Spanje winter 2017.

13 december 2016

SDC15286

Dinsdagochtend tegen 8 uur vertrekken we richting Spanje, waar we dit jaar weer willen overwinteren.

SDC15282

Via Maastricht rijden we naar Luxemburg.

We rijden door de pas geopende tunnel en vermijden zo een aantal verkeerslichten. De tunnel van enkele kilometers passeren we heel snel.

In Luxemburg tanken we voor goedkoop; alhoewel het verschil steeds minder wordt; het is nog nauwelijks 20 cent. Dit verschil was in het verleden groter.

We besluiten steeds de autobaan te volgen. Op deze manier tijden we in 2 dagen naar Zuid-Frankrijk. Over de Route National doen we er 3 dagen over.

Ik denk dat het prijsverschil aan de ene kant een extra dag rijden en aan de andere kant het tolgeld (in totaal € 88,- ) te verwaarlozen is.

We overnachten in Bulgneville, waar we 2 jaar eerder ook stonden. We hebben vandaag 730 km. gereden.

Woensdag vertrekken we tegen 7 uur; we waren toch wakker en rijden ontspannen naar het zuiden. et weer is de hele dag zonnig.Tegen 4 uur komen we in Serignan aan op de camperplaats bij de Carrefour. Jaap en Anneke zijn er reeds de vorige dag aangekomen. We praten bij en gaan tegen 10 uur naar bed. Ook deze dag reden we 700 km.

Het internet van Vodafone; we hebben dit in Veendam geregeld,het werkt perfect en we hebben een 4-G snelheid.

Dinsdagmorgen gaan we tegen 8 uur richting Spanje. We kijken nog even op de camperplaats in Quart, vlakbij Gerona. We tanken water bij. Via de autobaan rijden we door Barcelona en Tarragona.

We komen zo tegen 4 uur aan op de mooie camperplaats in Hospitalet, enkele kilometers onder Cambrills. hier blijven we wel even om bij te komen van de reis tot nu toe; we reden 1900 km's in 3 dagen. Hier kunnen we ook fietsen.

Vrijdagochtend staan we lekker uitgeslapen en niet al te vroeg op; de zon is er al en zal de camper vrij snel verwarmen. De temperatuur is in de zon soms wel 25 graden in de schaduw echter nauwelijks 15.

SP2017-004SP2017-005

De zaterdag is het alweer vrij snel erg zonnig; het duurt even voor het warmer wordt; de zon staat immers nogal laag.

Jaap en ik fietsen naar het stadje om te zien of er een benzinestation is waar je LPG kunt tanken. Belangrijk hierbij is dat ze de juiste adapter hebben, die op de camper past.

Onze off-line navi laat onvoldoende zien waar we langs moeten; de fietsversie moeten we nog even zien te "installeren". Morgen proberen we het weer. We kijken naar het schaatsen; dan weer in de zon

SP2017-013 Ook onze fotografe geniet ervan.

Zondag hebben we veel wind en kunnen  eigenlijk niet buiten zitten.

We gaan naar de markt en zien in wat  voor mooie baai we eigenlijk verblijven.

SP2017-012

SP2017-011

Op de markt  kopen we voor  mij een  bodywarmer en  voor Ineke een  kleine  portemonnaie.

Maandag 9 januari. De wind is gaan liggen; het wordt de warmste dag tot nu toe.

's Middags maken we de camper schoon; het is na de lange reis van huis geen overdaad. We kunnen de rest van de dag van de zon genieten.

SP2017-015

Dinsdag 10 januari. Afgelopen nacht veel wind met sterke windstoten. De hele dag redelijk veel wind en bewolking. In de namiddag verminderd de wind en zien we de zon wat meer. Een "binnendag".

Een groot verschil met gisteren.

Woensdag 11 januari. Op de fiets naar Camrils; het eerste gedeelte over de N340. Een vrij drukke weg; toch een ruim gedeelte voor fietsers. Na een 8-tal km's kunnen we richting zee en rijden over de boulevard naar het centrum van Cambrils. Op een terras drinken we koffie en rijden vervolgens naar het einde van de boulevard.

SP2017-022

Op de terugreis rijden we langs de Lidl  en  doen een paar boodschappen. Terug  op  de camperplaats hebben we 42 km.  gefietst.

Donderdag 12 januari. We vertrekken;  gisteren kwam de lokale politie en die  verte;de ons dat we de volgende dag  moesten vertrekken. We gaan naar de  Ebrodelta. Tanken onderweg nog LPG; drinken koffie aan de haven van Sant Carles de Rapita en rijden door naar de officiële camperplaats in Amposta.

We schrikken dat er zoveel campers staan. Dat was 2 jaar gelden wel anders.Het maakt ons niet uit; we willen wel even fietsen in deze Delta van de rivier de Ebro.

SP2017-027's Avonds zien we een prachtige lucht.

Het is de hobby van Ineke deze luchten te fotogaferen.

Van fietsen komt niets terecht. Vrijdag 13 januari  is het erg winderig en we besluiten verder te rijden naar het zuiden. We ruilen op deze camperplaats nog even onze Spaanse propaangasfles. We hebben nu weer 2 volle gasflessen.We rijden naar El Grau de Castellon en zien aan de boulevard campers staan. We mogen weer.

's Middags zitten we voor de camper in de zon. Tegen 4 uur gaan we naar binnen. De temperatuur is nog 18 graden.

SP2017-028

SP2017-029

Zaterdag gaan we op de fiets naar  Benicassim waar we aan het eind van  de boulevard een koffie drinken. De prijs  van € 2,20 vinden we voor Spaanse  begrippen wel wat duur. De hele route is  25 km.

's Middags weer in de zon; heerlijk achter het windscherm.

SP2017-034  SP2017-035

Zondag blijven we de hele dag bij de camper. Ik heb overleg met Siem Jaspers. Siem en Franka waren erbij met de reis naar Turkije in 2012.

We hebben beide een internetkaartje  van Vodafone, ik kan niet opwaarderen.  Siem herkent het probleem maar ziet  ook geen oplossing. ik neem contact op  met Vodafone Veendam. Het lukt niet.

Maandag 16 januari.

Er komt er een e-mail. Men heeft in Veendam gezien dat  een databundel  toevoegen niet is gelukt. Vanuit Nederland heeft men het probleem verholpen. Je kunt dus een nieuwe bundel van 1 GB activeren als de data op zijn. Goede service vanuit Veendam.

's Morgens hadden we een Orange datakaartje gekocht in Castellon. Een  datasimkaartje vn 4 GB voor €20,- Dit is €5,- per GB. Echt niet te duur.

's Middags in de zon en later de reisblog bijwerken.Er kwam nog een excuus van Vodafone Nederland dat het activeren van de bundel in eerste instantie niet was gelukt. Goede service.

Dinsdag doen we een aantal noodzakelijke activiteiten bij de camper. Het weer is goed en ook redelijk veel wind.

Woensdag 18 januari gaan we op de fiets naar Castellon.

SP2017-39 Onderweg, nog in El Grao zien we bij  een  groot gebouw een octopus. De  Spanjaarden weten toch wel op een  creatieve manier aan een heleboel  dingen iets meer te geven. Ook bij bv.  lantaarnpalen zien we vaak een leuke  "versiering".

's Avonds zien we op het NOS-journaal  dat het aan de Spaanse Costa's hier en daar heeft gesneeuwd.

In Valencia, een 60km zuidelijker, zijn de stranden wit. De voorspelling is dat het weer een paar dagen van slag is. We blijven vooralsnog in El Grao.

Donderdag in de middag begint het te regenen; het stopt niet weer. 's Avonds en 's nachts valt me daar toch een aantal mm's en er is hevige onweer.. De volgende ochtend zien we het resultaat.

SP2017-040 SP2017-041

De campers tegenover ons staan in het  water. De hele kust heeft last van  hevige regenval. De voorspelling is dat  het de eerste dagen zo zal blijven.

Jaap en Anneke vertrekken deze  morgen naar Nederland. Het is niets bijzonders; de kinderen hebben hulp nodig bij de verhuizing.

Zaterdagochtend vertrekken we naar Tavernes Platja. Een toeristische plaats 20 km ten zuiden van Valencia. Onderweg lijkt het heel wat met het weer. In Cullera is het echter "huilen met de pet op". Veel wind en regen. We zien de vrachtauto van Bert en op de parkeerplaats staan er veel meer campers. We rijden door naar Tavernes en vinden in een voor ons bekende zijstraat een plaatsje; er staat verder niemand. We hebben zicht op zee en staan uit de wind. We zijn vandaag tevreden en morgen zien we wel weer.

SP2017-042 SP2017-043

Aan de Spaanse kust kan het ook erg triest zijn. Naar we hopen is dit echter van korte duur; het verveelt snel.

Zondagmorgen 23 januari vullen we de watervoorraad aan en gaan richting Alicanta. Even ten noorden hebben we een bekende plek. We kijken of we er terecht kunnen.

SP2017-046

In de buurt van Altea zien we dat het  weer erg heeft huisgehouden. De  Ramblas waar altijd markt  is staat onder  water. De zee gaat nog erg tekeer. Er  zijn veel mensen die een kijkje nemen.Deze  plaats is ook erg geliefd om een auto te parkeren.

We rijden door en zien even voorbij  Benidorm dat het weer hier niet zo  slecht is geweest. Het klaart nu ook op.

We komen bij El Campello. Hier staan   we elk jaar bij de rivier. Nu kan ook ook  wel, maar....

SP2017-048 We hebben tot nu toe bijna 2400 km.  gereden.SP2017-049

We komen vast te zitten en met veel  moeite lukt het ons  weer los te komen.  Hier willen we wel een paar dagen  blijven en wachten op mooi weer.

De volgende dagen is het inderdaad mooi weer en we genieten veel van de zon.

Donderdag 26 januari fietsen we de boulevard af richting Alicante.

SP2017-050 Op het eind en we zijn dan al in de stad  Alicante zien we een bekend echtpaar.  Helaas hebben ze ons weinig nieuws te  vertellen; alleen dat nu de hele boulevard  vanaf El Campello klaar is. Ergens in  San Juan (tussen El Campello en Alicante) kon je enkele jaren terug nog  met de camper staan. Nu niet meer.

In El Campello zien we bij een restaurant een Ape.
SP2017-054

Dit is een vervoersmiddel die we in het voorjaar van 2016 veel in Italië en met name op Sicilië hebben gezien.

Terug bij de camper is het eigenlijk niet meer geschikt om in de zon te zitten; het wordt bewolkt en dus ook wat kouder.

De voorspelling voor morgen is iets minder en dan gaan we een langere periode van mooi weer tegemoet. We zien wel.

Het is zondag 29 januari. We zijn hier op deze camperplaats alweer een week. Het weer is de hele week goed; af en toe wat wind. echter ook veel zon. De politie komt hier af en toe kijken; ze zeggen verder niets.Er staan hier campers langer dan wij; dus de plek bevalt wel.

SP2017-061

Ineke kan het echt niet laten. Ze maakt  veel foto's van een zonsondergang.

Thuis zullen we al deze foto's gaan  ordenen in een aparte map.

SP2017-062

Deze camperplaats ligt aan de oever van een vrij droge ramblas. We staan hier veel in de zon; we kijken vanaf deze plek naar het zuiden.

De zandlaan waar we staan is de laatste week goed opgedroogd. We kunnen nu makkelijk hier weer weg.

SP2017-064

De laatste dagen is het goed weer aan de  ramblas van de Rio Seco.

We hebben nog geen behoefte te gaan  verkassen; het is nu donderdag 2 februari en  aanstaande zondag staan we hier al weer 2  weken.

Op dit moment staan er iets minder campers; de laatste paar dagen was het wel erg druk. Op deze mooie plek hebben we geen last.

Zondag 5 februari. Op dit moment is het weer redelijk; voor Spaanse begrippen heeft het echter niets over. Er is niet constant zon en de temperatuur is te laag. Desondanks kunnen we toch altijd buiten.

SP2017-063

Is er teveel wind kunnen we de zonnescherm  nog gebruiken.

SP2017-065

Van  bovenaf heb  je toch een  leuk uitzicht  op de camperplaats.

Zaterdagmiddag zijn we naar het dorp gewandeld en hebben in een Engelse pub een koffie gedronken.

SP2017-072

SP2017-076

Op de weg terug gingen we langs de boulevard en op een terras in de zon spraken we nog met 2 Nederlandse middenstanders die even voor een 4-tal dagen een trip naar El Campello maakten. Even eruit; even weg van de dagelijkse beslommeringen.

Maandag 6 februari gaan we deze plek, waar we 2 weken hebben gestaan, verlaten. We slaan water in en Ineke doet nog boodschappen bij de Lidl. In El Campello ruilen we de propaangasfles om en gaan richting La Marina.

Onderweg stoppen we bij de Outletstore van Elche en kopen daar net als een paar jaar terug een paar herenschoenen.

We gaan kijken op de camperplaats in El Pinet in La Marina en zien op de voormalige camping een zeer groot aantal campers staan.

We gaan ook even kijken bij het restaurant en zien daar een camper; je mag hier overdag staan maar 's avonds moet je weg. Je mag hier dus niet overnachten.

SP2017-086

Het is een prachtig plek aan zee.

's Avonds gaan we naar de reguliere  camperplaats en overnachten daar; het is niet  ons "camperen"op een dergelijke plek.

SP2017-088De volgende ochtend gaan we direct naar deze leuke plek en ontbijten daar. Er komt nog een Duitse camper staan; zij wonen hier en komen regelmatig hier de dag doorbrengen

We blijven de rest van de week op de camperplaats El Pinet staan vanaf woensdag. Donderdag rij ik een aantal keren op de fiets van Ineke, zonder accu, naar een kraan in het dorpje en haal daar water. Later in de middag loop ik sinds lange tijd weer. Het is even wennen, maar ik heb wel voldoening.

Eigenlijk willen we zaterdag naar de markt in Santa Pola; een stadje 10 km. naar het noorden. Helaas is het weer ons niet goed genoeg; er staat een strakke wind.

We besluiten te vertrekken en gaan eerst naar Cartagena en doen daar de was. Ook kijken we naar de 10 km. schaatsen en zien Sven Kramer wereldkampioen worden. Jorrit Bergsma slaagt er niet in deze afstand te winnen. Een grandioze wedstrijd tussen deze beide.

SP2017-090

Na de was rijden we naar Perchellas; ook wel de Geitewei genoemd. Het is er druk en we vinden geen leuke plek.We rijden verder langs de kust  en komen op de plek waar we het eerste jaar ook hebben gestaan, toen nog met de Hymer.

SP2017-091

We zoeken een leuk en vlak plekje. Hier kunnen we wel een paar dagen blijven. We hopen dat de zon de komende dagen geen verstek laat gaan.

Zondag12 februari. In de middag klaart het weer enorm op en kunnen we in de zon.

SP2017-094

Af en toe heb je het idee dat je in de schaduw  moet gaan zitten; de zon heeft al veel kracht.

De plek waar we nu zijn is ten opzichte van 12  jaar geleden wel wat veranderd; men heeft  bosschage weggehaald; het is er op die manier  niet mooier op geworden.

Voor de nacht komt er nog een Engelse camper bijstaan; dit jaar zijn er veel Engelsen onderweg in Spanje en vaak hebben ze nieuwe campers. Misschien kopen ze minder huizen en gaan ze op een andere manier de winter doorbrengen. Het zou kunnen.

SP2017-098

Vanuit de camper kijken we naar een kleine baai.

De plaats heet Punte Calnegre en ligt zo'n 30 km. ten noorden van Aguilas en ook ongeveer 15 km. ten zuiden van Mazarron.

.We zijn nu ongeveer 2400 km. van huis.

Maandag begint weer wat bewolkt; later komt de zon er helemaal door. We doen de nodige huishoudelijke werkzaamheden. We maken de zonnepanelen schoon; die zijn door de stof in El Pinet wel erg smerig geworden. Het is geen overdaad. Het aantal amperes ,dat wordt bijgeladen, vliegt omhoog nadat ze schoon gemaakt zijn..

Dinsdag 14 februari worden we wakker met een helderblauwe lucht. Ineke maakt een foto.

SP2017-101 Het blijft het grootste gedeelte van de dag  onbewolkt en warm.

Later op de middag tegen een uur of 3 wordt  het licht bewolkt en langzamerhand verdwijnt  de zon.

SP2017-102

Bij het ondergaan van de zon maakt Ineke weer een foto. Op deze manier wordt een hele mooie dag in 2 foto's weergegeven.

Woensdag fietsen we naar de camperplaats Perchellas; hier hebben we een aantal dagen terug ook even gekeken; nu staan Rein en Annie er. Ze zijn aan de wandel naar Bolnuevo.

Donderdag vertrekken we van Puntas Calnegre en gaan eerst watertanken bij de BP. Daarna gaan we de camper wassen. Die was erg vuil geworden van Saharazand op de vorige plek.

SP2017-111  SP2017-114

Dat kunnen we zien dat de camper gewassen is.

Hierna doen we boodschappen bij de Lidl in Puerto de Mazarron. We drinken een kop koffie bij de Engelsman; die zit er ook al een aantal jaren. Helemaal afgeladen gaan we richting Calarbadina. We rijden door een mooi natuurgied.

In Calarbadina zien we dat er borden zijn geplaatst en dus kunnen we hier niet meer staan.

We rijden een 5-tal km. door naar Cabo Cope ; deze plek kennen we wel. De afstand naar Aguilas is ongeveer 7 km.(naar het noorden).

SP2017-117     SP2017-120

We zien er een aantal campers staan. We zoeken ons een leuk plekje uit en willen hier wel een paar dagen blijven.

Zaterdag 18 februari. De dag dat Harm, onze schoonzoon 50 jaar wordt. We gaan op de fiets naar Aguilas. Hier waarderen we ons datakaartje van Orange op. We gaan ook even op de markt kijken; heel veel kleding en groente en fruit.

SP2017-121 We drinken op de boulevard een heerlijke cappuccino.

Deze boulevard is wel een van de gezelligste met een keurig  strand. Er zijn veel Engelsen.

Op de terugweg gaan we in het winkelcentrum Eroski de  website bijwerken. Op de camperplaats hebben we een te zwak  signaal. Dit winkelcentrum staat voor meer dan de helft leeg. Erg triest. We gaan langs de Decathlon en bij de fietsafdeling laat ik mijn derailleur bijstellen. Het gaat prima heuvelop en -af.

Zondag 19 februari is het bewolkt. 's Middags lopen we wat in de omgeving en hebben een geweldig uitzicht op de "camperplaats".

SP2017-122   SP2017-126

Gisteren kwam zowel de lokale politie als de Guardia Civil langs. Ze keken wat rond. Op dit moment staan er verdeeld over het hele terrein ongeveer 25 campers. Er is plaats genoeg. Een probleem kan zijn dat je geen water genoeg hebt of dat de stroom te weinig is, vooral bij donkere dagen. Wij zullen daar direct geen last van ondervinden; we hebben water genoeg en kunnen met onze lithiumaccu wel een aantal donkere dagen hebben.

Maandag is een erg bewolkte dag. Van fietsen komt dan ook niets terecht; er staat teveel wind. We blijven binnen. Eigenlijk nemen we in overweging om morgen te vertrekken. Verder naar het noorden is het weer beter. We wachten af.

Dinsdag 21 februari. Het weer is beter en we blijven op deze plaats. We fietsen naar een plateau waar andere jaren ook campers staan. De weg gaat op en af; we hebben de wind goed tegen. Op het plateau aangekomen zien we dat je hier niet meer kunt staan.

SP2017-139 Het hele gebied van Cabo Cope naar Punte de  Calnegre is natuurgebied en het lijkt erop dat  de  Spanjaarden dit weer terug willen geven  aan de  natuur. Zelfs gewone auto's zijn niet  meer  welkom.

SP2017-132  SP2017-133

Op de foto links kon je andere jaren prima staan met de camper; het enige probleem was, dat de wind er soms erg sterk was. De verwachting is eigenlijk dat de plaats waar we nu staan wellicht volgend jaar ook niet meer gebruikt kan worden door campers; dit gebied behoort ook tot het natuurgebied Cabo Cope.

Zo zien we dat er steeds meer mogelijkheden om met de camper ergens te kunnen staan minder worden. Reguliere camperplaatsen komen er ook niet bij en als er ergens eentje komt dan ook nog vaak niet in een mooi gebied.

Op de terugweg hebben we de wind mee en ook het klimmen is vanaf deze kant niet zo moeilijk. Bij een benzinestation nemen we nog wat water in; we hebben jerrycans meegenomen. Je weet niet hoe lang we hier nog blijven in Cabo Cope. Als het weer goed blijft hebben we hier een hele mooie plaats.

Woensdag 22 februari. Eigenlijk willen we vandaag naar Aguilas op de fiets. Het weer is niet mooi genoeg. Het heeft vannacht iets geregend; harde wind. We gaan niet en denken erover om morgen te vertrekken. Het is verder naar het noorden beter weer. Marijn fietst in de omgeving van Calpe en heeft veel beter weer. Marijn belt of wij zondag ergens in de buurt zitten. Hij wil die dag nog wel bij ons doorbrengen. Hij vliegt zondagavond pas laat en de groep gaat al vrij vroeg de lucht in. Hij moet dan vele uren op het vliegveld doorbrengen. We spreken af dat wij naar El Campello gaan en hij daar zondagochtend wordt afgezet. Wij brengen hem dan  ''s avonds naar het vliegveld in Alicante; dat is vanaf de camperplaats maar een half uur rijden.

Donderdag bellen ook Johan en Aria dat ze vrijdag naar El Campello komen. Op de camperplaats ontmoeten we de familie Schaap. Harold en Marianne hebben we in het verleden wel vaker ontmoet. We drinken om 5 uur een borrel en halen herinneringen op.Het wordt gezellig.

SP2017-141

Johan en Aria zijn al vrij snel gesetteld en  genieten van het mooie weer.

Zaterdag 25 februari gaan we met Johan en  Aria naar de markt in San Juan. Onderweg  regent het en op de markt kunnen we schuilen.  Het duurt niet lang; het weer knapt op en 's middags zitten we lekker in de zon. Morgen staan we om 8 uur bij de weg en wachten op Marijn.

Zondagochtend even tegen 8 uur komt Marijn. Zijn fiets geven we direct een plaats achterop de camper. Onze gast aan tafel krijgt nog een warme maaltijd.

SP2017-145 SP2017-143

's Middags  lopen we  nog langs  de  boulevard  en drinken iets op een terras.

SP2017-148 Marijn geniet nog even van de Spaanse zon.  Tegen half 7 brengen we hem naar het  vliegveld. Hij gaat tegen 9 uur vliegen en is dan  rond 12 uur op Schiphol waar zijn vader hem  ophaalt. Tegen half 3 's nachts is hij dan thuis  in  Oude Pekela. Het was gezellig.

Maandag 27 februari. Zoals wel vaker in de winter viert Ede zijn verjaardag weer in Spanje.

SP2017-154

Johan en Aria komen een borrel drinken.

Vele telefoontjes en whats apps worden  beantwoord.

Als het weer zo blijft dan hebben we echt geen  klagen.

SP2017-155

Dinsdag hebben we een prachtige dag; we zitten de hele dag in de zon en op het eind van de middag lopen we met Johan en Aria naar de boulevard en drinken een pilsje op "ons" terras in de zon.

Ineke maakt 's avonds weer een leuke foto van de ondergaande zon.

Woensdag 1 maart. Een prachtige dag met volop zon. We gaan naar de markt in El Campello. Ineke koopt een horloge en Ede een powerbank van 16000 mAh. We kopen nog een extra data kaartje van Orange. Op deze manier hebben we waarschijnlijk genoeg GB tot we naar Nederland gaan.

De camperplaats is erg vol. Er komen zelfs auto's met aanhangwagentjes. Een Trabant uit 1989 heeft wel wat bekijks.SP2017-157

Even later staan auto en aanhangwagen in de rij van campers.

Vrijdag 3 maart. We gaan samen op de fiets naar Alicante. Op de boulevard  aan de haven zetten we de fietsen neer.

SP2017-175

De boulevardpromenade is geplaveid met een motief dat de indruk  wekt dat er een 1 meter breed pad ligt. Als je hierop rijdt krijg je het  gevoel dat je in een goot rijdt. Niet prettig.

(foto Johan Vellekoop)

SP2017-162

We gaan lopend de stad in. Via  trappen moeten we wat  hoogteverschil overbruggen. De  oude binnenstad kent natuurlijk  vele nauwe straatjes. Je kunt  zien dat alles erg oud is. De  dames kopen een paar  schoenen in de uitverkoop. We eten iets bij een Amerikaans fastfood restaurant Vips. Het is er erg druk.

Zaterdag komt de gasboer langs de camperplaats.

SP2017-173

Het lijkt alsof het toeval is. Onze Spaanse gasfles is bijna leeg. We ruilen voor een volle.

Met het gas dat we nu hebben aan propaan en lpg kunnen we thuis komen. Ineke gaat met Johan en Aria naar San Juan. Waarschijnlijk komen ze thuis met een "braadkip".

Inderdaad. De kip smaakt lekker.

Zondag 5 maart. Het lijkt dat er eindelijk een hogedrukgebied aankomt.We genieten van de zon.

Maandag 6 maart. Johan en Aria vertrekken. Ze gaan verder naar het zuiden. Ze hebben 10 dagen hier op de camperplaats gestaan. Voor hen eigenlijk een record. Meestal gaan ze eerder weer naar een andere plek. Wij blijven hier staan  De temperatuur is gestegen tot ruim in de 20 graden.

's Nachts is het erg warm; het is voor onze begrippen zomer. Spanje is in een hogedrukgebied geraakt.

Dinsdag gaan we  wandelen op de boulevard en zoals eigenlijk altijd drinken we een pilsje op het terras.

SP2017-176Deze keer wordt de foto niet gemaakt door onze "huisfotograaf" Ineke.

De ober begint ons al een beetje te kennen en brengt 2 kleine pils.

Woensdag 8 maart is het marktdag in El Campello.

SP2017-177 De vorige keer had Ineke al gezien dat er  leuke broeken waren voor mij.

Er wordt gepast en we kopen 2 broeken en een overhemd voor  de prijs van € 70,-

Ik kan er deze zomer weer tegen.

Vrijdag 10 maart. De laatste dagen is het erg warm. Overdag is het boven de 30 graden. Gisteren zijn we langs de boulevard richting Alicante gefietst en op een terras ons gezondigd aan een ijsje en een pilsje.

Vandaag was het om 10 uur eigenlijk al te warm om in de zon te zitten( wat zeuren we toch). We keren de zon onze rug toe.

Het wordt tijd om eens na te denken over het vertrek van deze camperplaats; we staan hier al meer dan 2 weken.Willen we het laatste weekend van maart thuis zijn; dan zullen we nog iets moeten plannen.

Zondag 12 maart. Het is een mooie dag; veel zon en weinig wind. De weersvoorspelling geeft slecht weer aan voor vannacht en morgen. We besluiten morgen te vertrekken en gaan uit voorzorg op asfalt staan; dan voorkomen we dat we komen vast te zitten in de kleiachtige grond.

's Nachts hebben we onweer en valt er veel regen. Maandagochtend vertrekken we en hebben de hele dag regen..

SP2017-182 We komen in de plaats Cullera; ongeveer 30  km. ten zuiden van Valencia.

De camperplaats is nu niet te bereiken; er staat  teveel water. Vannacht blijven we aan de kant  van de weg staan; er valt nog steeds veel  regen  en er staat een zeer harde wind; we  kunnen de  schotel niet uit hebben en zien dan ook geen tv.

SP2017-184

De volgende ochtend (dinsdag) gaan we naar de camperplaats en vinden een leuke plaats bij het riet. We kunnen al direct weer in de zon en de wind is gaan liggen

SP2017-185

'sMiddags  gaan we  naar de  stad en  doen enkele  boodschappen bij de Lidl.

Hier blijven we wel een paar dagen staan; deze  camperplaats is ontzettend groot en de stad is  leuk om verder kennis mee maken.

SP2017-186

We maken een wandeling door de stad en zien tegen de bergen een goed onderhouden kasteel.

We hebben geen zin er heen te wandelen; het ligt ons iets te hoog.

Vrijdag 17 maart brengen we een uitgebreider bezoek aan de stad.Het is er erg gezellig. Het Fallasfeest staat op punt te beginnen. Dit 4 dagen durend festival begint vandaag.

Fallas is een feest ter ere van Sint Jozef. Vooral in de provincie Valencia wordt dit SP2017-194

gevierd. Er worden enorme beelden gemaakt  door de verschillende "buurtverenigingen" en  in de straten opgesteld.

Op de laatste dag van dit feest worden de  beelden op ceremoniele wijze verbrand.

SP2017-190

Vele mensen kleden zich gedurende deze dagen in hun traditionele klederdracht.

SP2017-202

Van oud tot jong zien we de mensen verkleed.

Zelfs baby's in kinderwagens zagen we in feestkleding.

SP2017-199

Deze dames maakten er een danseest van.

Morgen (zaterdag) worden er bloemen gebracht naar de Maagd Maria.

Een houtenstellage met het hoofd van moeder Maria is opgesteld op het Plein van de Maagd.

De bloemen worden ingestoken in de stellage. Op deze manier wordt Maria aangekleed.

Het festival eindigt, zoals gezegd, met het verbranden van alle beelden. Het mooiste beeld gaat naar het Museum.

In 2016 is dit festival opgenomen in de lijst van Werelderfgoed van de Unesco. Voor de provincie Valencia een hele eer; men is hier erg trots op.

Zaterdag 18 maart gaan we 's avonds naar de optocht kijken.

SP2017-217

Alle vrouwelijke deelnemers hebben bloemen  die ze bij de "Mariastellage" afgeven en die in  het geraamte worden gezet.

SP2017-216

Zoals eerder gezegd hebben verschillende verenigingen hun mensen uitgedost met prachtige klederdrachten.

SP2017-229  Zeer aandoenlijk zijn de kinderen die meelopen  in deze optocht.

Het hele gebeuren duurt een aantal uren. Voor  de kleintjes is dit een hele opgave. Allen doen  het echter met ontzettend veel plezier.

Zondag 19 maart vertrekken we van Cullera. De thuisreis is begonnen. We rijden met zeer mooi weer naar Hospitalet; de plaats waar we de heenreis een week hebben gestaan. Er staat niemand, ondanks dat het zondag is.

SP2017-233    SP2017-236

De volgende morgen vertrekken we tegen half 9.

De reis gaat erg voorspoedig; we hebben volop zon. Tegen 4 uur komen we op de camperplaats in Serignan; aan de Franse zuidkust. Ook deze plek kennen we. We eten een kipnugget bij de Mac.Morgen willen we richting Lyon en waarschijnlijk overnachten we dan bij het vogelpark in Villars les Dombes.

Dinsdag 21 maart zijn we tegen 2 uur bij het vogelpark. We hebben 415 km. gereden op de autoroute. Dat schiet lekker op. We zoeken een plekje en zien oude bekenden.SP2017-237

SP2017-239

Afgelopen zomer waren we ook hier en hebben geen nesten gezien. De palen waarop de nesten waren gemaakt waren verdwenen. Nu waren de nesten er wel; echter in de bomen. Een veel mooier gezicht.

Woensdag 22 maart. We vertrekken tegen half 9 en rijden via de Route Nacional naar Nancy en gaan daar op de autobaan naar Luxemburg.

SP2017-246

We rijden naar de camperplaats in Dudelange;  we waren hier afgelopen zomer ook. Er is nog  plaats. Met enige moeite kunnen we redelijk  waterpas staan. We hoeven hier ook maar  1  nacht te blijven.

Morgen hebben we de laatste etappe richting huis. Nog ongeveer 550 km.

Donderdag 23 maart vertrekken we tegen half 9. Het is prima reisweer. We tanken in Luxemburg nog even erg goedkoop. De dieselprijs per liter is € 0,98. De navi stuurt ons nog even een stuk door Trier. Daarna via de Moezelautobaan richting Koblenz. We rijden zonder al te veel files door het Ruhrgebied en tegen 4 uur zijn we thuis.

SP2017-247

We hebben in totaal 5300 km. gereden. We  zjn 80 dagen weggeweest en hebben voor geen  enkele camperplaats betaald. Steeds konden  we vrije plaatsen vinden.

We vinden echter wel dat het aantal campers gaat toenemen; vooral de grotere combinaties zagen we veel. Vaak hadden ze dan ook nog een aanhanger met auto er achter.

Voor ons een reden de niet al te grote camperplaatsen te zoeken.

Veendam, 24 maart 2017.

Ede en Ineke Staal.

1. Hein en Tineke:
    3 januari 2017
    Veel plezier. Hein en Tineke
  2. Inge velt:
    7 januari 2017
    Mooi, je bent weer los.
    Een snelkoppeling gemaakt op het bureaublad. Zo zijn jullie sneller te volgen.

Fijn verblijf in het zonnige Spanje.

groetjes Inge
  3. Hein en Tineke:
    7 januari 2017
    Leuk beging van je verslag. Goed aangekomen en nu maar genieten met het mooie weer. Groetjes
  4. Pieter en Berta Smilda:
    12 januari 2017
    Hallo Ede en Ineke,

Jullie treffen het met het weer. Geniet er maar van. Hier is het stilte voor de storm die ze vannacht verwachten.

Wij wensen jullie een goede reis.

Pieter en Berta
  5. Simon en Minke Sas:
    14 januari 2017
    Hoi Ede en Ineke. Hoorde van Franka dat jullie in Spanje zijn. Geniet er van.
  6. Pieter en Berta Smilda:
    16 januari 2017
    Beste Ede,

Met een abonnement van KPN kun je heel Europa door zonder problemen. Zelfs opwaarderen in de camper!

Groetjes.
    Pieter
  7. Siem Jaspers:
    17 januari 2017
    Mooi gegaan met het opwaarderen van je Vodafone tegoed.gr Siem.
  8. Hein en Tineke:
    22 januari 2017
    Net jullie blog weer gelezen en wij hopen dat het weer snel opknapt. Groetjes.
  9. Ko en Bea:
    26 januari 2017
    Leuk jullie weer te kunnen volgen ziet er wel heerlijk voorjaars uit,Veel plezier,grote ko en beauty.
  10. Berta Smilda:
    30 januari 2017
    Wij zijn op de hoogte via de blog, wat hebben jullie slecht weer gehad maar vanmorgen in de AD mooi weer in Alicante met 19 gr. Geniet er van aan de ramblas. (Mooi plekje herkenbaar) verder nog een mooie reis en wij volgen jullie vis de blog. Lieve groeten van ons P en B.
  11. Hein en Tineke:
    19 februari 2017
    Leuke plek zo in de duinen. Groetjes Hein en Tineke
  12. Franka Roeters:
    26 februari 2017
    Hoi ede en Ineke,

Lees net in jullie verslag dat Johan en aria er ook zijn, doe ze de groeten van ons, en ook fam schaap, die hebben we diverse keren ontmoet, Siem is vanmiddag weer op texel aangekomen, en nog een fijne tijd, Gr Siem en franka
  13. Ko en Bea:
    28 februari 2017
    Ede vanaf hier van harte iets telaat maar ben net terug van Gran Ganaria en ze wilden me niet even uitlaten boven Spanje ook Ineke van harte.Jullie vermaken je nog best zo te zien nog veel plezier en kom goed thuis.gr Ko en Bea
  14. Berta Smilda:
    1 maart 2017
    Jarig geweest!! Wij waren de datum vergeten, maar nog van harte gefeliciteerd en nog heel veel gezonde jaren erbij. Geniet lekker van de zon en zee. Lieve groet Berta en Pieter uit Groningen.
  15. Berta Smilda:
    3 maart 2017
    Toch heel bijzonder je kleinzoon ontmoeten in Spanje en samen eten in de camper. Trotse Opa en Oma! Lieve groet Berta en Pieter
  16. Johan en Aria:
    9 maart 2017
    Fijn dat je nieuwe broeken hebt, het overhemd zal er vast goed bij passen dat kan je wel aan Ineke overlaten. Groetjes Johan en Aria
  17. Hein en Tineke:
    18 maart 2017
    Wat mooie foto's heb je gemaakt Ineke. Het was vast een prachtig gezicht al die mensen in klederdracht. Groetjes van ons.
  18. Johan en Aria:
    21 maart 2017
    Wij wensen jullie een goede reis en spreken elkaar vast nog wel.
    Groetjes Johan en Aria, Jan en Marja.