Friesland september 2020 deel 1.

1 september 2020 - Stavoren, Nederland

Maandag 31 augustus.

Vandaag beginnen we aan een reis dichtbij huis. We rijden richting Gaasterland in het zuid-westen van Friesland. We hebben een camperplaats uitgezocht aan het Johan Frisokanaal in het plaatsje Warns. Als we daar tegen 1 uur aankomen is er nog plaats genoeg. We gaan staan met het gezicht op het kanaal.

FRL20-001    FRL20-002

's Middags nemen we een kijkje in het plaatsje Stavoren. We rijden door het stadje en we komen hier zeker nog terug.

Eind 16e en 17e eeuw kwam Stavoren tot een grote economische bloei. Door deze economische ontwikkelingen ontstonden overal gilden, zoals vissersgilde, schoenmakersgilde, timmerliedengilde, veerliedengilde kleermakersgilde.

De 19e eeuw bracht grote veranderingen; er werden grachten gedempt. er was vele bedrijvigheid van de visserij. Na de afsluiting van de Zuiderzee in 1932 is dit sterk afgenomen. De komst van recreatie en toerisme gaf in de 20e eeuw een nieuwe economische invulling aan de stad van weleer.

VROUWTJE VAN  STAVOREN.

De sage  vertelt van een rijke koopmansvrouw die woonde in een huis met gouden vloeren en zilveren muren. Ze bezit meer schepen dan alle kooplieden van de stad tezamen en werd met de dag rijker. Ze was echter niet tevreden en stuurde een schipper erop uit om nog meer kostbaarheden op te halen. Deze kam na een lange zoektocht terug met een lading graan uit Danzig. Het vrouwtje was er niet tevreden mee en vroeg aan welke zijde hij het graan ontvangen had. "aan stuurboorzijde" was het antwoord. "Gooi het dan aan bakboordzijde in zee".

FRL20-019

Een voorbijganger die dat hoorde zei haar dat niet te doen; zou ze zelf ooit in de bedelstand vervallen, dan zou haar het graan als goud toeschijnen. Hierop haalde zij de gouden ring van haar vinger en gooide deze in zee. Ze voegde hieraan toe: "Net zomin dat ik deze gouden ring ooit nog zal terugzien, zal ik in de bedelstand vervallen. Op een dag kwam een van haar dienaren naar haar met een gevangen vis, met in de maag van die vis haar eigen gouden ring.

Vanaf dat moment keerde haar lot. Tenslotte eindigde zij in grote armoede.

Opvallend is dat het kanaal erg druk is  met "bootverkeer". We zien vele soorten; van kleine tot grote, kapitale, zeewaardige jachten.

FRL20-007

Woensdag 2 september. De weersvoorspelling is uitgekomen; het is al vroeg erg zonnig en onbewolkt. We fietsen vandaag naar Hindelopen. Een oud stadje met vele grachten en oude, goed gerestaureerde huizen. Bij de VVV halen we een plattegrond en fietsen door het oude gedeelte.

FRL20-011

Hier zien we het kanaal waar in 'vroeger tijden" de Elfstedentocht langs kwam.

We drinken koffie met gezicht op zee.

FRL20-015

Dit is ook het kanaal waar vroeger de schaatsers passeerden.

Van Hindelopen fietsen we langs weiland en rustige fietspaden naar Stavoren. Vlakbij het station hebben we een heerlijke lunch. Het coronabeleid is hier goed merkbaar. De tafeltjes staan prima op anderhalve meter. Nadat we ons aan de receptie hebben gemeld krijgen we een tafeltje. De bediening is niet zoals we in de horeca gewend zijn. De bedienster vind dat ze te veel werk moet verzetten. "Ik heb ook even rust nodig; het is erg druk en ik heb ook astma". Vele mensen komen en gaan ook direct weer weg. "We hebben geen plaats meer". Dit terwijl er tafeltjes vrij zijn. Waarschijnlijk is de chef al met vakantie. Dergelijke smoezen horen niet thuis in de horeca. De lunch is, zoals gezegd, prima.

FRL20-017

Een gezichtsbepalend kunstwerk in de haven.

Tegen 3 uur zijn we terug bij de camper en zitten we heerlijk in de zon.

Donderdag 3 september. Van deze dag is alleen maar te vertellen dat het vrijwel de hele dag geregend heeft. Het was dus een verplichte dag binnen.

FRL20-026

Vrijdag 4 september. We krijgen vandaag bezoek. Harm en Inge komen met de camper en willen een paar dagen blijven. Ze krijgen een plekje vlak naast onze camper. We staan gezellig met de deuren tegenover elkaar. Het weer is prima; we zitten lekker buiten. 's Middags fietsen we naar Stavoren, waar we bij de COOP boodschappen doen.

FRL20-021

De veerboot naar Enkhuizen.

FRL20-020

Een driemaster in de haven van Stavoren.

Daarna gaan we naar Koudum; het is prachtig fietsweer. We drinken wat op het terras bij een "zorgcafé". We rijden naar Hemelum en vandaar naar Warns.

Terug bij de campers zitten we eerst nog buiten en als het kouder wordt gaan we naar binnen. 's Avonds kijken we naar de voetbalwedstrijd Nederland tegen Polen. Een magere 1-0 overwinning.

Zaterdag 5 september. Het weer is goed. Na de koffie fietsen we naar Hindelopen.

FRL20-032

Er staat nogal wat wind. Vele surfers; zowel plank- als kite-surfers zien we hun hobby uitoefenen.

Het is er in de haven erg druk, maar wel gezellig. Ook nu weer gaan we op de fiets door het oude gedeelte.

We eten een "fish and chips".

FRL20-034

Daarna doen we nog even boodschappen bij de plaatselijke Spar.

De terugweg gaat vrij snel; we hebben grotendeels de wind mee. Bij de campers zitten we nog wat in de zon.

Zondag 6 september. We drinken een koffie met een heerlijke "Friesland tompoes". Tegen 12 uur vertrekken Harm en Inge. We hadden een paar gezellige dagen samen. De rest van de dag hadden we veel regen; we hebben veel naar de Tour de France gekeken.

Maandag 7 september. De dag begint met veel regen. Eerst gaan we douchen en daarna vertrekken we naar Wommels, waar we een camperplaats hebben uitgezocht aan de jachthaven. Als we eraan komen is er nog maar weinig plaat. We vinden echter een plekje nar onze zin. Zoveel kunnen er nu ook niet meer staan.

FRL20-044

We hebben een mooi uitzicht over de haven.

Het weer is goed en we besluiten naar Bolsward te fietsen. Afstanden spelen hier geen rol; alles is op korte afstand.

In Bolsward gaan we eerst naar de VVV en kopen een plattegrond. Eigenlijk willen we vooral het stadhuis bekijken en een foto maken. Helaas! Het gebouw staat volledig in de steigers. We drinken iets op een terras met zicht op een gracht.

FRL20-041

Eigenlijk valt ons Bolsward wel wat tegen; het centrum is niet groot en de grachtenpanden hebben weinig historische uitstraling. Al vrij snel fietsen we weer naar de camperplaats, waar we lekker van de zon kunnen genieten. Tot na zessen zitten we in de zon. Alle plaatsen op deze camperplaats zijn nu bezet. we wachten tot de plaatselijke slager komt; hij gaat de gelden voor de overnachting innen.

In vele plaatsen zie je dat er iets naar de bekende Fries Grutte Pier is vernoemd. Hij was met de lengte van 2.15 m. ook letterlijk een grote Fries. Daarnaast was hij krijgsheer, vrijheidsstrijder, kaper, zeerover en volksheld. Hij geniet de reputatie van een legendarische krijger en belangrijke historische figuur in de geschiedenis van Friesland. Hij is geboren in 1480 in Kimswerd, een plaats vlakbij Harlingen en overleden in 1520 in Sneek.

Vervolg van dit verhaal in Friesland september 2020 deel 2.

1. Geert/Hillie Koolhof:
    1 september 2020
    Net gelezen, mooi verhaal. Veel plezier verder. Groetjes van ons.
  2. Hein en Tineke:
    1 september 2020
    Heel veel plezier.
  3. Berta Smilda:
    4 september 2020
    Het komt allemaal bekend voor wij waren er in mei. Prachtig om te fietsen!
    Mooie foto’s Ineke. Nog veel plezier. Groetjes vanuit Groningen.