Spanje 2014-2015

23 december 2014

Dit reisverslag is geschreven voor het thuisfront. Zij hebben aanvankelijk gevraagd om op de hoogte te blijven van hoe wij camperen en zien hoe wij de lange periode in de winter in Spanje "doorkomen".

Lees je dit verslag doordat je het via Google opent; lees het dan met dit idee.

SDC15286

SDC15282

Op donderdag 18 december vertrekken wij richting  Spanje. Tegen 8 uur verlaten wij het hofje.

De reis gaat door  Nederland over de autowegen richting Maastricht. De reden hiervan is, dat na het uitzoeken op internet dit de kortste route is. In Maastricht zien we dat de aanleg van de autobaan dwars door de stad gestaag vordert. Het moet eind 2016 klaar zijn.

We rijden via Luik door de Ardennen naar Luxemburg waar we zoals altijd tanken bij het Aralstation. De diesel kost hier exact €1.- per liter. De reis gaat verder via Metz en Nancy waar we op de Péage komen.

Iets ten noorden van Langres zoeken we  tegen 8 uur in het plaatsje Bulgneville de camperplaats op.

SDC15292 Tot hier betalen we €6,40 aan tol. We hebben 743  km. gereden vanaf huis. We betalen €2 voor de plaats  en om 10 uur komt er nog een camper. De volgende  ochtend staan we tegen half 9 op en rijden om kwart over 9 richting Lyon. We betalen tot Villefranche-sur- Saône €39,70 tol. We rijden door Lyon via de  tunnel naar de A6 richting de zon. (autoroute du soleil). Onderweg zien we de Mont Ventoux en kort daarna slaan we af naar Nimes en Montpellier waar we €38,60 aan tol betalen. We zien dat we de camperplaats in Le Boulou kunnen halen en tegen zessen rijden we de parkeerplaats bij Leclerc op. (tol €23.60).

In totaal betalen we in Frankrijk €108,30 aan tol,maar dan zijn we constant via de autobaan in 2 dagen naar de Frans-Spaanse grens gereden. Andere jaren doen we er 3 dagen over en dan via de route nationale. Wat het verschil in tijd en geld is, zal nagenoeg nihil zijn. Wat wel duidelijk is dat het over de autobaan wel wat ontspannender is.De oneindig vele rotondes hadden we nu niet. In totaal hebben we vanaf huis  1566 km. gereden.

De volgende dag, zaterdag 20 december, rijden we eerst op de NI1 en voor Barcelona nemen we de autobaan C31 en B10 en rijden langs de haven en het Olympisch dorp. Op een parkeerplaats staan plotseling Rein en Annie achter ons. We drinken samen koffie.

We proberen in Castelldefells een data-sim card te kopen bij de Carrefour. Het lukt niet. In Tarragona hebben ze die wel vertelt ons een verkoper. (hij belt even en bevestigt dit). In Tarragona lukt het ook niet; een niet al te vriendelijk meisje staat ons amper te woord. In Reus waarschijnlijk wel, geeft ze aan. (10 km verderop). We doen een laatste poging en warempel lukt het met veel moeite een card te regelen met 2 verkoopsters die gecoacht worden door hun chef. We hebben internet op de tablet.

Tegen 6 uur komen we op de camperplaats in Hospitalet de l'Infant.

SDC15293

Hier blijven we ook de zondag. We hebben vandaag 354 km gereden.

In totaal hebben we nu 1920 km.

Maandag gaan we richting Calpe naar Harm en Inge en Marijn en Anneloes, die hier een huis hebben gehuurd. Marijn zit hier op trainingscamp met een aantal wielrenners. Inge haalt ons op bij de Lidl. Op een rotonde zien we elkaar al. We gaan naar het huis in de wijk Maryville.

We hebben vandaag 380 km gereden en de teller  staat nu op 2300 km.

Dinsdag brengen we een bezoek aan het wielerapartement; ze hebben het goed voor elkaar.

Op woensdag ga ik voor het eerst sinds het vertrek van huis weer lopen; het valt net mee; er is geen meter vlak.'s Middags de tv getest ivm de transponderinstellingen. Canal Digital wijzigt dit 1 keer per maand, maar wanneer is niet duidelijk. Dus even testen, anders gaan de zenders op zwart. De HD-zenderontvangst via de Astra-3 loopt goed.

Donderdag  Kerstdag (in Spanje kent men maar 1 kerstdag) gaan we samen met de wielrenners barbecuen.

Ondanks dat het weer vandaag iets minder was, was  de barbecue erg gezellig.

SDC15309

Op vrijdag was het 's morgens al vroeg goed weer; we hebben buiten ontbeten. het was half 10.

Ook moest er even worden gelopen.De wegen in het park zijn niet vlak.  Hier komen Opa en kleindochter weer binnen bij de steile opgang

SDC15318

SDC15316De wegen in het park zijn op en af.

Om hier te kunnen lopen moet je het eerst wennen.

CAM00214

In de winter is het best uit te houden; in de zon en uit de wind. In dit huis kun je met de zon om het huis en kun je enkele uren per dag zonnen.

CAM00219  Een bezoek aan Benidorm is leuk om deze tijd van het jaar. Een mooie boulevard met veel verschillende  mensen. Lopende met krukken en  "scheuren"met een   een- of twee persoons-scootmobiel.

scootmobiel benidorm (2)

CAM00224

Benidorm is een zeer grote toeristenplaats, waarvan het inwonersaantal in het hoogseizoen meer dan verdubbeld.

Het aanzien van de plaats wordt sterk bepaald door de vele flatappartementen, die het aanzien er niet mooier op maken.

"Oud en nieuw" brengen we nog door in het huis in Maryvilla. De volgende dag ,nieuwjaarsdag, gaan we door naar El Campello, waar een leuke camperplaats is. Een 60 km. zuidwaarts.

SDC15354 De plaats in El Campello  is bijna onbezet; er staat  slechts één camper.Nadat we de struiken hebben gesnoeid, is het een leuke plek. Hier hebben we van 'smorgens vroeg tot zeker een uur of 5 de zon.

Toen we goed en wel stonden en we de tv wilden uitdoen bleek dat we geen beeld hadden. Ten lange leste besloten we de volgende morgen terug te gaan naar Benidorm, waar we op de heenreis een Canaldigitaaldealer hadden gezien.Na veel zoeken van deze specialist bleek dat er een breuk in de kabel zat tussen de receiver en de LNB. Nu was het euvel snel verholpen. Een adres om door te geven. Men was zeer vriendelijk en kundig. Wat wil je nog meer.

Skylersatelite in Alfaz del Pi, vlak bij Benidorm aan de N332.

Het is vrijdag 9 januari. We staan nog in El Campello.

Dinsdag tegen 6 uur kwamen Jaap en Anneke vanuit  Frankrijk.

De volgende dag op de fiets naar Alicante voor een data sim-card voor de Apple tablet. Wat andere jaren heel eenvoudig ging, was nu een probleem. Een niet al te vriendelijke juffrouw van Carrefour gaf direct aan dat dit niet mogelijk was. Haar buurvrouw, een werknemer van Orange, was van goede wil en na vele handelingen en veel tijd was het geregeld (1 gb voor €10) en op vele plaatsen op te waarderen.

SDC15355SDC15358 Met onze plek zijn we nog  steeds tevreden. Vrijwel  geen wind en veel zon.  Zelfs om te lopen heerlijk  en de schaapskudde was  er nog.

We zitten alweer een aantal dagen op deze camperplaats en we vermaken ons prima.

SDC15365 Lekker een chocola met slagroom. in  de stationsrestauratie, die is ingericht in oud Engelse  stijl.We worden ook in stijl bediend. Het smaakte  heerlijk.

SDC15363

Het weer is de laatste dagen iets minder standvastig, maar vandaag,zaterdag 7 januari is het kraakhelder met een heerlijk zonnetje.Vandaag boodschappen gedaan bij de Lidl. Vanmiddag nog even naar de boulevard, een terrasje. Morgen is de voorspelling dat het weer bewolkt is en zonder zon. We zien wel. Maandag gaan we verder. Naar welke plaats weten we nog niet; we zien wel.

Maandag 19 januari vertrekken we van El Campello. We hebben hier vanaf 1 januari gestaan. Het weer is koud en het regent.

SDC15373 We gaan naar de Outlet in Elche, waar we ieder een paar schoenen kopen van het hier bekende merk Panama Jack.

We doen boodschappen bij de Lidl in La Marina. We vervolgen daarna onze eis naar Torrevieja.

SDC15379 Aan de zuidkant vinden we aan het strand van Punta Prima een leuke plaats met uitzicht op zee.

SDC15371

SDC15367Opvallend is dat hier weer driftig wordt gebouwd.Twee nieuwe apartementsgebouwen zijn het afgelopen jaar gerealiseerd.

Het weer is vandaag beter, de zon schijnt meer, maar de temperatuur is aan de lage kant.

De voorspelling is dat het na woensdag beter wordt. We wachten af.

Het weer wordt langzamerhand beter. Ik kan mijn looproute uitvoeren in korte broek en t-shirt. Het blijkt zelfs onder het rennen wel wat benauwd.Ik slaag er tot nu toe in mijn loopritme van één keer per 3 dagen vast te houden.Langzaam bouw ik de tijd uit naar 3 kwartier.

Af en toe fietsen we met z'n vieren; zo ook donderdag naar Torrevieja,waar we even kijken op de camperplaats. Leuke plek, maar er is de laatste tijd teveel wind. Op een terras koopt Ineke een horloge. Na veel afdingen betaald ze er €6,- voor, maar dan heb je ook een Rado (bijna).

Vrijdag brengen we een bezoek aan het grote winkelcentrum van La Zenia (een plaats enkele km's zuidelijker). We eten er heerlijk voor €11,- per persoon. We kunnen net zoveel nemen als we willen, alles is inclusief, ook de drankjes.

Vrijdag is het zonnig maar met nogal wat wind. We zitten op een beschut plekje. De zon krijgt steeds meer kracht.

We besluiten ook van de zondag een "zonnendag"te maken. Maandag vertrekken we van deze plaats.

Maandagochtend 26 januari vertrekken we van Punta Prima. In de plaats zelf bij de Lidl doen we de gebruikelijke boodschappen. Daarna nog even naar het grote winkelcentrum La Zenia Boulevard.

la zenia Toch nog even een t-shirt gekocht en samen de zeer  grote supermarkt Alkampo bekeken. De  boodschappen  hadden we immers al. Hier werd de  prijs van brandstof  aangegeven: diesel € 0,94  Een  supermarkt van een  dergelijke omvang heeft algauw  een capaciteit van zo'n  50 kassa's.Opvallend is steeds weer het weinige publiek wat daar gaat winkelen.

SDC15382 Een van de vele winkels is de Primark. Het  assortiment is vooral geschikt voor de jeugdige koper.  Hier zagen we vele "grijshoofden".

We vervolgen onze weg richting Cartagena. Hier gaan we naar de wasserette. Na 2 uur alle was schoon en droog.

IMG_3454 Niet alleen kun je hier de kleding wassen; ook je  huisdier kun je hier reinigen. Aangeven is da het hier voornamelijk om honden gaat;

Of dit ook voor poesen geldt?

We gaan naar La Manga; een smalle strook land in zee. In de haven vinden we geen leuke plek. Een tweetal kilometers verder is een mooie plaats.

SDC15388

SDC15389

Aan het strand staan we  op  asfalt.

Dinsdag heb ik mijn routineloop; langs het strand en via de weg terug.

Woensdag reserveren we voor een fietstocht naar het einde van de landtong; een afstand van 20 km heen en terug ook dus 20.Onderweg zien we zoveel hotels dat we ons afvragen hoe druk het hier in de zomer zal zijn. Af en toe een 3-baansweg. We zien verschillende plaatsen aan het strand waar je met de camper zo kunt staan.

Vrijdagmiddag fietsen we naar Cabo de Palos.

SDC15393Een leuk toeristenplaatsje met een volle haven. Ook hier staan enkele campers; echter met veel wind, zoals nu, is het niet leuk.

We hebben de laatste dagen vrij veel wind. Op vrijdag 30 januari merk ik dat ook met het lopen; de wind staat dwars over de weg. Ik loop 30 minuten.Deze dag komt ook de gasboer langs; we ruilen onze Repsol Propaangasfles.

Zondag 1 februari gaan we van deze plek weg en rijden zo'n 10 kilometer naar het noorden. Naar het eind van de landtong.

Onderweg SDC15401vullen we onze watervoorraad bij. Vooral met de sterke wind worden we zelf ook nat.

Helemaal voorzien,ook van reserve gaan we verder.

We vinden een leuke plek achter 2 kapitale woningen; die overigens ,zo lijkt het, al jaren leeg staan. Uit de wind en in de zon.

SDC15408

Met behulp van onze Ikea parasol zitten we heerlijk voor de camper. Het weer is vaak beter op deze manier dan de weersvoorspelling op de tv vaak aangeeft.

Maandag is de wind helemaal gaan liggen. We kunnen heerlijk in de zon een broodje eten.

SDC15414

We krijgen bezoek van  enkele gevleugelde  vriendjes.

We staan er nauwelijks, komt er een Engelse camper naast ons staan en enige tijd later nog 2 Belgen. Als er één schaap over de dam is...

Ik loop mijn rondje; het gaat lekker; steeds in korte broek en t-shirt.

In de omgeving zien we een kleine kolonie flamengo's.SDC15424

Als we dichter bijkomen voor een nog mooiere foto vliegen ze weg.

Vrijdag 6 februari vertrekken we van deze plaats. We gaan eerst naar Cartagena naar de wasserette. Er zijn geen wachtenden,dus Anneke en Ineke zijn direct aan de beurt.

Na ongeveer 2 uur is alles gewassen en gedroogd,nadat we water hebben getankt,gaan we naar het grote winkelcentrum, waar we ook gaan lunchen. Een heerlijke kebab bij de "Istanbul".Opvallend is dat ook hier erg weinig winkelend publiek is.

We vertrekken richting Mazarron, waar we bij de Lidl de noodzakelijke boodschappen doen.

Via de D20 gaan we over een leuke bergpas naar Aguilas naar de ons bekende camperplaats Calabardina.SDC15448

We zoeken een leuke plek en genieten daarna van een heerlijke borrel

Zondag loop ik richting het dorpje, 3km heen en 3km. terug. Het weer is redelijk,maar de wind is tamelijk fris.

SDC15429In de loop van de middag komen Simon en Minke en Johan en Aria. Zij waren er ook bij met de trip naar Turkije in de herfst van 2012. Bij een borrel worden een aantal zaken bijgepraat.Maandag gaan we samen met Jaap en Anneke op de fiets naar Aguilas en zitten heerlijk op een terras aan de boulevard in de zon. Later kijk ik nog even waar we Repsol-propaangas kunnen krijgen.Snel moet ik terug, want de lucht is erg dreigend. Later die middag en ook 's nachts regent het wat. Het weer ook overdag moet iets beter.

Woensdag 11 februari loop ik voor de eerste keer weer een langere afstand, bijna een uur, Het weer is goed; veel zon.

Donderdag hebben we voor de eerste keer een volledige regendag; dit verveelt snel. De volgende dag is het weer zonnig. We gaan 's middags op de fiets naar Aguilas en zien de voorbereidingen voor het komende weekend carnaval.

Zaterdag vertrekken Jaap en Anneke; we zullen ze nog wel weer tegenkomen.

SDC15532 "s Middags gaat Ineke met een kennis wandelen ,een  vrij hoge heuvel op en ze heeft een prachtig uitzicht  op  het gebied waar wij staan.

Zondag is er in Aguilas de jaarlijkse carnaval. Hier zijn we een aantal jaren ook al eens geweest. Na een heerlijke kebab gaan we de optocht bezoeken.

SDC15479SDC15471

Het blijft toch altijd een bijzonder schouwspel. De manier waarop de deelnemers enthousiast meedoen en gezien het vele werk in de voorbereiding in het versieren van de wagens of het oefenen van de performance geeft erg veel bewondering.

Opvallend is het grote aantal kinderen dat meedoet in het eerste gedeelte van de optocht. Het is een prachtig gezicht.

's Maandags ga ik de omgeving op de fiets nog eens  verkennen en zie onderweg een aantal leuke  camperplaatsen. Iets om te onthouden voor de terugreis of volgend jaar.

Dinsdag vertrekken we richting San Juan. Eerst doen we boodschappen bij de Aldi en daarna watertanken bij Anibal een benzinestation, waar we ook de Repsol-propaanfles ruilen.

Het weer is matig en er is nog steeds veel wind. Onderweg zien we camperplaatsen die erg vol zijn. In San Juan de los Terreros, waar we vaker zijn geweest is het eveneens erg druk. Toch vinden we een plekje aan het strand en de volgende dag kunnen we even opschuiven en hebben eigenlijk de mooiste plek van het hele terrein.

De dagen die volgen zijn niet zo geweldig, de voorspelling dat het vanaf zaterdag  beter wordt. We wachten af. Op woensdag loop ik naar het volgende plaatsje El Pozo en onderweg merk ik dat de kustlijn met sjofels is geëgaliseerdSDC15541

Het ressort dat vorig jaar gereed is gekomen wordt nu  weer met 2 gebouwen uitgebreid. Ookhier geldt eerst    bouwen en dan kijken of er kopers zijn.

SDC15534SDC15539 Zondag is het direct  prachtig weer en kunnen  we eerst nog even in  lange  broek, maar al snel  in  bikini.

Zo willen wij het hebben en kunnen we op deze plaats het nog wel even uithouden.

SDC15542 Op deze camperplaats komt tegen half negen de  bakker. Dit bespaart ons een een reis naar het  dorp.Na  ongeveer een haf uur komt de tweede  bakker. Dit gaat  al een aantal jaren zo.

Woensdag vertrekken we naar Cabo Cope een 20-tal km,s verder naar het noorden. We doen boodschappen bij de Mercadone, waar we vis kopen, de heerlijke Dorada;s. SDC15553Andere  boodschappen doen we bij Aldi en daarna gaan we iets  verder dan Calabardina naar Cabo Cope waar we een  heerlijke plek vinden in de bebossing en vlak bij het  strand.

SDC15555De plaats kennen we van andere jaren;

We hebben hier een tweetal jaren terug ook gestaan en zijn we vrij snel weggestuurd. Het lijkt nu mee te vallen. Ook op andere plaatsen worden we niet weggestuurd.

Vrijdag is de verjaardag van Ede. Reeds een tiental jaren viert hij deze in het  zonnige Spanje.SDC15557

SDC15560 Simon en Minke wensen  hem nog vele jaren. Ook  komen er uit Nederland  vele gelukwensen

'sMiddags gaan we met z'n vieren naar Calabardina naar een restaurantje aan de boulevard om SDC15564iets te eten en te drinken.SDC15567

We zitten aan het strand  en hebben een prachtig  uitzicht.De zon schijnt;  het  is net zomer.

SDC15569De zon is ook s avonds mooi.

Samen met Simon en  Minke gaan we maandag 2  maart fietsen in de  omgeving.

SDC15581

We komen bij een camperplaats in El Cantor.Er staan  een tiental campers prachtig op een plateau. Vooral bij  mooi weer en geen wind is dit een leuke plaats. Maar als het waait. Dan wegwezen.

Onderweg zien we hoe de ijsbergsla van het land wordt gehaald en direct
SDC15585SDC15577 ingepakt wordt voor  consumptie. In deze  periode werken er vele  mensen om alles in korte  tijd van het land te halen.

SDC15589 Woensdag 4 maart vertrekken we van Cabo Cope  naar  Cartagena. Onderweg gaan we op advies van  Minke  langs de weg door de bergen. Het is erg mistig  en al  snel zijn we boven de mistgrens. Een leuk  gezicht. We vervolgen onze weg via Ramonnete en  zitten dan weer op de doorgaande weg naar Mazarron.  Hier doen we boodschappen bij, hoe kan het anders, bij de LIDL.

In Cartagena tanken we gas bij en de vrouwen doen de was. Eveneens tanken we schoon water. Daarna gaan we naar het grote winkelcentrum. Bij de Mediamarkt koopt Ineke een fototoestel. Exact net zo een als Minke heeft; kan ze er alvast mee oefenen.

SDC15596SDC15598 's Avonds eten we bij  Muerde la Pasta. We  overnachten op de  parkeerplaats.

De volgende ochtend gaan we naar Los Alcazares. Het is er druk. We krijgen toch een mooie plek. De volgende dag zijn er vliegoefeningen vanaf het dichtbijgelegen  vliegveld.DSCN0019RSCN0027 Het is een  prachtig gezicht. Ineke  maakt opnames met haar  nieuwe toestel. Het gaat  haar goed af.

DSCN0036De show duurt ongeveer 2 uur en de piloten laten verschillende formatieoefeningen zien. Meestal vliegen ze in een aantal van 6.

Het vliegveld ligt zeer dichtbij en er wordt elke dag geoefend; niet alleen in formatievliegen.

De weersvoorspelling geeft aan dat het de komende dagen erg mooi weer zal worden. Het is daarom dat we hier zijn.

Vrijdag komen Harold en Marianne, bekenden van een  aantal jaren terug van Portugal. Ze vinden een plaatsje vlakbij. We gaan een borrel drinken bij een bar hier ongeveer 3 km. vandaan bij mensen die we kennen van het t.v.-programma "Ik Vertrek". We wisselen ervaringen uit.

DSCN0048                                   DSCN0050

Zaterdag gaan we naar de plaatselijke markt in Los  Alcazares. We kopen een aantal gadgets en de vrouwen broeken.Tegen 5 uur wordt er gezamenlijk een borrel gedronken en de broeken worden geshowd.

Zondag gaan we weer naar de markt. de zogenaamde "Zigeunermarkt". Deze markt doet inderdaad z'n eer aan. Een echte zigeunermarkt.

DSCN0056 DSCN0062Minke past een jurk, maar koopt die niet.Het is een jurk voor een slankere taille.

Het weer is redelijk; we kunnen wel in de zon, maar de wind is wat aan de koude kant. Al met al is het vandaag weer wat minder.

Maandag en dinsdag is het goed weer en we genieten van de zon.

Woensdag is het een zomerse dag met een temperatuur van tussen de 25 en 30  graden. DSCN0064DSCN0066We gaan samen  met Simon en Minke  pannenkoeken bakken;  ze smaken heerlijk.

Na de pannenkoeken en  alweer een borrel nemen we nog een kop koffie en tegen half 8 gaan we de camper in. Het was een prachtige zomerdag.

Donderdag en vrijdag blijven we nog op de camperplaats in Los Alcazares en vrijdag doen we boodschappen bij de Lidl. We vullen de watervoorraad aan.

Zaterdag 14 maart vertrekken we naar El Campello; een plaats waar we ook  vanaf 1 januari een periode hebben gestaan.DSCN0081

DSCN0076 We vinden een leuke  plaats boven op het  terras.  's Middags krijgen we een flinke regenbui en het wordt erg modderig rond de camper. Blijft het zo dan komen we hier moeilijk weer vandaan. Het weer knapt later op; we kunnen weer buiten zitten.

Zondag gaan we toch verhuizen naar beneden; we kunnen dan ook makkelijker een en ander organiseren voor het gezamenlijk eten met Simon en MinkeDSCN0092

Het ziet er erg lekker uit en zo smaakt het ook.

We horen van Jaap en Anneke dat hun vrienden, Pieter en Bertha zijn bestolen. Ze zijn bijna alles kwijt en moeten van J. en A. geld lenen om naar huis te gaan. We zullen later wel  horen hoe alles is gegaan. Het lopen stel ik uit tot maandag.

De komende nacht heeft het constant geregend en we zijn dan ook erg blij dat we zijn verhuisd.

Maandag komen er vrienden van Simon en Minke.

Ik loop nu mijn rondje; het is bekend. DSCN0103

Ineke maakt een foto en zoomt goed in. Het is de overkant van de ramblas.

DSCN0115

DSCN0122  's Middags zien we de  kudde geiten ook aan de  overkant van de ramblas.  Deze foto's zijn ook door  Ineke gezoomd.

Ze leert steeds beter met de nieuwe camera om te gaan.

DSCN1726

Aan de overkant van de ramblas zie je de  camperplaats. Deze foto is van Minke Sas.

DSCN1755

DSCN1738 Op woensdag 18 maart  vertrekken we van El  Campello. We rijden door  mooi natuurschoon en zien  Benidorm voor ons. Een superlelijke aanblik van torenhoge flats.

We komen bij Jaap en Anneke in Deveses.DSCN1760

We staan met het gezicht naar de zee. Het is er winderig en de zee is onstuimig. 'Nachts hebben we zelfs onweer.

We nemen afscheid bij de pizzeria, Jaap en Anneke gaan de volgende dag verder naar het noorden.

DSCN0138 De pizza's smaken heerlijk.

De ervaringen van de afgelopen weken worden doorgesproken.

De volgende dag vertrekken ook wij, samen met Simon en Minke.

DSCN0141

DSCN0145

In Gandia gaan we door het centrum, parkeren de   camper en lopen langs de  Fallaspoppen.

DSCN0152

DSCN0160 De madonna is reeds  helemaal versierd met  bloemen. 's Avonds worden  deze poppen in brand  gestoken.

De Fallasfeesten vallen op de dag van de Heilige Johannes,19 maart. Het is een oud gebruik dat  dateert uit de middeleeuwen. Vroeger verbrandden de timmerlieden hun houtafval op deze dag. DSCN0162

In een konditorei drinken we een kop koffie en gaan dan door naar de camperplaats in Tavernes. Voor de uitzondering een betaalde plaats voor €6,-

DSCN0168DSCN0174 Vroeger was deze  camperplaats vrij en vaak  verbleven hier campers  maandenlang. Nu is het  een betaalde plaats met  voorzieningen. Niet helemaal ons idee. We blijven hier toch maar 1 dag. Het weer is helemaal van slag.

DSCN0180 Donderdag vertrekken we naar Benicassim; een plaats waar we eigenlijk iets langer willen staan om ook de stad eens te bezoeken. Onderweg brengt Minke ons naar  we een leuke camperplaats waar we lunchen.

Een plek om te onthouden.

DSCN0179

We noteren de coördinaten.

DSCN0176 In Benicassim zien we dat een aantal plaatsen nie  meer voor campers zijn. Het weer is slecht en we  kijken nog even op een plaats in het centrum. Ook hier  is het nu verboden. We tanken water en we gaan  richting Hospitalet. Onderweg krijgen we bij de  Ebrodelta een ongekende hoosbui. In Hospitalet staan Jaap en Anneke nog.

Simon en Minke vertrekken zondag, Simon heeft steeds last van z'n enkel. we bezoeken nog eerst de markt en daarna vertrekken Simon en Minke. We hebben met z'n vieren een leuke tijd gehad.

Dinsdagavond spreekt een Duitser die hier woont mij aan en meldt dat als je hier langer dan 3 dagen staat je van de politie een bekeuring krijgt. Wij geloven hem niet en trekken ons er ook niets van aan. Woensdag praten wij met een Nederlander die hier ook woont en die wij elk jaar zien. Hij vertelt dat deze Duitser dit vaker doet en dat van zijn verhaal nies waar is; we kunnen rustig blijven staan; de politie laat alles toe.

Het weer is slecht,veel regen en veel wind. We zullen binnen moeten blijven. De voorspelling is ook niet al te best; het wordt pas na dinsdag 24 maart beter.

WDSCN0198oensdag knapt het inderdaad op; dat mag ook wel  na  een week. We kunnen weer wat klusjes  uitvoeren.Bij de zonnepanelen wat strips plakken en  de deksel van de ontluchting van de douche  vastmaken.

's Middags kunnen we alweer lekker in de zon; we moeten wel zoeken naar wat beschutting; de wind is nog steeds erg aanwezig.We willen blijven tot volgende week dinsdag en dan doorgaan naar België, waar Marijn een meerdaagse gaat fietsen.

DSCN0201

Ineke heeft in de tijd van binnenzitten haar oog laten  vallen op een mooi optrekje.Aan het pleintje waar wij  staan staat dit prachtige landhuis en dan te bedenken  dat die voor een korte periode bewoond is.

Toch iets anders dan een camper.

DSCN0213DSCN0212

De laatste dagen is het  weer prima; we zitten  steeds buiten in de zon.

We staan nu een week in Hospitalet; De plaats is  prima en we genieten van zon, zee en wind. Bij het  verkennen van de omgeving hebben we een andere  plek gevonden. Wellicht iets voor het volgende jaar als  deze plaats vol is.

DSCN0217

We staan een aantal dagen met Belgen als buren. We  geven hun een aantal plaatsen verder naar het zuiden.  Zij hebben nog een maand te gaan.

DSCN0221      DSCN0229

Gezicht op de camperplaats vanuit een ander perspectief. Op beide foto's zien we hoe heftig de wind is.

Ineke is steeds aan het oefenen met haar nieuwe camera. Het gaat haar goed af.

DSCN0233

Morgen, zondag 29 maart, gaan we naar de markt; daarna beginnen we met de voorbereidingen voor de thuisreis. Maandag nog boodschappen gedaan bij de nieuwe Lidl.

DSCN0241DSCN0244 De laatste avond in  Hospitalet liet een hele  mooie zonsondergang zien  met leuke wolkenpartijen. Waarschijnlijk is een en ander het gevolg van de sterke wind.

Op dinsdag 31 maart vertrekken we vanuit Hospitalet richting de Spaans-Franse grens. We rijden rond Barcelona via de A7 vanaf Vilefranca del Penedes en betalen in totaal € 8.50. We rijden door tot Sereignan, waar we bij de Carrefour overnachten. We gaan naar de plaatselijke bakker en pizzeria. De netheid valt ons niet mee.De pizza is redelijk.

DSCN0252

De volgende dag gaan we via de autobaan die tolvrij is  langs Millau. Deze plaats is zeer bekend door de  enorme tolbrug. We betalen €10,60. Rond de stad  Clermont Ferrand rijden we naar de plaats Auxerre,  waar we vaker hebben gestaan op de camperplaats  aan de Yonne. er is kermis,we krijgen een plekje voDSCN0270or  de nacht.

Donderdag tegen 3 uur kwamen we aan in Montenaken.In deze omgeving had Marijn een meerdaagse koers. Zaterdag eerst een tijdrit en daarna een ronde van 80 km. vanuit een plaats dicht in de buurt Borlo.

DSCN0290 DSCN0283 Bij de camper onder de  luifel konden de renners  infietsen voor de tijdrit.

De tijdrit van 7 km. kan  toch wel vermoeiend zijn.

"s Middag stond dan de ronde rond Borlo op het programma. Na de start zagen we Marijn niet doorkomen. Hij was gevallen.

Nadat hij was uitgestapt en naar de medische  verzorging ging, kreeg hij daar het advies toch even  naar het ziekenhuis te gaan in Sint-Truiden voor het  bekijken of er iets gebroken was. Gelukkig was dit niet  het geval. Zwaar gekneusd en geschaafd. De eerste d  dagen nies doen en dan dinsdag weer licht beginnen.met fietsen.

De rest van de dagen was het dus toekijken. De club presteerde goed; ze veroverden de rode trui en een plaats bij de eerste tien. Het deelnemersveld was van een ongekende sterkte. Het elite van de wereldtop was aanwezig.

Maandag was de slotrit met een plaats voorin voor Monkeytown. De renners en begeleiding gingen dezelfde dag nog terug.

Wij bleven nog even in Montenaken en vertrokken dinsdag richting huis.Tegen 2 uur reden we het hofje binnen na een periode van bijna 16 weken op tour te zijn geweest en rond de 5500km. te hebben afgelegd.

We kunnen weer op een leuk verblijf in Spanje terugkijken, waarbij we weer veel met kennissen hebben opgetrokken.

Tot de volgende reis.

zz

1. Inge velt:
    28 december 2014
    Fijn dat er weer een reisblog is. Nu blijven we op de hoogte van alle ontwikkelingen. Een gezellige tijd gewenst in Spanje. De Veltjes
  2. Minke:
    29 december 2014
    Hartstikke leuk jullie te kunnen volgen! Ik heb me inmiddels aangemeld voor de mailinglijst.
  3. Ko en bea:
    31 december 2014
    Leuk om zo in de winter Kerst en oud en nieuw samen te vieren.Geniet met elkaar en allen een goede reis naar huis en vakantie.
    Gelukkig nieuwjaar
    KO en Bea
  4. Hein en Tineke:
    1 januari 2015
    Zo te zien hebben jullie het leuk en gezellig gehad met elkaar. Nog veel plezier de komende tijd. Wij blijven jullie volgen.
  5. Ko en bea:
    5 februari 2015
    Jullie verslag even weer door gelezen alles nog goeg en goed weer,leuk om jullie te volgen,hier alles goed,veel plezier verder en tot horens
    Ko en Bea
  6. Hein en Tineke:
    1 maart 2015
    Wij vinden het heel leuk om jullie zo te kunnen volgen en kunnen zien dat jullie er van genieten.
  7. Geert/Hillie Koolhof:
    7 maart 2015
    Net jullie hele reisverslag gelezen,zo te zien is het heel gezellig.geniet er maar lekker van en doe de groeten aan Minke.gr
  8. Marjolijn en Harry:
    18 maart 2015
    Jullie verslag een paar keer gelezen èn aantekeningen gemaakt.
    Dus wie weet .......... Fijn, dat jullie zo genieten.
    gr. Harry en Marjolijn
  9. Inge velt:
    22 maart 2015
    Hallo luitjes,
    Even weer de update gelezen. Gezellige vrienden, leuke activiteiten en mooie camperplaatsen. Jammer van het weer. Misschien de laatste weken meer geluk met de zon.
    Tot ziens in België bij de meerdaagse van Marijn.
    Groetjes van de Veltjes