Voorjaar 2016. Italië-Sicilië deel 2

14 mei 2016

Vervolg van deel 1.  Het was niet mogelijk het verhaal in het vorige deel te vervolgen; vandaar deel 2 op deze manier.

Zaterdag 14 mei.

We blijven vandaag nog op de camperplaats bij de Mozzarellaboer in Paestum. 'sMorgens gaan we op de fiets (300 meter) naar de archeologische opgravingen van Paestum. De tempelruïnes van mooi goudkleurig kalkzandsteen staan tussen de cipressen en oleanders. Heel bekend is de tempel van Neptunus, een prachtig overblijfsel van de Griekse oudheid.S0864S0862De tempel was niet gewijd aan Neptunus, maar aan Zeus. De tempel is in het midden van de 5e eeuw v. Chr. gebouwd in een opmerkelijk zuivere Dorische stijl.

Na het bezichtigen van de ruïnes zijn we op de fiets naar het stadje Paestum gereden. Hier vinden we wel zeer veel hotels , waarvan enkele zeer luxueus. Je kunt zien dat het in het seizoen zeer toeristisch moet zijn ; nu is er niets te doen. Het mag dan Pinksterweekend zijn. Er zijn geen terrassen open. We gaan terug naar de camper.

De rest van de dag zitten we buiten in de zon; we lezen wat en kijken af en toe naar de Giro.S0865 We bereiden ons langzaam voor op de reis naar het noorden.

Zondag 15 mei. Het heeft erg veel geregend vannacht met nogal wat onweer.

We vervolgen onze reis en rijden grotendeels via de autostrada langs Napels en Rome. In het begin regent het nogal; later op de dag wordt het droog. We lunchen langs de erg drukke kust in het plaatsje Lido di Ostia. Er zijn veel toeristen uit  Rome. Het laatste gedeelte gaan we weer via de autostrada en doordat er een gedeelte klaar is rijden we voorbij de afslag naar de camperplaats. Onze navi brengt ons echter feilloos naar de plek. We vinden een camperplek dichtbij het strand in het plaatsje Sant d'Agostino. Deze plaats ligt even ten noorden van Civitavecchia. Ineke heeft contact me Jaap en Anneke; een half uur later zijn ze er. Ze zijn niet via de bergen verder gereden; het weer was daar te slecht. Morgen doen ze weer een poging.

S0867​Tegen de tijd dat de zon ondergaat maakt Ineke nog een aantal leuke foto's vanaf de camperplaats.

De lucht zit echter wel vol regenbuien; afwachten of we er iets van krijgen.

S0872Het ondergaan van de zon is toch wel een dankbaar object om vast te leggen.

Toch is het dan op dat moment niet warm genoeg om nog buiten te zitten.

Maandag 16 mei. We vertrekken naar Lido di Tarquinia, een afstand van 15 km. Jaap en Anneke zijn reeds vertrokken. De volgende ochtend willen we nog op de fiets naar Tarquinia maar het weer is ons niet goed genoeg. We vertrekken en rijden naar de autostrada richting Lucca. We rijden op een adres en niet zoals gewoonlijk op coördinaten. Dit breekt ons in de buurt van Lucca op; we komen niet in de stad, maar op een afstand van 30 km. Nu toetsen we de coördinaten van een camperplaats in Lucca in. Een half uur later rijden we de plek op.

Dinsdag avond lopen we de stad nog even in om even een eerste indruk te krijgen. We gaan naar Piazza Napoleone, één van de belangrijkste pleinen van de stad. we eten een pizza  bij een pizzeria aan dit plein. Morgen woensdag hebben we de hele dag de tijd om de stad te bekijken.

S0873Heel bekend zijn de stadswallen, die dateren uit de 16e eeuw. Deze wal heeft een lengte van 4,2 km. Je ziet er vele wandelaars en joggers; auto's mogen er maar heel beperkt komen.

​In het centrum zien we o.S0879a. het theater. Hier worden vele belangrijke opera's opgevoerd.

S0882

Van de belangrijke componist Giacomo Puccini worden vele werken opgevoerd; geen wonder hij is hier geboren. We zien hier het geboortehuis van deze bekende zoon van Lucca.

Eveneens een belangrijk persoon, waarvoor hier een museum is ingericht, is Leonardo da Vinci.

S0901

In dit museum zien we de Glider; iets wat lijkt op de vleugels van Icarus, die probeerde hiermee te vliegen.

Opvallend is de Perpetuum Mobile; hier links onder de vleugel te zien. Waarom kan men deze eeuwige beweging niet omzetten in constante energie?

S0903 Ook even tijd voor het waarderen van een goed stuk straatmuziek wat hier en daar op een plein wordt gegeven.

Deze fluittist speelde werkelijk goede R.en B. muziek.

S0895 ​

De basiliek San Martino. Deze Domkerk is gewijd aan Sint-Maarten. De stijl is volgens de lijnen van Pisa: de Pisaanse stijl.Over de bouw van deze kerk heeft men bijna 3 eeuwen gedaan; hetgeen vroeger veel vaker voorkwam.

S0884Ook deze kerk ,San Michelle, is gebouwd in de Pisaanse stijl. Deze gevel is zelfs heel pompeus. Bovenop de gevel staat een beeld van de aartsengel Michaël die de draak bedwingt.

's Middags fietsen we nog op de eerder genoemde stadswal en genieten van nog een aantal overblijfselen uit de  Middeleeuwen. We sluiten ons bezoek aan Lucca af met een drankje op een terras. We hebben deze stad leren kennen als één met nogal wat historische accenten. In tegenstelling tot bv. Siena zien we hier niet dat het onderhoud van de meeste restauraties worden bekostigd door de Unesco; vaak zijn vele gebouwen wel aan restauratie toe. De stad doet dan eigenlijk wat authentieker aan dan Siena. Siena is er echter niet minder mooi om.

Donderdag 19 mei Vertrekken we vanuit Lucca richting Milaan zo tegen kwart voor 8.Eerst nog even verzorging: w.c. legen; vuil water lozen en schoon water tanken. Daarna bij de automaat betaald (€20 voor 2 nachten) en rijden. Al snel op de autostrada naar La Spezia en vandaar naar Parma. Dit gedeelte gaat dwars door Toscane en is zeer bosrijk en qua natuurschoon heel mooi. Helaas, het regent en onweert de hele tijd. Tot de stop even voorbij Parma constant felle regenbuien. Tijdens deze stop even een kop koffie en tegen half 11 richting Milaan. De grens bereiken we tegen half 1 en tanken diesel en hopen de website nog even bij te werken. Het gaat niet; geen parkeermogelijkheid. Bij de eerste stop in Zwitserland weer geprobeerd en jawel het lukt.

Vrijdagmorgen zijn we al vroeg, zo tegen half 8, vertrokken van Autohof afslag 64b van de A5. We wilden eigenlijk vandaag thuis komen; dus alleen via de autobahn rijden.

De reis gaat zeer voorspoedig; alleen bij Köln hadden we een file; het was immers vrijdagmiddag. Een uur oponthoud. Tegen 6 uur reden we de oprit op aan de Rietdekkershof.

S0906

Toen we vader en moeder zwaan zagen, met hun 4 jongen,voelden we ons gelijk weer thuis.

Slotopmerking.

We kunnen terugkijken op een geslaagde reis van 10 weken naar Italië en Sicilië. In totaal reden we 6750km. Op Sicilië waren we 6 weken. Italianen en specifiek Sicilianen hebben we leren kennen als vriendelijk en behulpzaam; daarnaast is vooral Sicilië een prachtig eiland. We hebben daar geen moment een gevoel van onveiligheid gehad; integendeel.

Op het eiland hebben we in totaal 1300 km. gereden en zeer  goed weer gehad. Enkele negatieve punten zijn de af en toe slecht onderhouden wegen en de slechte infrastructuur wat betreft de afvalbeheersing.

Via de provider TIM hadden we een pre-paid internet data-card, die zeer goed werkte en overal een goed signaal had. (10gb voor €10per maand).

Opvallend was het kleine aantal campertoeristen, die we tegen kwamen. Het vinden van een camperplaats (gratis) leverde nooit een probleem op.

Veendam, 21 mei 2016.     Ede en Ineke Staal.

1. Annie van Opijnen:
    11 juni 2016
    Hallo fam. Staal ,wat een mooie reis zo te lezen .
    Wij camperen ook al jaren en kwamen soms Simon en Minke tegen in Spanje of Gouda die wij zo bewonderen.Helaas hebben we al lange tijd niets meer vernomen op hun site. Weten ook niet hoe alles moet op internet. Weten jullie hoe 't met ze gaat??
    Vriendelijke groeten Annie en Dick uit Zoetermeer