Spanje winter 2019.

31 december 2018 - Veendam, Nederland

Woensdagmiddag 3 januari. We vertrekken tegen 2 uur en rijden richting Milsbeek; een plaats 20 km. ten zuiden van Nijmegen. Een 25-tal km's voor de camperplaats begint het lampje van het motormanagement te banden. Op een parkeerplaats raadplegen we de handleiding en besluiten naar de camperplaats te rijden. Hier nemen we contact op met de wegenwacht.  Binnen een uur komt hij. Hij adviseert ons terug te gaan naar onze eigen garage. Het te vervangen onderdeel moet waarschijnlijk besteld worden en met het weekend voor de deur. We gaan terug en overnachten op de camperplaats Rietdekkershof 8. Donderdagmorgen gaan we in Veendam naar de garage. Het probleem is niet groot. We hadden wel door kunnen rijden. Er worden 2 slangen vervangen; de monteurs geven ons wel vertrouwen. 's Middags gaan we weer richting Milsbeek. Vlak voor we de camperplaats oprijden begint het lampje weer te branden. We verrichten enkele handelingen, die de monteur ons had verteld hoe te handelen in dit geval. Het lampje gaat uit. We slapen goed en gaan de volgende ochtend verder richting een camperplaats 50 km. achter Nancy. We rijden ongeveer 500 km. In eerste instantie in dichte mist en wat lichte natte sneeuw. Het lampje blijft uit. Tegen ongeveer 4 uur rijden we de camperplaats op. Er staat één camper en na ons komen er nog 5 bij. Later op de avond is de plaats vol; er staan in totaal 11 campers.

Zaterdag 5 januari. Tegen 8 uur rijden we; het is nog donker en op de autobaan hebben we veel mist. Bij het oprijden van de autobaan zien we een kampement van de "gele hesjes" beweging. We hebben er geen last van en overdag ook niet. We zien wel hier en daar opstoppingen en files op de andere rijbaan. Er worden veel pallets verbrand. Tegen 5 uur komen we op de parkeerplaats bij de Carrefour in Serignan. We hebben vandaag 700 km. gereden en we zijn niet ver van de Spaanse grens. De volgende dag staan we niet al te vroeg op. We douchen en ontbijten en vertrekken tegen 9 uur. We zien geen gele hesjes.

SP-2019-002

Onderweg tanken we water bij en komen tegen half 4 op de camperplaats in Hospitalet, vlakbij Cambrils.

Het weer is erg zonnig met een temperatuur   van 18 graden. we reden vandaag 400 km. en tot nu toe 1880 in totaal.

Het overwinteren kan  beginnen.

's Avonds gaan we naar de   boulevard; de wind is te sterk. De volgend ochtend gaan we terug naar een wel mooie plek met zicht op de zee. De wind is niet meer zo sterk.

SP-2019-008

Dinsdag vertrekken we van Hospitalet en zoeken de camperplaats in Sant Jordi; een 20-tal km's verder. Het is een leuke parkeerplaats met zicht op zee. Er staan nog 2 campers; plaats genoeg. We zoeken een leuk plekje. Ineke spot een leuke vogel: een hop.

SP-2019-016SP-2019-017

's Middags wandelen we in de omgeving en nemen een kijkje bij de haven.

SP-2019-013

's Avonds kunnen we eigenlijk vanwege de wind geen t.v. kijken. 's Nachts verhuizen we naar een rustiger plek op deze parkeerplaats. Het weer is overdag prachtig alleen de wind gooit roet in het eten.

De volgende dag staat er nog steeds veel wind. De zon schijnt volop; er staat geen wolkje aan de lucht.

Woensdag blijven we op deze plek; er blijft steeds veel wind, dus geen t.v.

De volgende dag, donderdag 10 januari gaan we richting Castellon de la Plana waar we bij het vliegveldje naar een nieuwe camperplaats gaan. Het is er vol, vooral met grote campers. we vinden een plaatsje.

SP-2019-021SP-2019-018

Het vliegveld is niet groot; het wordt gebruikt door sportvliegtuigen en we zien parachutespringers.

Na een wandeling zien we op de camperplaats bekenden:  Siem en Franka van Texel. We praten bij onder het genot van een glas wijn.

Vrijdag 11 januari fietsen we naar Castellon, waar we wat boodschappen doen bij de Carrefour en later fietsen we door over de boulevard in Benicassim; we drinken aan het strand een cappucino en zitten lekker in de zon. We nemen afscheid van Siem en Franka; zij gaan morgen door naar Benidorm. Wij blijven hier het weekend en gaan maandag verder richting Valencia.

Zondag 13 januari zijn we vertrokken naar Cullera. We reden ongeveer 130 km. tot onze verbazing was er het een en ander veranderd; plaatsen weg en nieuwe bijgekomen. Het is er ontzettend druk. We zoeken en vinden een geschikte plek.

SP-2019-022

Maandag doen we boodschappen en op de terugweg zien we oude bekenden. Rein en Annie; een aantal jaren terug kwamen we hen regelmatig tegen en stonden soms langer bij elkaar op dezelfde plek. We zullen wel weer bijpraten. Dinsdag en woensdag  doen we eigenlijk niets; we nemen het ervan en genieten van de zon.

Donderdag 17 januari staan we op met veel bewolking; waarschijnlijk wordt het in de loop van de dag beter; het wordt ons beloofd. Op deze plek hebben we uitzicht op het kasteel van Cullera.

SP-2019-024

Als we hier nog enige dagen blijven zullen we aan dit kasteel een bezoek brengen. De burcht is van dusdanig belang dat men, met steun van de overheid, deze weer in oude glorie wil herstellen. Bij de restauratie zijn wandtekeningen te voorschijn gekomen, die voor verder wetenschappelijk onderzoek van belang zijn.

Cullera is een plaats in de gemeente Valencia; het ligt ongeveer 25 km. ten zuiden hiervan. Cullera beschikt over 15 km. lang zandstrand. Aan de rand van de stad aan het strand ligt de enorm grote camperplaats. op deze plaats is er in de maand augustus een zeer groot festival. Het komende jaar zal de Nederlandse diskjockey  Afrojack hier ook te bewonderen zijn.

SP-2019-025

Op dit moment is men bezig met het uittesten van het geluid; er waren hiervoor 2 geluidstorens gebouwd. Woensdag werd een en ander akoestisch uitgetest. Een enorm lawaai. Donderdag werd het weer afgebroken.

Maandag 21 januari. Na 8 dagen in Cullera te hebben gestaan gaan we weer verder. We maken een tussenstop bij de vuurtoren op Cap de San Antonio. Het weer is prachtig en het uitzicht schitterend.

SP-2019-028

Vanaf de parkeerplaats maken we een korte wandeling naar de vuurtoren. we kunnen hier eventueel overnachten; dit doen we niet; er wordt voor de komende nacht windkracht 5 voorspeld; en dan op zo'n rots. We rijden door naar Moraira. Van horen zeggen een vrij mondaine plaats. Bij één van de makelaars zien we huizenprijzen ver boven de 3 miljoen euro. We drinken een pilsje bij de haven.

SP-2019-035

We zijn van plan hier te overnachten, maar worden met nog 7 campers weggestuurd. Het motto is:

Parkeren mag, maar overnachten niet.

We rijden verder en willen bij de Lidl in Benissa overnachten. Als bij toeval zien we dat hier een gratis c.p. is. De volgende dag tanken we water en doen wat boodschappen. We hebben de camperplaats in El Campello ingetoetst.

Dinsdag 22 januari. We komen in El Campello. Hier hebben we vaker gestaan. Als we hier komen staat er niemand. Ook hier zal de politie wel het een en ander hebben gezegd. We staan nauwelijks of er komt een volgende camper.

SP-2019-037

Later komen er nog enkele campers bij; we vinden het raar dat er niet meer komen. De volgende ochtend ga ik brood halen bij het benzinestation en zie dat er een bordje staat verboden voor campers. Toch wel. Ik vraag nog even bij het benzinestation en ze vertelt mij dat het inderdaad niet is toegestaan.

SP-2019-038

De campingeigenaar iets verderop heeft bezwaar gemaakt. Dus! We vertrekken en gaan naar de reeds ingetoetste coördinaten. Vlak aan zee staan er meerdere campers. We zoeken een plekje.

Woensdag 23 januari.

SP-2019-039

We zitten heerlijk in de zon. 's Middags komt er wat meer wind; we gaan naar binnen en tegen 4 uur zwakt de wind af. We blijven hier.

Waar we nu zijn heet Platja de Altet en ligt ongeveer 10 km. ten zuiden van Alicante. We reden nog geen 30 km.

We verblijven op deze camperplaats.

Alicante.

De stad ligt in de autonome regio Valencia en is de op één na grootste stad , na Valencia. Alicante is tevens de hoofdstad van de provincie Alicante. Het heeft 330.000 inwoners. Het is de uitvoerhaven van de in midden Spanje geproduceerde goederen. Alicante beschikt over een luchthaven en deze ligt in El Altet, een dorp even buiten Alicante. De haven heeft een pier die speciaal is ingericht voor de Volvo Ocean Race. ( een zeer bekende zeilrace).

Het is nu zaterdag 26 januari en we verblijven nog steeds op deze camperplaats. Het weer is prima; alleen is er af en toe vrij veel wind.

SP-2019-045

's Avonds kan de lucht bij zonsondergang prachtige kleuren geven. Ineke probeert nog steeds de foto van een zonsopgang te maken.

Opvallend is dat op deze camperplaats niet al te veel campers staan. De politie komt hier langs en groet vriendelijk. Van de Engelse buurvrouw, die hier vaker komt horen we dat het hier altijd wel erg rustig is. We blijven voor alsnog hier staan.

Maandag 28 januari rijden we verder en gaan naar een camperplaats 10 km. verder. Het is een grote plaats en er staan redelijk veel campers. We zoeken een vlak plekje. We staan vlak bij de plaats Santa Pola.

SP-2019-049

Het is nu donderdag 31 januari ; we zijn hier al gewend en hebben reeds 2 keer boodschappen gedaan in Santa Pola. Op de fiets is dit slechts 10 km; over vlakke wegen langs het strand. Leuk om te fietsen.

Het terrein is iets geaccidenteerd; we staan ergens bovenaan en hebben een mooi uitzicht over de plek en de zee. Het weer is prima; meestal is het 's  morgens wat bewolkt en in de middag komt de zon er goed door.

SP-2019-054

Vaak in korte broek, maar deze keer even niet. Als de wind te sterk is hebben we altijd nog het windscherm. De politie komt vaak langs, maar zegt niets. We weten niet hoe lang het goed gaat. Volgens horen zeggen sturen ze je hier ook wel eens weg. We zien wel.

Op zondag 3 februari gaan we als gevolg van familieomstandigheden naar huis. We rijden ook de maandag en de dinsdag en zijn tegen 6 uur thuis. Hiermee sluiten we het verslag van deze reis af.

1. Hein en Tineke:
    8 januari 2019
    Na een valse start veel plezier met jullie reis. Groetjes Hein en Tineke
  2. Berta en Pieter Smilda:
    8 januari 2019
    Wat een ellende!! Nu genieten van de Spaanse zon. Veel plezier!
  3. Franka Roeters:
    13 januari 2019
    Leuk jullie zo onverwacht te ontmoeten, een mooie reis verder, en in cullera kun je goed staan, het is ongelooflijk hoeveel campers hier zijn
  4. Ko en Bea:
    17 januari 2019
    Wat een mooi reisverslag.Nu geen pech meer natuurlijk.Geniet van de Spaanse zo'n. Gr
  5. Berta en Pieter Smilda:
    24 januari 2019
    Mooi plekje aan het strand! Mooie foto.
    Ede, fotograaf aan het worden?
    Geniet van de zon, wij genieten van de sneeuw en de kou, brrrrrrrr! Groetjes P&B
  6. Franka Roeters:
    26 januari 2019
    We hebben op onze doorreis naar Portugal ook nog even daar gestaan,mooie plek.
    Maandag terug naar Nederland , van korte broek naar winterjas