Achterhoek juni 2023.

16 juni 2023 - Groenlo, Nederland

Dinsdag 30 mei.

De weersvoorspelling lijkt goed voor de komende periode. We gaan weer met de camper en willen eigenlijk een stuk Nederland beter leren kennen. Deze keer hebben we onze aandacht gericht op de Achterhoek.

Een 4-tal camperplaatsen hebben we geselecteerd en hebben het idee dat er wel plaats is. De feestdagen zijn achter de rug; we gokken erop; we hebben niets gereserveerd.

Halverwege de reis wordt het weer aanmerkelijk beter. De voorspelling gaf dit ook al aan. In de omgeving van Enschede is de lucht vrijwel geheel blauw en de zon schijnt.

De eerste camperplaats die we bezoeken ligt vlakbij Groenlo. De reviews waren zeer positief. Dus kijken. Als we aankomen zien dat er een 6-tal campers staan; er is plaats genoeg. We installeren ons en zoeken direct een plaatsje in de zon.

We zitten tot een uur of 6 in de zon en ook 'savonds is het geriefelijk in de camper.

IMG-20230530-WA0001

Woensdag 31 mei. We hebben een fietsroute gepland. Deze route krijgen we via de informatie op de camperplaats.

Tegen 11 uur rijden we via de aangegeven nummers. We rijden door afwisselend natuurschoon; vele graslanden en vele bossen. Er is weinig fietsverkeer.

Bij een "rustplek" ( een bankje en een tafel) maken we een kleine pauze.

20230531_115232

Tegen 1 uur komen we in Groenlo en hier lunchen we. Vanaf hier is het nog 5 km. naar de cp. Onderweg doen we nog wat boodschappen bij de Aldi.

Terug bij de camper gaan we weer heerlijk in de zon.

Donderdag 1 juni. Vandaag fietsen we de route  "Kerkenpad". Deze route ligt in de omgeving van Beltrum. Het zijn fiets-en wandelpaden, ontstaan uit een idee om oude wandelpaden naar de kerk in Beltrum te herstellen. De kerkenpaden ( 22 kilometer lang, met zitbankjes en koffiehuizen) zijn grotendeels opgenomen in de knooppuntenroute van de Achterhoek.

IMG-20230602-WA0000

Onderweg zien goed onderhouden vennetjes. Veelal particulieren zorgen hiervoor.

In Groenlo drinken we koffie en nuttigen een kleine lunch op een terras.

Het weer is zonnig en de voorspelling voor de komende tijd is erg gunstig.

Beltrum. Terenwoordig is dit dorp een onderdeel van de gemeente Berkelland. Het aantal inwoners is bijna 3000.

De geschiedenis van Beltrum begint in 1236. Aanvankelijk was het een buurtschap. In 1795 werd Beltrum een zelfstandige gemeente en in 1819 werd het bij de gemeente Eibergen gevoegd. Er ontstond een onderscheid in mentaliteit; die van het katholieke en stadse Groenlo en het hervormde Eibergen.

In een latere fusie met andere dorpen ontstond de gemeente Groenlo.

Beltrum werd in 1925 getroffen door een stormramp, die ongeveer 20 boerderijen verwoeste. Deze ramp trof in sterke mate ook de plaats Borculo.

Vrijdag 2 juni. Aanvankelijk is het erg bewolkt. We wachten tot het wat zonniger wordt en dus ook minder koud. Vooral de wind uit noordelijke richting speelt ons een beetje parten. Het is nog geen zomer. In het begin van de middag fietsen we een knooppuntenroute naar Borculo en terug. Het grootste deel over fietspaden of bospaden.De route gaat niet door het centrum van Borculo maar door de buitenwijken. Opvallend is dat er weinig fietsers zijn. Als we terug bij de camper zijn kunnen we in de zon. We maken gebruik van de douches op de cp. Heerlijk!

's Avonds lezen we en kijken wat tv. Morgen gaan we verder naar een andere cp. We hebben gereserveerd; je weet niet of het met het weekend druk wordt.

Zaterdag 3 juni. Als we op de camperplaats aankomen zien dat er 3 plaatsen zijn gereserveerd. We zoeken een plek want bij de receptie is er niemand. Iets later komt de eigenaar langs en vindt het goed dat we niet op de gereserveerde plek staan.

20230603_151916

De temperatuur is 23 graden.

We genieten vandaag van de zon. We hebben een rustdag, hoewel we maar 25 km. hebben gereden. De plaats waar we nu staan heet De Heurne en ligt zo'n 4 km ten noorden van Dinxperlo. Op deze plek waren we enkele jaren geleden ook. Hier kunnen we goed fietsen. Morgen maar weer.

Zondag 4 juni. Gisteren en vandaag heeft Ineke last van buikgriep. We ondernemen in ieder geval zondag geen acties; we fietsen niet en blijven bij de camper.

Maandag 5 juni. Na 2 dagen is Ineke weer wat opgeknapt. We fietsen naar Dinxperlo; niet zo ver. We gaan naar de VVV en nemen wat informatie mee. We willen dinsdag wel weer fietsen en plannen een route.

Dinsdag 6 juni. De route die we fietsen gaat aanvankelijk over "Kerkpaden". Vroeger moest men vaak heimelijk naar een kerk; er was veel strijd tussen de katholieken en protestanten.

Over het algemeen gaat de route over goed berijdbare fiets- en zandpaden.

In Dinxperlo moeten we een deel door Duitsland. Helaas wordt hier een brug, die in de route zit, gerestaureerd. We kunnen er niet langs. We moeten de route helemaal aanpassen; via de knooppunten is dat geen probleem. Onderweg bekijken we het kleinste kerkje van Nederland

20230606_122247

Dit kerkje werd in 1912 gebouwd en staat in de tuin van een hereboerderij De Rietstap.

In het tweede deel van de route nemen we een ijsje bij een R- lokatie. Hier kun je zelf wat versnaperingen en/of drinken nemen. Je kunt op eigen wijze afrekenen.

20230606_144600

Je kunt hier ook enige informatie van de directe omgeving krijgen.

WAT ONS OPVALT.  De omgeving ziet er erg netjes en verzorgd uit. Ook de huizen en de tuinen zijn goed onderhouden. De fietspaden zijn goed berijdbaar, net als de zandpaden. Al met al een hele nette omgeving.

IMG-20230606-WA0000

IMG-20230606-WA0001

Vooral de klaprozen en korenbloemen versieren de fietspaden.

In Dinxperlo loopt de grens tussen Duitsland en Nederland dwars door het dorp. De straat is aan de ene kant Nederland en de scheiding, dus de grens, loopt langs het trottoir.

20230606_121503

Woensdag 7 juni. Vandaag fietsen we naar Varsseveld. Ook deze keer gaan we langs een "natuurroute". Zowel de zandpaden als de doorgaande asfaltwegen zijn goed te berijden. Het verkeer is minimaal. Er is zeker geen sprake van druk toeristisch verkeer. We vinden dit met het mooie weer en de tijd van het jaar wel erg opvallend.

IMG-20230609-WA0001

In Varsseveld blijven we niet; we vinden het fietsen in deze omgeving veel leuker.

Het weer is geweldig; terug bij de camper zitten we weer heerlijk in de zon.

Donderdag 8 juni. We hebben nu een fietstocht naar Lichtenvoorde op het programma. De afstand is meer dan de andere dagen. We komen zo langzamerhand een beetje in fietsconditie. Ook nu weer genieten we van de route; het wordt wel een beetje eentonig. We zijn er wel blij mee. In Lichtenvoorde nuttigen we een heerlijke lunch.

IMG-20230609-WA0000

Het is een redelijke plaats met ongeveer 13.000 inwoners. Het centrum is lekker druk en gezellig. Na de lunch nemen we voor een groot deel een andere route terug. We genieten er echt van. Bij de camper hebben we bijna 50 km. gereden. We beginnen er aan te wennen. Om de planning voor de komende dagen in te vullen willen we nu de kastelen in de Achterhoek wel eens beter bekijken. Vrijdag hebben we de planning. We fietsen alleen naar Dinxperlo om  de wekelijkse markt te bezoeken. Bij de VVV willen we zien of we informatie van deze Kastelenroute kunnen krijgen.

IMG-20230610-WA0004

De kerk van Dinxperlo is nu een protestse kerk. Vroeger is deze kerk gebouwd in de tijd van de Bisschop van Münster.  ( Bommen Berend) . Het orgel dateert van 1707 en is 1830 helemaal gerestaureerd. Sinds 1966 is het een rijksmonument.

Zaterdag 10 juni. We vertrekken naar een andere camperplaats. In de buurt van Hengelo- Gelderland vinden we een leuke cp. Deze is vorig jaar geopend en ziet er zeer verzotgd uit. Er zijn nette toiletgebouwen en keurige douches. De cp is aangelegd in de vorm van een vlinder.

20230610_11485320230610_114858

Screenshot_20230611_113028_Campercontact

Bovenstaande foto is een opname van camperplaats De Vlinder. De cp is ontworpen in de vorm van een vlinder. Op de cp heb je willekeurig een aantal bloemperken die de stippen van een vlinder betekenen. Deze cp heeft door dit ontwerp veel ruimte tussen de campers gecreerd, waardoor er een groot ruimtelijk inzicht ontstaat. Opzet hierbij was niet zoveel mogelijk campers kunnen plaatsen maar veel tussenruimte. De eigenaar geeft aan dat het " verdienmodel" niet de prioriteit was, maar meer een uitwerking van een bepaald idee.

Zondag 11 juni.  Een andere fietsroute gereden. Langs de zuidwest kant van Hengelo. Ook nu is er weinig toeristisch verkeer; we hadden gedacht dat er meer toeristen zouden zijn.

's Avonds zagen we nog een mooie zonsondergang.

IMG-20230612-WA0002

Maandag is onze planning Vorden en willen we wat kastelen bekijken.

Vorden. De naam komt in 1121 voor het eerst in documrnten voor: een doorwaadbare plek in een beek of rivier. In dit geval de Vordense beek. Na het stichten van het kasteel van Vorden ontstaat later het dorp. Het agrarische karakter verandert begin 20e eeuw met een bloeiende middenstand en industrie. Sinds 2005 hoort Vorden bij de gemeente Bronkhorst, een van de grootste plattelandsgemeenten van Nederland.

Vlak voor Vorden zien kasteel Vorden. We maken wat foto's.

Dit kasteel is gebouwd in de 12e eeuw als militair bolwerk. Het was een van de eerste stenen kastelen van Nederland. In 1665 viel de bisschop van Münster de oostelijke gewesten binnen. Dit kasteel was toen het hoofdkwartier van de Nederlandse troepen.

IMG-20230612-WA0001

20230612_133337

Onderstaande foto is kasteel Den Bramel. Den Bramel komt voor het eerst in 1396 in beeld. Het was een havezathe. Er hebben dus geen ridders gewoond.De eigenaar was een katholiek en kon daardoor geen openbaar ambt vervullen. Daardoor vergrote en verfraaide de eigenaar het landgoed.

IMG-20230612-WA0000

Bij de VVV vragen we wat informatie over de kastelenroute. Dat krijgen we en later zien we dat de rouye alleen maar met de klok rond is te rijden. Als we onderweg willen stoppen en terugkeren zullen we dat moeten doen zonder wegaanduiding; er staan dan geen pijlen. Je kunt de hele route van 35 km. alleen maar met de klokrichting fietsen. Dat doen we niet. We maken een route via de knooppunten langs een aantal kastelen.

20230612_160102

Kasteel Hackfort. Dit kasteel was van oorsprong een versterkte toren. De bekendste bewoner is Berend van Hackfort zo rond 1475. Hij begon zijn carriëre als militair in het leger van Karel van Gelre en verdedigde Gelderland tegen het leger van Karel de Vijfde.

En watermolen.

IMG-20230612-WA0003

De kastelen die we hebben gezien vielen ons eigenlijk wel wat tegen. Vaak waren ze gesloten of je mocht er niet dichter bijkomen.

In Hengelo drinken we nog een pilsje met een kaas-vleesplankje en tegen kwart voor 7 zijn we bij de camper. We nemen een heerlijk douche en plannen morgen.

Dinsdag 13 juni. We hadden de cp bij Hellendoorn en Nijverdal ingetoetst. We zoeken een plekje op de Bosweide. Alle voorzieningen zijn bij de prijs van €15 inbegrepen. 's Middags fietsen we een rondje langs Hellendoorn en Nijverdal.

In Hellendoorn zagen we de molen met een fietsenzaak.

20230613_152044

In Nijverdal, enkele kilometers verder trakteerden we ons op een ijsje.

Woensdag 14 juni. Vandaag een deel van de Sallandroute gereden; even geproefd wat een route dat is. De informatie geeft aan dat er nogal geklommen moet worden. Dit deel in ieder geval niet.Onderweg zien we zo maar in het veld een Engelse vlag. Even later een 6-tal herdenkingsborden van in de oorlog omgekomen jonge RAF vliegers van het Engelse leger.

IMG-20230615-WA0000

Morgen pakken we de rest. In totaal is de route ongeveer 40 km.

Donderdag 15 juni. Tegen 12 uur beginnen we aan de rest van de Sallandroute. Inderdaad is deze route iets geaccidenteerder, maar om nu te speken van klimwerk? Nee, het valt best mee. Wel komen we door prachtige heidevelden en veel bos. We kunnen echt spreken van een mooie tocht.

IMG-20230615-WA0002

De Sprengenberg. Dit landgoed ontleent de naam aan de "sprengen" in het gebied; plaatsen waar 2water aan de oppervlakte komt. Het gebouw op de foto werd in 1903 gebouwd; aanvankelijk als vakantiehuis. Later werd het gebruikt als hoofdverblijf van het gezin van Wulften Palthe. Het ronde torentje werd vroeger als sterrenwacht gebruikt. Het gebouw is nu eigendom van een stichting.

In Nijverdal nemen we een lunch en rijden dan de laatste kilometers naar de camperplaats. Tegen 4 uur zijn we weer " thuis". In doe nog wat kleine werkzaamheden aan de camper en verder zitten we in zelf gemaakte schaduw.

20230615_170906

Vrijdag 16 juni. Vandaag blijven we bij de camper. We doen niets, alleen lezen we veel en zitten we in de zon.

Zaterdag 17 juni. In de weilanden heeft men een tent opgezet. Er komen trailers met paarden. Het is een verrassing wat er gaat gebeuren. We zien ruiters het bos ingaan. Gisteren hebben ze palen in de grond gezet. Zou er ringsteken op het programma staan? Er gebeurt niets. Ik vraag de eigenaar van de camperplaats wat er op het programma staat. Het antwoord is vrij simpel. "Een duurloop in het bos". We zien ruiters het bos ingaan en weer terugkomen. Dat is alles. Daarvoor zijn we bij de camper gebleven. Oké. Nog een rustdag.

20230617_132746

De tent staat er nog. De trailers met paarden zijn al weer vertrokken.

Zondag 18 juni. Vandaag weer thuis na bijna 3 weken in de Achterhoek. Veel gezien en gefietst.

1. Hein en Tineke:
    1 juni 2023
    Heel veel fietsplezier in de achterhoek. Groetjes Hein en Tineke.
  2. Berta Smilda:
    1 juni 2023
    Dat is weer genieten met de camper. Het wordt vast een mooie juni maand.
    Wij zijn ook 5 dagen weg geweest….. heerlijk fietsen in de omgeving Ommen en Nordhorn Duitsland. Veel plezier.
    Pieter en Berta Smilda.
  3. Geert/Hillie Koolhof:
    6 juni 2023
    Hele mooie omgeving, heerlijk om te fietsen. Groetjes Geert en Hillie
  4. Berta Smilda:
    10 juni 2023
    Op het terras in Sneek lezen wij jullie verhaal omgeving Dinxperlo!
    Dit is genieten met het mooie weer. Wij staan 2 dagen in Langweer. Hier ook prachtig met al dat water en boten.
    Nog veel plezier daar. Groetjes P&B
  5. Geert/Hillie Koolhof:
    11 juni 2023
    Wat weer een mooi reis verslag. En dan dat prachtige weer . Das genieten,groetjes van Geert en Hillie.
  6. Franka Roeters:
    12 juni 2023
    Leuk weer te lezen dat jullie on tour zijn , we genieten mee, een fijne reis toegewenst
  7. Hein en Tineke:
    Groetjes Geert en Hillie
  9. Berta Smilda:
    19 juni 2023
    Weer thuus!
    Het was een mooie reis. Wat hebben jullie genoten, heerlijk gefietst en vooral heel veel mooi weer.
    Groetjes vanuit Groningen Pieter en Berta.