Duitsland-najaar 2015.

4 augustus 2015

DSCN0632

Op woensdag 5 augustus vertrekken we voor een reis naar Duitsland. We gaan richting de Duits/Tsjechische grens en bezoeken daar kennissen uit Zwolle: Jaap en Anneke.

We rijden via Bremen, Hannover, Magdeburg, Naar de camperplaats in Bischofsgrün. Onderweg hebben we prachtig weer

We maken af en toe tijd voor een pauze.

In de buurt van Magdeburg zien we aan de andere kant van de autobaan een enorme file; het lijkt dat er een staking via een blokkade aan de gang is.

De file is kilometers lang.

DSCN0678 We vinden  zo tegen 5 uur een leuke plaats op een  reguliere camperplaats. Jaap en Anneke heten ons  welkom. De plaats is van vele gemakken voorzien,  zoals stroom en verzorging, zelfs is er een toilet.

En dat voor de prijs van € 1,50 per persoon per dag.

DSCN0675Hiervoor heb je zelfs gratis reizen naar Bayreuth.

Tegen sterk gereduceerde prijzen kun je van vele voorzieningen gebruik maken.

Donderdag gaan we dan met de bus naar BayreuthDSCN0658.

We brengen een bezoek aan de Opera. Dit gebouw  wordt op dit moment gerestaureerd na de  overstroming van een aantal jaren geleden. Deze  restauratie moet over enkele jarDSCN0668en klaar zijn.

Bayreuth, de muziekstad en de geboorteplaats van Händel kent vele bezienswaardigheden. Hier bv. De ingang van de Hofgarten.

In Bayreuth hebben we bij Vodafone een datasimkaart gekocht. Hierdoor kunnen we de reisblog bijwerken en verder van het internet gebruik maken.

DSCN0697DSCN0688 De camperplaats in  Bischofsgrün is in de  winter een skioord.

De plaats is niet groot  maar erg gezellig met een  aantal leuke terrasjes. In de Biergarten drinken we zaterdagavond een pilsje.

De bedoeling is dat we maandag vertrekken. We zullen dan eerst lang een camperzaak moeten, want Jaap en Anneke hebben waarschijnlijk de huishoudaccu's kapot.

We gaan naar een camperzaak iets ten noorden van Bayreuth waar Jaap en Anneke vrij snel twee nieuwe accu's gemonteerd krijgen. Het euvel waarom de vorige zo warm werden wordt eigenlijk niet opgelost. We moeten een en ander inde gaten houden als de camper op 220 Volt is aangesloten.

We reizen door naar Kulmbach waar we op een camperplaats aan de rand van de stad een plaatsje krijgen. Er is een sanizuil en voor de rest is de plaats gratis.

DSCN0710

"s Middags gaan we de stad in

DSCN0716

De stad kent een viertal brouwerijen; ze staan midden in de stad. De bekendste is wel Kulmbacher Bier.  Op zichzelf is Kulmbach een leuke plaats. Eigenlijk zeer karakteristiek voor deze omgeving.

DSCN0726DSCN0738

De volgende dag rijden  we door naar Eltmann;  een klein plaatsje aan de Main.

We zien hier vele vrachtboten voorbijkomen en af en toe een lijnboot met vacantiegangers.

DSCN0740                                                DSCN0743

De ondergaande zon is  altijd prachtig om te  fotograferen.

Vanuit Eltmann fietsen we naar Hassfurt. De fietstocht heen en terug is leuk; het stadje zelf valt wat tegen.

De volgende dag fietsen we naar Bamberg. Het is ongeveer 45 km. heen en terug

Deze prachtige stad staat volledig op de Unesco Werelderfgoedlijst. Het is erg wam vandaag. We eten een kip met friet.                                                                                                         DSCN0749                                  DSCN0759

Ondanks dat het op de  foto heel mooi lijkt is het  een en ander wel aan  onderhoud toe. In de stad zijn vele toeristen.

DSCN0769  Vanaf de oude stenen brug kijk je de rivier af. Alle  bruggen zijn versierd met bloemen.                                     DSCN0780

De binnenstad is er  gezellig met vriendelijke  mensen; als je de route niet meer weet is er altijd iemand die je wil helpen.

Zaterdag, De voorspelling  is dat er regen komt; het  lijkt er echter niet op. We rijden naar de volgende camperplaats ook weer aan de Main. We strijken neer in het plaatsje Obereisenheim. We staan onder de bomen met zicht op de Main. Het plaatsje ligt dichtbij Würzburg.

Obereisenheim is eigenlijk een museumdorpje met een goed restauant waar we 's avonds heerlijk eten.

DSCN0795DSCN0799 Het oude en ook het nieuwe raadshuis.

En leuke doorkijk naar de  Main.

De volgende dag rijden we door naar een andere camperplaats. Na wat zoeken komen we iets buiten Würzburg in het plaatsje Veitshöchheim. Naar Würzburg is het op de fiets 10 kilometer.

DSCN0806       Al van verre zie je de Residentie                           DSCN0808

Vanaf de brug een mooie  kijk op de Main

DSCN0809

Een deel van de binnenstad is ook hier geplaatst  op  de Werelderfgoedlijst van de Unesco.

Het zijn toch voornamelijk kerken die de stad sieren.Opvallend in deze stad is de vriendelijkheid en behulpzaamheid van de mensen. Sta je even op de plattegrond te kijken ,komt er al snel iemand vragen of hij jou kan helpen. Dit gebeurt niet een keer, maar steeds als je de kaart raadpleegt...

DSCN0821

De Dom is een van de grootste van Duitsland.

De camperplaats staat aan de Main en ziet er goed uit. Beter als gisteren toen het toch wel at triest was vanwege de regen. Een regen die we alleen maar zondag voor het grootste deel en maandag even hebben gehad. Tijdens ons bezoek aan Würzburg was het alweer beter.

DSCN0825                                                   DSCN0826

De camperplaats is maar  klein. Er kunnen slechts 4  campers staan.De  volgende ochtend moeten  we vrij lang wachten op werkzaamheden aan het riool; Ze laten ons erdoor.

Op woensdag rijden naar Zellingen; een camperplaats nabij een Freibad; waar je gratis kunt staan en van de voorzieningen van het bad gebruik kunt maken. 's Avonds komen er een viertal campers bij. Ze lijken erg veel op zigeuners. De beheerder van het zwembad geeft dit ook toe. We hebben geen zin om er de volgende dag nog te blijven en de campers alleen te laten als we gaan fietsen.

DSCN0829

DSCN0833Het fietsen langs de  Main kunnen we de  volgende dagen ook nog  wel doen.

We vertrekken de volgende dag richting Karlstadt; we vinden een mooie plaats aan de Main.

DSCN0838   Dit is het uitzicht op een kasteel uit het verleden.

DSCN0840We hebben onze  vrienden  uit Veendam  meegenomen.  Twee  oude zwanen en  twee  jonge.

DSCN0848Voor de campers hebben we alle privacy en daarbij een leuk uitzicht op de Main.

We fietsen naar het plaatsje Gmünden een 20-tal km's verderop.

De volgende dag gaan we weer een eind fietsen.

's Middags gaan we Karlstadt in en drinken een pilsje op een terras. Het is een bijzonder leuk plaatsje met vele oude gebouwen en daarnaast ook wel toeristisch..

's Avonds bekijken we de verdere planning voor de komende dagen.

Zaterdag 22 augustus verlaten we deze plek; Het weekend zal het hier wat betreft de jeugd waarschijnlijk drukker en dus rumoeriger worden.

We doen eerst boodschappen bij de Lidl. Daarna nemen we afscheid vn Jaap en Anneke. Zij gaan richting huis.

Na een uur komen we bij een camperplaats die goed is uitgerust met nogal wat faciliteiten.

DSCN0854 Er is ruimte genoeg en we zoeken een leuk plekje.

Deze plaats is aangegeven als een Topplatz, hetgeen  betekent dat er veel voorzieningen zijn.En keurig.

DSCN0849

Zondag gaan we fietsen in de omgeving. De tocht gaat naar Köningberg. Een keizerstad uit het verleden. Het is aan de gebouwen goed te zien.

DSCN0857Vrijwel alle gebouwen  dateren uit een ver  verleden.

Deze stad is gesticht zo  rond 1180 dor de toenmalige keizer Barbarossa.

Na het bezoek aan deze stad gaan we weer richting Hofheim. In het plaatsje Rügheim drinken we op een terras nog koffie met koek en gaan daarna terug naar de camper.

DSCN0871

DSCN0875

Maandag gaan we  richting Saalfeld. We  rijden door een prachtig stuk natuurschoon (Naturpark Thüringen). Opvallend zijn de huizen die vrijwel volledig bedekt zijn met leisteentegels. Dit alles geeft een erg somber beeld van de plaatsjes waar we door rijden. Ik krijg hier en daar wat herinneringen van een aantal motortochten in deze omgeving. De zin om hier weer op de motor te zijn komt terug.

Saalberg is een erg leuk stadje in Thüringen. Dit stadje is erg bekend door de Veengrotten.We proberen hier een plaatsje te krijgen op de reguliere camperplaats. Daar gekomen zien we dat de plek heel somber is en daarbij dat we hier geen TV-ontvangst hebben. We verlaten deze plek en gaan naar een andere camperplaats in deze stad. Die vinden we aan de andere kant op een grote parkeerplaats. Het is er erg rustig; er staat niemand. We blijven hier de nacht. 's Middags gaan we op de fiets naar het centrum. Ook hier zien we weer vele gebouwen die op de erfgoedlijst van de Unesco staan.DSCN0881

DSCN0889Op het marktplein  staan  het Ratshaus en  de  Evangelische kerk.

We drinken koffie met gebak op één van de vele terrassen.

Ineke maakt steeds weer de mooiste foto's.

DSCN0900

DSCN0901
        De oude gebouwen  hebben op de begane  grond winkels en op de etages zijn woningen; alles is gerestaureerd. Het geheel geeft een zeer mooi beeld.

Dinsdag gaan we naar Weimar. De reis hiernaar toe verloopt niet helemaal zonder problemen. Als je in Duitsland voor een Umleitung komt te staan, dan weet je niet hoe de route verder verloopt. De route is echter wat betreft natuurschoon weer prachtig.

We komen op de camperplaats bij de sauna. Voor €5,- heb je sanitaire voorzieningen in het gebouw van de sauna en stroom. Morgen gaan we naar Weimar. Het is op de fiets 7 kilometer. We kijken de Wereldkampioenschappen Atletiek in Peking en de Vuelta in Spanje.

Woensdag brengen we een bezoek aan de bekende cultuurstad Weimar. Niet alleen cultuur is sterk verbonden met deze stad, maar eveneens bekend van het verdrag van Weimar waarbij de republiek Weimar van start ging.

Op de markt zien we een tweetal gebouwen die een rijke historie hebben.

DSCN0922  DSCN0921Links zien we het Rathuis  en rechts het Stadshuis.

Voor ons niet bekend wat  het verschil is.

Op deze markt werden de welbekende Thüringer rostbratwursten verkocht. (lekker)

Eveneens zagen we hier de Zwiebeln in een leuke creatie.DSCN0923

DSCN0927Dit gebouw is het  Nationaal Theater met  ervoor de bekende  schrijvers Goethe en van  Schiller.

DSCN0933    Muziek speelt een zeer belangrijke rol in de historie van deze stad.Hier zien we het theater Mon Ami waar jonge kunstenaars uitvoeringen verzorgen.

In het kasteel Belvedere zien we meer gebouwen die met muziek te maken hebben(zie verder)

DSCN0959 Kasteel Belvedere ligt een drietal kilometers buiten Weimar. ( op de fiets moeten we wel klimmen)

We brengen een bezoek aan dit kasteel en zien vele  originele kamers en vertrekken binnen.

DSCN0963DSCN0962 De kamers hebben veelal de naam van de kleur die in het vertrek de overhand heeft. De blauwe kamer e.d.

Het kasteel zelf ligt op een "heuvel" en vanuit binnen heeft men via de verschillende kamers altijd zicht op het park en de zon.DSCN0970

DSCN0957

Camperplaats Bad Kösen. Een leuke plek aan de rivier de Saale.

DSCN0977DSCN0975 Het is de laatste tijd niet  zo  vaak voorgekomen  dat je  zo dicht bij een  rivier een  plaatsje vind.

Het is er erg heet; temperaturen van rond de 35 graden zijn de laatste dagen geen uitzondering. Ineke zoekt een plaatsje in de schaduw. Prijs van deze plaats is €8,- en hiervoor heb je gratis water.

De plaats Bad Kösen stelt op zich niet zoveel voor. Het is een plaats met thermaalbaden; dat zie je in deze omgeving meer.

Op de fiets doen we boodschappen bij de Lidl.

We vertrekken zaterdag naar Brachwitz. Een plaatsje op de route langs de Saale.  Het is een mooie camperDSCN1016plaats. We staan bij een  aanlegsteiger met vele pleziervaartboten. Het is er erg  druk; er wordt veel gevaren.

Bij de veerman moeten we de camperplaats betalen (€3,-) In 2013 was er in dit gebied een enorme overstroming. Het water stond tot aaDSCN1011n de dakgoot van het  veerhuisje.

Het water stond meer dan 5 meter boven normaal.

In de hele omgeving stonden grote gebieden onder  water. Bekend is het gebouw van de Opera in  Dresden.

DSCN1053Ineke breidt haar interesse voor het fotograferen uit met het maken van natuuropnames. We zullen in de loop van de tijd dit steeds vaker zien.

DSCN1051

Zondag gaan we op de fietsDSCN1004 naar Halle; de hoofdstad  van  deze omgeving.

We steken vlakbij de camperplaats de Saale over met  de pont.

DSCN1015 Deze pont heeft het erg druk; hij vaart constant af en aan.

De rit naar Halle gaat door mooi natuurschoon en de route is 15 km. Bij aankomst in de stad zien we dat een gedeelte langs de rivier is afgezet voor het zgn. "Lanternenfest". Vele muzikale optredens en vele bier- en bockworst stands.

We gaan naar de Altstadt en rond het grote marktplein zien we vele oude gebouwen.

DSCN1017 DSCN1042De Mariakerk en midden  op het plein de Rode  toren.

Waar deze toren de naam  aan te danken heeft is voor  ons niet duidelijk.

DSCN0927

Ook op het plein zien we een beeld van Schiller en Goethe; beiden hebben een verleden in deze stad.

Halle is ook de stad van Georg Friedrich Handel.De beroemde klassieke componist.

DSCN1026DSCN1033 De stad is, zoals gezegd, rijk  aan  vele oude gebouwen.

Deze stad heeft in de Tweede  Wereldoorlog dan ook niet  zoveel geleden als andere  steden in de  omgeving.

DSCN1022De "Fachwerkhäuser"zie je in Duitsland so wie so al veel, doch in deze omgeving wel erg veel.

Daarbij komt dat ze hier erg mooi gerestaureerd zijn.

Maandag blijven we nog een dag op de camperplaats in Brachwitz; het is te heet om iets te ondernemen. Daarom vertrekken we dinsdag richting Magdeburg

We vinden een plek op een grote camperplaats langs de Elbe. Er is ruimte voor pakweg 50 campers en de prijs  is € 8,- en daarvoor mag je er drie dagen staan.

We nemen een eerste kijk in de stad.DSCN1064

We zien de Wallonerkerk ( dit was vroeger een  klooster) In 1524 predikte Maaten Luther er.

De volgende dag maken we een fietstocht langs de Elbe. we gaan naar de bekende Waterbrug in Hohenwarte. (iets ten noorden van Magdeburg). De brug maakt deel uit van het waterkruispunt Magdeburg.DSCN1072

Opvallend is dat de fietsroutes erg goed zijn aangegeven. Als je een keer twijfelt dan is er steeds iemand die je vraagt of je problemen hebt.Men helpt je graag.

DSCN1074DSCN1075 De brug is met zijn 918  meter de langste  kanaalbrug ter wereld.

Deze is de verbinding  tussen het  Mittellandkanal  en het Elbe-Havelkanal.

Het kruispunt heeft 2 sluizen, waar in beide gevallen de schepen via een waterlift verder kunnen. Er moet een hoogteverschil van 19 meter worden overbrugd.

's Middags gaan we weer de binnenstad in. We zien een standbeeld van Otto von Guericke. Een natuurkundige, die de vacuümluchtpomp heeft ontwikkeld.De bekende Magdeburger halve bollen.

Terug in de stad zien we een bouwwerk van de bekende Oostenrijkse  architect HunderDSCN1101twasser. De "Groene Citadel". Een  identiek gebouw is er ook in Wenen. Exact gelijk.

Tegenover de "Groene Citadel"een imposant gebouw  van de Deutsche Post. Dergelijke imposante  gebouwen van de Duitse PTT hebben we in meer steden gezien.

De binnenstad van Magdeburg is vrij ruim. Er is in de oorlog veel kapot gebombardeerd . Er wordt verteld zo rond de 85 % en dat in de laatste oorlogsdagen.

Donderdag fietsen we de zgn. blauwe route; hoofdzakelijk door het groene gedeelte van de stad. We zien in een ontspanningsgebied -het Elbauenpark- het gebouw de  Jahrhundertturm. DSCN1103Hier kan men een tentoonstelling  zien over 6000 jaar historie, wetenschap en  technologie.

DSCN1104 Op het eind van de  fietstocht komen we bij de  Dom. Een prachtige kathedraal, die dateert uit 955.

Vrijdag verlaten we Magdeburg en gaan richting Potsdam. We vinden een plekje in Schmergow bij een Rasthaus.(Zum fröhlichen Landmann( er is niets vrolijk aan). Op een afstand van 33km. van Potsdam.

DSCN1117DSCN1118 De zaterdag fietsen we de  morgen en de middag en  komen leuke plekken  tegen. Het is hier zeer  waterrijk. De rivier de  Havel stroomt door dit merengebied. Het weer laat te  wensen over; het is droog, maar er is veel wind. In totaal fietsen we zo'n 50 km. Ineke is in haar sas op de E-bike. Het gaat erg goed.

Zondag 6 september gaan we naar Potsdam. Het regent; in de middag knapt het weer op en gaan we wandelend naar het Park Sans Souci. Het zeer riante onderkomen van de Hohenzollern. In het park krijgen we een regenbui; we kunnen echter schuilen en komen droog bij de camper. We gaan ons opmaken voor de interland Turkije-Nederland.

In Potsdam staan we op de camperplaats in het beroemde park Sanssouci. De schrijfwijze van Sanssouci is verschillend. De naam komt van de keizer Frederik de Tweede. Hij vond dat het graf dat voor hem was bestemd hem eindelijk geen zorgen meer gaf.

Het paleis Sanssouci is de echte publiekstrekker. De tuinen aan de voorkant zijn enorm grootDSCN1124.

DSCN1136  Het is niet mogelijk om  alles in een keer op de  foto  te vangen

DSCN1129 Aan weerszijden van de trap zijn wijnstruiken te zien. Dit was ook in het verleden het geval. Hiervan werden toentertijd wijnen gemaakt voor de keizerlijke familie en gasten.

DSCN1158DSCN1157 De gasten namen hun  intrek in de Orangerie. Op  dit moment staat dit  paleis  vrijwel geheel in  de  steigers voor een  grote  renovatie.

DSCN1193     DSCN1200Een ander paleis,  eveneens voor  gasten  (dan wel van een  hogere  afkomst) logeerden  in het  nieuwe paleis; ook  DSCN1199dit  gebouw staat volledig in  de renovatie. Ineke heeft  de steigers zoveel mogelijk  gemist.

Ook buiten het afgesloten park zijn er nog vele  gebouwen die behoorden tot het keizerlijke complex. Eén ervan is de Ruinenburcht; gefotografeerd vanaf de achterkant van het slot Sanssouci

DSCN1207We hebben niet alles kunnen bekijken; daarvoor zijn er teveel gebouwen. Kun je nagaan hoe de keizerlijke familie van het geslacht Hohenzollern leefde. De laatste keizer moest noodgedwongen het paleis verlaten en afstand doen van de troon; dat was bij de vrede van het einde van de Eerste Wereldoorlog besloten. De keizer vluchtte naar Nederland waar hij in Huize Doorn tot aan zijn dood woonde. Duitsland werd een republiek.

Niet alleen dit park is bekend.Er zijn er vele in Potsdam. De stad zelf is ook de moeite van het bekijken waard.

We gaan naar de Altstad, Op de fiets ben je er zo. We komen bij het centrum met

DSCN1162DSCN1180 de Brandenburger Tor en de  Obelisk. Deze laatste is eigenlijk  een vreemde eend in de bijt. Hij  past er niet helemaal.

DSCN1186

Een imposant gebouw is de  "Landstag", het bestuurlijk  centrum van de Deelstaat  Brandenburg., waartoe ook  Potsdam behoort.

DSCN1179 Vele gebouwen zien er schoon en goed verzorgd uit.DSCN1174

Links de Nikolaikerk en  rechts het grote gebouw  van de "Deutsche Post".

In hoeveel steden hebben we nu dergelijke grote gebouwen van de Duitse PTT gezien?

Dinsdag 8 september gaan we door. Niet naar een stad. We willen weer wat fietsen. We gaan naar Templin, een vestingsstadje aan de zuidkant van het merengebied.

's Middags naar het stadje. Er was markt en bij de kippenboer hebben we een gegrilde kip gekocht. 's Avonds kip met rijst gegeten. Lekker !

Woensdagmorgen gaan we fietsen. We hebben bij de VVV een plattegrond met routes gehaald. We kiezen een tocht van 25 km..

DSCN1210DSCN1211 Het is een prachtig  merengebied; Jammer dat  het weer niet erg  meewerkt. De route is niet  optimaal uitgepijld; het is meer een puzzeltocht.

DSCN1213  Toch is het zeer de moeite waard. We houden het  droog.

Dit merengebied is het begin van het grotere gebied van Mecklenburg-Vorpommern.

's Middags fietsen we nog een tiental km's. Daarna maken we een en ander klaar voor vertrek morgen.( donderdag 10 september)

Na een rit van ongeveer 150 km. over zeer goede wegen en door prachtig natuurschoon komen we in het plaatsje Weisen. Even zoeken,de coördinaten waren niet geheel correct, komen we bij de camperplaats; er staat niemand.

Op de plaats ligt een aangelegde vijver. Een ogenschijnlijk gewone vijver. Maar  niets is minder waarDSCN1219DSCN1227

Het is een isotoop; "een  vijver vol leven"

Dit volgens de informatie  op de "Anzeigetafel".

In de vijver zitten kikkers, visotters, futen; in de nabijheid leven vele soorten vogels, zoals meessoorten,zwaluwen en rietvogels.We zien hele mooie libellen en horen kikkers.

Ook moeten er in de omgeving ringslangen zijn. We hebben ze niet gezien.

Vrijdag 11 september. Bijna hadden we ons verslapen; het was 9 uur. Om half 10 reden we richting Lüneburg. Ook deze keer waren de wegen weer goed en de natuurschoon prachtig. Onderweg kochten we bij een bakker broodjes in de plaats Gorleben. Het plaatsje waar in het verleden veel is gedemonstreerd tegen opslag van kernafval. Hier namelijk was toen een tijdelijke opvang van dit kernafval.

Tegen 1 uur kwamen we in Amelinghausen op de camperplaats Lopausee. Hier hadden we een paar jaar geleden ook al eens gestaan. Een kaartje moet je kopen in het dorp; later bleek dat er een "Platzwart" komt om geld te innen.

Zaterdagmorgen 12 september staan we op met slechter weer; het is mistig met laaghangende bewolking. We besluiten naar de camperplaats,een 10-tal km's buiten Amelinghausen te gaan aan de rand van een heideveld.

DSCN1228  Er kunnen op deze plaats maar een beperkt aantal  campers staan; er staat 1 camper, dus geen  probleem.

We zoeken een leuk plekje.

DSCN1231 We maken een fietstocht  over de heide en soms langs zandpaden. Af en toe even op de kaart kijken, want ook hier is de bewegwijzering niet altijd adequaat.

Het weer is omgeslagen; het is warm en onbewolkt.

DSCN1238

DSCN1240 Onderweg maakt Ineke  leuke foto's. We willen  echter op tijd terug zijn  voor de Vuelta en zien of  Tom Dumoulin zijn leiderstrui kan  behouden. ( dit blijkt dus niet zo te zijn; jammer).

Zondagmorgen;het weer zal omslaan en de hele komende week niet meer zo zijn zoals het was.We gaan richting huis.We vertrekken  tegen half 10 en rijden eerst nog over Bundesstrassen om bij Bremen de autobaan te volgen.

Tegen 1 uur 's middags komenDSCN1248 we thuis.We hebben ruim 5 weken door Duitsland gereden;en ruim 2400 km's. afgelegd.

Het was een tocht waarin we veel hebben gezien en van prachtig weer hebben genoten.

We kunnen ons weer voorbereiden op de volgende reis.

1. Inge velt:
    29 augustus 2015
    Hallo zigeuners,

Wat een uitgebreid verhaal met mooie foto's . We zijn weer helemaal op de hoogte.
    Veel plezier.
    Groet de Veltjes
  2. Hein en Tineke:
    7 september 2015
    Nu jullie verhaal gelezen. We hadden er niet meer aan gedacht. Mariëlle herinnerde ons aan jullie reisblog. Mooi verhaal en leuke foto's. Groetjes van ons.