Spanje winter 2019.

31 december 2018 - Veendam, Nederland

Woensdagmiddag 3 januari. We vertrekken tegen 2 uur en rijden richting Milsbeek; een plaats 20 km. ten zuiden van Nijmegen. Een 25-tal km's voor de camperplaats begint het lampje van het motormanagement te banden. Op een parkeerplaats raadplegen we de handleiding en besluiten naar de camperplaats te rijden. Hier nemen we contact op met de wegenwacht.  Binnen een uur komt hij. Hij adviseert ons terug te gaan naar onze eigen garage. Het te vervangen onderdeel moet waarschijnlijk besteld worden en met het weekend voor de deur. We gaan terug en overnachten op de camperplaats Rietdekkershof 8. Donderdagmorgen gaan we in Veendam naar de garage. Het probleem is niet groot. We hadden wel door kunnen rijden. Er worden 2 slangen vervangen; de monteurs geven ons wel vertrouwen. 's Middags gaan we weer richting Milsbeek. Vlak voor we de camperplaats oprijden begint het lampje weer te branden. We verrichten enkele handelingen, die de monteur ons had verteld hoe te handelen in dit geval. Het lampje gaat uit. We slapen goed en gaan de volgende ochtend verder richting een camperplaats 50 km. achter Nancy. We rijden ongeveer 500 km. In eerste instantie in dichte mist en wat lichte natte sneeuw. Het lampje blijft uit. Tegen ongeveer 4 uur rijden we de camperplaats op. Er staat één camper en na ons komen er nog 5 bij. Later op de avond is de plaats vol; er staan in totaal 11 campers.

Zaterdag 5 januari. Tegen 8 uur rijden we; het is nog donker en op de autobaan hebben we veel mist. Bij het oprijden van de autobaan zien we een kampement van de "gele hesjes" beweging. We hebben er geen last van en overdag ook niet. We zien wel hier en daar opstoppingen en files op de andere rijbaan. Er worden veel pallets verbrand. Tegen 5 uur komen we op de parkeerplaats bij de Carrefour in Serignan. We hebben vandaag 700 km. gereden en we zijn niet ver van de Spaanse grens. De volgende dag staan we niet al te vroeg op. We douchen en ontbijten en vertrekken tegen 9 uur. We zien geen gele hesjes.

SP-2019-002

Onderweg tanken we water bij en komen tegen half 4 op de camperplaats in Hospitalet, vlakbij Cambrils.

Het weer is erg zonnig met een temperatuur   van 18 graden. we reden vandaag 400 km. en tot nu toe 1880 in totaal.

Het overwinteren kan  beginnen.

's Avonds gaan we naar de   boulevard; de wind is te sterk. De volgend ochtend gaan we terug naar een wel mooie plek met zicht op de zee. De wind is niet meer zo sterk.

SP-2019-008

Dinsdag vertrekken we van Hospitalet en zoeken de camperplaats in Sant Jordi; een 20-tal km's verder. Het is een leuke parkeerplaats met zicht op zee. Er staan nog 2 campers; plaats genoeg. We zoeken een leuk plekje. Ineke spot een leuke vogel: een hop.

SP-2019-016SP-2019-017

's Middags wandelen we in de omgeving en nemen een kijkje bij de haven.

SP-2019-013

's Avonds kunnen we eigenlijk vanwege de wind geen t.v. kijken. 's Nachts verhuizen we naar een rustiger plek op deze parkeerplaats. Het weer is overdag prachtig alleen de wind gooit roet in het eten.

De volgende dag staat er nog steeds veel wind. De zon schijnt volop; er staat geen wolkje aan de lucht.

Woensdag blijven we op deze plek; er blijft steeds veel wind, dus geen t.v.

De volgende dag, donderdag 10 januari gaan we richting Castellon de la Plana waar we bij het vliegveldje naar een nieuwe camperplaats gaan. Het is er vol, vooral met grote campers. we vinden een plaatsje.

SP-2019-021SP-2019-018

Het vliegveld is niet groot; het wordt gebruikt door sportvliegtuigen en we zien parachutespringers.

Na een wandeling zien we op de camperplaats bekenden:  Siem en Franka van Texel. We praten bij onder het genot van een glas wijn.

Vrijdag 11 januari fietsen we naar Castellon, waar we wat boodschappen doen bij de Carrefour en later fietsen we door over de boulevard in Benicassim; we drinken aan het strand een cappucino en zitten lekker in de zon. We nemen afscheid van Siem en Franka; zij gaan morgen door naar Benidorm. Wij blijven hier het weekend en gaan maandag verder richting Valencia.

Zondag 13 januari zijn we vertrokken naar Cullera. We reden ongeveer 130 km. tot onze verbazing was er het een en ander veranderd; plaatsen weg en nieuwe bijgekomen. Het is er ontzettend druk. We zoeken en vinden een geschikte plek.

SP-2019-022

Maandag doen we boodschappen en op de terugweg zien we oude bekenden. Rein en Annie; een aantal jaren terug kwamen we hen regelmatig tegen en stonden soms langer bij elkaar op dezelfde plek. We zullen wel weer bijpraten. Dinsdag en woensdag  doen we eigenlijk niets; we nemen het ervan en genieten van de zon.

Donderdag 17 januari staan we op met veel bewolking; waarschijnlijk wordt het in de loop van de dag beter; het wordt ons beloofd. Op deze plek hebben we uitzicht op het kasteel van Cullera.

SP-2019-024

Als we hier nog enige dagen blijven zullen we aan dit kasteel een bezoek brengen. De burcht is van dusdanig belang dat men, met steun van de overheid, deze weer in oude glorie wil herstellen. Bij de restauratie zijn wandtekeningen te voorschijn gekomen, die voor verder wetenschappelijk onderzoek van belang zijn.

Cullera is een plaats in de gemeente Valencia; het ligt ongeveer 25 km. ten zuiden hiervan. Cullera beschikt over 15 km. lang zandstrand. Aan de rand van de stad aan het strand ligt de enorm grote camperplaats. op deze plaats is er in de maand augustus een zeer groot festival. Het komende jaar zal de Nederlandse diskjockey  Afrojack hier ook te bewonderen zijn.

SP-2019-025

Op dit moment is men bezig met het uittesten van het geluid; er waren hiervoor 2 geluidstorens gebouwd. Woensdag werd een en ander akoestisch uitgetest. Een enorm lawaai. Donderdag werd het weer afgebroken.

Maandag 21 januari. Na 8 dagen in Cullera te hebben gestaan gaan we weer verder. We maken een tussenstop bij de vuurtoren op Cap de San Antonio. Het weer is prachtig en het uitzicht schitterend.

SP-2019-028

Vanaf de parkeerplaats maken we een korte wandeling naar de vuurtoren. we kunnen hier eventueel overnachten; dit doen we niet; er wordt voor de komende nacht windkracht 5 voorspeld; en dan op zo'n rots. We rijden door naar Moraira. Van horen zeggen een vrij mondaine plaats. Bij één van de makelaars zien we huizenprijzen ver boven de 3 miljoen euro. We drinken een pilsje bij de haven.

SP-2019-035

We zijn van plan hier te overnachten, maar worden met nog 7 campers weggestuurd. Het motto is:

Parkeren mag, maar overnachten niet.

We rijden verder en willen bij de Lidl in Benissa overnachten. Als bij toeval zien we dat hier een gratis c.p. is. De volgende dag tanken we water en doen wat boodschappen. We hebben de camperplaats in El Campello ingetoetst.  Hier hebben we vaker gestaan. Als we hier komen staat er niemand. Ook hier zal de politie wel het een en ander hebben gezegd. We staan nauwelijks of er komt een volgende camper.

We zien wel hoe het afloopt. Als we ook hier worden weggestuurd, hebben we alvast de volgende camperplaats ingetoetst; zo'n 30 km. verder; even voorbij Alicante.

Het is overwinteren en dat betekent dat we vrij weinig bezienswaardigheden zullen "bezoeken". We zullen dan ook niet elke dag, maar wel regelmatig, verslag doen.

Tot de volgende keer.

1. Hein en Tineke:
    8 januari 2019
    Na een valse start veel plezier met jullie reis. Groetjes Hein en Tineke
  2. Berta en Pieter Smilda:
    8 januari 2019
    Wat een ellende!! Nu genieten van de Spaanse zon. Veel plezier!
  3. Franka:
    13 januari 2019
    Leuk jullie zo onverwacht te ontmoeten, een mooie reis verder, en in cullera kun je goed staan, het is ongelooflijk hoeveel campers hier zijn
  4. Ko en Bea:
    17 januari 2019
    Wat een mooi reisverslag.Nu geen pech meer natuurlijk.Geniet van de Spaanse zo'n. Gr