Winter 2024

15 maart 2024 - Veendam, Nederland

20221126_141400 20221128_142732

Net als vele voorgaande jaren vertrekken we begin januari weer voor een aantal maanden naar Spanje.

Sinds de winter van 2004 hebben we de meeste winters doorgebracht aan de Spaanse Middellandse kust.

We verblijven dan meestal op vrije camperplaatsen tussen Tarragona en Cartagena. Vrije camperplaatsen kun je eigenlijk overal vinden; meestal maak je deze plaatsen zelf; daar waar je kunt staan maak je een plaats.

Vele camperaars doen dit en meestal wordt het gedoogd door de Spaanse politie. Soms wordt je weggestuurd en zoek je een andere plek.

Op deze manier moet je wel een plaatsje zoeken;  de campings zijn overvol en een plekje krijg je niet. Daarbij komt dat de plaatsen buiten de reguliere campings veel leuker zijn.

De foto's in de blog geven een goed idee hoe ons verblijf er uit ziet.

Woensdag 3 januari. Tegen de middag vertrekken we. We rijden naar Beek in Zuid-Limburg. Zo'n eerste dag is een niet te lange afstand een goed begin. Het weer is slecht; constant regen. Zo tegen 4 uur komen we in Beek. De c.p. is maar voor 2 campers. Als we 3 ⁴amper staan krijgen we een fikse regenbui; het regent de hele nacht en er is veel wind. We gaan tegen 10 uur naar bed; we hebben geen tv ontvangst; we staan volledig onder een grote boom. Om 6 uur 's ochtends zijn we wakker en het regent nog steeds. Dus we vertrekken vroeg en op de eerste parkeerplaats ontbijten we.

's Morgens rijden we steeds met veel regen. Pas in de middag klaart het op.

Onderweg tanken we nog wat water; langs de Franse autobaan kan dat makkelijk.

IMG-20240105-WA0000

We rijden erg voorspoedig en besluiten de cp in Villars les Dombos in te toetsen. Hier zijn we rond 5 uur en zoeken een plekje; ruimte genoeg. Deze cp ligt iets ten noorden van Lyon vlak bij de ringweg.

Vrijdag 5 januari. Na een goede nachtrust vertrekken we rond 9 uur . Het weer is bar en boos. Op de rondweg rond Lyon constant regen en dus veel last van opspattend water. In de loop van de ochtend wordt de regen minder en pas op de A-9 hield het op en al snel kwam de zon door. We zijn nu in Zuid-Frankrijk. Tegen half 4 kwamen we bij de Carrefour in Serignan waar we een plekje zochten op de parkeerplaats.

20240105_164215

Op dit gedeelte staan eigenlijk altijd veel campers; voornamelijk van mensen uit de buurt. In de camper konden we nog lekker genieten van het heerlijke zonnige weer.

Zaterdag 6 januari. Gisteren enkele boodschappen gedaan; vandaag zijn de winkels dicht, het is Drie-Koningen. We rijden ongeveer 140 km bij goed weer; de zon schijnt volop en tegen half 12 zijn we op de cp in Empuria Brava in Catalonië in Noord Spanje. Hiet zijn we vaker geweest op deze plek. Er staan vele campers; vooral grote exemplaren en waarschijnlijk voor langere tijd. Er is een mooi plaatsje voor ons.

20240106_12545020240106_125848

Hier stonden we 2 jaar terug ook. In totaal hebben we nu 1680 km gereden. Het heeft in deze regio niet veel geregend ; af en toe stuift het met een stevige wind.

Zondag 7 januari. De afgelopen nacht was er constant een zeer sterke wind. Ondanks dat hadden we een redelijke nachtrust. De ochtend begon zonnig en dat bleef het de hele dag. Onbewolkt en met nog steeds veel wind en dat bleef het de hele dag; men gaf zelfs windkracht 7 door.

's Middags zijn we naar het stadje gewandeld;  je kon maar net op de been blijven. Even bij de Chinees gekeken  ( een winkel te vergelijken met de Action bij ons) en verder was er niets te beleven. Terug bij de camper wat gelezen en kleine klusjes gedaan. Bij de camper is altijd wel wat te doen.

Van het schaatsen en veldcross hebben we niets gezien; er was veel te veel wind. Aan schade aan de schotel heeft niemand iets.

Maandag 8 januari. Vannacht was de wind, zeg maar gerust storm nog vrij hevig. Wel kon je merken dat het aan het afzwakken was. Toch vertrekken we tegen half 10. Eerst nog diesel tanken en daarna richting de plaats Vinaros, die we hadden ingetoetst. Aanvankelijk was de wind rustig, maar later trok die toch weer sterk aan. Tegen half 4 kwamen we in Vinaros, een plaats 100 km ten noorden van Valencia. De plaats vlakbij de zee en aan de boulevard is ons wel bekend. We vonden een plekje met veel zon. Aan de boulevard dronken we een pilsje; we liepen lekker in de zon.

20240108_15591220240108_153656

's Avonds keken we de slimste mens; de tv weer aan na een paar dagen.

De volgende ochtend opstaan met de zon  Onze buren vertrokken en daardoor konden wij iets opschuiven. We stonden eigenlijk te dichtbij de inrit.

's Middags hebben we een lekkere pizza gegeten aan de boulevard en daarna in de camper die lekker door de zon was "opgewarmd".

Woensdag 10 januari. Vandaag vertrekken we van Vinaros. De voorspelling is dat het weer wel wat te wensen overlaat. We rijden ongeveer 120 km. naar Moncofa; een plaats in de regio Valencia.

Hier is een cp met alle faciliteiten ( behalve 220 volt; maar dat hebben we ook niet nodig). We kunnen hier vuil water lozen, schoon water inslaan en de wc. legen. We blijven hier overnachten en de volgende dag, donderdag 11 januari, gaan we ruim 200 km  verder.

We willen naar Carabassi; een camperplaats vlakbij Santa Pola en 20 km. ten zuiden van Alicante. Onderweg tanken we diesel en ruilen onze Spaanse gasfles bij Repsol. Eveneens doen we boodschappen bij de Lidl. We vinden een mooie plek; zo ongeveer daar waar we vaker hebben gestaan. Hier kunnen we langer blijven. De weersvoorspelling is immers prima.

20240111_175441

Vrijdag 12 januari. Vanmorgen opgestaan met volle zon en de hele dag prachtig weer. In de middag zitten we heerlijk in de zon. De voorspellingen zijn prima; boven de 20 graden. Hier doen we het voor.

20240112_142649

Zaterdag 13 januari. We blijven vandaag bij de camper. Vanmiddag kregen we bezoek van Siem en Franka. Zij waren er ook bij toen we de reis naar Turkije maakten (ongeveer 10 jaar geleden). Onder het genot van een borreltje hebben we weer vele ervaringen uitgewisseld. Het was erg gezellig.

IMG_1696

De foto is van Franka, vandaar dat zij er niet opstaat.

Eerst zaten we buiten; even later moesten we toch naar binnen; de wind was toch te koud.

Zondag 14 januari. Een dag bij de camper. Wel buiten gezeten alhoewel er geen zon was.

Maandag 15 januari. Vandaag de fietsen van het rek en klaar gemaakt. We fietsen naar Santa Pola en doen boodschappen bij de Lidl. Aan de  boulevard eten we een kebab.

20240115_134810

We betalen hiervoor met ieder een pilsje €28. De vergelijking met de prijzen in Nederland is helemaal zoek.

Dinsdag 16 januari. Vandaag komen Johan en Aria. Tegen half 4 komen ze aan. Onder het genot van een wijntje praten we weer bij.

Woensdag 17 januari. Een hele warme dag. We zitten constant in de korte broek buiten. De temperatuur is ruim boven de 20 graden.

Donderdag 18 januari. Vandaag blijven we bij de camper. We halen water uit het dorpje. Bij de speelplaats is er een kraan. We tappen 30 liter en zijn nu weer voor een aantal dagen voorzien. Het weer wordt wat bewolkter.

Vrijdag 19 januari. We staan op met bewolkt weer en de voorspelling voor vandaag is niet al te best. We krijgen enkele druppels water; stelt niet al te veel voor. Johan en Aria vertrekken naar El Pinet; ongeveer 20 km. verder.

Nog niet vermeld: We hebben tot nu toe 2426 km. gereden en verblijven nu zo'n 15 km. ten zuiden van Alicante.

20240119_154047

Zaterdag 20 januari. We gaan naar Santa Pola naar de markt. Opvallend is de snelle terugloop van het aantal kramen. Dit was ons vorig jaar ook al opgevallen  Nu zijn de open plekken nog erger. We drinken een koffie bij de bekende tent vlak bij de markt.

We nemen zoals gebruikelijk een gegrilde kip mee. We doen enkeke boodschapoen bij de Lidl. Op de terugweg langs de zee hebben we de wind tegen en daarbij is het vrij koud.

Bij de camper 's middags zien we het landen van een aantal sky divers. Altijd weer een prachtig gezicht.

20240120_141121

De laatste paar dagen veel bij de camper doorgebracht. Dinsdag zijn we naar Santa Pola geweest en enkele boodschappen gedaan  oa. bij de " Chinees" ( een winkel met allerlei goedkope spullen; te vergelijken met onze Action). Aan de boulevard een lunch genuttigd.

IMG-20240123-WA0001

Bij de camper terug spullen ingepakt en de fietsen achterop. Morgen gaan we weer verder; hier op deze plek hebben we dan bijna 2 week gestaan.

Donderdag tegen 10 uur gingen we op weg naar Puerte Mazarron. Een plaats waar we vaker hebben gestaan en een plaats waar je lekker kan winkelen en heerlijk kunt eten o.a. langs de boulevard. Op de camperplaats zien we vele campers. Toch krijgen we een leuk plekje. Enige tijd later komen ook Johan en Aria. We zitten die middag heerlijk in de zon.

20240124_145123

Vrijdag 26 januari. Vandaag veranderen we van plaats; we staan nu bijna op dezelfde plek als vorig jaar. Deze plaats vinden we leuker, vlakbij een parkje.

IMG-20240127-WA0001

We kunnen hier in de zon, maar er is ook schaduw. 's Middags lopen we nog even naar een winkelcentrum vkakbij en drinken een pilsje op een terras.

We hebben weinig beleefd de laatste dagen.et gevsk Vrijdag hebben we bij de Indiën gegeten met Johan en Aria. Zondag gingen we naar de markt in Puerto Mazarron. Het is opvallend maar de markten worden elk jaar wat minder qua kramen. Wel hebben we gegrilde kip van de markt meegenomen; deze stand heeft het geweldig druk.

Maandag 29 januari gaan Johan en Aria naar een volgende camperplaats. Wellicht zien we elkaar nog. Het weer is bewolkt met af en toe de zon. Deze is echter wel zo sterk dat de accu volraakt. Bij de bekende wasserette doet Ineke de was; dit was geen overdaad; we zijn immers bijna 4 week onderweg.

Dinsdag 30 januari. Wij vertrekken en gaan eerst naar Isla Plana. Op een afstand van 7 km. Is hier een camperwinkel. Onze omvormer is stuk en wellicht dat we hier een nieuwe kunnen krijgen. Dat blijkt niet het geval. We moeten daarvoor naar een zaak bij Cartagena ongeveer 20 km terug. Dat doen we dus maar en hier lukt het wel. We toetsen de coördinaten van Calabardina in; we gaan niet terug naar Puerte Mazarron. Onderweg ruilen we de gasfles en tanken diesel. In Aguilas gaan we naar de Aldi voor de nodige boodschappen. Op de camperplaats in Calabardina, waar we vaker hebben gestaan, is plaats genoeg. We zoeken een leuk plaatsje en melden ons bij Johan en Aria.

20240131_14000920240131_140051

De volgende dag monteren we de omvormer. Dit gebeurt grotendeels door Johan; hij is verschrikkelijk handig.

IMG-20240131-WA0000

Nu kunnen we onze e-bikes ook weer opladen. Dit moet altijd met 220 volt. Verder gaat de dag bewolkt en wel met een goede temperatuur voorbij.

Donderdag 1 februari. We gaan op de fiets naar Aguilas. Op een terras drinken we een cola en een fanta. Aan de haven lunchen we en daarna brengen we een bezoek aan een bijna helemaal verlaten winkelcentrum. We doen een paar boodschappen bij de Carrefour.

Vrijdag 2 februari. We gaan met Johan en Aria koffiedrinken bij zaak Katy in Calabardina.

IMG-20240202-WA0000

Zij gaan vandaag verder en stapsgewijs naar Portugal. We gaan ervan uit dat we elkaar deze winter niet meer zullen zien. Het was gezellig weer een poosje samen op te trekken. Het weer is geweldig. De zon schijnt en het is onbewolkt. De omvormer doet het prima; we laden beide fietsen op. Voor de rest van de dag zitten we in de zon. Wat wil je nog meer.

20240202_171815

Zaterdag 3 februari. Vandaag de camper schoongemaakt en voor de rest van de zon genoten. Het weer is deze winter bijzonder goed. In jaren hebben we het niet zo standvastig gehad.

Zondag en maandag niet zo veel gedaan. We hebben wel even in de omgeving gefietst. Opvallend is dat er in Calabardina en de omgeving nog al wat campers staan. Op plaatsen waar andere jaren geen campers stonden. Ook opvallend is dat we geen politie zien. Ook op de plaats waar we nu staan is het erg rustig.

Dinsdag 6 februari. We gaan naar Aguilas en brengen een bezoek aan de Decathlon. Ineke koopt een leuke jack. We lunchen bij de Turk en genieten van een heerlijke Kebab. Terug bij de camper zitten we weer heerlijk in de zon. Tegen 6 uur gaan we naar binnen. Als de zon ondergaat is het snel een stuk kouder.

Woensdag 7 februari fietsen we wat in de omgeving. Voor de rest blijven we bij de camper.

Donderdag 8 februari doen we ook niets bijzonders; alleen de weersvoorspelling belooft niet veel goeds. We maken een planning om morgen te vertrekken. Eigenlijk blijkt er van de voorspelling niet veel terecht te komen. 's Nachts krijgen we wel een beetje regen; stelt niets voor.

Vrijdag 9 februari gaan we richting Vera. Eerst doen we boodschappen bij de Aldi in Aguilas. Hier treffen we nog bekenden van vorig jaar. We wisselen coördinaten van leuke camperplaatsen uit. Tegen 11 uur rijden we de camperplaats Palomaris aan de kust bij Vera op. We kunnen op de plaats van vorig jaar staan.

20240209_150922

De rest van de dag blijft het donker en er staat een sterke wind. We zien toch wel veel campers komen; er is plaats voldoende.

20240209_150943

Zaterdag begint met veel wind en het is bewolkt. De wind zorgt voor veel stuifzand. Bij het wegbrengen van de afval was het zicht nog geen 2 meter; als je erin liep.

20240210_123223

Later in de middag klaarde alles weer op en konden we weer in de zon. De zonnepanelen hadden binnen de kortste keren de accu weer vol.

Zondag een bewolkte dag.Wat kleine karweitjes in de camper gedaan en een wandeling over de camperplaats. Het is er vrij druk.

Morgen zal het weer een stuk beter zijn en ook de rest van de komende week. Onderstaand schema geeft een indruk. Wel even aanklikken om te vergroten.

Screenshot_20240211_215906_Weeronline

Maandag 12 februari. We gaan op de fiets naar Garrucha. Er staat wel een stevige wind maar het is prachtig weer. Alles volgens de voorspelling. Aan de boulevard eten we een heerlijke kebab.

IMG-20240212-WA0000

Op de terugweg doen we boodschappen bij de Consum. Deze winkel ligt vlakbij de camperplaats.

'sAvonds zien we nog een mooie zonsondergang. Zoals gewoonlijk is dit een foto van Ineke.

IMG-20240212-WA0001

Dinsdag is een dag om bij de camper van de zon te genieten. De temperatuur is eigenlijk zomers.

We doen wat klusjes en lezen.

Woensdag 14 februari. 's Avonds eten we in het restaurant op de camperplaats. We eten allebei vis. Het valt al met al een beetje tegen.

Het weer laat ons een klein beetje in de steek. Het is regelmatig wat bewolkt. Eigenlijk hebben we geen reden om te klagen; het weer is stukken beter dan de laatste jaren. Dat er weinig regen valt heeft hier in Spanje vele consequenties. Het water komt in vele gebieden op rantsoen; zelfs de openbare waterpunten worden al hier en daar afgesloten. Vooral in Catalonië hebben ze de nodige problemen.

Donderdag gaan we naar het winkelcentrum dichtbij ( aan de weg naar Garrucha). Hier kijken we bij een nieuwe Chinese winkel en kopen een paar ledlampjes. 's Avonds krijgen we een lichte regenbui; stelt weinig voor.

Vrijdag 16 februari. We brengen een bezoek aan Villaricos; een plaats hier niet ver vandaag; iets noordelijker.

20240216_130355

Elke plaats aan de kust,hoe klein ook, heeft wel een haven.  Vaak liggen er leuke boten. Zo ook in Villaricos; een plaatsje met leuke, gezellige terrassen.

Zaterdag 17. We maken een fietstocht richting Vera. De weg is vrij heuvelachtig; er is geen meter vlak. Het is prachtig fietsweer; er is geen wolkje aan de lucht. In Vera Platja drinken we een pilsje en bij een restaurant aan het strand nemen we een luch. Het is net zomer. Op het strand zijn vele pensionados aan de petangue.

WAT ONS OPVALT.

Vooral dit jaar is het aantal hondenbezitters onder de camperaars enorm toegenomen. Bijna geen camoer waar ook een hond in meereist.De meeste honden zijn van die kleine keffertjes die zich vooral laten horen als er een begint te blaffen. Dit kan ook 's nachts het geval zijn. Wat ons hierbij opvalt is dat de " bäasjes" vrij weinig stuur hebben over dit ras. Bij grotere honden zie je dit vrijwel nier; deze luisteren beter.

Waarschijnlijk zou het een goede zaak zijn als de " kefferbaasjes" eens op cursus gingen.

Of is dit water naar de zee dragen?

De zondag begint met een stralende zon en een onbewolkte hemel.

Maandag 19 februari. Met het mooie weer kan het niet op. Het is onbewolkt; de temperatuur loopt snel naar de 20 graden. Aanvankelijk zitten we buiten te lezen. 's Middags fietsen we naar Vera Plage en doen wat boodschappen bij de Consum. Vooral nemen we water mee. We doen geen poging meer ergens gratis water te " versieren". Het wordt immers steeds moeilijker. Als we water bij de supermarkt kopen betalen we 10 cent per liter. Bij een tankstation betaal je weinig minder. Waar heb je het over; we betalen immers ook geen " verblijfskosten".

Op een terras nemen we een pilsje.

20240219_155105

Dinsdag. Alweer een prachtige dag. Deze reis is wat het weer betreft de mooiste van de laatste jaren. We gaan op de fiets naar Garucha en doen boodschappen bij de Lidl. Hoe het ook anders. Op de terugweg drinken we een pilsje in Vera Plage.

Woensdag 21 februari. We blijven bij de camper en doen alleen maar niets en wat lezen. Tegen de avond maakt Ineke haar zonsondergang; deze is ook wel heel leuk.

IMG-20240221-WA0000

Vrijdag 23 februari. Bij de camper blijven we vandaag. We hebben weer iets bijzonders. Een camper wil via het strand de weg vervolgen. Kan niet; hij blijft hangen. Via een speciaal bedrijf wordt die in de loop van de dag weer op de weg getrokken. Zo te zien weinig schade. Vorig jaar vrijwel op dezelfde tijd kwam een jeep vast te zitten op het strand.

20240223_102341

Zaterdag. We vertrekken. Richting Aguilas rijden we. De route langs de kust is prachtig; we zien een prachtig "kustnatuur." Op de cp in Calabardina horen we van een andere camper dat de politie net de campers heeft weggestuurd. We gaan iets verder en zoeken een plekje bij Cabo Cope.

20240224_135311

Maandag gaan we nog even in Calabardina kijken of er ook weer campers staan. Er staan weinig; we zoeken een plekje. Na enige tijd komt de politie; maakt een foto van het nummerbord. We moeten weg. De reden is dat er voor bij de weg een bord staat waarop vermeld dat je hier alleen mag staan als je niet langer bent dan 5.20 meter. Dus vrijwel iedereen moet weg. We gaan weer naar de " oude" plek en zoeken een plaatsje met gezicht op zee.

Dinsdag. Mijn verjaardag. Elk jaar komt er eigenlijk geen bezoek. We blijven ook dit jaar met z' n beiden. We weten niet anders. We blijven bij de camper. Tegen 5 uur drinken we  een glas wijn.

20240227_181220

Na het eten is er vla met slagroom.

20240227_193551

De wind is te sterk om te gaan fietsen. Windkracht 6/7.

Woensdag 28 februari. We besluiten plotseling te gaan verkassen. De reden is niet dat dit geen mooie plek is, integendeel. Het is ons hier te rustig en daarbij komt dat er een aantal " niet-sociale" mensen staan. Een Tjech heeft er een enorme rotzooi van. We hebben er echter geen last van, maar we vinden het niet leuk.

We rijden naar Puerto Mazarron. Hier stonden we op de " heenreis" ook.  Het is maar 60km. We vinden een plekje op vrijwel dezelfde plaats als toen.

20240228_162226

Hier kunnen we wel weer een poosje staan en vooral het stadje vinden we leuk.

De laatste dagen waren we dus in Puerto del Mazarron. Aan de boulevard hebben we al 2 keer lekker gegeten. Vooral bij de Marokkaan. We zijn ook op de fiets naar Bolnuevo gegaan. Hier hebben we aan de boulevard een heerlijke frappé gehad. Voor de rest hebben we enkele boodschappen gedaan bij een winkel die sterk lijkt op onze Action; genaamd Tedi.

Afgelopen nacht kregen we veel wind en regen; 2het duurde echter maar kort. Zondagmorgen scheen de zon al weer volop. Opvallend is toch wel het mooie weer; dit hebben we de laatste jaren niet meer meegemaakt.

Donderdag 7 maart. We verblijven nog op Puerte Mazarron en hebben het goed naar onze zin. De laatste dagen hebben we regelmatig Nederlandse buren waar we echt mee kunnen praten. De diecte buurman kreeg een lekke fietsband; een groot bijkomend probleem was dat hij nogal gehandicap is: een matig verlamde linkerkant en ook het lopen gaat moeizaam. Met het wiel eruiten en weer erin heb ik geholpen. De band plakken lukte hem mbv zijn vrouw prima. Deze buren zijn hier ook op zoek naar een woning; ze bezoeken regelmatig plaatselijke makelaars. Hoe dit alles in z'n werk gaat hoor je dan van dichtbij.

Op deze manier krijg je op deze leuke camperplaats wel vertier. Daarnaast is het goed mogelijk om vrij dichtbij heerlijk uit eten te gaan. Woensdagavond gegeten in een Indisch restaurant. Het eten was voortreffelijk.

IMG-20240307-WA0000IMG-20240307-WA0001

Het weer blijft geweldig; veel zon en een goede temperatuur. We blijven hier voorlopig.

Vandaag is het zaterdag 9 maart. We hebben de zon niet gezien; een dag met af en toe regen. Morgen wordt het volgens de voorspelling weer prima.

We hebben de planning voor de laatste dagen: maandag vertrekken we en gaan naar Calabassi de camperplaats vlak bij Santa Pola. Hier vertrekken we uiterlijk 20 maart richting huis. De terugreis vanaf hier doen we meestal in 5 dagen. Welke plaatsen we dan nog aandoen zien we wel. Maandag 25 maart plannen we om thuis te zijn.

Zoals gepland zijn we maandag vertrokken. We staan nu weer op Carabassi, vlakbij Santa Pola.

20240311_162234

Op deze plek hebben we vaker gestaan. We kunnen hier nog wel een aantal dagen blijven. Het aantal campers op deze vrij grote plaats valt enorm mee.

De weersvoorspelling voor de komende dagen is zeer goed. Deze reis kenmerkt zich door enorm goed weer. Afgelopen zaterdag hadden we iets van regen; hadden we in weken niet gehad.

Het is nu vrijdag 15 maart. We hebben de laatste dagen geweldig weer. Af en toe iets te veel wind; we kunnen eigenlijk spreken van zomerweer. We zijn naar Santa Pola geweest en bij de ons bekende kebabzaak heerlijk gegeten. In het dorp halen we stokbrood en vullen bij de bekende kraan onze jerrycans.

Vooral vandaag hebben we heerlijk buiten gezeten.

Opvallend is toch wel dat de drukte op deze camperplaats enorm meevalt.

20240315_144900

Voor het eerst moesten we ons " beschermen" tegen de zon. Het windscherm werd een zonnescherm.

Maandag 18 maart zijn we vertrokken van Carabassi. We willen rustig de terugreis maken. We rijden ruim 400 km. en zoeken de camperplaats in Hospitalet, een plaats waar we vaker stonden maar nu op een reguliere camperplaats. Het is er redelijk druk; we vinden wel een plekje. Het is immers voor 1 nacht. Dinsdag rijden we naar Empuria Brava, ook hier waren we eerder. Deze plaats is vlakbij onze zeer bekende camping Laguna. Ook hier is het druk. Na enige tijd is er geen plaats meer. We waren tegen 12 uur hier. Opvallend dat er zeer veel grote campers staan. Ze komen vaak met meerdere tegelijk en kunnen dus onverrichter zake verder. Morgen blijven we hier en willen nog evenfietsen in het plaatsje; wat herinneringen ophalen.

We zijn toch niet gebleven. Tegen 11 uur kregen we het idee om te vertrekken. Aanvankelijk was het de bedoeling naar Serignan te gaan, maar al snel werd de reis gewijzigd. We toetsten Donzere in; een camperplaats vlakbij Montelinar. Deze plek was ons wel bekend. Toen we er aankwamen stonden er een aantal. Voor ons was er wel plek.

De volgrnde morgen eerst dieseltanken en dan naar Burgneville. Een voor ons ook bekende plek. Deze plaats ligt vlak voor het einde van de tol A31 richting Nancy. Toen we er aankwamen waren er nog 5 plaatsen vrij. We stonden nauwelijks of de andere plaatsen waren ook bezet. Zoveel plaatsen zijn er ook niet. In totaal 11. Komen er meer dan gaan ze aan de kant van de weg staan,met het risico dat ze worden weggestuurd. Dit gebeurde in het verleden wel.

20240321_16164520240321_161556

Vrijdagmorgen vertrokken uit Burgneville. We wilden eerst nog even bijtanken bij een station in het plaatsje. Deze was echter opgedoekt; nog even bij de plaatselijke boulangerie een stokbrood gekocht en toen de autobaan weer op. Het was goed rijweer. In Luxemburg volgetankt en gelunchd. In België was het weer ook nog prima. Door Luik geen problemen. Onderweg werd het weer al wat bewolkter. Tegen 3 uur kwamen we op de camperplaats in Rekem. Na enige tijd begon het te miezeren. Het mooie weer is voorbij.

Zaterdagmorgen tegen half 9 vertrokken uit Rekem. Het weer wordt steeds iets minder en naarmate we dichter bij huis komen begint het meer te regenen. Tegen 1 uur waren we thuis. De gebruikelijke eerste dingen worden gedaan zoals o.a. post nakijken. water aansluiten, auto starten, de belangrijkste dingen uit de camper. Tegen 4 uurmelden we ons bij Inge. Ervaringen van de reis en wat er zoal in Veendam is gebeurd.

We kijken terug op een reis zonder problemen met een klimaat dit jaar wat in groot contrast staat met de laatste jaren; eigenlijk was het de hele periode gewoon zomers; veel zon en geen regen met een temperatuur vaak boven de 20 graden.

Opvallend was nog wel dat we vrijdag in Lyon de kilometerstand van 200.000 hebben bereikt.

Deze reis reden we ruim 5300 km.

Daarnaast bedanken we degenen die tijdens onze reis leuke reacties op onze blog gaven.

Tot de volgende reis.

Groeten,

Ede en Ineke

1. Geert/Hillie Koolhof:
    31 december 2023
    Veel plezier en een goede jaarwisseling.
  2. Berta Smilda:
    31 december 2023
    Eerst een fijne jaarwisseling en een gezond 2024.
    Geniet van de reis en vooral van de zon. Veel plezier en wij gaan jullie weer volgen. Lieve groeten, Pieter en Berta uit Groningen. Doei 👋
  3. Nico en Afke:
    31 december 2023
    Hoi Ede en Ineke, hele fijne reis.
    Tevens een goed en gezond 2024 toegewenst
  4. Ede en Ineke Staal.:
    31 december 2023
    Bedankt. Ook van ons de goede wensen voor 2024. Helaas geen emailadtes van jullie. Dus langs deze weg.
  5. Nico en Afke:
  6. Hein en Tineke:
    3 januari 2024
    Goedereis en geniet van jullie tijd in Spanje. Groetjes🙋🙋‍♀️
  7. Edwin Messchendorp:
    6 januari 2024
    Fijne reis en geniet er van
  8. Berta Smilda:
    6 januari 2024
    Jaloersmakend die zonnige foto’s! De reis was met veel regen, dat is niet gezellig, maar nu beloond met de zon!
    Hier koud, eindelijk vandaag geen regen maar de komende dagen/nachten vorst.
    Dus schaatsen ( niet voor ons). Geniet daar maar lekker, veel plezier!
    Lieve groet, Pieter en Berta Groningen.
  9. Franka Roeters:
    6 januari 2024
    Ede en Ineke, voor jullie weer een mooi jaar gewenst met leuke reizen, voorlopig zitten jullie weer in het zuiden , wij zullen elkaar in Spanje niet treffen , we vertrekken komende week vanuit Alicante richting Portugal,een hele fijne overwintertijd gewenst , groetjes Siem en Franka
  10. Ede en Ineke Staal.:
    6 januari 2024
    Mag ik jouw email adres? Kunnen we op deze manier contact hebben.
  11. Johan en Aria:
    6 januari 2024
    Wij wensen jullie een goede reis en gaan elkaar zeker zien in Spanje. Groetjes Johan en Aria
  12. Ko en Bea:
    11 januari 2024
    Geniet maar lekker van de zon , hier mag het ook wel een beetje meer,
    Fijn reis verder gr Ko enBea
  13. Geert/Hillie Koolhof:
    11 januari 2024
    Heerlijk voor jullie dat het zo zonnig is,dat is echt genieten. Wij met s'nachts -7 eindelijk een paar zonnige dagen gehad, nu weer donker en triest. Fijne overwintering, groetjes Geert en Hillie.
  14. Franka Roeters:
    11 januari 2024
    Mijn e mail adres is [email protected]
  15. Franka Roeters:
    11 januari 2024
    Wij zijn gisteren net vertrokken van carabassi , had jullie nog niet zo snel verwacht daar, hadden we wel even kunnen wachten , , mijn e mail adres f.m.m.roeters@gmail,com
  16. Loes:
    25 januari 2024
    Hopelijk klaart de bewolking een beetje op opi en omi. Groetjes en dikke knuffel van ons 😘
  17. Geert/Hillie Koolhof:
    30 januari 2024
    Nog veel plezier en groetjes van ons.
  18. Franka Roeters:
    6 februari 2024
    Wij hebben ons ook erg verbaasd wat er allemaal mag dit jaar , van Aguillas tot Almería , heel veel campers aan de kust, wij zijn inmiddels al weer even in Portugal ,en ook hier is er wel wat mogelijk om vrij te staan , en inderdaad heel stabiel weer
  19. Berta Smilda:
    9 februari 2024
    Jammer dat het weer zo wisselend is. Maar toch weer een mooi plekje gevonden. Uitzicht op zee wat wil je nog meer. Genieten maar. Lieve groeten, Pieter en Berta uit GRUNNEN.
  20. Loes:
    10 februari 2024
    Lekker met de beentjes omhoog oma!
    Veilige kilometers saampjes ❤️
  21. Franka Roeters:
    12 februari 2024
    Van dat weerbericht wordt je wel blij , in Portugal heeft het een paar dagen pittig geregend ,maar ook hier voorlopig zonnetjes , 🚌🙋‍♀️🇵🇹gr
  22. Hein en Tineke:
    13 februari 2024
    Wat een weertje hebben jullie. Geniet er van.😎😎 groetjes van ons.
  23. Franka Roeters:
    28 februari 2024
    Ede , gefeliciteerd , las het net op je site , maar een mooi nieuw levensjaar gewenst van Siem en mij, wij gaan morgen de terugreis inzetten , hebben in Spanje en Portugal, mooi weer gehad , een top winter
  24. Ede en Ineke Staal.:
    Een goede reis terug.
  25. Ede en Ineke Staal.:
    28 februari 2024
    En nog bedankt voor de felicitatie.
  26. Berta Smilda:
    29 februari 2024
    Nog een late felicitatie, Ede van harte gefeliciteerd. Toch lekker om met mooi weer jarig te zijn, beter dan hier. Regen en koud en griep in huize Smilda, balen.
    Nog een mooie maand in Spanje.
    Lieve groeten Pieter en Berta Smilda.
  27. Marijn:
    11 maart 2024
    Moi moi, eten ziet er goed uit. Hopelijk inmiddels weer wat zon gehad in Calabassi vanaf vandaag
  28. Franka Roeters:
    19 maart 2024
    Een goede reis naar huis, en deze winter was er inderdaad een met erg mooi weer , en leuk jullie gezien te hebben , wij zijn vorige week thuisgekomen .
  29. Hein en Tineke:
    22 maart 2024
    Dat kun je wel zeggen,dat het mooie weer voorbij is. Bereid je er maar vast op voor.
  30. Berta Smilda:
    23 maart 2024
    Welkom thuis, het luie leventje is nu even voorbij! Nu lekker thuis genieten en het mooie weer komt ook hier. Wij gaan komend weekend richting Italië. Jullie kunnen ons weer volgen op de blog.
    Lieve groeten uit Groningen, P&B
    Lieve groet