka Roeters:
    20 maart 2022
    Fijn dat jullie ook weer veilig thuis zijn, wij zijn vanmiddag thuisgekomen, leuk jullie weer gezien te hebben op deze reis
  29. Geert/Hillie Koolhof:
    22 maart 2022
    Veel te lang niet gelezen 🤔 volgens mij zijn jullie al weer thuis 😅