Friesland september 2020 deel 2.

11 september 2020 - Holwerd, Nederland

Vervolg van Friesland september 2020 deel 1.

Dinsdag 8 september. 's Middags is het weer prima om te fietsen. We gaan naar Franeker. Eén van de elf steden waar de Elfstedentocht passeert. Het Van Harixmakanaal stroomt door deze stad. Het is ontstaan in 800. Aanvankelijk leek Franeker de hoofdstad van Friesland te worden, maar werd overvleugeld door Leeuwarden. In 1585 kreeg het een universiteit, na Leiden de tweede van ons land. In 1811 liet Napoleon de universiteit sluiten.

20200910_123312

Eén van de belangrijkste gebouwen in Franeker is het Planetarium van Eise Eisinga. We vinden hier een collectie astronomische instrumenten betreffende ons zonnestelsel en het heelal. Dit alles is ontwikkeld door Eisinga. Het is het oudste planetarium ter wereld.

FRL20-056

Woensdag 9 september. Een regenachtige dag. We fietsen niet en blijven de hele dag gekluisterd aan de camper.

FRL20-058

Donderdag 10 september. We bezoeken Sneek. Via een knooppuntenroute komen we in het centrum. Het is een leuk en gezellig centrum met vele winkels (en weinig leegstand) en goed bezette terrassen. we bezoeken de zeer bekende Waterpoort. ( bekend van de Elfstedentocht).

FRL20-062

We lunchen en genieten van een heerlijke kip-saté. Het weer is goed en terug bij de camper maken we ons gereed voor het vertrek morgen.

Vrijdag 11 september. We kregen van buren op deze c.p. in Wommels goede berichten van een camperplaats aan de Waddenzee: De Zware Haan. Daar aangekomen kregen we direct al geen goed gevoel; ver weg van de bewoonde wereld en teveel onder de bomen. We toetsen een tweede plaats in vlakbij Dokkum n het plaatsje Brantgum. Een leuke, zeer nette c.p. met keurig sanitair. We worden ontvangen door een vriendelijke beheerder, die ons goede informatie geeft. Hier kunnen we een paar dagen blijven en leuke fietstochten maken en Dokkum bezoeken. Verder deze middag kijken we naar de Tour en maken plannen voor morgen.

20200911_142739

Brantgum ligt halverwege Holwerd en Dokkum en is een heel klein plaatsje.

Zaterdag 12 september. Het is bewolkt en er staat een stevige wind. Door onze accu's hebben we daarmee geen probleem. Het zou best kunnen dat er nog enige regen komt.

Dokkum is maar een klein eindje en vrij snel rijden we het centrum binnen. Vanuit hier hebben we een goed uitzicht op de ook hier aanwezige grachten.

FRL20-072

In het centrum vallen de zeer karakteristieke gevels van de huizen op. Zo is een vroegere koffiebranderij "omgebouwd" tot een bistro.

FRL20-078

De ijsfontein is een speelbal van de elementen. IJs tekent patronen op de koperen huid van de sculptuur. Er vormen zich ijslagen op de fontein. Rondom staan bomen die rood kleuren in het najaar. Ze verwijzen naar Bonifatius en zijn volgelingen die in Dokkum zijn vermoord. Dit gebeurde in 754 door heidense Friezen.

FRL20-077

Deze fontein is de duurste van alle 11 fonteinen die geplaatst zijn in de 11 steden ter gelegenheid van het feit dat Leeuwarden in 2018 Culturele Hoofdstad van Europa was.

Dokkum.

De stad van Bonifatius en de Elfstedenstad. De stad ligt in het Noord-oosten van Friesland. Het telde in 2019 ongeveer 12.600 inwoners. Het ligt op de grens tussen de Kleistreek en de Friese Wouden. De stadskern ligt rond de plek waar de Dokkumer Ee en het Dokkumergrootdiep samenkomen. Het is de vijfde winkelstad van Friesland; er is weinig leegtand.  Een belangrijke gebeurtenis is het jaarlijks terugkerend evenement "De Admiraliteitsdagen". Er zijn dan verschillende activiteiten in de stad en 's avonds veel live muziek.

Zondag 13 september. We hebben een fietsroute uitgestippeld langs de Waddenzeekust en via het binnenland weer terug naar Brantgum. Het weer is redelijk; het is droog, maar er staat een strakke wind. Weeronline geeft zelfs windkracht 5 aan. Het doel van onze tocht is Moddergat; dat ligt op ongeveer 20 km.

FRL20-081 De plaats Moddergat kent een enorme ramp in het jaar 1883. In het voorjaar van dat jaar vertrokken er 22 schepen richting zee. De vissersvloot kwam ten noorden van de Waddenzee in een zware storm terecht. In het koude water kwamen 83 vissers om het leven. De jongste was nog maar 12 jaar en de oudste 71. Alleen de 32-jarige Gerben Basteleur overleefde de ramp. Gerben werd door de eilanders van Schiermonnikoog meer dood dan levend aangetroffen. Korte tijd na de ramp moest Gerben weer de zee op, want er moest geld verdiend worden. Uitgerekend hij haalde tijdens het vissen het lijk van zijn broer Jaap op. Dat durfde Gerben pas te vertellen nadat hij alle vis uit de vangst had verkocht. Het dorp had de inkomsten hard nodig. Ter nagedachtenis aan de 83 vissers die omkwamen staat op de zeedijk dit monument. Een beeld ter nagedachtenis van de vrouwen en kinderen van na de ramp van 1883. De vrouwen stonden voor de zware taak dat ze alleen voor de kinderen moesten zorgen en moesten rond komen van een karig inkomen.

FRL20-085

Op de dijk hebben we een prachtig zicht op de Waddenzee; op dit moment is het eb.

FRL20-083 Van hieruit worden wadlooptochten georganiseerd.

Later op de middag kwam de zon er door en zaten we nog enige tijd buiten.

Als de voorspelling van Weeronline uitkomt, staat ons er een hele mooie week te wachten. We zullen zien.

Maandag 14 september. We blijven vandaag nog op deze camperplaats; we hebben een fietstocht gepland langs de Waddenzeedijk vanaf Holwerd naar het westen. We rijden door laagland met vele weilanden. We hebben ruim zicht. Zoals voorspeld is het weer prachtig; veel zon en bijna geen wind. We rijden vele kilometers langs de Dokkumer Ee. Uiteindelijk komen we in Dokkum. Hier zijn we zo langzamerhand wel bekend. We hebben om 2 uur een 12-uurtje op een terras.

FRL20-087

Terug bij de camper genieten we van de zon en zetten de fietsen achterop. Morgen gaan we weer verder.

Dinsdag 15 september. Zoals afgesproken gaan we nu naar een andere plaats. Eerst kijken we op de c.p. in Suwald. Een leuke plek, maar alles is vol; de c.p.'s zijn nu ook weer niet zo groot. We rijden door naar Wartena; hadden we ook uitgezocht van de NKC-app. Wartena ligt enkele kilometers ten zuid-oosten van Leeuwarden. Deze c.p. is pas in gebruik; er staat een caravan en een camperbusje. De beheerder vertelt ons dat het pas enige maanden in gebruik is. Alle voorzieningen zijn aanwezig. We zetten de camper goed neer en enige tijd later zitten we op de fiets. We volgen de route via de knooppunten naar Eernewoude. We verbazen ons over het groot aantal boten en toch ook de vele toeristen. ( meestal grijs van kleur). We staan enige tijd te kijken bij het pontje.

FRL20-089

Tegen half 2 gaan we bij een leuk restaurant iets eten. Tegen 3 uur zijn we terug bij de camper. Het gras is gemaaid en er zijn 2 campers bijgekomen. Later kwam er nog één. We zitten in de zon; doch nog liever in de schaduw. Zo warm was het vandaag. Af en toe kijken we naar de Tour en filosoferen wat over de route van morgen.

Woensdag 16 september. De route gaat vandaag naar Grouw en van hieruit volgen we de Pontroute. Het is even zoeken om de juiste pont te krijgen; deze moet namelijk van de andere kant komen. We moeten bellen dat we over willen. Geen probleem; de pont is er zo. Op deze gaan we  fietsend door de Oude Venen ( De Alde Feanen). We gaan nog een 4-tal keren met de pont en komen uiteindelijk in Eernewoude.

FRL20-090   FRL20-091

Hier nemen we nog een kleine lunch. Daarna vervolgen we de route naar de camperplaats.

We besluiten de reis in Friesland te beëindigen en morgen naar huis te gaan. We hebben Friesland wel bekeken; we hebben een goede indruk gekregen en uiteraard niet alles gezien. Misschien een reden om nog eens terug te komen in wellicht andere delen van deze provincie.

Veendam, 17 september 2020.  De foto's zijn veelal gemaakt met de smartphone door Ineke. De tekst is van Ede.

1. Geert/Hillie Koolhof:
    11 september 2020
    Leuk verhaal, geniet op jullie nieuwe plek. Ziet er goed uit. Gr van ons
  2. Berta Smilda:
    14 september 2020
    Wat genieten jullie toch in Friesland!
    Heerlijk fietsen met dit mooie weer en de komende dagen zien er ook nog goed uit. Mooie nazomer. Veel plezier.
    Groetjes Pieter en Berta