Zomer 2023. Nederland.

5 september 2023 - Grave, Nederland

Dinsdag 22 augustus gaan we weer met de camper. We hebben een cp in Balgoy ingetoetst. Deze plaats ligt dichtbij Wijchen/Nijmegen. De reis gaat voorspoedig; geen files. Echter op het moment dat we de A50 willen verlaten blijkt dat deze afrit is afgesloten voor alle verkeer; de nationale weg Wijchen / Nijmegen ligt er volledig uit. We rijden een route door een aantal kleine plaatsjes. We komen echter iets later op de geplande cp. We worden heel hartelijk door de eigenaresse ontvangen en krijgen veel informatie en folders. We plannen een route via Grave en Ravenstein voor morgen. De cp. is niet groot, maar wel gezellig.

De volgende morgen doen we eerst de noodzakelijke werkzaamheden en tegen 11 uur vertrekken we op de fiets. De route gaat voor een deel langs de Maas en via een lange brug over deze rivier komen we in Grave. Een leuk en oud plaatsje.

20230823_120237

Een gezellige marktplein in Grave.

We kopen bij een caravanzaak een rubber voor het toilet en volgen onze reis door een deel wat door het kanaliseren van de Maas een beschermd stuk natuur is geworden.

20230823_130922

Het is er erg weids en voor het grootste deel weiland.

Via Ravenstein fietsen we weer een deel langs de Maas. Tegen half 3 zijn we terug bij de camper; we lunchen en zitten daarna heerlijk in de zon.

20230823_144622

IMG-20230822-WA0000

Onder de luifel is het goed toeven.

Gisteren 24 augustus zijn we de hele dag bij de camper gebleven. Het weer was erg regenachtig.

Zaterdag 25 augustus. Aanvankelijk was het weer niet al te best. We hadden ons er eigenlijk mee verzoend om thuis te blijven. Echter tegen 3 uur knapte het dermate op dat we het aandurfden om naar Wijchen te gaan. Hier deden we enkele boodschappen en dronken een pilsje op het terras. De temperatuur was prima en de regen bleef weg. We namen nog even een kijkje bij het kasteel, echter geen bezoek; hiervoor was het te laat.

20230825_163234

IMG-20230825-WA0000

Terug bij de camper hadden we net de fietsen weer onder zeil of het begon te regenen. Morgen weer een dag met wellicht een bezoek aan kasteel Wijchen.

De afgelopen dagen hebben we vrijwel niet kunnen fietsen. Het weer was dermate regenachtig dat we niet de kans kregen. Ondanks de regen konden we echter tussen de buien door nog wel even naar Wijchen. De afstand van de camper naar deze leuke en gezellige plaats is maar 3 km.

Zondag hebben we het kasteel bezocht. Dit kasteel is prachtig en duurzaam gerenoveerd. We kregen een goede indruk van de historie van deze plaats.

Het kasteel gaat terug tot de elfde eeuw toen de heren van Wijchen een woontoren bouwden aan de Elst (een zijrivier van de Maas).Het werd ca. 1360 uitgebreid door de familie van Galen. In 1609 werd het opnieuw opgebouwd door Emilia van Nassau (een dochter van Willem van Oranje). Zij maakte van het kasteel een buitenhuis in renaissancestijl. Zo ziet het er nu nog uit.

In 1932 kocht de gemeente Wijchen het kasteel en nam het in gebruik als raadhuis. Het museum is ook hierin gevestigd.IMG-20230828-WA0002De achterkant van het kasteel.

De plaats Wijchen dankt zijn ontstaan aan het Wijchens meer. Dit meer loopt hedentendage dwars door de plaats. Het is een zijtak van de Maas en bood vroeger bescherming aan de nederzetting op de hoge rechteroever, waaruit het dorp Wijchen is gegroeid.

Het dorp Wijchen is zeker een bezoek waard. Het heeft vele terrasjes en pleinen. Daarnaast zien we een bloeiende middenstand en vrijwel geen winkelleegstand.

Maandag maakten we een leuke fietstocht in de omgeving van Wijchen. We passerden dorpjes als Alverna, Hernen, Batenburg. Allen behorende bij de gemeente Wijchen.

IMG-20230828-WA0001

Dit is het Wijchens ven. Dit was vroeger één geheel met het Wijchens meer.

Vlakbij onze cp. hadden we bij hotel/restaurant Hoogeerd op het terras aan de Maas een heerlijke lunch.

IMG-20230828-WA0000

Dinsdag 29 augustus. Vandaag een fietstocht gemaakt in het Land van Cuyk. Hiervoor moesten we eerst naar Grave over de Maas. We zijn dan in Noord-Brabant. Het gebied ten oosten van deze plaats heet het Land van Cuyk. De tocht gaat rond de Kraaienbergse plassen. Dit is een vrij groot meer met heel schoon water. Jet-ski's e.d. zijn verboden. Langs het water zijn er een aantal cp's. De tocht gaat langs de plaats Cuyk, die vrijwel op grens met Limburg ligt.

20230829_122405

IMG-20230829-WA0000

Het weer blijft gedurende de tocht droog. Het is prachtig fietsweer.

Terug in Grave nuttigen we hier een heerlijke lunch. Daarna fietsen we nog 6 km langs de noordoever van de Maas naar de cp in Balgoij.

Morgen zullen we van deze camperplaats vertrekken. We hebben hier 8 dagen gestaan met sterk wisselend weer en hebben desondanks een paar leuke tochten gefietst.

Woensdagmorgen zijn we vertrokken naar een ingetoetste cp in Rucphen. Aanvankelijk hadden we regen maar al snel werd het droog en scheen de zon. We zochten een plek en de rest van de dag bleef de zon schijnen. Rucphen ligt op enkele km's van Roosendaal; in een zeer bosrijje omgeving.

Donderdag fietsten we onze eerste tocht. We reden veeal door bebost gebied met hier en daar heidevelden.

20230831_121538

Tegen het eind leek het verradelijk op regen; het lukte om net op tijd bij de camper te komen en vrijwel direct een fikse regenbui. We deden in het dorp boodschappen bij de lidl.

De rest van de middag buiten en wat lezen.

Vrijdag de hele dag vrij veel regen. Alleen in de middag was het even droog om in het dorp boodschappen te doen. Nadien weer veel regen ook de avond. Fikse buien en wat onweer.

Zaterdag begon met veel mist. Toch wel droog. Tegen 12 uur gingen we toch fietsen. We rijdenvredelijk veel in de bossen. Opvallend is dat we weinig heide zien. Ook de dagen hiervoor was dat het geval. Erg opvallend.

Geen zon maar absoluut niet koud. Zondag is er in Zundert een hele grote bloemencorso. Opvallend is dat we hier geen velden met bloemen zien. Waar de bloemen vandaan komen is ons een raadsel. We zullen zondag in Zundert gaan kijken; het is maar 10 km. vanaf hier. De rest van de dag blijft het droog en tegen de avond zon.

Zondag 3 september. Als wij opstaan is het prima weer. Voor vandaag hebben we Zundert op het programma staan. Deze corso, die vandaag is,  is zelfs buiten ons land heel bekend en staat zelfs op de lijst Immaterieel Cultureel Erfgoed van de Unesco. Als tegen 3 uur de wagens voorbij komen is daar niets van gelogen. We staan verbaasd wat een prachtige wagens we voorbij zien komen. In een woord geweldig. Ineke heeft vele foto's gemaakt. We zouden ze eigenlijk allemaal moeten tonen. Van de "buurvrouw" langs de route hoor ik dat alle dahlia's uit de omgeving van Zundert komen en er zelfs nog naar met name Spanje wordt geëxporteerd.

IMG-20230903-WA0004IMG-20230903-WA0003

Er was voor de praalwagens geen motto. Een ieder was vrij een onderwerp te kiezen.

IMG-20230903-WA0000

IMG-20230903-WA0005

Opvallend was de enorme hoogte van de wagens. 7-8meter was geen uitzondering. De voorlaatste praalwagen had als motto een inktvis. Althans dat zagen wij erin. De laatste had als motto" You never walk alone".

Opmerking.  Komend weekend zendt Max een registratie van het corso uit.

Maandag 4 september. Vandaag fietsen we via een omweg naar Oudenbosch. Hier staat de welbekende basiliek. Dit is een koepelkerk uit het jaar 1865 en heeft een bijzondere band met het Vaticaan. Deze kerk is namelijk een geschaalde kopie van de St. PIETER in Rome. Door de hoge plafonds, marmeren zuilen en de imposante koepel waan je je bijna in Rome. De inhoud van de kerk is 16 keer kleiner dan van de St. PIETER. De kerk kreeg in 1912 de rang van basiliek.

Een  basiliek is in de R.K.kerk een eretitel en staat los van de architectonische vorm. Het is een bouwvorm uit de klassieke oudheid en in de Romaanse of Gotische bouwstijl.

IMG-20230904-WA0000 IMG-20230904-WA0001IMG-20230904-WA0002

De weg terug naar de camper ging door het plaatsje Bosschenhoofd.

Dinsdag. Vandaag hebben we een fietstocht gepland, die voor een groot deel door de Belgische Kempen gaat. Opvallend in deze tocht is een groot heideveld, voor de rest is de natuurschoon gelijk aan het Nederlandse deel. De wegen zijn perfect bereidbaar en de route loopt ook via de fietsknooppunten.

In Nispen, een plaats vlak onder Roosendaal, doen we ons tegoed aan een heerlijke lunch.

Vanavond zullen we bekijken waar we morgen heen gaan. Hier hebben we een week gestaan en leuke fietstochten gemaakt.

Als we terug zijn hebben we 50 km gefietst.

Vanochtend ,woensdag, zijn we richting Zeeland gereden en zochten een plek op een SVR camping. Er was voor korte tijd,1 of 2 dagen, een plek.

20230906_145717

20230906_145006

Deze camping zag er op zich netjes en leuk uit.

We hebben telefonisch een plaats besproken in Kruiningen. We kunnen er morgen terecht tot na het weekend.

Het is op dit moment in Zeeland erg druk.

Donderdag 7 september. Zoals gepland zijn we naar Kruiningen gereden. Het was een afstand van 19 km. We komen eraan tegen 11 uur en de eigenaresse laat ons een aantal plaatsen zien. We kiezen een leuke plek. We kunnen in de zon maar ook is er voldoende schaduw. We zijn met deze plek erg tevreden.

IMG-20230907-WA0000

's Middags fietsen we een eind langs de Westerschelde en drinken koffie en genieten van een taart.

20230907_12554420230907_135147

We kijken naar de Westerschelde.

De korenmolen in het dorpje Waarde.

Voor de rest van de middag  zitten we bij de camper en lezen wat. Een heerlijke plek.

Vrijdag. We fietsen via een omweg naar Yerseke. Het is bloedheet en zelfs op de fiets heb je weinig verkoeling. Het is op de fietspaden niet druk. In de haven van Yerseke zien we wel wat "vakantiegangers". We lunchen in de haven. Zelfs onder de parasol is het aan de benauwde kant.

20230908_130613

De terugweg is rechtstreeks naar Kruiningen, waar we lekker in de schaduw wat zitten te lezen. Eigenlijk is dit het enige wat je met dit weer kan doen. Een temperatuur van rond de 30 graden. Je houdt het in september niet voor mogelijk.

Morgen weer een dag.

Vandaag. Zaterdag 9 september fietsen we grotendeels langs het kanaal door Zuid-Beveland. Dit is een kanaal dat de Wester-en de Oosterschelde met elkaar verbindt. Aan de kant van de Westerschelde ligt een sluisco mplex. We fietsen eerst richting Oosterschelde en hier steken weg via een brug  het kanaal over.

IMG-20230909-WA0001

We fietsen nu richting Schore en van hier naar Hansweert. We dachten vanuit hier de sluis te kunnen bereiken. Dit lukt niet; de toegang vanaf hier ligt er helemaal uit. We fietsen een eindje terug en komen langs een weg zonder fietsknooppunten bij de sluis. Vanaf deze kant, na oversteken, is het nog een paar kilometer naar Kruiningen. Het was weer een leuke tocht.

Kruiningen heeft bijna 5000 inwoners en maakt deel uit van de gemeente Reimerswaal waar ook Hansweert en Yerseke  toe behoren. Kruiningen verwierf enige bekendheid als vertrek-en aankomstplaats van de veerdienst Kruiningen-Perkpolder. In verband met de opening van de Westerscheldetunnel werd deze veerdienst in 2003 opgeheven.

Tijdens de Watersnoodramp van 1953 werd Kruiningen zwaar getroffen. Van de inwoners kwamen er 62 om het leven en het dorp kwam gedurende een half jaar onder invloed van eb en vloed te staan.

Reimerswaal is een historische stad. Het was gedurende de late Middeleeuwen na Middelburg en Zierikzee de derde stad van Zeeland. Sinds het begin van de 18e eeuw is Reimerswaal een verdronken stad. Nu zien we de naam terug in de eerder genoemde gemeente.

Zondag 10 september. Voor vandaag hebben we een fietstocht naar Goes op het programma. Via fietsknooppunten een route met heen en terug verschillende routes. In Goes hebben we een heerlijke lunch op de Grote Markt in het centrum van de stad. Het is er lekker druk en gezellig; er is een hobby-en boekenmarkt; een snuffelmarkt.  In het centrum staat een monumentale kerk.

IMG-20230910-WA0000De Maria Magdalenakerk.

Op de weg terug rijden we voor een groot deel langs de Oosterschelde; er is wat pleziervaart en redelijk veel dagjesmensen die geparkeerd staan langs de weg. We zien veel Belgen en velen met een duikersuitrusting.

20230910_141529

We zijn blij op het moment dat we terug zijn. Tijdens het fietsen was er weinig schaduw en weinig wind; dit alles met een temperatuur van 31 graden. Misschien nog wel wat warmer. Bij de camper tijd om weer bij te komen.

Maandag 11 september. Vanmorgen besloten we ineens te vertrekken. De weersvoorspelling is erg ongunstig en er wordt veel regen verwacht. Nu is dit geen camping om daar op te wachten. We staan op een grote grasvlakte en bij veel regen is de kans groot dat er op de droge kleiondergrond plassen gaan ontstaan. Wellicht dat je hier dan moeilijk of niet kunt afrijden.

We rijden rustig richting huis. Het is niet druk; alleen bij Utrecht is er van de andere kant een lange file. Wij kunnen doorrijden en tegen half 4 zijn we thuis.

We kunnen terugkijken op een leuke reis met goed weer; we hebben van een stuk Nederland ,vooral per fiets, genoten. Dus: ook Nederland is leuk.

Thuis kunnen we weer plannen maken voor de winterreis.

1. Nico en Afke:
    23 augustus 2023
    Hallo Ede en Ineke, fijn te zien dat jullie nog zo lekker met de camper aan het reizen zijn!
    Fijne trip, groetjes Nico en Afke
  2. Ede en Ineke Staal.:
    23 augustus 2023
    Leuk te horen dat jullie ons volgen. Groeten van ons. Moi.
  3. Hein en Tineke:
    23 augustus 2023
    Hallo Ede en Ineke. Dit komt ons allemaal heel bekent voor. Heel vaak langs de cp gefietst. Hebben jullie onze camping al gezien aan de dijk van de Maas? Heel veel plezier en fijne dagen. Groetjes van ons.
  4. Geert/Hillie Koolhof:
    23 augustus 2023
    Hoi, we zijn vaak in die omgeving geweest, Klaas en Hannie woonden in Cuyk en mijn neef in Gassel. Vaak in de omgeving gefietst vanaf de camping in Cuyk (waterrijk gebied). We wensen jullie veel fietsplezier en groetjes van ons.
  5. Berta Smilda:
    24 augustus 2023
    Fijn dat jullie weer op reis zijn. Mooi weer, zo te zien op de mooie foto’s. Geniet ervan. Groetjes P&B
  6. Hein en Tineke:
    3 september 2023
    Wat mooie foto's. Vast erg genoten!
    Groetjes van ons.
  7. Hein en Tineke:
    4 september 2023
    Komt ons bekend voor toen we er samen waren in 1977!
  8. Geert/Hillie Koolhof:
    9 september 2023
    Wat prachtige foto's van de wagens, geweldig om dat te zien. Wat treffen jullie het nu met dit mooie weer, al is het soms wel warm 😉.
    Groetjes Geert en Hillie.
  9. Franka Roeters:
    10 september 2023
    Leuk te lezen dat jullie zo van Nederland genieten ,
  10. Berta Smilda:
    13 september 2023
    Weer thuis na een prachtige reis in Nederland. Mooie fietstochten gemaakt en veel gezien. Nu lekker thuis genieten van een mooie na zomer. Wij nog bezig met het Pieterpad- fietspad. Zijn nu al in Gelderland. Groetjes Pieter en Berta Smilda.