Frankrijk aug./sept. 2016.

24 augustus 2016

​ Zondag 21 augustus.

F0002

We vertrekken vanuit Veendam tegen  half  9 richting Frankrijk. Het weer is voor de tijd van het jaar gewoon slecht. We houden de eerste uren veel bewolking en regen. We  rijden richting Maastricht en in het noorden van de provincie Limburg hebben we onze eerste "nachtstop". We gaan naar een camperplaats in Milsbeek.

We komen er tegen 12 uur aan. In de loop van de dag krijgen we bezoek van Jaap en Anneke en Pieter en Berta.

F0003 Zij zijn al enkele dagen onderweg en gaan richting Italië. We halen weer veel herinneringen op en zijn erg blij Bertha in zo'n goede gezondheid te  zien.

De volgende dag, maandag 22 augustus vertrekken we van deze camperplaats. Al vrij snel wordt het weer beter; de bewolking verdwijnt en de zon laat zich zien. Bij de Belgisch-Franse grens verwachtten we enige controle. We zien echter niets. Degenen die kwaad willen hebben hier geen problemen.

We bereiken Nancy tegen half 4 en vinden vrij snel de geplande camperplaats aan de rand van de stad, niet ver van het centrum.

We lopen de stad in en zoeken een Orange-winkel voor een data-simcard. In de binnenstad vinden we er één. Het kaartje is snel geïnstalleerd; terug bij de camper blijkt dat we geen internet hebben. Terug naar de winkel; kan nog voor 7 uur. Met man en macht probeert men het euvel te verhelpen. Helaas; men vraagt of ik morgenvroeg terug kan komen. Zo gezegd, zo gedaan. Weer lukt het niet. De tablet kan het kaartje niet lezen. Men geeft als diagnose een kapotte poort voor het simkaartje. (komt mij niet zo aar voor).

We gaan naar een winkel die ook repareert. Dezelfde conclusie. Ik vraag of hij het kaartje in een dongel op het note-book kan installeren. Dat lukt. We hebben internet.

We gaan de stad verkennen; halen wat informatie bij de VVV op één van de mooiste pleinen van de stad. We worden geholpen door een Nederlandse mevrouw, die 35 jaar geleden door de liefde hier is gebleven.

F0007    F0009

Het plein is de moeite van het bezichtigen waard.

's Middags fietsen we nog een eindje langs het kanaal de Meurthe. Later zitten we buiten; wel in de schaduw en met een lekker  windje. Het is zomer.

De volgende dag, woensdag 23 augustus, verlaten we Nancy. Voor deze 2 nachten betalen we € 4.70. We rijden over de ons    bekende weg A330 ( 's winters als we naar Spanje gaan. We rijden ongeveer 60 km. naar Thaon les Vosges.

F0019 Aan de Moezel vinden we een leuke plek.

Hier kunnen we wel enkele dagen blijven. Het is een leuk plaatsje om wat beter te bekijken. Het weer is echt zomers; de temperatuur is al snel boven de 30 graden. Donderdag doen we enkele boodschappen bij de Lidl ( waarom ook niet). We fietsen langs de Moezel.

In de rivier zitten vele sluizen; het hoogteverschil is op de fiets goed merkbaar. Het weer is erg warm; het fietsen zelf geeft weinig verkoeling. De temperatuur in de schaduw ligt tussen de 35 en 40 graden.

F0023

De bruggen bij de sluizen zijn veelal voorzien van fleurige bloemen.

F0027

De sluizen zelf hoeven niet meer met de hand te worden  bediend.

De boten varen erin en alles gaat automatisch. Het aantal sluizen hier in de Moezel is talrijk. Z ongeveer om de kilometer heb je er één.

F0024 Langs de rivier zijn hele gedeelten gekanaliseerd. Hierdoor zijn er vele waterpartijen ontstaan, die voor recreatieve doeleinden worden gebruikt; veelal door mensen uit de buurt.

F0031

De rivier wordt redelijk gebruikt voor commerciële scheepvaart. De grote laadbakken vervoeren meestal grint naar een dichtbij gelegen fabriek.

F0032

Af en toe zien we een enkele pleziervaartboot. Zelfs uit Nederland reizen ze per boot; je moet hiervoor echter wel de tijd hebben. Vooral gezien de vele sluizen die je moet passeren.

F0034 Zaterdag 27 augustus.

Er zal toch ook een keer gewassen moeten worden, ondanks dat er weinig kleren worden gebruikt.

Na het weekend zullen we deze plek verlaten; we zoeken iets anders.

F0035​We fietsen langs de Moezel; hele mooie fietspaden vindt je hier; vaak kilometers lang.

We doen deze tocht van zo'n 25 km 's avonds. Overdag is het zelfs te warm om te fietsen. Wat wil je bij een temperatuur van 40 graden.

F0041​ Na het fietsen is het heerlijk een pilsje op een terras.

Dit terras is wel dichtbij de camperplaats.

F0039

Zo af en toe moet er het een en ander worden gerepareerd. Het is maar goed dat het je hobby is.

Maandag 29 augustus vertrekken we van Thaon les Vosges. We zullen vandaag geen lange rit maken. Eerst doen we boodschappen bij de Lidl. We hebben een kleine week achter de rug van zeer warm weer; gelukkig is het nu wat koeler.

F0045​ Een 60-tal km's verder vinden we een kleine en leuke camperplaats in Monthureux sur Saone. Alle voorzieningen zijn er.

F0047​We lunchen aan de oever van de rivier de Saone. Deze rivier ontspringt niet zo heel ver hiervandaan. Het weer heeft de aangename temperatuur van zo'n 25 graden.

We houden het best uit op deze manier.

Dinsdag 30 augustus. We vertrekken richting het merengebied van de Jura. De afstand is ongeveer 60 km.

We hebben een camperplaats in de buurt van Vesoul ingetoetst in het departement Franche Comté. Er zijn er twee. De eerste en ook de grootste ligt vlakbij een camping; lijkt ons niet zo leuk. We gaan naar de tweede. Hier kunnen met pijn en moeite 5 campers staan. Er staat niemand. We installeren ons op de mooiste plek met uitzicht op het meer.

F0048F0052

We fietsen dit meer rond; de afstand is 6 km. en rijden door een prachtig natuurgebied.

Woensdag 31 augustus. 's Morgens brood gehaald in Vesoul. Tegen 12 uur komen Jaap en Anneke en Pieter en Berta. Ze zijn nog steeds op weg naar Italië. Voor de rest van de dag zitten we in de schaduw. De temperatuur is nog steeds boven de 30 graden.

Donderdag 1 september. J. en A. en P. en B. vertrekken richting Italië. Wij fietsen via een omweg langs het meer ; doen boodschappen bij Le Clerc. 's Middags fietsen we naar Vesoul.

F0059F0058

De stad valt ons erg tegen. We drinken een pilsje op een terras en gaan weer terug naar de camper. We hebben vandaag zo'n 30 km. gefietst. We zitten in de zon aan het meer.

Vrijdag 2 september. We gaan nu echt naar de Jura.

F0060F0061

Het weer is nog steeds erg zomers. De route, vooral via D-wegen is prachtig. De eerste camperplaats; bij de grotten van Baume-les- Messieurs staat ons niet aan. We gaan verder naar Clairvaux-les Lacs. Een redelijke plek; echter te dicht op de straat. De derde camperplaats is bij Maisod aan het meer. (een 100 meter lopen).

F0065

Hier blijven we. Een kaartje kopen bij een automaat bij de haven. ( 400 meter verderop).

Zaterdag 3 september.

F0071

Onder de luifel de website bijwerken; binnen is het veel te warm.

Het bijwerken vereist wel enig geduld. Met de dongel is het niet zo snel. Ligt het daaraan of aan de uploadsnelheid van Orange?

Zaterdag 3 september.

Zonnen aan het meer van Vouglans. Aanvankelijk waren er niet zoveel mensen; later veranderde dat.

Zondag 4 september. We rijden langs het meer.

F0087

Het geeft af en toe een prachtig uitzicht.

Het meer is ontstaan doordat men in de rivier de Ain een stuwdam bouwde. Men begon hiermee in 1955.

Dit stuwmeer is het derde van Frankrijk.

F0090

De energie die hier wordt opgewekt, komt overeen met de consumptie van de inwoners van Becanson en Bourg en Bresse.

Het is een prachtige route:Route du Lac.

We komen aan op de camperplaats in ThoiretteF0099.

We staan vlakbij de Carrefour Expert.

Ineke doet enkele boodschappen

Maandag 5 september. Het weer is wat minder, zoals voorspeld. Er vallen enkele druppels regen. We doen de nodige camperactiviteiten en proberen de website bij te werken: lukt niet; morgen beter.

We gaan naar de camperplaats in Izernore.

Dinsdag 6 september.

Na het tanken van water en het doen van de andere sanitaire zaken gaan we langs de Gorges de l'Ain. We rijden een schitterende route.

F0105 F0109

We drinken koffie op een geweldige camperplaats bij een restaurant.

F0115

De nieuwe autobaan A40 over de rivier de Ain.

Tegen 12 uur komen we in Villars les Dombes bij het Vogelpark. Dit is ons welbekend; we zijn hier in de winter op weg naar Spanje vaker geweest.

We zien dat er een en ander is veranderd.

De stellages voor de nesten van de ooievaars zijn verdwenen.

Woensdag 7 september.Bij het toeristenbureau halen we een plattegrond met 2 fietsroutes. Omdat beide routes ongeveer 100 km elk zijn korten we de ene in tot 40km. We fietsen in een zeer  landelijke omgeving met vele meertjes; deze zijn vrijwel niet toegankelijk gemaakt. We komen er niet echt dichtbij.

Donderdag 8 september hebben we gereserveerd voor het Vogelpark. Het Parc des Oiseaux. We wandelen hier zo'n 4 uur en zien vele vogels uit verschillende continenten.

Een indruk:

F0133 F0134

Het is niet al te druk in het park. We kunnen alles rustig en goed bekijken.

Het is echter al zeer warm; zo rond het middaguur tegen de 30 graden. Er zijn bankjes in de schaduw.

F0159

F0184

We horen uit Pekela, dat Marijn een auto heeft gekregen; kan hij tijdens zijn stage in Sneek thuis blijven wonen.

De toekan

"Gewone parkieten"

Chileense flamengo's

Vrijdag 9 september. Vandaag een deel van de andere route gefietst.

F0186

F0188

Deze route is leuker dan die van eergisteren. Meer afwisselingen en leukere dingen om te zien.

Zaterdag 10 september. We hebben 2 camperplaatsen ingetoetst. De eerste is niet veel bijzonders; ook te dicht bij een drukke weg. We hebben hier de sanitaire zaken geregeld. Door naar de tweede. We rijden het gebied van "nowhere" in en komen in het dorpje Illiat.

F0190 F0192

We vinden de camperplaats; er staat niemand en er zijn 4 plaatsen. We installeren ons; het is een hele leuke plek met de nodige voorzieningen en het kost ook nog eens niets.

Zondag 11 september. We fietsen naar het dorpje Chatillon sur Charonne. Het heeft een centrumfunctie et een klein centrum.Het is hier iets geaccidenteerder dan de vorige keren.

Maandag 12 september rijden we naar  Louhans een stadje iets ten westen van Lons le Saunier.. We staan aan de rivier La Seille.

F0198

Niet alleen wij genieten van deze rivier. Ook deze beesten weten wat goed voor hun is.

F0195

Er zijn leuke camperplaatsen; het is er vol. We gaan iets verderop staan. De drukte is het gevolg van een hele grote maandagmarkt. 's Middags gaan er weer een heleboel campers weg.

Het is er weer rustig.

We lopen naar het centrum van het stadje.

F0204

We drinken een pilsje op een terras.Ineke krijgt er een in een heel mooi Heinekenglas. Als we vragen of we er een kunnen kopen, krijgen we er twee gratis en ze worden ook nog eens goed ingepakt.

's Avonds zitten we lang buiten; binnen is het erg benauwd warm.We zijn nu 3 weken onderweg en het weer is geweldig; soms te heet. We klagen niet. Volgens de berichten zal het woensdag gaan regenen; we zullen zien. We blijven in ieder geval nog staan

Woensdagmorgen vertrekken we richting de Bourgogne.We rijden langs leuke D-wegen en genieten van de omgeving.

F0219

We hebben een camperplaats ingetoetst langs het Canal de Bourgogne en als we er aankomen in het plaatsje Vendenesse zien we dat er nog één plaatsje vrij is. We gaan er staan en later verplaatsen we de camper naar een leuker plekje.

's Middags fietsen we langs het Canal en Ineke maakt leuke foto's..

F0212 F0213

's Avonds zitten we buiten en hebben een mooi uitzicht op de Romaanse kerk van het dorpje.

F0229

Later in de avond krijgen we veel onweer en regen.

Donderdagochtend is het wel droog, maar het weer lijkt omgeslagen. Het is direct 10 graden kouder.

's Middags knapt het weer op; we gaan fietsen langs het Canal de Bourgogne.

F0233 Opvallend zijn de vrij grote boten die de vele sluizen moeten passeren. Het bedienen van de deuren is veelal handwerk.

F0237

Het verval in het kanaal is ongeveer 3 meter. Een en ander duurt een kwartier en dan weer naar de volgende sluis.

Zo om de kilometer heb je er weer één.

Het stelt je geduld aardig op de proef.

Vrijdagochtend 16 september vertrekken we richting Langres. Het is weer een mooie route. Bij Langres zien we de camping waar we jaren geleden hebben gestaan. De eerste camperplaats die we nu tegen komen is niet goed; we hebben geen tv-ontvangst. We rijden door naar Rebeuville; een camperplaats met alle voorzieningen.

F0241

We zitten weer lekker buiten; alleen hebben we wat last van vliegen; er is een manege vlak in de buurt.

F0242

Ineke schiet weer een leuke foto; ze heeft er veel aardigheid in en is erg alert op leuke kiekjes. Ook deze reiger nemen we mee.

Zaterdag 17 september vertrekken we weer. Het is miezerig en niet al te warm. Later klaart het iets op. Tegen half 1 komen we aan op de camperplaats Dudelange net over de grens in Luxemburg. Het is een c.p. met 8 plaatsen en alle voorzieningen. Er is een stroomaansluiting maar die werkt niet.

F0246

Het weer is zonnig en we zitten buiten.

Voor de doorreis is dit een hele mooie camperplaats.

Tegen 3 uur is de plaats helemaal vol; 's avonds betrekt de lucht en valt er regen. We hebben van half 1 tot 6 uur heerlijk in de zon gezeten.

Zondag 18 september. We vertrekken met regenachtig weer. Op de camperplaats in Bastogne (Bastenaken) is er markt. We kunnen er wel staan, maar vinden de plek eigenlijk niets. Bastogne trekt ons niet aan. We rijden door naar Rekem in Belgisch Limburg.

F0249​ De camperplaats staat aan de Zuid Willemsvaart; de plaatsen zijn niet al te ruim. We willen hier wel wat fietsen.

Maandagochtend gaan we eerst naar  Maasmechelen; we komen bij het outletcentrum. Ineke koopt een bodywarmer en Ede een jack. Beide zijn ze sterk afgeprijsd.

's Middags gaan we naar Maastricht; de afstand is maar 10 km. en we rijden via een mooie route.F0253 ​

F0257

Op het Vrijthof drinken we een kop koffie.

Ineke maakt een foto van de Sint Servaeskbasiliek en van een kunstwerk  op het plein.

Dinsdag 20 september. We gaan naar Oud Rekem. In 2008 kreeg deze plaats de waardering van "Mooiste dorp van Vlaanderen".

F0259

F0264

We kunnen ons er iets bij voorstellen.

We doen nog enkele boodschappen bij de Aldi en 's middags fietsen we een deel van een knooppuntenroute. Deze omgeving langs de Maas is geweldig om te fietsen. Er zijn verschillende routes waar veelvuldig gebruik van wordt gemaakt. Het is  er druk.

Woensdagmorgen vertrekken we. De bedoeling is om nog een nacht in Milsbeek (Noord-Limburg) te blijven. Nauwelijks daar aangekomen besluiten we echter toch maar naar huis te gaan. We hebben een aantal heerlijke weken gehad; we hebben leuk gefietst en toch wel weer een aantal mooie dingen gezien. Het weer was geweldig soms een beetje te warm. (klagen willen we toch).

Woensdagmiddag tegen 3 uur waren we thuis. Het opruimen kan beginnen.

1. Hein en Tineke:
    25 augustus 2016
    Heel veel plezier in Frankrijk. Goed weer zo te zien op de foto's.
    Hier nu ook echt zomer. Groetjes van ons.
  2. Berta Smilda:
    9 september 2016
    Hoi Ineke en Ede
    Een heerlijke nazomerse vakantie in Frankrijk. Met mooie foto's van Ineke. Wij genieten in Italië. Nog veel plezier!
    Liefs Pieter en Berta
  3. Hein en Tineke:
    18 september 2016
    Goedemorgen, wat weer een leuk reis verslag. Zo hebben we jullie weer goed kunnen volgen. Niet zoveel contact gehad als anders. Dat lag aan het digitaal verkeer en konden er niets aan doen. Nog een goede reis terug en we zien elkaar vrijdag. Groetjes van ons.