Spanje-Portugal 2017.

11 augustus 2017

SPO17-001   Zondag 13 augustus vertrekken we richting  Spanje en Portugal.

Eerst zijn we uitgenodigd door Geert en Hillie voor  een brunch. Geert is namelijk jarig geweest en zijn  75e verjaardag wordt dan gevierd.

SPO17-002Een leuke en gezellige brunch; weer vele bekenden gezien. Ze zijn wel wat ouder geworden (?).

Tegen 2 uur gaan we rijden richting Nijmegen. Het weer is prima; de zon schijnt.

We hebben een temperatuur van zo'n 22 graden. Geweldig rijweer. Rond de klok van 6 uur rijden we de camperplaats op. Er staan 7 campers. We kunnen er nog wel bij; er is plek zat. 's avonds kijken we naar de laatste dag van de W.K.-atletiek.

We hebben vandaag 264 km. gereden.

Maandagmorgen 14 augustus vertrekken we tegen 9 uur. Het is al zonnig en het lijkt een warme dag te worden.Rustig en ontspannen rijden we richting Maastricht. Door de tunnel ligt Maastricht snel achter ons. Door Luik rijden we in een kwartier en even voorbij Bastogne lunchen we op een leuke parkeerplaats.

SPO17-003

We zitten bij een picknicktafel een broodje te eten.

Het weer heeft een temperatuur van ongeveer  25 graden.

We tanken in Luxemburg. Voor onze begrippen is het vrij druk;  Het is immers ook nog vakantie. De dieselprijs is  € 0,98 ( bij ons € 1.17).

We verdienen ongeveer  €12,00

Tegen half 5 komen we op de camperplaats in Soulosse-sous- Saint Elophe. De plaats is afgezet met bloklint. we gaan aan de overkant staan,als we net aan de koffie zijn, komt er een mevrouw en vraagt wanneer we morgen vertrekken. ik antwoord om ongeveer 8 uur. dan is er volgens haar een probleem, want tegen 6 uur komen er vele tractoren met allerlei spullen voor een grote regionale markt.

Na enig overleg met de mevrouw biedt ze ons aan achter haar aan te rijden naar een parkeerplaats bij de school.

SPO17-004

We hebben hier een leuke plek en kijken zo de  ruimte in.

Het koffiedrinken wordt voortgezet.

Even later zitten we buiten heerlijk te eten.

Het is nog steeds ver boven de 20 graden.SPO17-007

We reden vandaag 500 km.

Dinsdag 15 augustus.Tegen 9 uur vertrekken we van Soulosse; een plaats een 30-tal km's ten zuiden van Nancy aan de Route National. Het is erg rustig op de weg; 15 augustus is een nationale feestdag: Maria Hemelvaart. In het dorp staan al zeer veel auto's geparkeerd; de mevrouw van gisteren had gelijk.

Het weer is wel wat bewolkt met hier en daar een zonnetje. Dit blijft echter niet zo. Al vrij snel zien we rechts voor ons lichtflitsen. Het onweer komt opzetten. Richting Chaumont zien we na enige tijd de lucht steeds meer betrekken. We krijgen een fikse regenbui.

De camperplaats in Langres rijden we voorbij; het weer is niet mooi genoeg om te stoppen en daarbij vinden we het eigenlijk nog te vroeg. We rijden door en passeren Dijon. Via een prachtige weg; het is ondertussen droog geworden, rijden we richting Le Creusot; een plaats ten westen van Chalon-sur-Saone.

We rijden naar de camperplaats Ecuisses

SPO17-009 SPO17-011

Af en toe regent het een klein beetje; onder de luifel zitten we droog. We staan hier prima. De temperatuur is goed; ongeveer 27 graden. Na verloop van tijd komen er nog 6 campers bij.

We zitten buiten en tegen 8 uur is het eten klaar; dus heerlijk buiten blijven.Zelfs de zon komt er nog weer bij.

Woensdag 16 augustus. Vannacht was het erg rustig op de camperplaats. Bij het opstaan is het bewolkt en zeker niet koud. Om 9 uur starten we en gaan richting Clermont-Ferrand.

Onderweg maken we een stop.

SPO17-014 We nemen schoon water in en drinken koffie.

De zon schijnt af en toe en de temperatuur is  27  graden. We komen tegen 1 uur op de  camperplaats Le Cheix-sur-Morge; een mooie  plek met afgebakende plaatsen. Deze plaats  ligt ongeveer 20 km ten noorden van Clermont-  Ferrand.

SPO17-015Ineke maakt een foto als ik de administratie bijwerk.

Er staan maar 2 campers. waarschijnlijk vertrekken die ook zomaar weer.

De rest van de middag zitten we heerlijk buiten;  wel in de schaduw. De zon heeft wel erg veel  kracht.

We hebben vandaag 190 km. gereden over goede wegen. (totaal 1232 km.)

Donderdag 17 augustus. Ook deze morgen vertrekken we zo tegen 9 uur. We vullen nog even schoon water bij; gisteravond heerlijk gedouched.

WSPO17-019e rijden weer via een leuke route naar  Egletons. Een stadje op weg naar Perigueux.

SPO17-020

Onderweg hebben we,zoals altijd een koffiestop.

We komen tegen 12 uur op de camperplaats. Er staan reeds enkele. Ruimte genoeg. Met een beetje moeite zoeken we een vrij vlakke plaats met de uitgang in de schaduw. De temperatuur is 24 graden; in de zon is het te warm. we hebben 135 km. gereden. (totaal nu 1367)

's Middags lopen we naar het stadje en bekijken het oude centrum.

SPO17-024   SPO17-029

Opvallend is ook hier dat er van vroeger zoveel in tact is gebleven en in de oude staat is gerenoveerd.

Vrijdag 18 augustus. Tegen 9 uur gaan we eerst verzorgen: wc en vuil water.

Daarna gaan we boodschappen doen in het dorp; er is een Lidl. Vervolgens rijden we richting Perigueux. De navi stuurt ons langs een leuke binnenweg; dit willen we eigenlijk niet, hoewel de weg erg leuk is. Na verloop van tijd krijgen we een regenbui en we besluiten de hoofdweg in te toetsen

SPO17-030

Ineke maakt een foto onderweg met de smartphone; na verloop van  tijd wordt het droog en wij rijden de hoofdweg op.

We hebben de camperplaats in Bourdeilles ingetoetst. Hier  ontmoeten we Jaap en Anneke; de camperkennissen uit Zwolle.

Tegen half 2 komen we hier aan na enig rijden door het dorpje: we konden de ingang niet vinden. Jaap en Anneke verwelkomen ons en we drinken een bakje koffie en halen weer herinneringen op. We zullen hier een paar dagen blijven en eveneens de omgeving wat verkennen.

We hebben vandaag 172 km. gereden en hebben totaal nu 1539.

Zaterdag 19 augustus.

SPO17-033. We fietsen naar het dichtbij gelegen plaatsje  Brantome; erg druk en toeristisch.

SPO17-036

De rit er naar toe is ongeveer 10km. en de weg is lichthellend en -dalend. Het plaatsje is erg leuk en we lunchen in het park. We zien vele kunstwerken verdeeld in het plaatsje. In de rivier zien we kano's. Tegen 13.00 uur gaan we terug naar de camperplaats, waar we van de zon genieten.

SPO17-045

De camperplaats is een grote grasvlakte waar zeker 50 campers zonder moeite een plek kunnen vinden. Het is weekend dus zal het later in de middag drukker worden.

Zondag 20 augustus. Het is een camperdag. We gaan niet op stap. Er zijn wat klusjes te doen, zoals de camper schoonmaken en een kleine was. Voor de rest blijven we heerlijk in de zon en lezen wat.

Maandag 21 augustus vertrekken we richting de kust. We rijden aanvankelijk door een bosachtig gebied met veel natuurschoon met smalle doch goede wegen. Enkele kilometers ten oosten van Perigueux gaan we naar de Lidl en doen boodschappen.

Via de hoofdweg rijden we rond Bordeaux en gaan richting de kust. In een klein dorpje komen we voor de "Deviation". Na wat  omwegen komen we weer op de weg naar Le Porge. Anneke  brengt ons naar de kust en we hopen hier op een parkeerplaats de campers te laten staan en zo naar het strand. Wat schetst echter onze verbazing: het is er overvol. er is geen parkeerplaats meer te vinden. We gaan naar de camping waar een camperplaats is. Doch: de automaat is stuk en we kunnen dus niet onder de slagboom door. We gaan terug om een plaatsje te zoeken aan de rand van het bos. Ineke ziet een smal asfaltweggetje het bos ingaan. We gaan er heen en vragen aan de bewoner van het huis dichtbij of we hier ook de nacht kunnen doorbrengen Geen probleem. "Zet de campers ergens achter de schuur". Op deze manier ziet men vanaf de weg nier dat er campers staan..

SPO17-048    SPO17-049

Het is een leuke plek. Als we morgen willen fietsen, kunnen de campers hier blijven staan.

We hebben vandaag 216 km. gereden. We hebben nu een totaal van 1755 km's.

Dinsdag 22 augustus. We fietsen vandaag in de omgeving. Onderweg is een stop een verplicht iets; vooral voor een bakkie koffie.SPO17-052

Of voor gewoon even een pauze.

We rijden langs de duinen richting een wel erg  toeristisch plaatsje Lacanau. We kopen hier 2  stokbroden en wat beleg; later zullen we picknicken.

SPO17-053Het dorpje is wel erg toeristisch; zoals gezegd ,

en vooral het vrij grote strand heeft veel badgasten; het is immers nog volop vakantie.

SPO17-052-1   SPO17-052-2Onderweg eten we stokbrood  ergens in het bos.

"Denk om je broek" vandaar dit  gezicht.

Via Le Porge rijden we dan over een groot fietspad terug naar de camper. de afstand die we hebben afgelegd is 50 km.

De temperatuur was wel erg hoog; zo tegen de dertig graden, maar goed te fietsen.

Later op de middag krijgen we enkele regendruppels; we drinken binnen ons borreltje op. Het is een afscheidsborreltje; morgen vertrekken wij richting zuiden en Jaap en Anneke gaan terug Frankrijk in.

Op de camperplaats in het bos hebben we nog de beschikking over een "bos-w.c."

Deze gebruiken we niet. De onze is beter of rechtstreeks in het bos. De plaats is echter goed.

Dinsdag maken we een fietstocht naar Lacanau; een redelijke toeristenplaats. Het is erg warm. we leggen een afstand af van 50 km.

SPO17-059 SPO17-060

Woensdagochtend nemen we afscheid van Jaap en Anneke. We gaan richting Mimizan-Plage. Onderweg tanken we nog even schoon water. De ingetoetste camperplaats is erg veranderd. De plaatsen zijn afgebakend en veel groter.

We geven onze gegevens in op een zuil  en kunnen morgen bij vertrek afrekenen. Voor  een nacht betalen we dan, € 14,50 terwijl in de boeken een prijs van €6,00 stond.Wel een verhoging van vele procenten.

SPO17-062 SPO17-064

We fietsen nog wat in de omgeving en kijken bij het strand. Terug bij de camper plannen we de reis voor morgen. We gaan Spanje in. We toetsen een camperplaats in die hier 200km vandaan ligt.

Vandaag reden we 122 km. De route was rustig en de weg voor een groot deel erg saai.

Woensdagochtend vertrokken we nadat we eerst de camperverzorging hadden gedaan; schoon water ingeslagen, vuil water geloosd, afval in de container en betaald bij de zuil.

SPO17-068

We kopen onderweg in een dorpje brood en drinken hier koffie.

De reis gaat voorspoedig, maar langzamerhand wordt het steeds  drukker. Vooral in de buurt van Bayonne en Biaritz is het zeer druk.  Er zijn nog vele toeristen.

We merken niet eens dat we de grens met Spanje passeren;  ergens midden in Hendaye moet de grens liggen. we zien er niets van.

We komen in Hondaribbia en rijden via de coördinaten naar de vermeende camperplaats. Helaas, deze is veranderd in een enorme parkeerplaats. We mogen hier niet overnachten. Een parkeerwachter vertelt ons vriendelijk dat vrij staan hier niet mogelijk is. Ze geeft aan hoe we moeten rijden naar een camping.  Dit doen we dus niet. We toetsen een camperplaats in iets voorbij San Sebastian.SPO17-077

De eerste pijl (rechts) geeft Hondaribbia aan en de linker pijl de  plaats waar we de camperplaats vinden; Zumaia.

Aanvankelijk vinden we de plek niet zo mooi. Maar later valt het  mee; We zien vrij snel vloed opkomen in de rivier.

SPO17-065  SPO17-066

Later op de middag komen er  vele wandelaars langs. Het is er  dan gezellig druk.

We hebben vandaag 233 km. gereden en hebben nu een totaal van 2110.

Vrijdagmorgen vertrekken we tegen 9 uur; dit is al zo'n beetje de tijd om de dag te beginnen met reizen. Eigenlijk willen we nu een plek waar we iets langer kunnen staan. Volgens de verslagen is dat in dit gebied vrij moeilijk

We gaan naar een camperplaats in Bakio. In de gidsen staat dat dit een leuke plek moet zijn. niets is echter minder waar. De aangegeven plek is niet meer voor campers; wel iets verder; doch niet zo mooi. we lunchen hier en kijken een en ander aan. We besluiten verder te gaan.

Onderweg genieten we van het prachtig landschap met vele mooie zeegezichten.

SPO17-080       SPO17-079

De kustlijn is erg grillig; dit betreft zowel de bochtige weg als het hoogteverschil.

Deze kust heet ,hoe kan het anders, Costa Verde

SPO17-084    SPO17-088

Ineke maakt vanuit de camper leuke foto's. Af en toe stoppen we om van de mooie panorama's te genieten.

Tegen 3 uur komen we in Santona aan. We gaan niet naar de officiële camperplaats, maar naar een plek achter de duinen. Het is er druk. De surfers komen en gaan tot het donker wordt.

We rijden vandaag precies 190 km.en hebben nu totaal 2300 op de teller.

Zaterdag 26 augustus. We blijven vandaag hier in Santona. Het weer is op zich prachtig; het is warm genoeg, zo,n 26 graden, maar wel wat bewolkt.Tegen 11 uur gaan we naar het strand. Heerlijk ontspannen genieten we van het mooie zandstrand. Tot nu toe is het opvallend, dat deze kust hele mooie zandstranden heeft. Er wordt door de plaatselijke bevolking veel gebruik van gemaakt. Het is de hele dag een komen en gaan. Het strand is zo groot dat je makkelijk een leuk plaatsje kunt vinden.

's Morgens heeft de surfschool er een klas cursisten; ze krijgen les in "golfsurfen".

Op het eind van de middag kijken we naar een bergetappe in de Vuelta.

Tegen 7 uur verhuizen we naar een cameprplaats enkele kilometers verder. In Helgueras vinden we in het dorpje een leuke plek met zicht op strand en zee.

SPO17-094  SPO17-100

Op deze plek hebben we geen last van voorbij rijdende auto's

. Hier kunnen we ook ons water weer aanvullen.

Zondag 27 augustus. We staan niet al te vroeg op; het is bewolkt. Later op de morgen gaan we naar het strand; het weer knapt op. Een paadje voert ons naar een klein stukje strand; het lijkt wel een privé gedeelte.

SPO17-101 SPO17-105

Later op de middag betrekt de lucht helemaal en af en toe een spatje regen. Tegen 2 uur gaat Ineke een lunch maken; het begint harder te regenen. Zo rond een uur of 5 knapt het helemaal op; de zon is er weer volledig. We maken een korte wandeling naar en door het dorpje.

Als het weer het toelaat, en waarom zou het niet, willen we morgen hier in de buurt gaan fietsen.

Het plaatsje waar we nu zijn heet dus Helgueras (vlakbij Noja) en ligt 40 km. ten oosten van Santander.

Maandag 28 augustus. Vanmorgen gaan we na de noodzakelijke bezigheden op de fiets naar Noja. Dit is maar anderhalve kilometer. Vlak voor Noja zien we aan de duinenrij leuke camperplaatsen. We gaan het stadje in en hebben een korte pauze aan het strand.

SPO17-109  SPO17-112

Ook hier zien we weer mooie stranden; schoon zeewater en prachtig zand.

We gaan terug naar de camper en rijden naar net genoemde camperplaats. We zitten onder de bomen en lezen. Later op de middag wordt het bewolkt en valt er wat regen ; teveel om buiten te blijven. Binnen is het aan de benauwde kant. Deuren en ramen open waar mogelijk. Morgen vertrekken we richting Gijon.

Dinsdag 29 augustus. Vannacht heeft het nogal wat geregend; maar vanmorgen lijkt het weer goed te worden. We hoeven we niet zoveel te rijden. In Torrelavega doen we bij de Lidl enkele boodschappen. We rijden via de A8 naar de afslag naar San Vicente de la Barguera waar volgens de NKC app zeker 2 camperplaatsen zijn. De eerste is ons niet mooi genoeg; de volgende ligt dicht aan het strand.SPO17-117

SPO17-123

Vanuit de camper hebben we een leuk uitzicht op de zee. 's Avonds maakt Ineke een leuke foto van de zonsondergang; alles heel goed te zien vanuit de camper.

Het weer is erg opgeknapt; we zitten de hele tijd buiten. We hebben vandaag iets meer dan 100 km. gereden en hebben nu een totaal van 2413. De plaats waar we nu zijn, ligt 100km. ten oosten van Oviedo en van hieruit is het 70 km. naar de Picos de Europa. Hier heb ik in het verleden al eens met de racefiets het gebied verkend.

Woensdag 30 augustus. We blijven niet op deze camperplaats; alhoewel het een leuke plek is met een uniek zicht op de uitloper van de Golf van Biskaije. Hier heet de zee de Golf van Calabrië. Bij het opstaan is het bewolkt. We rijden via een gedeelte van de A8 naar de N621, de weg die rechtstreeks naar Picos de Europa gaat. Deze berg is met een hoogte van 2519 meter ,één van de hoogste bergen van Spanje. De Picos ligt in het centrum van het Nationaal Park.

We rijden door een geweldig stuk natuur. Het is jammer dat je als chauffeur niet  alles meekrijgt.SPO17-124

Opvallend is dat er zo weinig verkeer op de weg is; zowelSPO17-125 mee als tegemoet.

Als we bij de starttoren van de kabelbaan komen, heb ik opeens geen durf meer om naar het hoogste puntje te gaan.

"Ik durf niet meer"  Ineke heeft geen zin alleen te gaan. "Jammer ! Jammer !"

We lunchen op de parkeerplaats en vertrekken richting Riano. Een plaats dat ligt aan een stuwmeer; hier zouden 2 mooie camperplaatsen zijn. SPO17-126

SPO17-127

Via een prachtige route met een vrij hoge bergpas van 1609 meter komen we tegen half 3 in Riano. Opvallend is de zeer lage waterstand in het stuwmeer.SPO17-128

Er grazen zelfs koeien. Aan de pijlers van de  brug is te zien hoe laag de waterstand is   geworden.

De camperplaatsen zijn er niet meer en van de mooie oevers van het meer is nies meer te zien.

De brug staat er wat verloren bij.

Is de droogte de oorzaak van de lage waterstand?  We kunnen het nauwelijks geloven.

We vinden een plaatsje bij een öpslagplaats"voor boten. Dit is vergane glorie.

Nauwelijks staan we of we krijgen een enorme onweersbui. Dit kan wel even duren; we zitten immers op een hoogte van 1100 meter..

We reden vandaag 146 km.

Donderdag 31 augustus. We hadden het gisteravond al in de gaten; het zou vannacht flink gaan afkoelen. Op een hoogtr van 1100 meter is dat geen uitzondering. Bij het naar bed gaan , zo tegen half 12, was de buitentemperatuur nauwelijks boven de 10 graden. Hoewel we het 's nachts niet koud hadden was het bij het opstaan iets meer dan 7 graden.

SPO17-133 Tegen 9 uur vertrokken we voor de reis langs de westkant van het  Nationaal Park Picos de Europa. Het weer was droog en de zon liet  zich vaak zien. De route was wat betreft natuurschoon weer  schitterend. Er was weinig verkeer; we schoten lekker op; naar de  kust was ongeveer 90 km..

In Ribadasella keken we of de camperplaats iets was. Voor op de  doorreis hier de nacht doorbrengen was goed. We vulden water bij en gingen naar de volgende camperplaats in Gijon. Een gratis plek op een parkeerplaats aan de rand van een goed verzorgd park. Het strand op loopafstand

SPO17-144  Hier installeerden we ons zodanig dat we  t.v.-  ontvangst hadden i.v.m. de  voetbalwedstrijd Frankrijk - Nederland  vanavond. (wat een afgang) We maken  plannen voor  morgen; op de fiets langs de  boulevard naar de stad.

Vrijdag 1 september. We gaan  vanmorgen de stad Gijon in en zoeken een Orange-winkel. Onze internet-provider werkt op dit moment onvoldoende. We willen zekerheid, dat we constant internet hebben. We kopen een Orange-internet simkaartje van 7 Gb voor € 20.

's Middags fietsen we een eind langs de boulevard en in de stad. Gijon is geen stad van architectonische schoonheid. Vele oude gebouwen verkeren in slechte staat van onderhoud.

SPO17-140

Het park waar we staan met de camper is  netjes  en wordt door vele mensen gebruikt om  te  wandelen. Ineke maakt leuke fotos.

SPO17-135

SPO17-142

Zaterdag 2 september.Om  hier nog een dag te blijven vinden we eigenlijk niet zinvol. De stad Gijon nodigt niet echt uit om deze meer te verkennen.We hebben het wel gezien. we rijden naar de volgende camperplaats Tapia de Casaviegio; op een afstand van 130 km. ten oosten van La Coruna. We komen er tegen half 12 aan. Het is een leuke plek.

SPO17-149  SPO17-148

's Middags gaan we een aantal uren naar het strand. Het weer is zonnig; niet al te warm.

SPO17-146   SPO17-150

Het huis op de punt, hebben we gebombardeerd tot ons tweede huis.

We hebben vandaag 129 km. gereden en een totaal van 2865 km.

Zondag 9 september. Vandaag is een dag van ontspanning op deze camperplaats. Het weer s aanvankelijk goed doch later wordt het bewolkt en valt er 's middags een spatje regen. Koud is het echter niet.

Vanuit de camper is het een goed uitzicht op zee en mooie bungalows.

SPO17-155  SPO17-156

Tegen de avond komen er vele campers bij. Het zijn voor het grootste deel Spanjaarden; het lijkt of hun vakantie voorbij is. De meeste campers komen hier uit de buurt.

Gisteravond was het een prachtige avond.

SPO17-157Hoewel het erg bewolkt is schijnt de maan toch mooi bij deze wolken.

Dit is het gezicht op de zee.

Maandag 4 september gaan we eerst verzorgen; water bijvullen; afvalwater lozen en de w.c. legen.

Daarna gaan we eerst boodschappen doen bij de Lidl. Vervolgens hebben we een camperplaats ingetoetst die slechts 44 km. verderop ligt.

SPO17-159SPO17-166

De camperplaats kost incl. verzorging €10,-  Hier zijn echter ook wasmachines. Ineke kan hier dus even de noodzakelijke dingen wassen.

,s Middags lopen we nog even naar de kust; er is geen zandstrand maar wel een mooie kust. Het weer was aanvankelijk erg bewolkt doch later op de dag kwam ook de zon door. Over het algemeen hebben we goed weer. Het kan hier immers ook goed tegenzitten. We klagen niet.

Dinsdag 5 september. Vandaag hebben we slechts 66 km. gereden en zijn op de camperplaats in Porto de Espasante aan de haven.

SPO17-175 SPO17-170

We zijn nu in het uiterste noordwesten van de Costa Verde en gaan morgen naar het zuiden richting Santiago de Compostella.

We hebben nu de hele Costa Verde gereden en constateren dat deze streek een geweldige schoonheid aan natuur laat zien. We hebben genoten van de prachtige uitzichten op zee met geweldige stranden met goudgeel zand. De weg door de Costa Verde gaat door heuvelachtig gebied met prachtige valleien. Opvallend was toch wel de netheid van het gebied; zelden zag je rommel en afval. Eveneens zagen we dat de huizen over het algemeen in goede staat van onderhoud waren. Heel erg genoten hebben we van het Natuurgebied Picos de Europa. Uitgezonderd de mensen in Baskenland waren de bewoners erg vriendelijk en behulpzaam. Wat het weer betreft, hebben we het goed getroffen; weinig regen; wel wat bewolking, maar toch ook veel zon. De temperatuur over het algemeen tegen de 25 graden. De steden hebben we weinig bekeken; zoals Gijon, nodigen ze ook niet uit tot bezichtiging. Veelal zijn ze sober en ook wel wat somber. Daar komt ook nog bij dat er veel verkeer is en weinig parkeermogelijkheden.

Een gebied om aan te bevelen. ( vooral als het mooi weer is).

Woensdag 6 september gaan we naar Santiago de Compostella. Ook nu valt ons de prachtige natuur op; grote heidevelden met een weelderige plantengroei in de bermen. Tegen 1 uur komen we aan op de "camperplaats" in Milladoiro; een plaats iets ten zuiden van Santiago.

SPO17-178 De oude camperplaats is niet meer intact; nu  staan de campers op een normale  parkeerplaats.

Vanuit hier kun je vrij eenvoudig met de bus  naar de kathedraal.

Deze kathedraal is immers het doel van de vele pelgrims die lopende of op de fiets hier naar toe gaan. Onderweg hebben we al vele wandelaars gezien op weg naar dit pelgrimsoord. Er zijn vele wegen die hier naar toe leiden. SPO17-181

Een teken dat je op de goede weg bent is dit logo. We hebben deze tijdens onze reis door de Costa Verde vaker gezien.

Vandaag reden we 181 km. We hebben nu in totaal 3156 km. gereden.

Donderdag 7 september. We gaan met de bus van 10 uur naar Santiago. De rit duurt zo'n 15 minuten en we kunnen vlak bij de kathedraal uitstappen. Als we daar zijn en de kathedraal zien schrikken we toch wel een beetje. Heel veel staat in de steigers.

SPO17-182

Ook de hoofdingang. Dat er gerenoveerd wordt is geen overdaad; de meeste gebouwen verkeren in zeer slechte staat van onderhoud. Deze renovatie zal vele jaren duren.

SPO17-183

Het paleis  ziet er op  foto nog wel  redelijk uit.  in  werkelijkheid zie je dat de renovatie nabij is.

Tegen half 12 gaan we de kerk in en wonen  een  pelgrimsdienst bij.

SPO17-198We zitten vlakbij het orgel en luisteren tijdens de dienst naar de heldere klanken.

Heel bekend is het "gooien"van een 53 kg zwaar wierookvat door de kerk. We hopen dat dit nu ook zo zal zijn. Jammer het gebeurt maar 8-10 keer per jaar. Hiervoor zijn 8 mannen nodig om met het lange touw het vat door de kerk te laten zweven. Zie onderste foto (na vergroting). Kijk voor een You Tube video op Google; zoek: wierookvat santiago.SPO17-195

In de kerk, aan het hoofdeinde zit de apostel  Jakobus. Deze discipel van Jezus is in  Palestina  vermoord en per schip in Gallicië aan  land  gekomen. Deze dode man is in Santiago  begraven. Op deze plek is de kerk gesticht.

De kathedraal staat aan een groot plein De  Plaza del Obradoiro. .Aan dit plein staan verschillende gebouwen, zoals het klooster, de poort van vergiffenis.

SPO17-187

De Benediktijner Klooster dateert uit de 11e eeuw en is voor het grootste deel in de Barokke stijl gebouwd.

SPO17-204

Met het  zicht op één  van de  Universiteits  gebouwen  zitten we op een terras en genieten van een  heerlijk pilsje.

SPO17-206

We lopen nog wat door de wel erg nauwe straatjes

Na een wandeling door het park gaan we met de bus terug naar de camper.

Vlak bij de camperplaats is de pelgrimsroute; vaak gaat deze dan ook over bospaden en door parken. Om de route te herkennen zien we kleine zuilen

SPO17-207

Deze zuilen zijn voorzien van een soort logo  met daarbij een afstandsaanduiding.

In dit geval moet de wandelaar nog ruim 7  kilometer afleggen tot de kathedraal. Op deze  zuil leggen ze vaak een steen; dit  is om  vergiffenis te vragen.

Vrijdag 8 september op weg naar Pontevedra, een stad van 80.000 inwoners. We zoeken een plaats op de vrij nieuwe camperplaats vlak bij een mooie brug en niet ver van het centrum,

SPO17-209

Rechts zie je nog net de camperplaats. Zoals  gezegd is deze pas nieuw. Er kunnen 20  campers staan; het is alleen maar voor een kort  verblijf. Je mag hier geen stoelen buiten. een  prachtige plaats om de stad te bezoeken..

Na de lunch gaan we dan ook de stad in. Ineke,  helemaal geobsedeerd door kerken, maakt direct een paar foto's.

SPO17-212  SPO17-211

Dit is het klooster Santa Maria de Armenteira. Van binnen ziet het er mooi uit.SPO17-214

Op een terras hebben we zicht op een tafereel met een aantal  mannen. De figuren zijn bronzen beelden.

Wat ons opvalt is dat deze beelden niet zijn "beklad" of iets  dergelijks. Moet je bij ons komen.

De stad kent vele pleinen en evenzo vele terrassen. Vaak zijn deze terrassen bezet door mensen die even willen bijpraten. De sfeer is er gezellig en erg gemoedelijk.

Bij een terras schiet Ineke plaatjes van een opvallende kerk

SPO17-218

Van binnen was het niet veel bijzonders.

Over het algemeen zien de kerken er redelijk  verzorgd uit.

"s Avonds gaan we nog eens naar de stad. Het  is er zoals we reeds dachten weer gezellig.

Bij het donker worden zien vele gebouwen er anders uit.

SPO17-223 SPO17-228

De pleinen zijn druk door het vele flaneren van zowel jeugd als oudere mensen. Vele pakken ook nu weer een terrasje, wij ook, en genieten van de vrolijke sfeer in de stad.

Zaterdag 9 september. Vanuit Pontevedra gaan we naar Portugal. In de plaats zelf gaan we nog eerst boodschappen doen bij de Lidl. Onderweg tanken we diesel en bij een ander pomp LPG. Maar dan zijn we al in Portugal.

SPO17-236

Om half 12, onze tijd, dus in Portugal nog maar  half 11, passeren we de grens.

Hadden we eerst nog een regenbui nu is het  prachtig weer en schijnt de zon volop.

We komen bij de "camperplaats" in Esposende.SPO17-234

Het is wel een gewone parkeerplaats maar we zijn slecht enkele meters van het strand.

Stoeltjes naar buiten in de zon. Maar wel op het strand.

SPO17-233

Volgens de gegevens op internet gaat de  misthoorn regelmatig. Sommigen zeggen alleen  bij mist; anderen daarentegen altijd.

We wachten af. Op deze plek kunnen we als het  weer zo blijft wel even staan.

We reden vandaag  128 km. We hebben nu een stand van 3340. De plaats Esposende ligt ten oosten van Braga aan de kust. Naar Porto is het nog 25 km.

Zondag 10 september fietsen we naar het volgende dorpje. Het is bijzonder druk met wandelaars; recreatiefietsers; wielrenners; ouders met kinderen op de fiets. Men maakt gebruik van voetpaden en fietspaden. Alles door elkaar; er is geen regel.Je moet dus opletten in deze chaotische drukte.  SPO17-237

Op een terras aan het strand drinken we een echte Portugese cappuccino; dat is met veel slagroom.

De prijs van dit lekkere kopje koffie is  € 1.90.

Daar schrik je dan wel even van.

SPO17-239

Waar het ook druk is; bij ons bij de camper.  zowel op de parkeerplaats als op en bij  het  strand. Het is een komen en gaan; men  blijft over het algemeen niet zo lang. Het blijft  druk tot na Portugese tijd 8 uur.

Maandag 11 september. Bij vertrek is het erg mistig; het regent wat. We vertrekken naar Braga; hier is een bedevaartplaats gewijd aan de heilige Johannes. Al vrij snel wordt het mistiger. Bij Braga moeten we een heuvel op. De mist wordt steeds erger; geen wonder,w e klimmen naar een hoogte van bijna 600 meter. We kunnen aanvankelijk niets vinden; de mist is soms maar enkele tientallen meters. Soms nog minder. We drinken eerst koffie; de mist trekt wat op en we kunnen iets meer zien. we rijden naar de Basiliek.

SPO17-242 Op een camperplaats ( waar we ook  koffiedronken) laten we de camper staan. Het is  maar 100 meter. We zien meer auto's naar een  bepaalde kant rijden. Wij ook met de camper.

Op een parkeerplaats zijn er meer auto's en  bussen. Wij parkeren ook en lopen richting de  Basiliek

SPO17-244

Deze is aardig verscholen in de mist. Bij de  Basiliek staat een groep Nederlanders. Zij gaan  naar binnen; wij ook. Bij de deur worden we in  het Nederlands welkom geheten. "We horen niet  bij die groep". "Geeft niets"zegt de man. We  gaan binnen de Rozenkrans bidden. Wij ook mee.

SPO17-248

Van binnen is het een erg leuke kerk; niet te groot. "We genieten van het bidden van de Rozenkrans"

We zijn benieuwd hoe het weer buiten is.

We zien dat de mist deels is opgetrokken.SPO17-250

Eigenlijk niet te geloven dat het zo snel gaat.

We vertrekken richting de kust. Het is een afstand van zo'n 40 km.

SPO17-252

We rijden door nauwe straatjes en de wegen  zijn niet al te best. Overal asfalt bijgeplakt.

Het rijdt niet prettig.

Tegen half 3 komen we in Vila de Conde. Een  plaats aan de kust iets ten noorden van Porto.

We rijden naar de ingetoetste camperplaats aan de kust.

SPO17-256We kunnen een plaats uitzoeken.

Hier zullen we iets langer blijven en de route voor de komende tijd plannen. We gaan immers richting Lissabon.

Vandaag reden we tegen de honderd kilometer  We zitten nu op een totaal van 3447.

Dinsdag 12 september. Vandaag brengen we een bezoek aan de stad Vila de Condo. Een oude stad waar nog duidelijk de sporen te vinden zijn van de scheepshellingen waar vroeger de schepen voor de ontwikkelingsreizen werden gebouwd. Een replica ligt in de haven.

SPO17-257    SPO17-282

In de stad is een groot deel van een aquaduct bestaan gebleven.

SPO17-260 Er bevinden zich vele pleinen. Dit is de Plaza  de  Republica. Restanten van een feest van  kortgeleden zijn nog aanwezig. Het is vrij  moeilijk fietsen in deze stad vanwege  het  hoogteverschil..

SPO17-263   SPO17-266

Deze kerk gewijd aan de heilige Johannes is een opvallend gebouw, temeer dat die op een kleine heuvel staat. Opvallend is dat ook deze kerk er van binnen erg mooi uitziet en kortgeleden is gerestaureerd. In deze kerk werd er voor  de zeevaarders een dienst gehouden(in het verleden) om een behouden vaart en een goede thuiskomst. Het was de "zeevaarderskerk".

SPO17-280

Op de begraafplaatsen zie je de mooiste bouwsels. De "huisjes"die er staan zijn familiegraven. Hier worden de kisten links en rechts oven elkaar in nissen gelegd

De graven zijn uitstekend verzorgd en zijn voorzien van verse bloemen.

Woensdag 13 september een dag die gereserveerd is voor het fietsen.'s Morgens gaan we eerst richting noorden naar de toeristenplaats Provoa de Varzim.

SPO17-285  Aanvankelijk is het nog vrij koud ; vooral in de  schaduw. Al vrij snel komt ook aan die kant van  de boulevard de zon en kunnen we op een  terras lekker koffiedrinken

Overal is men al bezig de attributen binnen te  halen; het seizoen zit er nu gauw op.

Na de lunch gaan we richting zuiden; we fietsen eerst de stad een eindje door en komen aan de andere kant van het water. We gaan langs een camping; een vrij kleine camping; het lijkt ons niets hier te staan.  We komen bij een "vlonderweg" Deze wordt alleen gebruikt voor wandelaars en fietsers. We komen een aantal tegen die als pelgrim naar Santiago de Compostella gaan. Ze moeten nog een heel eind. Veel bewondering voor deze mensen.

SPO17-291  SPO17-293

Dit "vlonderpad" loopt vele kilometers langs de zee. hoeveel weten we niet. We gaan na zo'n 10 kilometer weer terug. Bij de camper kunnen we weer van de zon genieten. We hebben dan ook veel zon deze reis en de temperatuur is nog steeds rond de 25 graden. Er zit 35 km. op.

Donderdag 14 september. Eigenlijk wilden we nog een dag blijven; even wassen en wat andere dingen doen. Het is erg mistig; de was zal toch niet drogen; dus we gaan. Op weg  naar Porto. We hebben een leuke camperplaats uitgezocht; eigenlijk in de stad. We komen tegen 1 uur aan bij het Botanische Park; hier is de camperplaats; we krijgen nr.1 toebedeeld. er zijn maar 9 plaatsen.

SPO17-299 We installeren ons; Ineke doet de was. Op deze  plaats is alles aanwezig; zelfs 220 Volt.

Deze c.p. ligt midden in de Botanische tuin; we  hebben gratis toegang

Morgen zullen we de tuin bezoeken en kijken  wat we in de stad Porto gaan doen; we kunnen bij de receptie van de tuin wel wat informatie krijgen; ze zijn erg behulpzaam.

We reden vandaag slechts 53 km.

Vrijdag 15 september. We gaan een dagje Porto doen. We gaan met de bus vanaf het Parque Biologico en zijn in een half uur in het centrum van Porto. We kopen een buskaart voor de stadstour. Vandaag rijden we de rode route en voor €2,- extra kunnen we morgen de blauwe route ook rijden. We zien wel.

In het centrum zien we eerst de Igreja Santa Clara.

SPO17-301 SPO17-300

Van buiten is de kerk niet zo best onderhouden; van binnen ziet die er netjes uit.

SPO17-302

In een groot deel van de stad liggen nog de  tramrails en de bovenleidingen. Op dit moment  wordt dit gebruikt voor het toeristisch rijden.

Ergens anders langs de Douro zien we het  museum voor deze oude trams

SPO17-305

Te midden van vele oude historische gebouwen zien we opeens iets ultramoderns. Het is de Casa da Musica. Het concertgebouw. Dit gebouw is ontworpen door de Nederlandse architect Rem Koolhaas. Het kent 2 auditoria. Eén met een capaciteit van 350 toeschouwers; een andere met een capaciteit van 1250.

SPO17-306  Een gedenkteken ter herinnering aan de  overwinning op de Fransen van Napoleon.

We zien in Porto vele parken en evenzovele  gedenktekens; ze zien er allen heel erg  verzorgd uit.

SPO17-312

Eén van de vele bruggen over de Douro.

Aan de noordkant ligt het oude Porto (hier links); aan de zuidkant het stadsdeel Vila Nova de Gaia. In dit gedeelte ligt ook Avintes waar "ons Parque Biologico" ligt.

SPO17-316

Ook het stadhuis mag er zijn; als er zoveel  historische gebouwen zijn, kun je ook de  administratie van de stad hier wel in  onderbrengen; de Camara Municipal.

SPO17-320  Porto. Na Lissabon de tweede grootste stad van Portugal met een inwonersaantal van 250.000. Dit betreft alleen het centrum. De hele stad heeft bijna 1.5 miljoen inwoners. De stad heette vroeger Portucale, waar de naam Portugal van is afgeleid. Porto is niet alleen bekend van de wereldberoemde Port; maar ook van de thuishaven van vele ontdekkingsreizigers en van bekende personen. Eén van hen is Willem de Zeevaarder; van hem zijn een aantal beelden en gedenktekens te bewonderen. Een andere bekende Portugees is:

Rosa Mota(1958) langeafstandslooopster.

Het historisch centrum van de stad staat vanaf 1996 op de werelderfgoedlijst. Porto is de thuisstad van twee van de historisch gezien grootste voetbalclubs van Portugal: FC Porto en Boavista. Porto is een grote toeristenstad; vele bezoekers komen per vliegtuig.

Zaterdag16 september. Aanvankelijk is het wat aan de koude kant; we staan wel met de camper in de ochtendschaduw. We gaan vandaag het Parque Biologico in. Omdat we hier op de camperplaats staan hebben we gratis toegang tot het park.

Dit park is geen botanische tuin of een dierentuin. Van beide eigenlijk een beetje. Alle bomen, struiken en dieren komen of kwamen voor op het Iberisch schiereiland. We zien welke dieren hier nu en in het verleden hebben geleefd

SPO17-323  SPO17-322

SPO17-331  SPO17-332

's Middags zitten we in de zon en lezen wat of doen andere dingen.

De temperatuur is 28 graden in de zon en 22 in de schaduw.

Zondag 17 september. We gaan richting zuiden. De coördinaten hebben we in getoetst en komen na 110 km. bij de camperplaats in Mira aan het strand.

SPO17-337

Als we naar het strand gaan moeten we via de  duinen. Op de top van het duin hebben we zicht  op de camperplaats  Onze camper staat derde  van rechts.

SPO17-334

Met het windscherm zitten we heerlijk op het strand. Veel mensen zijn er niet; toch hebben we gezelschap.

Tegen de avond loopt de camperplaats helemaal vol. Waarschijnlijk zullen er morgen ook weer velen vertrekken.

Als het weer goed blijft willen we hier morgen wel gaan fietsen.

Maandag 18 september. We hebben wat gefietst hier in de omgeving. Op deze camperplaats zijn we verhuisd.

SPO17-338 We hebben nu de mooiste plek met veel ruimte  en privacy.

We staan tegen het riet en tot een uur of  8  hebben we zon.

SPO17-340

Eindelijk zien we jonge zwerfhonden. De laatste jaren hebben ze in Portugal veel energie gestoken in het terugdringen van de populatie.

We zagen er enkelen.

SPO17-342 's Avonds gekeken of we een mooie  zonsondergang konden bewonderen.

Deze westkust is hier uitermate geschikt voor.

Helaas; het was niet veel bijzonders.

Dinsdag 19 september. Bij het opstaan is het erg mistig; we verwachten dat het snel zal opklaren. Niets is echter minder waar. Het blijft de hele dag nevelig. We kunnen geen afscheid nemen van de zee. We verzorgen; schoon water bijvullen, w.c. legen, vuil water afvoeren. We vertrekken morgen.

SPO17-345

We nemen nog even afscheid van de ""zwerfhondjes".

Dit waren in Portugal de eersten. Op de  camperplaats werden ze door een Spanjaard  goed verzorgd.

Woensdag 20 september. Het is weer mistig als we vertrekken. Pas tegen half 11 komt de zon er goed door. We doen boodschappen (alweer) bij de Lidl. Later komen we door een mooi stuk natuurschoon en smalle weggetjes.

SPO17-355

. Soms denk je wel eens als er nu een auto van de andere kant komt moet er zeker  één terug.

Gelukkig is het niet druk en krijgen we verder geen problemen,

Tegen half 4 komen we bij de camperplaats op 12 km van Sintra; een vrij grote plaats ten westen van Lissabon.

SPO17-351

De camperplaats is officieel met alles erop en  eraan. Van de beheerster krijgen we informatie  over de bus en de trein naar Sintra en Lissabon.

We reden vandaag 244 km. en hebben nu een totaal van 3844.

Donderdag 21 september. We gaan met de bus naar Sintra. Een stad ten westen van Lissabon met z'n 400.000 inwoners. In de omgeving is een aantal paleizen en kastelen te vinden. Het oude gedeelte van Sintra waar zich vele bezienswaardigheden bevinden, is net alsof je in een sprookje bent beland.

SPO17-357 Bij de vele paleizen en kastelen zijn vele  prachtige tuinen.

In 1995 werd Sintra door de Unesco tot werelderfgoed uitgeroepen.

Vele van de prachtige gebouwen hebben we  van een afstand gezien; je kunt er moeilijk  komen vanwege het grote hoogteverschil.

Met de City Sight Seeing hebben we het hele gebied rondgereden.

SPO17-366

Met mensen van de camperplaats hebben we deze dag samen de tocht gemaakt.

Normaal kun je onderweg uitstappen om iets beter te bekijken. Helaas was dit eigenlijk niet mogelijk vanwege de enorme toeristische drukte.

SPO17-361SPO17-363

Links zien we het Nationaal Paleis van Sintra en rechts het Stadhuis.

Vrijdag 22 september. Al vrij vroeg gaan we met de bus naar Sintra om vandaar met de trein naar Lissabon te gaan. Een reisduur van ongeveer een uur. We komen tegen 10 uur aan in het centrum. Deze keer nemen we geen sight seeing bus maar kunnen vanuit het centrum een aantal bezienswaardigheden al lopend bereiken. Het plein waar we aankomen is het Rossioplein.

SPO17-400

Het station is een monumentaal gebouw. Het  plein heet officieel Placa de Don Pedro.

SPO17-373

Op een enorme hoogte staat de Don boven Lissabon uit te kijken.

Op het plein vind je diverse fonteinen en gezellige restaurantjes,café's en winkeltjes.

Vanaf het plein zien we de rivier de Taag.

SPO17-379  SPO17-388

Achter deze enorme Arc ligt het zeer bekende plein de Comercio.

SPO17-380

SPO17-387

Overal in de stad zie je kunstenaars die via stilstaande beelden je iets willen vertellen.

Een kleine gift is het minste wat je kan doen; een knik van waardering. van de stille gitaarspeler.

Tegen 4 uur  nemen we de trein en bus terug naar de camperplaats.Eerst hebben we nog een sandwich gegeten naar Portugees gebruik.

SPO17-402

Een half uurtje wachten en dan stroomt de trein  weer vol. Na een uurtje zijn we terug.

In korte tijd hebben we een globale indruk van Lissabon gekregen. Een korte impressie die de stad op zich eigenlijk te kort doet.

Wie weet.

Zaterdag 23 september. We gaan vandaag richting het oosten; we zoeken een camperplaats niet al te ver van de Portugees-Spaanse grens en willen daar de W.K. wielrennen van de vrouwen zien.

SPO17-403

Vanuit Lissabon moeten we de Taag over. Deze  brug is ongeveer 15 km. lang. Het is jammer dat  er te veel nevel is. Aan de zuidkant van de Taag  gaan we richting Bagadoz; een plaats in Spanje  die heel mooi moet zijn. Voor vandaag blijven  we nog in Portugal en zien bij Evora nog oude stadsmuren.

SPO17-407  SPO17-408

We rijden door naar Estramoz op een afstand van 50 km. van de grens.We hebben vandaag 213 km. gereden en hebben nu 4057 in totaal.

SPO17-410  SPO17-413

We gaan staan op een groot plein midden in de stad en kunnen vanuit de camper deze foto's maken. Rond het plein heb je vele terrasjes. Op één ervan drinken we een wijntje. We betalen voor 2 de prijs van €1,40. Als dit geen koopje is.

SPO17-414

's Avonds zien we de kerk verlicht; opvallend is  dat vele gebouwen 's avonds verlicht zijn. Dit  geeft toch wel een aparte sfeer aan een stad of  dorp.

Zondag gaan we weer op stap en rijden richting Spanje. Eigenlijk willen we naar een camperplaats in Badajoz. daar aangekomen zien we dat het vol is. We besluiten een eindje terug te rijden; we hadden niet ver van hier ook een camperplaats gevonden in de boeken. Daar  zien we dat er plaats genoeg is. Een  c.p. die er goed uitziet. We feliciteren onze kleindochter Anneloes; zij is vandaag 17 jaar geworden.

SPO17-417We staan met uitzicht op een oude stadsmuur.

Dit plaatsje heeft nog vele overblijfselen uit de oudheid.

's Middags gaan we nog op stap.

SPO17-420  Als de foto  wordt  uitvergroot (even aanklikken)  zien we de plaats  liggen Elvas (bovenaan).  Deze staat ook  op  de werelderfgoedlijst van de  Unesco.

SPO17-427

Door de  oude stadsmuur kun je de camperplaats zien. Deze muur zien we 's avonds ook nog eens.

SPO17-436

Zoals  gezegd gaan we 's middags naar de  oude  binnenstad. Op een heuvel dit leuke kerkje.

Op de parkeerplaats beneden staan een aantal  bussen met toeristen; dit stadje trekt vele  bezoekers.

Als we terug zijn zetten we de t.v. op wielrennen. we zien er echter weinig van. Plotseling komt er een enorme wind opzetten een in een mum van tijd zitten we in stofwolk van zand en bladeren. We waaien letterlijk van de stoel.SPO17-442

SPO17-443

Binnen is  het een  chaos. We  hadden  vanwege de temperatuur deur en ramen open.

We hebben het geweten; binnen was de rommel even erg als buiten. Na een uur of twee hadden we een en ander weer "opgeruimd".

Van de W.K. zagen we alleen de laatste kilometers. Vies en bezweet namen we korte tijd later een lekkere douche.

SPO17-447 De muur was ook hier 's avonds mooi verlicht.

We hebben tot 9 uur buiten gezeten en toen  aan  het werk met de web-site. De temperatuur  is  dan nog steeds 24 graden

Maandag 25 september. Vanmorgen doen we een poging of er plaats is op de camperplaats in Badajoz. We willen toch ook even schoon water tanken. Het is vol. Als we bezig zijn zien we dat een camper voorbereidingen maakt voor vertrek.

Op het moment dat we vol zijn met schoon water vertrekt deze camper en gaan wij er staan..

SPO17-452

Vanaf de brug kun je de camperplaats goed  zien. Een leuke plaats om de stad te  verkennen;na de koffie gaan we naar de oude  binnenstad.

SPO17-466

We wandelen over de oude brug; die alleen maar toegankelijk is voor wandelaars en fietsers

De oude binnenstad is niet zo groot; we drinken een café americain. Daarna zoeken we de kathedraal.

SPO17-459

Helaas kunnen we er niet in. Waarom weten we  niet; misschien omdat het maandag is?

Vlak tegenover de kathedraal staat het monumentale gemeentehuis

SPO17-462

Zoals in vele andere steden is ook dit gebouw zeer oud en heel goed onderhouden. Dit valt ons in deze streken veel vaker op, Het onderhoud van de oude gebouwen is vaak erg recent.

Hadden we gisteren 88 km. gereden; nu slechts 19. Het totaal komt hiermee op 4164.

SPO17-476SPO17-470

's Avonds is een en ander prachtig verlicht. Zowel de brug ,waar wij direct het zicht ophebben als de stadsmuur een eindje verderop.

Op dit uur van de de dag is er veel vertier bij de rivier. We zien vele wandelaars, fietsers en lopers. Het is er erg gezellig.

Dinsdag 26 september. We blijven nog een dag in Badajoz. We hebben de oude stad nog niet helemaal gezien. We gaan op de fiets en moeten om boven te komen 10 procent klimmen; met deze hitte doe ik het niet. Het laatste stuk even lopen.

SPO17-482

Het plein is nog niet helemaal opgeruimd. Het   weekend zijn er allerlei activiteiten geweest in   het kader van de verjaardag van de stad.

Dit plein wordt helemaal gerestaureerd; overal  zijn vakmensen bezig.

's Middags gaan we naar het ander deel van de stad en gaan  bij Orange een nieuw internetkaartje halen; voor €20 hebben we weer 7 GB. Het andere kaartje verloopt het komende weekend. We komen nu dus niet voor verrassingen te staan.

SPO17-484

Ineke heeft nog niet genoeg van de brug en maakt nu het donker wordt een "doorkijk" naar het oude deel van de stad.

Woensdag 27 september. We verlaten Badajoz; eerst nog even verzorgen. Daarna een eindje verderop bij een Repsol station LPG bij tanken. Met onze voorraad komen we nu makkelijk thuis. We rijden richting Caceres; dit ligt tussen Badajoz en Salamanca. We gaan het departement Extramadura binnen.

SPO17-486 SPO17-490

Het is al vrij snel een natuurgebied wat te vergelijken is met een steppengebied in Hongarije. (de puzta's). Het is erg uitgestrekt en vaak heb je mooie vergezichten.

Tegen 12 uur komen we in Caceres en zoeken de camperplaats. Dat gaat niet gemakkelijk; we zien de plaats, maar de navi stuurt ons er niet heen. Tenslotte komen we er. Er staan 3 campers en we vinden een plaatsje voor een deel in de schaduw; we kunnen buiten zitten en we hebben t.v.-ontvangst.

's Middags gaan we naar de oude binnenstad. Bij het toeristenbureau halen we een plattegrond.

SPO17-510Eerst eten we bij een leuk restaurant en bekijken hoe we de oude stad kunnen verkennen. Het ziet er allemaal netjes en goed onderhouden uit. De hele binnenstad verkennen we lopend.

Opvallend is dat er zo veel kerken zijn. We bekijken achtereenvolgend de kerk Santa Maria(15), San Francisco Javier(30) en San Mateo(24).

SPO17-499  SPO17-503

SPO17-506  Helaas zijn ze allen gesloten; enkelen   voorgoed. We hebben voor vandaag weer   voldoende cultuur "gesnoven".

Terug op de camperplaats zien we dat het   langzaam volraakt; er kunnen 13 campers   staan.

We zitten zeer relaxed bij de camper en lezen wat. De temperatuur is zo'n 32 graden.

Vandaag reden we 108 km.

Donderdag 28 september. We gaan weer op pad en rijden verder door de Extramadura; we zien weer hetzelfde beeld als gisteren.

SPO17-511

Lijnrechte wegen en dezelfde dorre  velden.   Rivieren die op de kaart staan hebben   nauwelijks water.

De vraag die wij ons stellen is hoe de  watervoorziening er over een aantal jaren zal uitzien.

SPO17-517Naast de prima weg door dit gebied zien we dat er sterk gewerkt wordt aan een compleet nieuwe autoweg.

Waarschijnlijk wordt dit bekostigd met Europees geld.

In Salamanca vinden we een camperplaats aan de rand van de stad. Morgen willen we hier de nieuwe kathedraal bekijken.

We  reden vandaag 256 km. Hebben nu een totaal  van 4528.

We hebben nu de Extramadura verlaten.

Eén van de 17 autonome regio's van Spanje. Het ligt in het zuidwesten en grenst aan Portugal, Castilië, la Mancha en Andalusië. De grootste stad is Badajoz. Er zijn twee rivieren; de Taag in het noorden en de Guadiana in het zuiden. De Extramadura is altijd erg arm geweest. De aarde is weinig vruchtbaar en we zien vele uitgestrekte steppenachtige vlakten. Er komen vel reptielen en insecten voor. Verder is er een aantal Nationaal Parken. Doordat de rivieren een belangrijk gebied voor vogels zijn, is de toekomst wat dat betreft niet zo rooskleurig. Het gebied wordt steeds droger en de rivieren daardoor veel smaller met minder water. Opvallend is ook het veelvuldig voorkomen van de kurkeik. De schors wordt op professionele wijze van de boomstammen gehaald; de boom krijgt de twee laatste cijfers van dat jaar  en over 9 jaar kan men dan weer  de kurk eraf halen.

Extramadura: een gebied om nog eens te bezoeken via één of meer Nationaal Parken.

Vrijdagmorgen hebben we eigenlijk hetzelfde idee; gaan we nu nog naar de oude binnenstad van Salamanca. We hebben het eigenlijk ook wel gehad met alle cultuur. We besluiten door te rijden naar Valladolid en daar de binnenstad te bekijken. We gaan. Om even op te schieten nemen we de autoweg en niet de secundaire wegen. Tegen 12 uur komen we op de camperplaats in de binnenstad van Vallaolid. De parkeerwachter wijst ons een plaatsje. Het is er druk; voornamelijk met personenauto's; die gaan in de loop van de dag weer weg. Na de lunch gaan we naar de binnenstad.

SPO17-526

Het bekendste plein is,hoe kan het anders,   Plaza Major. Hier staat ook het Gemeentehuis.

SPO17-527

De gebouwen dateren niet van honderden jaren terug. Het gemeentehuis dateert van omstreeks 1600.

Valladolid is de hoofdstad van de autonome regio Castilië in het noordwesten van Spanje.Het heeft ruim 300.000 inwoners.Door Valladolid stroomt de rivier de Pisuerga en de streek is één van de grootste wijnstreken van Europa.

SPO17-530 De kathedraal.

Er is een theorie die zegt dat de naam Valladolid komt van een verbastering van Valle del Sol; vallei van de zon. Dit omdat de stad in alle seizoenen van het jaar een zonnig klimaat heeft.

Zaterdag 30 september gaan we Valladolid weer verlaten en gaan richting Burgos. We rijden over de Autovia en merken dat het weer niet meer zo mooi is. Het is bewolkt en een stuk kouder..We komen tegen 1 uur in het Parque de Garayo. Dit ligt een aantal km's. ten noorden van Vitoria Gasteiz. (even boven Burgos). Een park van de provincie. Op de parkeerplaats bij de ingang zijn een paar leuke plaatsen; We zoeken er één waar we ook t.v.-ontvangst hebben. Lopend verkennen we een deel van het park en gaan morgen op de fiets meer zien. We reden 264 km.

Zondag staan we op met regenachtig weer; het is niet leuk om nu het park in te gaan. We wachten tot in de middag. Het wordt droog en we gaan lopend.

SPO17-538 SPO17-548

We staan op een parkeerplaats even buiten de poort; een leuke plek. Afgelopen nacht was het erg rustig en heel donker.

SPO17-539 SPO17-544

Het park ligt min of meer in een dal en is vrij groot. Het meer behoort volledig tot het park. Het is vandaag erg rustig met bezoek; het seizoen is immers ook al voorbij. Normaal gaat de poort om 11 uur 's avonds dicht. Je mag in het park niet overnachten. Afgelopen nacht bleef de poort open; de informatiekiosk is ook niet open.

Maandag 2 oktober. Als we opstaan is het geen al te best weer. Het is zwaar bewolkt en het regent. We vertrekken en rijden waar het kan over de autobaan. Het weer is ons te slecht om over secundaire wegen te rijden. Pas in de middag knapt het weer op. Het wordt droog en de temperatuur is aangenaam. We rijden naar de ingetoetste coördinaten en komen niet op een camperplaats. We gaan naar Biscarosse, waar we ook even naar de Lidl gaan. Ook hier staat de camperplaats ons niet aan. Het is een gewone parkeerplaats. We gaan enkele kilometers verder naar Sanguinet. Een toeristenplaats ten zuid-westen van Bordeaux. We vinden een plaats die ons wel aanstaat. Er staan enkele campers.

SPO17-556    SPO17-555

We staan een paar meters   verwijderd van het strand. Je   kunt zien dat het seizoen   voorbij  is; het maakt een beetje   een verlaten indruk.Er zijn ook   geen toeristen meer af en toe een verlate camperaar. We nemen een douche en zitten dan in de camper wat te lezen en de site bij te werken. Het wordt al snel donker. Vandaag hebben we 313 km. gereden, voornamelijk over 4-baanswegen.

Dinsdag 3 oktober worden we al tegen half 8 gewekt door de politie. Zij wil wel even "standgeld" beuren. We wisten dat de prijs € 9.- was. Eigenlijk wel wat veel voor enkel een overnachting. Het is niet anders. Tijdens het rijden blijft het droog en we rijden voorspoedig langs Bordeaux en komen al snel op de N10. Een vierbaansweg via Angouléme naar de camperplaats iets ten zuiden van Poitiers.

SPO17-569   SPO17-563

We komen tegen half 2 aan en hebben vandaag 283 km. gereden. Ons totaal is nu 5523.

De camperplaats is op een normale parkeerplaats, waar een aantal gereserveerd zijn voor campers. We staan gedeeltelijk onder bomen maar hebben wel t.v.-ontvangst. Dit met het oog op de toestanden in Spanje en het kamerdebat m.b.t. minister Hennis.

's Middags lopen we het plaatsje nog even in en krijgen een indruk hoe de plaats is.

SPO17-570   SPO17-572

Voor de rest van de middag doen we wat activiteiten in de camper.

Woensdag 4 oktober. Vandaag gaan we richting de Brenne; een geweldig natuurgebied waar we reeds vaker geweest zijn.De Brenne ligt tussen Poitiers en Bourges Via een departementale weg rijden we naar Luant waar een leuke camperplaats is. Als we er komen staan er 2 campers. We kunnen er makkelijk bij.

SPO17-584 SPO17-583

Ook de omgeving is prachtig; er zijn verschillende meertjes hier.We gaan de omgeving op de fiets verkennen. In de Brenne zijn er vele uitgepijlde "fietsroutes". We kiezen nr. 12. Onderweg zien we een andere camperplaats. Ook leuk.

SPO17-578

Er staan geen campers; deze plek ligt nog   dichter bij een meertje en wat verder van de   rijweg.

We rijden 30 km. en genieten van de omgeving.

Met de camper hebben we vandaag 114 km.  gereden. Morgen willen we naar Auxerre.

Donderdagmorgen vertrekken we naar Auxerre. Eerst tanken we diesel en daarna via de N151 verder. Onderweg komen we bij een wegafzetting; een brug over de Loire wordt geheel gerenoveerd. Zoals gebruikelijk in Frankrijk is men geen genie in het aangeven van een alternatieve route. Op goed geluk gebruiken we de navi. Het lijkt alsof we vele kilometers moeten omrijden; we kunnen de N151 niet weer op. Op het laatst zien we borden met "Deviation" richting Auxerre. Eindelijk komen we weer op de route. Tegen half 4 komen we op een camperplaats een 10-tal km na Auxerre.

SPO17-589SPO17-586

We staan vlak bij een begraafplaats, maar de plek is formeel. Er staat nog een Nederlandse camper en die hebben zoals de mevrouw zei hier vaker gestaan. Geen problemen dus. Vandaag hebben we 344 km gereden en hebben nu een totaal van 5981. We zitten nog 2 reisdagen van huis. Het schiet dus op..

Vrijdag 6 oktober. Vanuit Poligny( waar we vannacht stonden) gaan we naar Troyes en vandaar via St. Dizier naar Nancy. We krijgen echter weer te maken met een wegomleiding. In Troyes blijven we op de route, maar na een aantal kilometers worden we toch omgeleid.  Ditmaal is alles keurig aangegeven en komen na verloop van tijd via prachtige wegen in St. Diziers. Hier komen we op een mooie 4-baansweg en rijden zo naar Nancy. Via de onbetaalde autoroute A31 komen we in Luxemburg. Hier tanken we diesel en vervolgen onze weg naar Klüsserath. Hier is een zeer grote camperplaats, waar we al vaker hebben gestaan.

SPO17-590  SPO17-592

Aan de Moezel liggen zeer vele wijngebieden. Het is 4 uur als we eraan komen. We drinken koffie en werken de website bij. Morgen de laatste reisdag. Vandaag reden we 460 kilometer en hebben nu 6441 op de teller staan.

SPO17-595's Avonds gaan we nog even uit eten.

Vlak bij de camperplaats staat een restaurant Moselblick.

Zaterdag gaan we tegen 9 uur beginnen aan de laatste etappe. Het weer is aanvankelijk goed. We zien vele herfst kleuren

SPO17-597  SPO17-602

Het verkeer op de weg valt enorm mee. Ook in het Ruhrgebied rijden we vlot en vooral bij Keulen valt het erg mee. Tegen half 4 komen we thuis en wacht onze dochter Inge al met koffie. We kunnen even weer bijpraten; even later komt ook Marijn zich melden.

We kunnen terugkijken op een zeer geslaagde reis naar het Iberisch schiereiland. We hebben veel gezien en ook veel gereisd. Vandaag reden we nog 469 km en hebben in totaal bijna 7000 gereden (6910). Het rijden van niet teveel km's op een dag is ons goed bevallen; je moet dan wel elke dag wat rijden; maar dat was geen probleem. De camperplaatsen waren over het algemeen niet zo geschikt om hier langer dan een paar dagen te verblijven. Vooral de steden die we hebben bezocht vonden we heel leuk en de oude gebouwen zijn herhaaldelijk op de foto gezet. Opvallend was vooral de zeer brede rivier de Taag bij Lissabon en de brug die beide oevers verbind. Deze was 15 km. lang. Wat betreft het natuurschoon vonden we de Picos de Europ heel boeiend. De Extremadura is een uniek gebied. in z'n algemeenheid zijn  de Spaanse en Portugese kusten heel mooi.

Nogmaals een boeiende en leuke reis.

Tot de volgende keer.

1. Berta en Pieter Smilda:
    11 augustus 2017
    Veel plezier met de trip Portugal/Spanje. Geniet ervan. Ineke maak mooie foto's kunnen wij er ook van genieten. Portugal staat ook nog op ons lijstje. Goede reis! Groeten van ons Pieter en Berta
  2. Hein en Tineke:
    20 augustus 2017
    Hoi Ede en Ineke, verslag weer gelezen en jullie genieten alweer volop. Nog veel plezier. Groetjes Hein en Tineke.
  3. Ko en Bea:
    30 augustus 2017
    Jullie verslag even rustig gelezen leuke plekjes en lekker weer prettige reis verder.
  4. Berta en Pieter Smilda:
    5 september 2017
    Wij zijn weer op de hoogte, fijn dat jullie genieten. Ineke de foto zijn mooi en geeft ons een goede indruk van de omgeving. Wat kun je het druk hebben: wassen/water vullen en legen en niet vergeten de WC.
    Nee hoor, een heerlijk leventje toch! Veel plezier en de groetjes van ons P&B
  5. Johan en Aria:
    8 september 2017
    Alweer een mooie reis vooral genieten
  6. Berta en Pieter Smilda:
    22 september 2017
    Wij zijn weer op de hoogte van jullie belevenissen! Een mooie reis en jullie hebben veel gedaan. Zitten tips voor ons bij. Wij zijn vandaag vertrokken opweg naar Portugal. Jullie veel plezier. Liefs Pieter en Berta
  7. Berta en Pieter Smilda:
    25 september 2017
    Sorry, gelachen! Even op de " knibbels " en het is weer opgeruimd.
    Het was zeker een rare ervaring. Wat hebben jullie veel gedaan, geweldig. Genieten!!!! Lieve groeten Pieter en Berta.
  8. Berta en Pieter Smilda:
    6 oktober 2017
    Bijna thuis, morgen het laatste stukje!
    Afsluiten met: heerlijke snitzel!
    Prachtige reis.
  9. Marja:
    7 oktober 2017
    Leuke reis beschrijving, een hoop herkening we hebben genoten van je blog,
    hartelijke groeten
    Jan en Marja
  10. Hein en Tineke:
    7 oktober 2017
    Wij hebben genoten van jullie reisblog en de mooie foto's. We zien elkaar snel. Groetjes